۲۱ مهر ۱۴۰۳
به روز شده در: ۲۱ مهر ۱۴۰۳ - ۱۹:۵۸
فیلم بیشتر »»
کد خبر ۱۰۰۴۵۶۴
تاریخ انتشار: ۱۵:۵۰ - ۲۱-۰۷-۱۴۰۳
کد ۱۰۰۴۵۶۴
انتشار: ۱۵:۵۰ - ۲۱-۰۷-۱۴۰۳

6 نکته درباره "چهار پنجم" مرتضی آقا تهرانی: زشت و زننده است...

6 نکته درباره
مَثل اینان مَثل کسی است که یک بار با پای پیاده به کوچه ای رفته و متوجه شده که انتهایش بن بست است اما به جای این که مسیرش را عوض کند، دفعه بعد با دوچرخه رفته تا شاید فرجی حاصل شود و روز بعد سوار موتورسیکلت شده و به بن بست خورده و بار دیگر با خودرو به سمت ته کوچه رانده است!

عصر ایران؛ جعفر محمدی - مرتضی آقاتهرانی، رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی و عضو جبهه پایداری، اخیراً گفته است که اجرای لایحه عفاف و حجاب چهار پنجم از مسائل فرهنگی را حل می‌کند.

درباره این سخن نابخردانه، چند نکته را می توان متذکر شد:

1 - دال مرکزی لایحه عفاف و حجاب،  بگیر و ببند و برخورد است، یعنی همان روال و رویه ای که در دهه 60 با شدت و حدت بیشتری در جریان بود و دهه های بعد نیز در مراتب متعددی ادامه یافت. 

اگر قرار بود برخورد سخت جواب بدهد، وضعیت حجاب، اکنون در شرایط کنونی نبود که آقاتهرانی و امثال او، دست به دامن لایحه های عجیب و غریب شوند و راه آزموده را بار دیگر بیازمایند.

مَثل اینان مَثل کسی است که یک بار با پای پیاده به کوچه ای رفته و متوجه شده که انتهایش بن بست است اما به جای این که مسیرش را عوض کند، دفعه بعد با دوچرخه رفته تا شاید فرجی حاصل شود و روز بعد سوار موتورسیکلت شده و به بن بست خورده و بار دیگر با خودرو به سمت ته کوچه رانده است!
چنین نادانی نمی داند که کوچه بن بست، بن بست است و روش پیمودن آن، تغییری در باز یا بسته بودن انتهای مسیر نمی دهد و باید راه دیگری بیازماید.

2 - هدف لایحه این است که زنان و دختران، بیرون از خانه، روسری سر کنند. 
 در واقع ، آقاتهرانی که می گوید با این لایحه چهارپنجم مسائل فرهنگی حل می شود، بر آن است که چهار پنجم مشکلات فرهنگی کشور به خاطر بی حجابی یا بدحجابی زنان و دختران است. غلبه انگاره های جنسی بر واقعیت های فرهنگی، خروجی دیگر جز این نمی تواند داشته باشد.

3 - می گویند حاکمی به جلادش دستور داد که بی نوایی را 1000 ضربه شلاق بزنند تا تادیب شود. کسی از اطرافیانش به او گفت: جسارتاً شما یا معنای شلاق را نمی دانید، یا نمی فهمید عدد چیست و 1000 کدام است و یا با بدن و توان انسان آشنا نیستید.

حالا خطاب به آقاتهرانی باید گفت: جسارتاً شما یا نمی دانید فرهنگ چیست یا عدد نمی دانید و متوجه نیستید چهار پنجم یعنی چه؟ 

حالت سومی هم هست که مخاطب را ناآگاه فرض کرده باشید!

4 - گیریم که فرض چهارمی هم هست و آقاتهرانی بر اساس محاسبه و مطالعه به چنین نتیجه ای رسیده است. 
اگر چنین است  جا دارد درباره روش محاسبه و مبنای عقلانی و مطالعاتی "حل چهار پنجم مشکلات فرهنگی با لایحه عفاف و ححاب" توضیح دهد و بگوید این "چهار پنجم" را از کجا در آورده و چرا مثلاً "دو سوم" یا "نه دهم" نگفته است؟! 
همچنین بگوید آن چهار پنجم مشکلاتی که حل خواهد شد کدام ها هستند و یک پنجم باقی مانده کدام ها؟!

خیلی زشت و زننده است که رئیس یک کمیسیون پارلمان یک کشور، کتره ای حرف بزند! 

5 - حالا که آقایان این قدر هنر دارند که با یک لایحه، چهار پنجم مشکلات فرهنگی را حل کنند، لطفا دو کار دیگر هم انجام دهند:
اول این که به همین لایحه عفاف و حجاب، چند ماده و تبصره دیگر بیفزایند تا آن یک پنجم باقی مانده هم حل شود و برود پی کارش و دوم، زحمت بکشند و چند لایحه هم بدهند برای حل مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم ولو این که چهار پنجم حل نشود؛ جای دوری نمی رود!

6 - جای تاسف و تحسّر است که هزاران دلسوز و اندیشمند و دانشمند و جامعه شناس، نسبت به تصویب لایحه خسارت بار عفاف و حجاب، مستدل و تحلیلی و منطقی هشدار دادند و صدایشان به جایی نرسید و امثال آقاتهرانی، با حرف های مفت و بی بنیادی مانند حل چهار پنجم مشکلات فرهنگی، حرف شان را به کرسی نشاندند؛ دنبال ریشه مشکلات می گردید؟!

ارسال به دوستان
استقلال در محاصره دلالان؛ از استراماچونی تا برانکو جنیفر لوپز : دیگر شوهر نمی‌خواهم ؛ تمام دنیای لعنتی من منفجر شده افزایش شمار شهدای لبنان به ۲۲۵۵ نفر برنامه مخفی روسیه : استخدام زنان آفریقایی برای مونتاژ پهپاد شاهد طلسم‌شکنی یا تداوم سلطه؟ تقابل لهستان و پرتغال با محوریت رونالدو و لواندوفسکی بورل: ممنوع شدن فعالیت آنروا توسط اسرائیل پیامدهای فاجعه‌باری خواهد داشت نگرانی گاریدو از لو رفتن ترکیب پرسپولیس؛ جستجو برای یافتن جاسوس در تمرینات آقای رئیس جدید سازمان سینمایی از مدیرانی که خودشان را «آقای» خطاب می‌کند دوری کنید ماجرای بیرانوند و پرسپولیس وارد فاز جدیدی شد؛ احتمال محرومیت قطعی و زندان برای دروازه‌بان ملی‌پوش؟ نروژ دیپلمات‌ های خود را از لبنان خارج می‌کند پدر سون هیونگ مین: از قهرمانی تا محکومیت فروش بیش از ۱۲۰ میلیارد تومان در حراج تهران/ فرمانفرماییان، آغداشلو و درخشانی در صدر تاریخ‌سازی دختران ایرانی؛ صعود خاتون بم به یک‌چهارم نهایی لیگ قهرمانان آسیا آتش‌ سوزی بازار آهن تهران ۳ مصدوم داشت 50 متر قورباغه؛ شرط حضور شناگر سرشناس انگلیسی در المپیک 2028