۱۹ مهر ۱۴۰۳
به روز شده در: ۱۹ مهر ۱۴۰۳ - ۱۶:۴۶
فیلم بیشتر »»
کد خبر ۱۰۰۴۱۸۷
تعداد نظرات: ۱۹ نظر
تاریخ انتشار: ۱۲:۳۶ - ۱۹-۰۷-۱۴۰۳
کد ۱۰۰۴۱۸۷
انتشار: ۱۲:۳۶ - ۱۹-۰۷-۱۴۰۳

یک مأموریت ، 2 اجرا : پیجرها در لبنان - فیلترینگ در ایران / اینجا فاجعه بزرگ تری در جریان است

یک مأموریت ، 2 اجرا : پیجرها در لبنان - فیلترینگ در ایران / اینجا فاجعه بزرگ تری در جریان است
مشخص نیست چقدر از اطلاعات مهم کشور از گوشی های مسوولان، از بخشداران و فرمانداران گرفته تا نمایندگان و وزرا توسط فیلترشکن ها جمع آوری و منتقل شده است؛ و باز معلوم نیست فیلترشکن ها، چقدر صوت و تصویر از افراد به عنوان "آتو" جمع آوری کرده اند تا به موقع از آن به عنوان "ابزار فشار و معامله" بهره برداری شود.

عصر ایران ؛ جعفر محمدی - روزهای 27 و 28 شهریور، هزاران پیجر که در دست نیروهای حزب الله و مرتبطان آنها بود، منفجر شدند، دهها نفر جان خود را از دست دادند و هزاران نفر نیز مجروح شدند. طراحی پیجرها به گونه ای بود که برای دیدن پیام، باید دو دکمه به طور همزمان فشرده می شدند. به همین دلیل دست ها و چشم های دارندگان پیجرها آسیب های جدی دید تا نتوانند در عملیات علیه اسرائیل شرکت کنند. چند روز بعد از آن، عملیات زمینی ارتش اسرائیل علیه جنوب لبنان آغاز شد.

ماجرا پیجرها، پدیده ای عجیب در دنیای جاسوس ها و جنگ ها بود. گویا در تمام سال هایی که پیجرها در یک فرایند پیچیده به حزب الله فروخته شده بودند، موساد از طریق آنها، تمام مکالمات را شنود می کرد و در بزنگاه قبل از جنگ، منفجرشان کرد تا هزاران نیروی میانی حزب الله را از رده خارج کند.

یک مأموریت ، 2 اجرا : پیجرها در لبنان - فیلترینگ در ایران

ماجرا اما به پیجرهای حزب الله ختم نمی شود. در ایران نیز سال هاست که با پدیده مشابهی سر و کار داریم که آثار مخرب تری از پیجرهای لبنان دارد: فیلترینگ!

فیلترینگ سایت های غیر اخلاقی و اصطلاحاً 18+ در تمام دنیا، امری پذیرفته شده است. برخی دولت ها نیز رسانه های دشمنان خود را فیلتر می کنند اما فیلترینگ گسترده ای که در سال های اخیر بر مردم ایران تحمیل شده است، با هیچ متر و معیاری همخوانی ندارد؛ گو این که طرحی بزرگ مانند پیجرها در حال پیاده سازی است که برغم تمام هشدارها و انذارها درباره عواقب این وضعیت، کسی بدان وقعی نمی نهد تا همه چیز طبق نقشه پیش برود.

آن سوی سکه فیلترینگ، فیلترشکن است. زمانی در همین ایران خودمان، حتی جست و جو برای فیلترشکن، امری مذموم بود چرا که فرد فورا با این پرسش مواجه می شد که دنبال چه هستی که فیلترشکن می خواهی؟! اما امروز که حتی برای برقراری یک تماس ساده واتساپی یا بارگذاری یک پست اینستاگرامی و یا حتی دیدن پست های مقامات جمهوری اسلامی در توئیتر و تلگرام، فیلترشکن لازم است، از کودکان دبستانی تا سالخوردگان بالای 90 سال، روی گوشی هایشان فیلتر شکن دارند چرا که داشتن اش، نه تنها مانند گذشته قبیح نیست که بخشی از ضروریات زندگی امروزی شده است. این وضعیت باعث شده است که دهها میلیون ایرانی برای عبور از فیلترینگ، دست به دامن فیلترشکن های خارجی شوند که پولی و رایگان در اختیارشان است.

