۰۹ مهر ۱۴۰۳
به روز شده در: ۰۹ مهر ۱۴۰۳ - ۱۴:۵۱
فیلم بیشتر »»
کد خبر ۱۰۰۱۴۰۱
تاریخ انتشار: ۱۰:۱۹ - ۰۹-۰۷-۱۴۰۳
کد ۱۰۰۱۴۰۱
انتشار: ۱۰:۱۹ - ۰۹-۰۷-۱۴۰۳

کدام کشورها بیشترین ضایعات غذایی جهان را تولید می‌کنند؟ + نقشه

کدام کشورها بیشترین ضایعات غذایی جهان را تولید می‌کنند؟ + نقشه
کاهش اتلاف و ضایعات مواد غذایی در دنیایی که تعداد افراد مبتلا به گرسنگی از سال ۲۰۱۴ به‌طور مداوم در حال افزایش است و هر روز چندین تن مواد غذایی خوراکی هدر می‌رود، اولویت اصلی جهان محسوب می‌شود.

چین، هند، ایالت متحده آمریکا، ژاپن، آلمان، فرانسه، بریتانیا، روسیه، اسپانیا و استرالیا کشورهای جهان با بیشترین ضایعات مواد غذایی در سال ۲۰۲۴ هستند.

به گزارش ایمنا، کاهش اتلاف و ضایعات مواد غذایی در دنیایی که تعداد افراد مبتلا به گرسنگی از سال ۲۰۱۴ به‌طور مداوم در حال افزایش است و هر روز چندین تن مواد غذایی خوراکی هدر می‌رود، اولویت اصلی جهان محسوب می‌شود.

اتلاف و ضایعات مواد در سطح جهانی

حدود ۱۴ درصد از مواد غذایی تولیدشده در جهان بین مراحل برداشت تا خرده‌فروشی تلف می‌شود، همچنین تخمین زده می‌شود ۱۷ درصد از کل تولید غذای جهانی هدر می‌رود که شامل ۱۱ درصد در خانواده‌ها، ۵ درصد در خدمات غذایی و ۲ درصد در خرده‌فروشی‌ها است. این امر موجب زیان جهانی در بخش کشاورزی در حدود ۱.۲ میلیارد تن در سال می‌شود که معادل زیان پولی به ارزش بیش از ۳۵۰ میلیون دلار در سال است.

صرفه‌جویی در یک‌چهارم از این مواد غذایی هدررفته در حال حاضر می‌تواند به تغذیه ۸۷۰ میلیون فرد گرسنه در جهان و مبارزه با تغییرات آب‌وهوایی کمک کند، زیرا از دست دادن و هدر رفتن مواد غذایی، عامل تولید حدود ۸ درصد از گازهای گلخانه‌ای جهان است که منجر به تخریب لایه اوزون و ایجاد تغییرات آب‌وهوایی می‌شود.

هدررفت مواد غذایی به‌شدت پایداری سیستم‌های غذایی بشر را تضعیف می‌کند، زیرا با از بین رفتن آن، تمام منابع از جمله آب، زمین، انرژی، نیروی کار و سرمایه که برای تولید آن استفاده می‌شود نیز به هدر می‌رود، همچنین بر امنیت غذایی و در دسترس بودن مواد غذایی تأثیر منفی می‌گذارد و به افزایش هزینه غذا منجر می‌شود.

در ادامه به معرفی کشورهای جهان با بیشترین ضایعات مواد غذایی در سال جاری می‌پردازیم.

کدام کشورها بیشترین ضایعات غذایی جهان را تولید می‌کنند؟ + نقشه

چین

میزان ناخالص ضایعات غذایی در چین از ۹۱ میلیون تن فراتر رفته است، البته این مقادیر گزارش شده، هرچند قابل‌توجه، برای پرجمعیت‌ترین کشور جهان تعجب‌آور نیست.

