۲۵ مهر ۱۴۰۳
به روز شده در: ۲۵ مهر ۱۴۰۳ - ۱۸:۵۱
فیلم بیشتر »»
کد خبر ۱۰۰۵۸۴۵
تاریخ انتشار: ۱۶:۱۹ - ۲۵-۰۷-۱۴۰۳
کد ۱۰۰۵۸۴۵
انتشار: ۱۶:۱۹ - ۲۵-۰۷-۱۴۰۳

مشاور وزیر جهاد کشاورزی: تولید غذا در کشور ۳۰ درصد بیشتر از نیاز جمعیت است

مشاور وزیر جهاد کشاورزی: تولید غذا در کشور ۳۰ درصد بیشتر از نیاز جمعیت است
دبیر کمیسیون تدوین سند ملی دانش بنیان کشاورزی و غذا گفت: برابری و عدالت در سیستم های غذایی از اصول مهمی است که باید مورد توجه دنیای امروز قرار گیرد زیرا هم اکنون در تمام دنیا به اندازه شمار جمعیت، تولید غذا انجام می‌شود اما در توزیع مشکل دارند.
مشاور وزیر جهاد کشاورزی گفت: در کشور ما تولید غذا ۳۰ درصد بیشتر از نیاز جمعیت است اما توزیع غذا و عدالت در توزیع است که چالش عمده محسوب می‌شود.
 
به گزارش ایرنا، دکتر اسکندر زند روز چهارشنبه در دومین همایش ملی پژوهش‌های کاربردی امنیت غذایی، ایمنی غذایی و سلامت در مشهد افزود: عمق خاک در کشور ما کم است و به همین دلیل باید بیشتر از سایر کشورها در زمینه تولید محصولات غذایی دغدغه داشته باشیم.
 
وی ادامه داد: در سال ۲۰۵۰ معادل ۲۱ درصد جمعیت کشور ایران سالمند هستند و به تغذیه ویژه تری نیاز دارند که باید به این مهم نیز توجه شود و سه گروه شامل کودکان، مادران باردار و افراد مسن نیازمند تغذیه ویژه هستند که باید به طور مجزا و جداگانه به آن‌ها توجه شود.
 
دبیر کمیسیون تدوین سند ملی دانش بنیان کشاورزی و غذا گفت:برابری و عدالت در سیستم های غذایی از اصول مهمی است که باید مورد توجه دنیای امروز قرار گیرد زیرا هم اکنون در تمام دنیا به اندازه شمار جمعیت، تولید غذا انجام می‌شود اما در توزیع مشکل دارند.
 
زند با بیان این که بیش از ۴۰ درصد مردم دنیا به سختی غذا به دست می آورند افزود: ۱۰ درصد جمعیت دنیا نیز برای دسترسی به غذا چالش جدی دارند و به تعبیری گرسنه هستند.
 
دبیر کمیسیون تدوین سند ملی دانش بنیان کشاورزی و غذا گفت: از چالش‌های جهان در زمینه امنیت غذایی می توان به مواردی از جمله انتشار گازهای گلخانه ای، تغییرات اقلیمی و مدیریت توزیع غذا اشاره کرد.
 
زند با بیان این که در چهار دهه اخیر دمای کشور ما نیز ۲ درجه افزایش یافته است افزود: در ۵۰ سال گذشته در هر دهه، نیم درجه دمای هوا افزایش یافته است و این وضعیت می تواند تهدیدی برای تولید در بخش کشاورزی محسوب شود که در اصل، همان امنیت غذایی را تحت تاثیر قرار می دهد.
 
وی با اشاره به این که هزینه واقعی تولید مواد غذایی باید اعمال شود اظهار کرد: هم اکنون ارزش محصولات غذایی در جهان ۹ تریلیون دلار است در حالی که اثرات زیست محیطی، اجتماعی، بهداشتی و سایر هزینه های آن ۲ برابر این رقم است و این به معنای این است که تولید غذا باید با قیمت واقعی و پیامدهای بعد آن احتساب شود تا برای نسل‌های آینده هزینه های بعدی نداشته باشد.
 
دومین همایش ملی پژوهش‌های کاربردی امنیت غذایی، ایمنی غذایی و سلامت همزمان با روز جهانی غذا در ۲۵ مهر ماه با دریافت ۱۲۰ مقاله و ارائه ۹۰ مقاله به شکل پوستر و ۱۰ مقاله به صورت سخنرانی در مشهد برگزار شد.
برچسب ها: غذا ، جهاد کشاورزی
ارسال به دوستان
برزیل میزبان نبرد والیبالیست‌های جهان علت آتش‌ سوزی بازار آهن شادآباد مشخص شد با سعدی در گلستان ؛ باب اول حکایت سی و یکم : اگر خود روز را گوید شب است این / بباید گفتن: آنک ماه و پروین! (+صدا) عراقچی: تحریم‌های جدید آمریکا و اروپا علیه ایران مردم عادی را که با هواپیما به سفر می‌روند، محروم می‌کند رافینیا؛ رونالدینیو جدید بارسلونا ۹ چهره و نهاد ادبی ایرانی نامزدهای ایرانی جایزه «آسترید لیندگرن» متکی: به نروژ توصیه می‌کنیم در سخن گفتن با ملت ایران مودب باشد پرسپولیس بدون دو مدافع کلیدی به مصاف السد می‌رود ادعای یک رسانه سوئدی: کیلیان امباپه تحت بازجویی قرار گرفته است گندوز، اختاپوس جدید الجزایر؛ درخشش سنگربان پرسپولیس در قاره آفریقا ایران ۴- قطر ۱؛ بررسی عملکرد بازیکنان و نقاط قوت و ضعف تیم یونیسف: ۶۰ درصد مدارس لبنان به اردوگاه آوارگان تبدیل شده اند بیش از سیصد نفر در تمرین زنان پرسپولیس! قدیمی‌ترین زمین تنیس جهان در اسکاتلند؛ تاریخی به قدمت شاه تهماسب صفوی (+عکس) تیم ملی ایران جایگاه خود را حفظ کرد؛ شاگردان قلعه‌نویی همچنان در رده نوزدهم جهان