۰۶ مهر ۱۴۰۳
به روز شده در: ۰۶ مهر ۱۴۰۳ - ۱۰:۴۹
فیلم بیشتر »»
کد خبر ۱۰۰۰۴۳۰
تاریخ انتشار: ۰۵:۳۰ - ۰۶-۰۷-۱۴۰۳
کد ۱۰۰۰۴۳۰
انتشار: ۰۵:۳۰ - ۰۶-۰۷-۱۴۰۳

۷ دلیل محکم برای روی آوردن کشورها به انرژی هسته‌ای

۷ دلیل محکم برای روی آوردن کشورها به انرژی هسته‌ای
انرژی هسته‌ای با تولید مقادیر زیادی برق بدون کربن از کیفیت هوا محافظت می کند. ظرفیت این انرژی برای تضمین استقلال انرژی و مقابله با وضعیت اضطراری آب و هوا بسیار ارزشمند است. در ادامه به دلایلی اشاره می‌شود که چرا یک کشور باید انرژی هسته‌ای داشته باشد.

انرژی هسته‌ای یکی از منابع پاک انرژی در جهان است که کمترین گازهای گلخانه‌ای را منتشر می‌کند. این انرژی مانع از انتشار ۲ میلیارد تن CO۲ در هر سال در سراسر جهان می‌شود که معادل تولید ۴۰۰ میلیون خودرو است.

به گزارش ایمنا، بسیاری از کشورهای جهان، تقاضای فزاینده‌ای برای استفاده از انرژی هسته‌ای دارند زیرا یک منبع انرژی قابل اعتماد و همیشه در دسترس است. انرژی هسته‌ای با تولید مقادیر زیادی برق بدون کربن از کیفیت هوا محافظت می کند. ظرفیت این انرژی برای تضمین استقلال انرژی و مقابله با وضعیت اضطراری آب و هوا بسیار ارزشمند است. در ادامه به دلایلی اشاره می‌شود که چرا یک کشور باید انرژی هسته‌ای داشته باشد.

کم کربن و کم آلاینده است

انرژی هسته‌ای یکی از منابع انرژی پاک در جهان است که کمترین گازهای گلخانه‌ای را منتشر می‌کند. بدون انرژی هسته‌ای، فعالیت‌های انسانی CO۲ بسیار بیشتری را به جو منتشر می‌کند. این انرژی مانع از انتشار ۲ میلیارد تن CO۲ در هر سال در سراسر جهان می‌شود که معادل تولید ۴۰۰ میلیون خودرو است. برخلاف سوخت‌های فسیلی، انرژی هسته‌ای هیچ ذرات ریز، دی‌اکسید نیتروژن، دی‌اکسید گوگرد، نیترات‌ها یا فسفات‌ها را در جو منتشر نمی‌کند.

ثابت و قابل کنترل است

انرژی هسته‌ای علاوه بر اینکه یک منبع سازگار با آب و هوا است، به‌لطف سیستم تولید قوی خود، الکتریسیته مداوم را فراهم می کند و قادر است با تغییرات تقاضای برق سازگار شود. این منبع انرژی پاک از طریق پایداری شبکه و ماهیت قابل کنترل آن، به طور قابل‌توجهی به تامین برق کمک چشمگیری می‌کند.

مزیت رقابتی دارد

انرژی هسته‌ای یکی از کم‌هزینه‌ترین منابع تولید برق است که کشورها را قادر می‌کند تا با پایین‌ترین هزینه، برق خود را تامین کنند. هزینه‌های سیستمی نیز برای انرژی هسته‌ای بسیار کمتر از انرژی‌های تجدیدپذیر است.

