۲۵ مهر ۱۴۰۳
به روز شده در: ۲۵ مهر ۱۴۰۳ - ۱۹:۵۴
فیلم بیشتر »»
کد خبر ۱۰۰۵۸۲۲
تاریخ انتشار: ۱۵:۲۱ - ۲۵-۰۷-۱۴۰۳
کد ۱۰۰۵۸۲۲
انتشار: ۱۵:۲۱ - ۲۵-۰۷-۱۴۰۳

نیاز کشور به ۳۵۰ جراح مغز و اعصاب تا ۵ سال آینده

نیاز کشور به ۳۵۰ جراح مغز و اعصاب تا ۵ سال آینده
بر اساس استاندارد‌های بین المللی در سال گذشته به ازای هر ۸۵ هزار نفر یک جراح مغز و اعصاب در کشور وجود داشت، اکنون این رقم به ۷۵ هزار نفر رسیده است، بنابراین تا پنج سال آینده باید ۳۰۰ تا ۳۵۰ جراح مغز و اعصاب جوان جذب شود.
رئیس جراحان مغز و اعصاب ایران گفت: اقبال پزشکان به رشته‌های مهم پزشکی کاهش یافته است و رشته مغز و اعصاب رتبه چهاردهم انتخاب تخصصی در ایران است.
 
به گزارش مهر، دکتر سید ابراهیم کتابچی در مراسم آغاز به کار این همایش سه روزه گفت: متاسفانه در طول سال‌های گذشته اقبال پزشکان به رشته‌های خطیر و مرتبط با جان و سلامت بیماران به شدت کاهش یافته است، در این زمینه رشته جراحی مغز و اعصاب به طور ویژه دچار مشکلات بزرگ و عدیده‌ای شده است.
 
وی افزود: جایگاه رشته جراحی مغز و اعصاب در کشور‌های توسعه یافته و پیشرفته نظیر چین انتخاب اول تخصصی پزشکان می‌باشد، در حالی که این رشته اکنون در ایران به رتبه چهاردهم از کل ۲۶ رشته تخصصی پزشکی رسیده و بیم آن می‌رود که به زودی با مشکلاتی در زمینه تقاضای این رشته مواجه شویم و نهایتاً منجر به خالی ماندن ردیف‌های آموزشی در سراسر کشور شود.
 
وی تصریح کرد: سه علت اصلی نبود اقبال نخبگان کشور به رشته‌های خطیر به خصوص جراحی مغز و اعصاب، برعکس محبوبیت رشته‌های زیبایی و نامرتبط با حفظ جان بیمار، عبارت از مشکلات بسیار جدی مالی و افت تدریجی ارزش واقعی تعرفه‌ها در این رشته‌ها، جرم نگاری کیفری «قصور محض» پزشکی و افزایش شدید در پذیرش دستیار تخصصی در این رشته است.
 
کتابچی با بیان اینکه تعرفه‌هایی که برای اعمال سنگین رشته جراحی مغز و اعصاب وجود دارد، نمی‌تواند همکاران را به این رشته جذب کند، ادامه داد: برنامه‌ریزی شده که در سال ۱۴۰۵، تعداد جراحان مغز و اعصاب به یکهزار و ۵۰۰ نفر برسد.
 
رئیس انجمن جراحان مغز و اعصاب ایران ادامه داد: بر اساس استاندارد‌های بین المللی در سال گذشته به ازای هر ۸۵ هزار نفر یک جراح مغز و اعصاب در کشور وجود داشت، اکنون این رقم به ۷۵ هزار نفر رسیده است، بنابراین تا پنج سال آینده باید ۳۰۰ تا ۳۵۰ جراح مغز و اعصاب جوان جذب شود.
 
وی تعداد جراحان مغز و اعصاب فعال در کشور را حدود یکهزار نفر بیان کرد و گفت: راهکار‌های برای رفع مشکلات این رشته به مسوولان ذیربط پیشنهاد کردیم امیدواریم حل شود.
 
همایش بین المللی جراحان مغز و اعصاب و ستوان فقرات به مدت سه روز با حضور ۴۰۰ جراح مغز و اعصاب و متخصصان مرتبط به این رشته توسط انجمن جراحی مغز و اعصاب و دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد در حال برگزاری است.
ارسال به دوستان
اسرائیل: هرگز هیچ مذاکره‌ای برای توافق آتش‌بس یا تبادل اسرا انجام نخواهیم داد مگر در سایه استمرار جنگ تساوی دربی در غیاب فکری و سامره ؛ تحلیلگر آمریکایی بررسی کرد؛ ارتباط مالک غول رسانه‌ای دنیا با جنگ غزه دایی: از شکسته شدن رکوردم توسط مسی خوشحالم دایی: فوتبال فعلاً در اولویت من نیست معرفی برگزیدگان جشنواره بین المللی تئاتر خیابانی مریوان پایان احتمالی همکاری دو پیشکسوت با استقلال اسکوچیچ و یارانش به سختی پیروز شدند پشت پرده غیبت مهتاب کرامتی ؛ از شایعه‌ای که هیچ وقت ثابت نشد تا یک ازدواج کوتاه واکنش وزیر اسرائیلی به احتمال تحریم‌شدنش توسط انگلیس: من از آنها نمی ترسم پرونده‌ای جدید برای ستاره فوتبال جهان؛ امباپه اتهام تجاوز جنسی را "کذب محض" خواند بزرگترین ماه کامل سال ۲۰۲۴ را از دست ندهید به صدا درآمدن آژیر خطر در شهرک‌ های مجاور نوار غزه برزیل میزبان نبرد والیبالیست‌های جهان علت آتش‌ سوزی بازار آهن شادآباد مشخص شد