۰۸ مهر ۱۴۰۳
به روز شده در: ۰۸ مهر ۱۴۰۳ - ۲۱:۰۰
فیلم بیشتر »»
کد خبر ۱۰۰۱۲۴۷
تاریخ انتشار: ۱۸:۰۹ - ۰۸-۰۷-۱۴۰۳
کد ۱۰۰۱۲۴۷
انتشار: ۱۸:۰۹ - ۰۸-۰۷-۱۴۰۳

فوت ۱۳ نفر بر اثر هاری طی ۶ ماه جاری در کشور

فوت ۱۳ نفر بر اثر هاری طی ۶ ماه جاری در کشور
12 مورد از فوتی‌های ایران در سال 1403 بر اثر هاری توسط سگ گزیدگی و یک مورد توسط روباه گزیدگی صورت گرفته است. از 12 مورد سگ گزیدگی نیز 7 مورد توسط سگ‌های ولگرد، یک مورد سگ نگهبان رها شده، 2 مورد سگ‌های بلاصاحب و 2 مورد توسط سگ‌های گله بوده است.
رئیس اداره بیماری‌های منتقله از حیوان وزارت بهداشت با بیان اینکه طی سال ۱۴۰۳ تاکنون ۱۳ مورد فوتی ناشی از هاری داشته‌ایم، گفت: گزش سگ باعث ۹۹ درصد موارد هاری انسان می‌شود.
 
به گزارش تسنیم، محمدرضا شیرزادی به مناسبت 28 سپتامبر روز جهانی هاری گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون هاری 13 فوتی در 8 استان کشور (خراسان رضوی، سیستان و بلوچستان، مازندران، خوزستان، کرمان، یزد، آذربایجان غربی و البرز) برجای گذاشته که سه نفر از این افراد، اتباع افغانستانی (دو مرد و یک زن) بوده‌اند. از 10 ایرانی فوت شده نیز 5 مرد و 5 زن بوده‌اند.
 
وی افزود: 12 مورد از فوتی‌های ایران در سال 1403 بر اثر هاری توسط سگ گزیدگی و یک مورد توسط روباه گزیدگی صورت گرفته است. از 12 مورد سگ گزیدگی نیز 7 مورد توسط سگ‌های ولگرد، یک مورد سگ نگهبان رها شده، 2 مورد سگ‌های بلاصاحب و 2 مورد توسط سگ‌های گله بوده است.
 
رئیس اداره بیماری‌های منتقله از حیوان وزارت بهداشت اظهار کرد: طی سال 1403 تاکنون 13 مورد فوتی ناشی از هاری داشته‌ایم. در سال 1402 بالغ بر 386 هزار و 521 مورد حیوان گزیدگی داشتیم که 17 فوتی بر جای گذاشت.
 
به گفته شیرزادی، هاری یک مشکل جدی بهداشت عمومی در بیش از 150 کشور و منطقه، به طور عمده در آسیا و آفریقاست. گزش سگ باعث 99 درصد موارد هاری انسان می‌شود و می‌توان از طریق واکسیناسیون سگ و پیشگیری از گازگرفتگی از آن جلوگیری کرد، اما هنگامی که ویروس، سیستم عصبی مرکزی را آلوده می‌کند و علائم بالینی ظاهر می‌شود، هاری در 100 درصد موارد کشنده است. بر اساس اعلام سازمان بهداشت جهانی، سالانه 59 هزار نفر بر اثر هاری در سراسر جهان جان خود را از دست می‌دهند که 40 درصد این آمار مربوط به کودکان زیر 15 سال است.
برچسب ها: سگ ، هاری
ارسال به دوستان
افشای چهره واقعی منافقین پس از شهادت سردار مقاومت / محمدعلی الحسینی، مشاور مریم رجوی کیست؟ تسلیت جمعی از فعالان رسانه ای: سید عزیز ما پاداش سال‌ها مجاهدت را با شهادت گرفت نماینده مجلس: طبق اعلام وزیر ارتباطات، «شورای عالی فضای مجازی» جلساتی برای رفع فیلترینگ برگزار کرده/ سود ۵۰ همتی حاصل از فروش فیلترشکن‌ها آفت نمایش خانگی ؛ باور کن کپی برابر اصل نیست ... رقابت سه نامزد برای هدایت نمایشگاه‌های بین‌المللی ایران حمله مسلحانه به نیروهای مرزبانی سیستان‌ و بلوچستان/ یک شهید و ۲ نفر مجروح عراقچی: سید حسن نصرالله این افتخار را یافت فرمانده اولین سپاه عربی باشد که صهیونیست ها را شکست می دهد طرح اصلاح ماده 41 قانون کار و افزایش حقوق کارگران به میزان تورم آپوکالیپس هل‌فایر 6x6: غول گران قیمت آفرود (عکس) صدور مجوز ساخت برای چند فیلمنامه سینمایی یک کار جالب با پوست و برگ نخل (فیلم) پزشکیان: سازمان ملل، رژیم صهیونیستی را وادار کند که سر جای خود بنشیند/ آمریکا دروغ می‌گوید که ایران دنبال سلاح هسته‌ای است/ آمریکا اطلاعات غلط از ما به دنیا پمپاژ می‌کند گاریدو: پرسپولیس برای قهرمانی در لیگ نخبگان می‌جنگد ایران حمله اسرائیل به یمن را به شدت محکوم کرد ۳ نکته درباره ترور سیدحسن نصرالله