۰۴ مهر ۱۴۰۳
به روز شده در: ۰۴ مهر ۱۴۰۳ - ۲۰:۰۳
تاریخ انتشار: ۱۷:۰۴ - ۰۴-۰۷-۱۴۰۳
انتشار: ۱۷:۰۴ - ۰۴-۰۷-۱۴۰۳

شناسایی یک گونه جدید از «کوسه شبح» در اعماق اقیانوس

کوسه‌های شبح که با نام ماهی شبح یا اسپوک‌فیش (spookfish) هم شناخته می‌شوند، چشم‌های سیاه و پوست‌ صاف و قهوه‌ای روشن و عاری از فلس دارند. آنها با استفاده از دهان منقارمانند و متمایز خود، از سخت‌پوستان در عمق تا حد ۲ هزار و ۶۰۰ متری تغذیه می‌کنند.
دانشمندان نیوزیلند اعلام کردند یک گونه جدید از «کوسه شبح» را شناسایی کرده‌اند؛ یک نوع ماهی که کف اقیانوس آرام پرسه می‌زند و طعمه‌های خود را تا یک مایل پایین شکار می‌کند.

به گزارش ایرنا، به گفته دانشمندان موسسه ملی تحقیقات آب و اتمسفر نیوزیلند در ولینگتون، شبح ماهی پوزه باریک استرالیایی در اعماق آب‌های استرالیا و نیوزیلند زندگی می‌کند. این گونه در جریان تحقیقات در منطقه چتم رایز شناسایی و کشف شده است. چتم رایز منطقه‌ای از اقیانوس آرام است که حدود یک هزار کیلومتر به سمت شرق تا نزدیک «ساوت آیلند» نیوزیلند امتداد دارد.

کوسه‌های شبح یا chimaeras با کوسه‌ها و پرتوماهی (rays) نزدی است، اما بخشی از یک گروه از ماهیان هستند که اسکلت آنها به طور کلی از غضروف ساخته شده است.

بریت فینوچی از دانشمندان تحقیق گفت: کوسه‌های شبح مانند این، تا حد زیادی محدود به کف اقیانوس هستند. زیستگاه این گونه کار مطالعه و نظارت بر آنها را دشوار می‌کند به این معنی که خیلی چیزها را درباره زیست یا وضعیت تهدید آنها نمی‌دانیم اما این موجب می‌شود کشف‌هایی مانند این هیجان‌انگیزتر بشوند.

پیش از این تصور می‌شد ماهی شبح (اسپوک فیش) بخشی از یک گونه واحد و پراکنده در سطح جهان باشد تا اینکه دانشمندان کشف کردند این گونه از لحاظ ژنتیکی و مورفولوژیک با پسرعموهای خود متفاوت است.
برچسب ها: کوسه ، اقیانوس