وی پی ان - فیلترینگ در ایران

همان طور که درون پیجرهای حزب الله ابزارهای شنود و انفجار جاسازی شده بود، امروز در داخل گوشی های ایرانیان نیز ابزارهای ناامنی به نام فیلترشکن نصب شده است. متخصصان امر بهتر می دانند که هر فیلترشکن می تواند بسته به تعریفی که برایش شده است، ماموریت هایی فراتر از دور زدن فیلترینگ در گوشی ها انجام دهد. خدا می داند که تا کنون چقدر "کلان داده" یا همان "بیگ دیتا" از گوشی های ایرانی ها توسط فیلترشکن های خارجی جمع آوری و برای تحلیل به مراکز جاسوسی خارج رفته است: از سو گیری های واقعی سیاسی و مذهبی تا داده های اقتصادی و اداری و...!
و در این میان، مشخص نیست چقدر از اطلاعات مهم کشور از گوشی های مسوولان، از بخشداران و فرمانداران گرفته تا نمایندگان و وزرا توسط فیلترشکن ها جمع آوری و منتقل شده است؛ و باز معلوم نیست فیلترشکن ها، چقدر صوت و تصویر از افراد به عنوان "آتو" جمع آوری کرده اند تا به موقع از آن به عنوان "ابزار فشار و معامله" بهره برداری شود.

شنود - فیلترینگ در ایران
شنودی که توسط پیجرها در لبنان، آن هم در یک پروسه پیچیده و چند ساله انجام شد، اینک در داخل ایران و توسط فیلترشکن هایی که روی گوشی های ایرانی هاست در حال انجام است.

شاید هم روزی برسد که فیلترشکن ها، به جای منفجر کردن گوشی ها، ایجاد اختلال کنند و شبکه ارتباطی کشور را به هم بریزند و هرج و مرج بسازند. وقتی غریبه های ناشناخته، درون دهها میلیون گوشی جای می گیرند، احتمال همه چیز هست.
راستی به نظر شما، سازمان های جاسوسی از کنار چنین امکانی که به مدد حماقت یا خیانت داخلی ها ایجاد شده، با بی اعتنایی عبور می کنند و از این لقمه آماده درمی گذرند؟!

این اما تنها مشابهت فیلترینگ با ماجرای پیجرها نیست. هدف از عملیات پیجرها، خارج کردن هزاران نیروی حزب الله از میدان عملیات بود که چنین هم شد و در روزهایی که این نیروها باید در برابر نظامیان متجاوز اسرائیلی می جنگیدند، روی تخت بیمارستان ها در لبنان و سوریه و ایران خوابیده بودند.
انفجار پیجرها، دست ها و چشم های چند هزار نیروی لبنانی را هدف قرار داد ولی فیلترینگ، مغزهای میلیون ایرانی و مشخصاً کودکان و نوجوانان را ؛ آنهایی که تا دیروز، به سایت های غیر اخلاقی و انحرافی - از پور نو گرافی تا شیطان پرستی و خشونت ورزی - دسترسی نداشتند ولی امروز با هر کدام از این ها، به اندازه تایپ یک آدرس اینترنتی فاصله دارند.

کودکان و خانواده ها قربانیان فیلترینگ در ایران
اگر مجروحان پیجرها، از نبرد علیه اسرائیل حذف شدند، قربانیان  فیلترینگ - از کودکان تا بزرگسالان و خانواده ها - درگیر عوارض ناشی از داده های نامناسب هستند که می تواند تمام زندگی شان را تحت الشعاع قرار دهد؛ فیلترینگ، از هم نظر کمیت و هم از لحاظ کیفیت، قربانیان بیشتری از پپجرهای لبنان دارد؛ اینجا فاجعه بزرگ تری در جریان است.

فروکاستن مساله فیلترینگ به این که عده ای دارند با فروش فیلترشکن کاسبی های نجومی می کنند، انحراف از اصل ماجراست. کاسبان فیلترینگ، تنها نوک قله کوه فاجعه ای هستند که تمام زندگی ایرانی ها - از امنیت ملی تا آرامش روانی کودکان و خانواده ها - را دربر گرفته است و شگفت که این فاجعه، نه توسط پیجرهای ساخته شده توسط موساد که به وسیله دستگاه های دولتی ایران شکل گرفته و به شدت نیز از آن، صیانت می شود!
آیا برای ردیابی خط "نفوذ" که این روزها، اثرات ویرانگر آن را در لبنان می بینیم، واقعاً سرنخ های بیشتری نیاز است؟!