هند

میزان ناخالص ضایعات غذایی در هند از ۶۸ میلیون تن فراتر رفته است که همچون چین تعداد خالص جمعیت هند منجر به این حجم از اتلاف مواد غذایی می‌شود.

ایالات متحده آمریکا

میزان ناخالص ضایعات مواد غذایی در ایالات متحده آمریکا بیش از ۱۹ میلیون تن است. برای قدرتمندترین اقتصاد روی زمین، ضایعات غذا نتیجه این است که این کشور بزرگ‌ترین مصرف‌کننده غذا در سراسر جهان محسوب می‌شود.

ژاپن

میزان ناخالص ضایعات مواد غذایی در ژاپن بیش از هشت میلیون تن است. این کشور سرزمینی پرجمعیت است که همین امر عامل اصلی ضایعات زیاد مواد غذایی در آن به‌شمار می‌رود.

آلمان

میزان ناخالص ضایعات مواد غذایی در آلمان بیش از ۶ میلیون تن است. این کشور همچون چندین کشور اروپایی دیگر، ضایعات غذایی بیش از حد را به‌علت بزرگی مساحت و جمعیت و البته ثروت خود دارد.

فرانسه

میزان ناخالص ضایعات مواد غذایی در فرانسه بیش از پنج میلیون تن است. فرانسه که به عشق به غذا و محصولات پخته‌شده معروف است، کمتر به‌خاطر ضایعات مواد غذایی خود شناخته می‌شود، اما حجم بالای این ضایعات، مشکل مشترک آن با دیگر کشورهای اروپایی است. میزان این ضایعات در بریتانیا نیز بیش از پنج میلیون تن است.

روسیه

میزان ناخالص ضایعات مواد غذایی در روسیه بیش از چهار میلیون تن است. ضایعات بیش از حد مواد غذایی روسیه تا حد زیادی به دلیل جمعیت و تعداد افرادی است که در این کشور پهناور زندگی می‌کنند.

اسپانیا

میزان ناخالص ضایعات غذایی در اسپانیا بیش از سه میلیون تن است. این کشور به جشن‌ها و غذاهای خود معروف است، اما بسیاری از این غذاها تبدیل به زباله می‌شود.

استرالیا

میزان ناخالص ضایعات مواد غذایی در استرالیا بیش از دو میلیون تن است که این امر تضاد چشمگیری با جایگاه آن به‌عنوان کشوری پیشرو در انرژی سبز و تلاش‌های حفاظت از طبیعت جهان دارد.

 

ارسال به دوستان
سهم هر نفر در مرحله سوم سهام عدالت چقدر است؟ خط و نشان سازمان بورس برای سرمایه گذاری های سهام عدالت آدم ربایی شرکت های هرمی در قم و تهران اصرار هریس برای مناظره مجدد با ترامپ تجربه سردترین ۸ مهر طی ۵۰ سال اخیر پایتخت مخبر، دستیار رهبری: ایران تکالیف خود را در قبال مردم لبنان و حزب الله با جدیت انجام می‌دهد اسامی معرفی شدگان چند برابر ظرفیت «شرایط خاص» نظام آموزش مهارتی دانشگاه جامع علمی کاربردی سال ۱۴۰۳ ترور ماهر اسد برادر بشار اسد تکذیب شد رئیس قوه قضائیه : میلیون‌ها انسان درخواست پیوستن به رزمندگان لبنان و غزه را دارند شیخ نعیم قاسم : حمایت از غزه ادامه دارد/ دبیرکل جدید را در اولین فرصت انتخاب می‌کنیم وحید اشتری آزاد شد فهرست کامل مواد غذایی و میوه‌هایی که نفخ ندارند هشدار؛ ابتلا به سرطان سینه با این نوع بسته‌بندی غذا پاسخ فرزند پزشکیان به ادعای امیرحسین ثابتی علیه رییس‌جمهور برای این مناطق کشور هشدار مهم هواشناسی صادر شد