۰۷ مهر ۱۴۰۳
به روز شده در: ۰۷ مهر ۱۴۰۳ - ۱۸:۵۸
تاریخ انتشار: ۱۱:۳۲ - ۰۷-۰۷-۱۴۰۳
انتشار: ۱۱:۳۲ - ۰۷-۰۷-۱۴۰۳

قدیمی‌ترین «پنیر» جهان بر روی اجساد «مومیایی» کشف شد(+عکس)

وقتی محققان یک ماده مرموز روی سر و گردن مومیایی‌های باستانی یافت‌شده در حوضه تاریم چین را آزمایش کردند، دریافتند که این ماده «پنیر» است.

یک ماده‌ی سفید مرموز که بر روی سر و گردن مومیایی‌های ۳۶۰۰ ساله بیابان‌های چین کشف شده، در واقع قدیمی‌ترین پنیر کشف شده در جهان است.

به گزارش فرادید، محققان ابتدا این ماده عجیب را حدود دو دهه پیش روی چندین مومیایی دفن‌شده در گورستان شائوهه در حوضه تاریم در شمال غربی چین کشف کردند. حالا آزمایش‌های DNA نشان داده که این ماده مرموز پنیر کفیر است؛ یک پنیر نرم پروبیوتیک که هزاران سال پیش با استفاده از پنیرهای گاوی و بزی تولید شده است.

قدیمی‌ترین «پنیر» جهان بر روی اجساد «مومیایی» کشف شد

محل کشف مومیایی‌های تاریم در بیابان‌های چین؛ بسیاری از این مومیایی‌ها در درون قایق‌های چوبی در میان شن‌های بیابان مدفون شده بودند

این پنیر حاوی چندین گونه باکتریایی و قارچی از جمله لاکتوباسیلوس کفیرانوفاسینس و پیچیا کودریاوزویی است که هر دو در ذرات کفیر امروزی یافت می‌شوند. این ذرات «کشت‌های همزیست» متشکل از ترکیبی از باکتری‌ها و مخمر هستند که شیر را به پنیر تبدیل می‌کنند، شبیه به «ماده رشدآور خمیر ترش».

کیائومی فو، نویسنده ارشد این مطالعه و دیرین‌شناس موسسه دیرین‌شناسی و دیرین‌انسان‌شناسی مهره‌داران در آکادمی علوم چین گفته: «این قدیمی‌ترین نمونه پنیر شناخته‌شده‌ای است که تاکنون در جهان کشف شده است. نگهداری اقلام غذایی مانند پنیر در طول هزاران سال بسیار دشوار است، بنابراین این فرصت بسیار نادر و ارزشمند است.»

فو افزود که مطالعه‌ی دقیق این پنیر باستانی می‌تواند به ما در درک بهتر رژیم غذایی و فرهنگ اجدادمان کمک کند.

افزون بر این، محققان مشخص کردند که ذرات ال. کفیرانوفاسینس با ذرات مشابهی که منشأ آن‌ها تبت است، ارتباط نزدیکی دارند. محققان با تعیین توالی ژن‌های باکتریایی می‌توانند چگونگی تکامل باکتری‌های پروبیوتیک را در ۳۶۰۰ سال گذشته پیگیری کنند.

مومیایی‌های حوضه تاریم چین ۳۶۰۰ سال قدمت دارند

نمونه‌هایی از پنیر ۳۶۰۰ ساله که روی مومیایی‌ها یافت شده است

فو گفته: «مشاهدات ما نشان داده که فرهنگ کفیر از عصر برنز در منطقه سین‌کیانگ در شمال غربی چین حفظ شده است. ما می‌توانیم مشاهده کنیم که چگونه یک باکتری در طول ۳۰۰۰ سال گذشته تکامل یافته است. همچنین، با بررسی محصولات لبنی، تصویر واضح‌تری از زندگی انسان باستان و تعامل او با جهان به دست آورده‌ایم.»

با این حال، چیزی که هنوز نمی‌دانیم اینست که اصلاً چرا این مومیایی‌ها با پنیر پوشیده شده بودند.

برچسب ها: پنیر ، مومیایی
۹ موقعیت حساس در زندگی که هرگز نباید جواب «نه» را قبول کنید عصب‌شناسی قانون ۱۰ دقیقه‌ای استیو جابز را تایید کرد قدیمی‌ترین «پنیر» جهان بر روی اجساد «مومیایی» کشف شد(+عکس) متفاوت‌ترین ساختمان‌هایی که به سبک «معماری آمریکایی» ساخته شده‌اند(+عکس) منشأ و معنای برخی از مشهورترین نمادهای جهان؛ از عقاب دو سر تا چشم جهان‌بین (+عکس) ۶ ادویه کهن که تاریخ جهان را شکل دادند(+عکس) ژاپنی‌ترین لپ‌تاپ دنیا سرانجام از انحصار بازار ژاپن خارج شد (+عکس) ۵ پشیمانی رایجی که زمان مرگ به سراغمان می‌آید با چند نمونه از مجسمه های زیبای کشور آشنا شوید /ساکنان ساکت شهر(+عکس) طرز نشستن هر فرد رازهای شخصیتی او را برملا می‌کند حماسی ترین فیلم های وسترن تاریخ سینما؛ از The Big Country تا Duck, You Sucker! (+عکس) معماری منحصر به فرد خانۀ ژاپنی با الهام از «اهرام باستانی» (+عکس) گره بان؛ روستایی ایرانی و زیبا با معماری روسی (+عکس) چرا مردان زودتر از زنان می‌میرند؟(اینفوگرافی) ۱۰ ژن که از پدر و مادر به ارث می‌بریم!