ارسال به دوستان
انتشار یافته: ۱۹
در انتظار بررسی: ۲۲
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۴۴ - ۱۴۰۳/۰۷/۱۹
1
31
کاملا درست و منطقی نوشتید آقای جعفر محمدی ولی به نظر شما همان خط نفوذی که داره از این وضعیت ضد ملی صیانت می کنه می ذاره اوضاع عادی بشه؟!!
ممنون از نگاه ملی شما
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۶ - ۱۴۰۳/۰۷/۱۹
بله فردا که عکس های پورن از گوشی فلان شخص موجه توسط ادوارد اسندون ها و ویکی لیکس ها منتشر بشه، اون موقع خواهند فهمید که وی پی ان ها تنها درآمدزائی اقتصادی نکرد بلکه آبروها را برد این ساده ترین خروجی خواهد بود چه بسا موارد خیلی مهمتر دیگر درآمد بی زحمت وی پی ان یا حتی موبایل های نسل پیشرفته بخاطر چشمی هم چشمی باشد.
رضا
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۴۴ - ۱۴۰۳/۰۷/۱۹
1
24
كو گوش شنوا ؟!!!!!!!!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۴۸ - ۱۴۰۳/۰۷/۱۹
1
27
یکی از دقیق ترین تحلیل ها درباره فیلترینگ بود
همه زوم کردن روی فروشندگان فیلترشکن ولی واقعا این بحث فرعی و انحرافیه و اصل قصه همینه که نوشتید. الان پسر من که 12 سالشه دسترسی راحت داره به انواع فیلترشکن و نصب و راه اندازی وی پی ان هم بلده. مادر بزرگ 80 ساله ام هر وقت می خواد با عمویم که خارج هست صحبت کنه و فیلترشکن نداره از پسرم می خواد رو گوشیش نصب کنه تا تماس واتساپی داشته باشه. خرد و کلان فیلترشکن دارند و این همه ابزار جاسوسی روی گوشی هامون از جمله گوشی من و شماست و کک آقایون هم نمی گزه. انگار نه انگار ....
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۴۹ - ۱۴۰۳/۰۷/۱۹
1
20
درود به این تحلیگر مقاله .
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۵۱ - ۱۴۰۳/۰۷/۱۹
0
21
احسنت.ولی افسوس که اون وزیر... دولت سیزدهم ازهمه این وقایع بی خبربودوبه فیلترینگ افتخارمی کرد..
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۵۵ - ۱۴۰۳/۰۷/۱۹
0
19
فیلترینگ گسترده، خیانت ملی است. پولمان را هدر می دهد ، امینتمان را زائل می سازد و اخلاق و خانواده ها و کودکانمان را در معرض فروپاشی قرار می دهد.
کسی صدای ملت ایران رو می شنوه؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۰۰ - ۱۴۰۳/۰۷/۱۹
0
19
نتیجه گیری درستی از اصل موضوع گرفتید ولی باور کنید خیلی دیر شده! کسانی که برای رسیدن به پول های بادآورده فیلترینگ را توسعه دادند و تیشه به ریشه خودشان زدند.
محمد
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۰۳ - ۱۴۰۳/۰۷/۱۹
0
16
نکته بسیار بسیار مهم این است که تا از نفوذ گفته می شود عده ای به شدت تکذیب و انکار می کنند که این خود می تواند بهترین مدرک برای نفوذ گسترده باشد .
یک مورد دیگر از نفوذ ، تبدیل کردن موضوع حجاب به درگیری بین ملت و دولت بود .
اگر یادتان باشد ، طی یک دهه گذشته در حالی که سطح حجاب بسیار مطلوب تر از امروز بود ، آنقدر عده ای بر این آتش دمیدند که به روزگار فعلی رسیدیم .
این روزها اخبار تلوزیون را دیده اید ؟ برای اینکه بتوانند گزارش مردمی از سطح شهر بگیرند مجبور هستند که افراد حاضر در خیابان را محو و سانسور کنند تا مبادا خانم های بی حجاب در تلوزیون دیده شوند .
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۰۶ - ۱۴۰۳/۰۷/۱۹
40
2
غلط کردی ؛ می خوای با رفع فیلترینگ دوباره آشوبگرها بیان تو شبکه های اجتماعی اختشاش کنند و درست کردن بمب دستی رو به جوونا یاد بدن یا این که سایت های مستهجن شیوع پیدا کنه؟؟؟؟؟ صیانت از فضای مجازی وظیفه حاکمیت است اینو بفهم نفهم. فیلترینگ مصداق بارز این صیانت است و باید قوت یابد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۱ - ۱۴۰۳/۰۷/۱۹
چقدر خوب شد این نظر رو منتشر کردید

