۰۸ مهر ۱۴۰۳
به روز شده در: ۰۸ مهر ۱۴۰۳ - ۱۳:۰۵
فیلم بیشتر »»
کد خبر ۱۰۰۱۰۷۳
تاریخ انتشار: ۱۰:۲۵ - ۰۸-۰۷-۱۴۰۳
کد ۱۰۰۱۰۷۳
انتشار: ۱۰:۲۵ - ۰۸-۰۷-۱۴۰۳

سودبری کاسبان از تحریم های داخلی و ارز چندنرخی

سودبری کاسبان از تحریم های داخلی و ارز چندنرخی
البته تمام مشکلات مربوط به تبدیل انواع ارز در کشور ریشه در چندنرخی بودن ارزها دارد و قیمت ارز چه دلار باشد چه یوآن، روپیه، روبل و... در نرخ دولتی با نرخ بازار آزاد تفاوت چشمگیری دارد.
به گفته رئیس کمیته ارزی اتاق بازرگانی ایران، صادرکنندگان برای دور زدن الزام به عرضه ارز حاصل از صادرات در سامانه نیما، همواره به دنبال واردکنندگانی هستند که در ازای دریافت مبلغ ۳۰۰۰ تا ۷۰۰۰ تومان در ازای هر دلار کوتاژ صادرکننده را در اختیار می‌گیرند تا به نام صادرکننده کالا وارد کنند، در این بین سودی که می‌تواند به جیب صادرکنندگان برود و در تولید و تجارت کشور خرج شود به جیب کاسبان و دلالان تحریم‌های داخلی می‌رود.
 
سیدیوسف حسینی، رئیس کمیته ارزی اتاق بازرگانی ایران در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره مشکلات صادرکنندگان ایرانی در تبدیل انواع ارز حاصل از صادرات به ریال گفت: مشکلات موجود در تبدیل انواع ارز حاصل از صادرات به ریال برآمده از الزام صادرکنندگان به عرضه ارز در سامانه نیما و تبدیل آن به ارز دولتی است که ارزان‌تر از قیمت ارز در بازار آزاد است، این تفاوت قیمت نه تنها در مورد دلار امریکا که در مورد ارزهای دیگر کشورها نیز وجود دارد بنابراین صادرکنندگان ترجیح می‌دهند ارز خود را از مسیرهای غیررسمی و صرافی‌ها به ریال تبدیل کنند و در چنین شرایطی صرافی‌ها هم هزینه تبدیل را افزایش داده‌اند و همه اینها نرخ تبدیل ارز را در کشور ما افزایش داده است، اما اگر صادرکننده‌ای حاضر باشد ارز حاصل از صادرات را در سامانه نیما عرضه کند در تبدیل انواع ارز به ریال مشکلی نخواهد داشت. 
 
وی افزود: علاوه بر اینها با وجود نوسانات ارزی که علاوه بر دلار در دیگر ارزها هم جریان دارد، شماری از صادرکنندگان از فروش ارزهایی که در اختیار دارند امتناع می‌کنند.  
 
حسینی تصریح کرد: البته تمام مشکلات مربوط به تبدیل انواع ارز در کشور ریشه در چندنرخی بودن ارزها دارد و قیمت ارز چه دلار باشد چه یوآن، روپیه، روبل و... در نرخ دولتی با نرخ بازار آزاد تفاوت چشمگیری دارد و همین امر مانع از تمایل صادرکنندگان به عرضه ارز در سامانه نیما می‌شود و از سوی دیگر صادرکنندگان تاکید دارند که در تهیه مواد اولیه تولید کالاهای صادراتی حمایتی از دولت دریافت نمی‌کنند بنابراین لزومی هم در ایفای تعهدات ارزی به دولت نمی‌بینند و ترجیح می‌دهند که الزام به این تعهد را دور بزنند. 
 
رئیس کمیته ارزی اتاق بازرگانی ایران خاطرنشان کرد: صادرکنندگان همچنین برای دور زدن الزام به عرضه ارز در سامانه نیما همواره به دنبال واردکنندگانی هستند که در ازای دریافت مبلغ ۳۰۰۰ تا ۷۰۰۰ تومان در ازای هر دلار کوتاژ صادرکننده را در اختیار می‌گیرند تا به نام صادرکننده کالا وارد کنند، توجه داشته باشید که پرداخت این رقم هم تا چه اندازه از حاشیه سود صادرکننده می‌کاهد و در این بین سودی که می‌تواند به جیب صادرکنندگان برود و در تولید و تجارت کشور خرج شود به جیب کاسبان و دلالان تحریم‌های داخلی می‌رود، این کاسبان همان کسانی که با کارت بازرگانی به اصطلاح یک بار مصرف در عرصه تجارت فعالیت می‌کنند و کاسبی خوبی هم در این شرایط راه انداخته‌اند. 
 
حسینی گفت: همه این موارد از جذابیت صادرات برای صادرکنندگان پیشکسوت و شناسنامه دار می‌کاهد و در نتیجه این سازوکارهاست که صادرات ما کاهش پیدا می‌کند، این افراد اگر تعهدات ارزی خود در قبال دولت را اجرا کنند تجارت آنها دیگر صرفه اقتصادی ندارد و اگر از آن سرباز بزنند به قاچاقچی بودن و نافرمانی متهم می‌شوند و همه اینها برآمده از اتخاذ سیاست‌های نادرست توسط مدیران کارنابلد است. 
ارسال به دوستان