۰۶ مهر ۱۴۰۳
به روز شده در: ۰۶ مهر ۱۴۰۳ - ۰۲:۳۰
فیلم بیشتر »»
کد خبر ۱۰۰۰۴۷۵
تاریخ انتشار: ۱۷:۲۳ - ۰۵-۰۷-۱۴۰۳
کد ۱۰۰۰۴۷۵
انتشار: ۱۷:۲۳ - ۰۵-۰۷-۱۴۰۳

ادعای رویترز: روسیه می خواهد به انصارالله یمن موشک های پیشرفته ضدکشتی بدهد

ادعای رویترز: روسیه می خواهد به انصارالله یمن موشک های پیشرفته ضدکشتی بدهد
موشک های کروز دریایی P-800 اونیکس روسیه با بُرد 300 کیلومتر می تواند توانایی یمنی ها را در هدف قرار دادن کشتی های تجاری و تهدید کشتی های جنگی آمریکا و اروپا افزایش دهد.

خبرگزاری رویترز در گزارشی، از قصد احتمالی روسیه برای تسلیح انصارالله یمن با یک نوع موشک کروز ضدکشتی بسیار پیشرفته به تلافی حمایت های نظامی غرب از اوکراین، خبر داد.

به گزارش عصرایران و بر اساس ادعای رویترز، موشک‌های کروز ضدکشتی P-800  اونیکس می‌توانند توانایی حوثی‌ها را برای هدف قرار دادن کشتی‌های تجاری و تهدید کشتی‌های جنگی آمریکا و اروپا در دریای سرخ به‌طور قابل توجهی افزایش دهند.

بنا بر ادعای رویترز به نقل از منابع غربی و منطقه ای، روسیه در حال مذاکره محرمانه با انصارالله یمن برای تامین موشک های کروز ضد کشتی P-800 Oniks (یاخونت) است.

رویترز ادعا کرده مذاکرات محرمانه بین روس ها و انصارالله یمن برای تحویل این موشک پیشرفته، در زمان ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری فقید ایران که در ماه مه درگذشت، آغاز شده است.

منابع رویترز ادعا می‌کنند که نمایندگان روسیه و حوثی‌ها تاکنون دو بار در سال جاری در تهران دیدار کرده‌اند و انتظار می‌رود به زودی دیدارهای بیشتری داشته باشند. با این حال، روسیه هنوز تصمیم نهایی در مورد انتقال موشک نگرفته است.

به نوشته رویترز: موشک های کروز دریایی P-800 اونیکس با بُرد 300 کیلومتر می تواند توانایی حوثی ها را در هدف قرار دادن کشتی های تجاری و تهدید کشتی های جنگی آمریکا و اروپا در دریای سرخ به میزان قابل توجهی افزایش دهد.

ادعای رویترز: روسیه می خواهد به انصارالله یمن موشک های پیشرفته ضدکشتی بدهد

کارشناسان هشدار می‌دهند که این موشک‌ها می‌توانند به یمنی ها اجازه دهند با دقت بیشتری به کشتی‌ها ضربه بزنند و خطری جدی تر برای ترافیک دریایی بین‌المللی ایجاد کنند.

روسیه پیشتر موشک‌های مشابهی را به حزب‌الله ارسال کرده بود و برخی معتقدند این انتقال بالقوه با بحث‌های غرب در مورد اجازه دادن به اوکراین برای هدف قرار دادن اعماق روسیه با سلاح‌های دوربرد، مرتبط است و در صورتی که کشورهای غربی به اوکراین اجازه دهند که با موشک های غربی به عمق خاک روسیه حمله کند، روسیه نیز می تواند تصمیم نهایی به انتقال این نوع از موشک های کروز خود به یمنی ها، بگیرد.

ادعای ارسال سلاح به یمنی ها در حالی است که یمن در 8 سال گذشته تحت یک محاصره غیرانسانی همه جانبه هوایی، دریایی و زمینی قرار دارد و حتی ارسال و انتقال مایحتاج غذایی و دارویی برای این کشوربه سادگی ممکن و میسر نیست؛ چه برسد به ارسال موشک ها و تسلیحات عظیم.

محمد عبدالسلام، سخنگوی حوثی‌های یمن، در پاسخ به سوال خبرنگاران هرگونه اطلاع از این مذاکرات با روسیه را رد کرده است.

انصارالله یمن می گویند نیازی به سلاح های خارجی ندارند و تمامی تسلیحات آنها از حمله موشک های مافوق صوت و پهپادهای انتحاری دوربرد در داخل این کشور و در کارگاه های زیر زمینی تولید می شود.

ولادیمیر پوتین، رئیس‌ فدراسیون روسیه در ماه ژوئن گذشته تهدید کرده که روسیه در واکنش به تحویل تسلیحات تهاجمی دوربرد از سوی غرب به اوکراین با ارسال تسلیحات مشابه به مناطقی که منافع غرب در آن آسیب‌پذیر است، پاسخ خواهد داد.

سی ان ان در گزارشی ادعا کرده، روسیه در ماه ژوئیه به فکر تسلیح حوثی ها بود اما پس از هشدارهای عربستان سعودی از این اقدام عقب نشینی کرد.

از نوامبر سال گذشته میلادی، انصارالله یمن به تلافی حملات غیرانسانی اسرائیل به مردم تحت محاصره غزه، مسیر دریایی اسرائیل در دریای سرخ و تنگه باب المندب را مسدود کرده و به کشتی های اسرائیلی و غربی حمله می کند.

این اقدام یمنی ها مسیر تجارت دریایی از کانال سوئز و دریای سرخ را کم رونق کرده و در عوض بسیاری از کشتی های تجاری برای دور زدن کانال سوئز مجبورند با طولانی تر کردن مسیر خود که بسیار هزینه زاست، دماغه امید نیک در جنوب آفریقا را دور بزنند.

 

ارسال به دوستان