۱۴ مهر ۱۴۰۳
به روز شده در: ۱۴ مهر ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۰
فیلم بیشتر »»
کد خبر ۱۰۰۲۵۶۱
تاریخ انتشار: ۲۰:۵۷ - ۱۳-۰۷-۱۴۰۳
کد ۱۰۰۲۵۶۱
انتشار: ۲۰:۵۷ - ۱۳-۰۷-۱۴۰۳

 انسجام ملی و قدرت نمادین جمعهٔ نصر را محافظت و‌ تقویت کنید

 انسجام ملی و قدرت نمادین جمعهٔ نصر را محافظت و‌ تقویت کنید
جمعیت میلیونی نماز جمعه و بزرگداشت شهید سیدحسن نصرالله رخداد و دستاورد بزرگ و مهم و معناداری است (مساحت و تراکم جمعیت، برآورد حداقل یک میلیونی مشارکت‌کنندگان را قابل دفاع می‌کند). 
محمدرضا جلائی‌پور (پژوهشگر جامعه‌ شناسی)
 
تهران امروز شاهد باشکوه‌ترین نماز جمعهٔ دهه‌های اخیر در ایران و‌ احتمالا کشورهای با اکثریتِ مسلمان بود. آن‌هم در شرایطی که بخشی از شهروندان و ناظران احتمال حملهٔ نظامی اسرائیل نسل‌کش در پاسخ به عملیات «وعدهٔ صادق ۲» را می‌دادند و حضور رهبری نظام و نمازگزاران شجاعت می‌طلبید و‌ با مواضع ملی و سنجیدهٔ فرمانده کل قوا تقویت شد.
 انسجام ملی و قدرت نمادین جمعهٔ نصر را محافظت و‌ تقویت کنید
 
همچنین در شرایطی که وضعیت شاخص‌های کلان اقتصادی و فقر و نابرابری و تحریم‌ها نارضایتی اقتصادی گستردهٔ چندساله ایجاد کرده است.
 
همچنین در وضعیتی که در چند سال گذشته اعتراضات و شکاف‌‌های اجتماعی و سیاسی تلاطم‌خیز بوده است و دولت وفاق ملیِ مسعود پزشکیان هم، علی‌رغم گشایش‌ها و امیدهایی که ایجاد کرده است، در ابتدای راه است و هنوز نتوانسته‌است دستاوردهای بزرگِ رضایت‌افزا بیافریند. 
 
در چنین شرایطی، جمعیت میلیونی این نماز جمعه و بزرگداشت شهید سیدحسن نصرالله رخداد و دستاورد بزرگ و مهم و معناداری است (مساحت و تراکم جمعیت، برآورد حداقل یک میلیونی مشارکت‌کنندگان را قابل دفاع می‌کند). 
 
شکوهِ جمعیت تشییعِ شهید سردار قاسم سلیمانی و نماز جمعهٔ بعد از آن هم قدرت و سرمایه‌ای برای ایران ساخت که به ویژه بعد از تهدیدهای شدید و وقیحانهٔ ترامپ حفاظت‌کردنی بود، اما فاجعهٔ آبان ۹۸ و فاجعهٔ هواپیمای اوکراینی و نیز انتخابات کم‌مشارکت و کم‌رقابت مجلسِ یازدهم بخش قابل اعتنایی از این سرمایه را به باد داد. چگونه می‌توان این بار از قدرت نمادین و سرمایه‌ای که جمعهٔ نصر ساخته است حفاظت کرد و برای ایران و مصالح ایرانیان افزایشش داد؟ 
 
در پاسخ به این پرسش مهم و به ویژه در شرایط پرمخاطرهٔ منطقه و تشدید تهدیدها علیه ایران، جز آنچه در میان‌مدت و در سطح کلان‌راهبردی با عملکرد مجموعهٔ نهادهای حکمرانی قابل هدف‌گیری است، در کوتاه‌مدت دو‌ مورد زیر هم پیشنهادکردنی به نظر می‌رسد:
 
در تریبون‌های رسمی، به ویژه در صداوسیما، از مصادرهٔ معنای حضور گستردهٔ طیف متنوعی از شهروندان و نیروها در «جمعهٔ نصر» به نفع یک جریان خاص پرهیز شود و تراز ملی این رویداد حفظ شود.  نمایش تکثر و تنوع حاضران به این هدف کمک می‌کند.
 
در  همین روزهای اول‌ بعد از جمعهٔ نصر با گام‌های تکمیلیِ موثر، انسجام و وفاقِ متبلور در این رویداد مهم تقویت شود و این وفاق ملی‌تر شود. تحقق گشایش‌های رضایت‌افزا در حوزهٔ حکمرانی اینترنت و زنان، تداوم آزادی زندانیان سیاسی و افزایش ابتکار عمل و تحرک و گشایش‌های امیدبخشِ دیپلماتیک می‌تواند در این روزها اثربخش‌تر و کم‌مانع‌تر شود.  
ارسال به دوستان
لاریجانی: فرماندهی شرارت‌ ها در منطقه دست آمریکا است منابع اسرائیلی: نشانه‌ای مبنی بر کشته شدن هاشم صفی‌ الدین وجود ندارد مستمری بازماندگان چگونه محاسبه می‌شود؟ برخی از ماه‌های اورانوس قابل سکونت هستند؟ حزب‌ الله: دشمن به هر عمقی که وارد شود به قبرستان سربازان و تانک‌هایش تبدیل می‌شود/ تهران کاملا با لبنان است شلیک ۷۰ موشک به شمال اسرائیل در ۲۵ دقیقه سید احمد خاتمی: باز کردن جبهه جدید در ایران برای رژیم صهیونیستی سنگین تمام می شود/ شهرک های موشکی ایران آماده عملیات است  طالبان: داعش هیچ پایگاهی در افغانستان ندارد عارف : پاسخ آتی ایران به رژیم صهیونیستی ویرانگر خواهد بود محمود فکری تا اطلاع ثانوی محروم شد بایدن: اگر جای اسرائیل بودم، به گزینه‌های دیگری جز حمله به تاسیسات نفتی ایران فکر می‌کردم / تل آویو هنوز در مورد چگونگی پاسخ به تهران تصمیم نگرفته است اوباما به کارزار انتخاباتی هریس پیوست سفیر ایران در عراق: سستی خانه عنکبوت رژیم صهیونیستی واقعیت یافته است انگلیس حاکمیت بر 67 جزیره را واگذار کرد / اجاره 99 ساله پایگاه نظامی امریکا صدرنشینی شکننده ملوان و سقوط استقلال