طرز بیان و حدود اخلاق مداری این قشر رو بهتر میشناسیم
شهاب
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۲ - ۱۴۰۳/۰۷/۱۹
نه ادب داری نه ادبیات و سواد. اغتشاش، نادلبندم!
میلاد
| Germany |
۱۴:۴۵ - ۱۴۰۳/۰۷/۱۹
اقای با فهم! رفع فیلترینگ منظورشون تلگرام ، واتس اپ ، اینستاگرام ، یوتیوب و از این دست رسانه های اجتماعی ست
بیش از نیم از جمعیت جامعه دارن از این رسانه ها استفاده میکنند
پیر و جوون و کودک
اگر این رسانه ها فیلتر باشه مردم ناچارن فیلترشکن نصب کنند
و خصوصا جوانان که قبلا دسترسی به سایت های مستهجن راحت نبود الان با وجود دسترس بودن فیلترشکن ، راحت شده
اون بحث آموزش بمب هم بدون فیلترشکن چه با فیلترشکن قابل دسترس هست و عملا فیلترینگ هیچ فایده ای نداشته جز از وقت و هزینه مردم گرفتن
به امید روزی که آگاهی شمارو فرا بگیره و نه جهل و تعصب کورکورانه
مهدی
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۱۳ - ۱۴۰۳/۰۷/۱۹
1
16
مگه برای برچیده شدن بساط فیلترینگ به پزشکیان رای ندادید؟ چی شد پس؟
سعید
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۱۹ - ۱۴۰۳/۰۷/۱۹
11
4
فیلترشکن راه نفوذ است کاملا صحیح اما تلگرام و واتس اپ و اینستاگرام و حتی خود اندروید و آی او اس راه نفوذ و دزدی اطلاعات و ... نیستند ؟! الان دیگه همه میدونن که گوشی هوشمند یعنی جاسوس همه چیز
فریدون
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۲۱ - ۱۴۰۳/۰۷/۱۹
1
10
یک نفر پیدا شد واقعیت را نوشت ولی کو گوش شنوا بلی در ایران نودصدرد از فیلترینگ آلوده استفاده می‌کنند و تبلیغاتی که در فیلترشکن می‌آید کسی سواد داشته باشد می‌دهد که این تبلیغات برای چیه تو ایران که ما اطلان آن سایتها تبلیغاتی میشناسین نه در ایران در دست رسی میباشد تمام گفتگوهای ایرانی‌ها وقتی فیلتر و باز میکنی شنود می‌شود باز سران ما گوش بده نیستن وقتی مردم از فیلتر موساد و سیا استفاده می‌کنند دولت در چه فکری پس بهتر هست فیلتر را بر دارن چون همه دارن چه با پول چه فیلتر شکنهای اولده به شنود استفاده میشه خدا نعلت کند بر پول مافیای که کلی درآمد از فروش فیلتر شگنها که به جان و امنیت گشور و مردم تمام میشه گی از خواب بیدار خواهند خیانت پشت خیانت ...
حسین
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۳۹ - ۱۴۰۳/۰۷/۱۹
0
4
نفوذی ها چنان بر اریکه های قدرت نشسته اند که عصر ایران را قدرتی برای مقابله نیست. درود بر شرفت عصر ایران
حسین
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۱۰ - ۱۴۰۳/۰۷/۱۹
0
3
بنظرتون اونایی که فیلترینگ رو راه انداختند نفوذی نیستند؟؟؟؟
Nima
Canada
۱۵:۱۸ - ۱۴۰۳/۰۷/۱۹
0
5
قطعا فیلترینگ هماهنگی میان موساد و به ظاهر سوپر انقلابی ها است.
خیلی باید مراقب تندروها بود اکثرا به نفع اسراییل کار می کنند
ایران هیچ متحدی ندارد.
برگزاری رزمایش هسته‌ ای ناتو در هفته آینده ارتش اسرائیل: اصابت موشک‌ ها و پهپادهای حزب‌الله به هزار و ۶۴۵ ساختمان اعلام ترکیب تیم ملی فوتبال برابر ازبکستان فیلترینگِ زشت را بردارید، تعلل جایز نیست! در احترام به فضیلت/ استثنایی به نام شفیعی کدکنی/ افشاگری بزرگ در 22 سالگی فرش ایرانی با نقش لٌری در دفتر کار نتانیاهو (عکس) پرتاب ماهواره‌های «طلوع ۳» و «ظفر ۲» به تعویق افتاد / توضیح سازمان فضایی درباره شکست ماهواره‌ها به دلیل تشعشعات معرفی برنده نوبل ادبیات ۲۰۲۴ ؛ هجدهمین برنده خانم، هان کانگ نویسنده اهل کره جنوبی هدیه رهبری به سفیر ایران در لبنان ایرفرانس در مورد پرواز هواپیمایش در آسمان عراق همزمان با حمله موشکی ایران تحقیق می کند آقایان چرا بیخیال جشنواره کودک نمی شوید! زنگ خطری که رادیو پاکستان برای مسؤولان ایرانی به صدا درآورد 2 ماه مانده تا پخش سریال اقتباسی از صد سال تنهایی ثبات قیمت ها در دبی / قیمت چای کرک : ۳۰ سال یک درهم کریم باقری مربی جدید پرسپولیس