۲۴ مهر ۱۴۰۳
به روز شده در: ۲۴ مهر ۱۴۰۳ - ۱۴:۴۷
فیلم بیشتر »»
کد خبر ۱۰۰۵۴۶۰
تاریخ انتشار: ۱۱:۳۱ - ۲۴-۰۷-۱۴۰۳
کد ۱۰۰۵۴۶۰
انتشار: ۱۱:۳۱ - ۲۴-۰۷-۱۴۰۳

پژوهشکده پولی و بانکی: در حال رجعت به بانکداری دولتی هستیم

پژوهشکده پولی و بانکی: در حال رجعت به بانکداری دولتی هستیم
وقتی بانک ها در کشور حکومتی و دولتی هستند، ناگهانی تصمیم می‌گیریم که بانک ناتراز را در بانک دیگر  ادغام کنیم چراکه اکثر آنها دولتی و در اختیار دولت است.
مدیر پژوهشی پژوهشکده پولی و بانکی گفت: امروز در حال رجعت به بانکداری دولتی هستیم.
 
به گزارش ایسنا، علی ارشدی در نشست ویژگی‌های نظارت موثر بانکی که با حضور حمیدرضا غنی آبادی - مدیر کل نظارت بانکی بانک مرکزی، عبدالمهدی ارجمند نژاد - مدیر کل حسابرسی و ریسک بانک مرکزی، مهدی قاسمی علی آبادی - رئیس مرکز نوآوری و تحقیقات بانکداری اسلامی بانک پارسیان، حسن معتمدی - کارشناس حوزه بانک و پول، برگزار شد گفت: امروز در حال رجعت به نظام بانکداری دولتی هستیم که طبیعتا ناشی از مسیری است که نظام بانکی طی کرده و در این رابطه یکی از جنبه‌هایی که خیلی موثر است ابعاد و اثربخشی نظام نظارت بانکی است.
 
در ادامه، مهدی قاسمی علی آبادی - رئیس مرکز نوآوری و تحقیقات بانکداری اسلامی بانک پارسیان - گفت: نظارت و حکمرانی تعاریف خود را دارد که مهمترین جنبه آن، این است که توازن بین اهداف اقتصادی و اهداف جامعه برقرار باشد که به نظر می‌رسد به مسئولیت اجتماعی نظام بانکی کمتر توجه شده است که در نظام نظارت مطلوب باید به این جنبه توجه بیشتری شود؛ چراکه وقتی حکمرانی بانک نامطلوب باشد هر چه بانک مرکزی تلاش کند تا نظارت داشته باشد باز از اهداف اصلی نظارتی دور می‌شود.
 
وی افزود: در نظام حکمرانی اهداف بلندتر است که باید بانک چهار هدف را در آن دنبال کند. بانک باید حتما مسولیت پذیر باشد. پاسخگویی، شفافیت از اهداف دیگر است و موضوع چهارم که در دنیا به آن توجه بالایی می‌شود بحث انصاف است و بانک باید به ویژه در حوزه سهام داری، منصفانه رفتار کند و عملکرد بانک نباید به سکت ذینفعان کلان برود.
 
رئیس مرکز نوآوری و تحقیقات بانکداری اسلامی بانک پارسیان خاطر نشان کرد: معتقد هستم که بانک مرکزی به اندازه کافی نتوانسته به صاحبان مجوزها نظارت کافی داشته باشد.
 
قاسمی گفت: طبق محاسبات متولی بالغ بر ۸۶ درسد نظام بانکی ما، یا دولت است یا نهادهای دولتی و حکومتی که باعث می‌شود کارایی نظام بانکی ازاهداف خود دور شود.
 
وی گفت: بحث این نیست که تغییر مالکیت در نظام بانکی انجام شود، بلکه بحث این است که نظام حاکمیتی و نظارتی بانک مرکزی باید بهتر و قوی تر عمل کند.
 
رئیس مرکز نوآوری و تحقیقات بانکداری اسلامی بانک پارسیان گفت: نمی‌توان در جایگاه بانک مرکزی گفت که محیط کلان اقتصادی کشور مناسب نیست چراکه بانک مرکزی به عنوان مقام سیاستگذار پولی خود یکی از عوامل ایجاد محیط کلان اقتصادی در کشور است.
 
قاسمی افزود: امروز باید بررسی کنیم که نظارت بر بانک‌های بزرگ  که کسی نمی‌تواند آنها را تکان دهد آسان تر است یا بانک های کوچک که این مشکل به مالکیت در بانک‌های ما بازمی‌گردد.
 
وی در رابطه با ادغام بانکهای ناتراز در بانک های دیگر گفت: وقتی بانک ها در کشور حکومتی و دولتی هستند، ناگهانی تصمیم می‌گیریم که بانک ناتراز را در بانک دیگر  ادغام کنیم چراکه اکثر آنها دولتی و در اختیار دولت است.
 
رئیس مرکز نوآوری و تحقیقات بانکداری اسلامی بانک پارسیان تصریح کرد: ما باید به استانداری بین المللی بازگردیم. باید بانک ها را براساس کفایت سرمایه سنجش کرد و به آن اعتبار داد در حالی که ناگهانی می‌گوییم ترازنامه بانک را محدود کنیم.
 
قاسمی گفت: امروز ما از سوی بانک مرکزی با پیدیده‌ای تحت عنوان کنترل ترازنامه روبرو هستیم. به عبارتی از طرفی کفایت سرمایه بانک‌ها را بررسی نمی‌کنیم ولی به بانک‌ها اعمال می‌کنیم که ترازنامه آنها محدود شود. این موضوع به فروشگاهی می‌ماند که به آن بگویید حق ندارد اجناس خود را بفروشد.
ارسال به دوستان