برای ترکیب انرژی ضروری است

در تمام سناریوهای انتقال انرژی مورد مطالعه آژانس بین‌المللی انرژی و هیئت بین‌الدولی تغییر اقلیم ( IPCC) برای تولید برق کم‌کربن، توسعه قابل‌توجهی از انرژی‌های تجدیدپذیر تنها در کنار انرژی هسته‌ای برای اجتناب از استفاده از سوخت‌های فسیلی قابل پیش‌بینی است. انرژی‌های تجدیدپذیر (خورشیدی، بادی) ذاتاً متناوب هستند و نمی‌توانند نیازهای انرژی موجود و آینده هشت میلیارد نفری را به تنهایی تامین کنند. در نتیجه، انرژی‌های هسته‌ای و تجدیدپذیر باید با هم ترکیب شوند تا انتقال انرژی کم‌کربن را حفظ کنند

برای دنیای فردا حیاتی است

معادله‌ای که باید حل شود یک واقعیت است: در سال ۲۰۵۰، به دلیل رشد جمعیتی جهانی، استقرار تحرک الکتریکی و توسعه اقتصادی کشورهای در حال پیشرفت، کشورها به دو برابر برق نیاز خواهند داشت. در عین حال، باید به بی‌طرفی کربن دست یابیم.

از آنجایی که تولید برق در حال حاضر به دلیل استفاده از سوخت‌های فسیلی (زغال سنگ و گاز) منبع شماره یک انتشار CO۲ در جهان است، شروع کربن‌زدایی از تولید برق برای کاهش شدید انتشار گازهای گلخانه‌ای ضروری است. دانشمندان آب‌وهوا افزایش سهم انرژی‌های کم‌کربن برای تولید برق را از ۳۰ درصد به بیش از ۸۰ درصد تا سال ۲۰۵۰ توصیه می‌کنند.

تولید آن نیاز به مواد خام کمی دارد

با بازیافت سوخت‌های هسته‌ای می‌توان سوخت‌های جدیدی را تولید کرد و در نتیجه به صرفه‌جویی در منابع طبیعی ارزشمند کمک کرد. با بازیافت اورانیوم و سوخت MOX (سوخت مخلوط اکسید) استفاده شده، ۳۰ درصد صرفه‌جویی در مواد خام حاصل می‌شود. ۹۶ درصد سوخت مصرف‌شده قابل بازیافت است (۹۵ درصد اورانیوم و یک درصد پلوتونیوم). ۱۰۰ گرم اورانیوم به اندازه یک تن نفت انرژی تولید می‌کند.

نقش موثری در صنعت درمان دارد

فناوری هسته ای در زمینه پزشکی برای کمک به پزشکان در تشخیص و بهبود بیماران استفاده می شود. کبالت -۶۰، ایزوتوپی که نیروگاه‌های هسته‌ای تجاری می‌توانند تولید کنند، در تصویربرداری پزشکی، درمان‌های تخصصی سرطان و تجهیزات پزشکی استفاده می‌شود.

برچسب ها: انرژی هسته ای ، صنعت
ارسال به دوستان
شهر اسلامی چگونه شهری بود؟ نروژ یک نفر را در ارتباط با پیجرهای منفجرشده حزب الله تحت پیگرد قرار داد ۸۸ شهید و ۱۵۳ زخمی تنها در حملات ۲۴ ساعت گذشته اسرائیل در لبنان ترامپ: آماده گفت‌وگو با ایران برای یک توافق جدید هستم پیامک‌های قضایی فقط با سرشماره ADLIRAN ارسال می‌شوند/ مراقب کلاهبرداران باشید رکوردهای شگفت‌انگیز: طولانی‌ترین گل‌های تاریخ فوتبال (فیلم) تلفیق هنر و صنعت: میز بی‌نظیر از اپوکسی و فرش (فیلم) شلیک موشک زمین به زمین از یمن به اسرائیل / 18 مصدوم در فرار به پناهگاه های اسرائیل / توقف موقت فعالیت فرودگاه تل آویو  کوارتز کواترو: این خودرو برای آئودی حکم الماس را دارد! (عکس) نوکیا 7260: مد روز و ارزان! (عکس) خبر ترور و شهادت فرمانده یگان پهپادی حزب الله تایید شد تمام مراحل ساخت یک «سد» را در فیلمی بسیار جالب ببینید مانتیس شاخ‌دار مالزیایی: شکارچی زیبایی از جنگل‌های بارانی (عکس) امروز با سعدی: تحمل می‌کنم با زخم چون مرهم نمی‌بینم ادعای شبکه آمریکایی درباره مجروح شدن سیدحسن نصرالله