۲۴ مهر ۱۴۰۳
به روز شده در: ۲۴ مهر ۱۴۰۳ - ۱۰:۵۰
فیلم بیشتر »»
کد خبر ۱۰۰۵۲۶۲
تاریخ انتشار: ۰۸:۲۷ - ۲۴-۰۷-۱۴۰۳
کد ۱۰۰۵۲۶۲
انتشار: ۰۸:۲۷ - ۲۴-۰۷-۱۴۰۳

کروز تاروس؛ اوکراین شدیدا به دنبال این موشک است (+فیلم و عکس)

کروز تاروس؛ اوکراین شدیدا به دنبال این موشک است (+فیلم و عکس)
موشک کروز تاروس برای تخریب با دقت بالا اهداف محافظت شده و مدفون طراحی شده است...

عصر ایران؛ مجله تصویری سلاح - موشک کروز هوا پرتاب تاروس (TAURUS) با نام کامل تاروس کی ئی پی دی 350 (TAURUS KEPD 350) در اوایل دهه 2000 به واسطه نگرانی های دفاعی دو کشور آلمان و سوئد توسعه یافت. مهندسان شرکت آلمانی ام بی دی ای داچلند (MBDA Deutschland) و شرکت سوئدی بوفورس (Bofors) در ساخت این موشک کروز دوربرد مشارکت داشتند.

تاروس؛ تنها در اختیار چند کشور

کار روی ساخت یک موشک کروز زیرصوتی در سال 1998 آغاز شد. بر اساس مشخصات اعلام شده، این محصول آلمانی-سوئدی به موشک فرانسوی-بریتانیایی استورم شادو (Storm Shadow) نزدیک است.

طراحی موشک تاروس با سرعت بالا انجام شد. در سال 1999، این موشک اولین پرتاب خود را تجربه کرد. در سال 2002، نیروی هوایی آلمان قراردادی برای خرید 600 فروند از این موشک امضا کرد. در نوامبر 2004، اسپانیا به اولین مشتری خارجی موشک کروز تاروس تبدیل شد.

در حال حاضر، کشورهای آلمان، اسپانیا و کره جنوبی این موشک را در اختیار دارند.

اوکراین نیز به تازگی درخواست دریافت این موشک را به آلمان ارائه کرد که تاکنون با آن موافقت نشده است.

موشک کروز تاروس؛ تهدیدی برای زیرساخت های حیاتی دشمن

درباره موشک تاروس

موشک کروز تاروس برای تخریب با دقت بالای اهداف محافظت شده و مدفون طراحی شده است، بدون اینکه هواپیمای حامل وارد منطقه پوشش دفاع هوایی دشمن شود. وزن پرتاب موشک 1360 کیلوگرم با طول 5.1 متر است.

این موشک بدنه ای دارای بال و دمی ضربدری شکل دارد. برای کاهش دید راداری، بدنه موشک تاروس دارای مقطع مستطیلی و در ساخت آن از مواد کامپوزیتی استفاده شده است. بدنه موشک با یک ماده خاص جذب کننده سیگنال رادیویی پوشیده شده است.

موشک کروز تاروس؛ تهدیدی برای زیرساخت های حیاتی دشمن

سر جنگی

تاروس به طور استاندارد به یک سر جنگی ضد بتن پشت سر هم با وزن 481 کیلوگرم مجهز است. خرج انفجاری اول تجمعی است و خرج دوم (اصلی) از نوع انفجاری با قدرت بالا است. خرج انفجاری با قدرت بالا در یک محفظه فولادی با مقاومت بالا به طول 2.3 متر محصور شده است. شکل خرج انفجاری برای عبور از موانع بتنی بهینه شده است. وزن خرج انفجاری با قدرت بالا همراه با محفظه فولادی حدود 400 کیلوگرم است.

سرعت و ارتفاع پرواز

سرعت پرواز اعلام شده برای موشک کروز تاروس کی ئی پی دی 350 برابر با 0.6 تا 0.95 ماخ (741 تا 1173 کیلومتر بر ساعت) است. در استفاده جنگی، پرواز در تمام محدوده ارتفاعات، از جمله در ارتفاعات بسیار پایین در حالت پوشش زمین با سرعت 0.8 ماخ (988 کیلومتر بر ساعت) انجام می شود. حالت های پرواز کم ارتفاع (به پایینی 35 متر) تضمین می کند که موشک قادر به غلبه بر سامانه دفاع هوایی دشمن است و تشخیص و رهگیری آن را دشوار می کند.

موشک کروز تاروس؛ تهدیدی برای زیرساخت های حیاتی دشمن

برد

شرکت سازنده ادعا می کند که برد موشک تاروس کی ئی پی دی 350 بیش از 500 کیلومتر است. همچنین، یک نسخه سبک تر از این موشک به نام تاروس کی ئی پی دی 350 ال ارائه شده است. این مدل سوخت کمتر و یک سر جنگی پشت سر هم سبک تر دارد. چنین موشک کروزی برای استفاده در هواپیماهایی با ظرفیت حمل بار مفید کمتر طراحی شده است. برد مدل 350 ال فاش نشده است.

سامانه هدایت موشک تاروس

موشک کروز تاروس کی ئی پی دی 350 از یک سامانه هدایت ترکیبی برخوردار است. سامانه اینرسی به ناوبری جی پی اس متصل است. در عین حال، موشک حتی بدون سیگنال ناوبری ماهواره ای که می تواند توسط جنگ رادیویی الکترونیکی سرکوب شود، موثر باقی می ماند.

این امر از طریق ناوبری مرجع عوارض زمین (Terrain Reference Navigation) و یک ارتفاع سنج راداری با دقت بالا نصب شده روی موشک حاصل می شود.

موشک تاروس همچنین دارای یک زیرسامانه همبستگی الکترون-اپتیکال آی بی ان (ناوبری متنی بر تصویر) است. تصحیح مسیر تا 10 بار در طول پرواز با استفاده از نقشه های دیجیتالی مناطق از پیش ثبت شده انجام می شود. در آخرین بخش پرواز به سمت هدف، یک سر جستجوگر تصویربرداری حرارتی وارد عمل می شود.

موشک کروز تاروس؛ تهدیدی برای زیرساخت های حیاتی دشمن

موشک کروز تاروس؛ تهدیدی برای زیرساخت های حیاتی دشمن

موشک کروز تاروس؛ تهدیدی برای زیرساخت های حیاتی دشمن

ارسال به دوستان