۲۶ مهر ۱۴۰۳
به روز شده در: ۲۶ مهر ۱۴۰۳ - ۰۰:۳۰
فیلم بیشتر »»
کد خبر ۱۰۰۵۸۹۱
تاریخ انتشار: ۱۸:۵۱ - ۲۵-۰۷-۱۴۰۳
کد ۱۰۰۵۸۹۱
انتشار: ۱۸:۵۱ - ۲۵-۰۷-۱۴۰۳

بزرگترین ماه کامل سال ۲۰۲۴ را از دست ندهید

بزرگترین ماه کامل سال ۲۰۲۴ را از دست ندهید
دکتر فرد اسپناک(Fred Espenak)، اخترفیزیک‌دان بازنشسته ناسا و متخصص خسوف، ابرماه را به عنوان ماه کاملی تعریف می‌کند که زمانی اتفاق می‌افتد که ماه در ۹۰ درصد از نزدیک‌ترین فاصله‌اش به زمین باشد.
بزرگترین ماه کامل سال ۲۰۲۴ به زودی طلوع می‌کند و از چهارشنبه تا جمعه شب زمان مناسبی برای تماشای آن است.
 
به گزارش ایسنا، روز پنجشنبه(۱۷ اکتبر) در ساعت ۷:۲۶ صبح به وقت منطقه زمانی شرقی(۱۴:۵۶ به وقت ایران)، ماه رسما کامل می‌شود و کمتر از ۱۱ ساعت زودتر از آن در ساعت ۲۰:۴۸ به وقت منطقه زمانی شرقی در روز چهارشنبه(۰۴:۱۸ بامداد پنجشنبه به وقت ایران)، ماه به حضیض یعنی نزدیک‌ترین نقطه خود به زمین در فاصله ۲۲۱۹۳۸ مایلی(۳۵۷ هزار ۱۷۴ کیلومتری) خواهد رسید.
 
به نقل از اسپیس،‌ نتیجه این دو رویداد، ماه کامل را ۱۴ درصد روشن‌تر از حد متوسط ​​خواهد کرد که با جزر و مد غیرمعمول در اواخر این هفته و آخر هفته همراه خواهد بود. در زبان محاوره، ماه کاملی که با حضیض همراه است، «ابر ماه» نامیده می‌شود.
 
دکتر فرد اسپناک(Fred Espenak)، اخترفیزیک‌دان بازنشسته ناسا و متخصص خسوف، ابرماه را به عنوان ماه کاملی تعریف می‌کند که زمانی اتفاق می‌افتد که ماه در ۹۰ درصد از نزدیک‌ترین فاصله‌اش به زمین باشد.
 
به گفته دکتر اسپناک، چهار ابرماه در سال ۲۰۲۴ وجود دارد که در ماه‌های اوت، سپتامبر، اکتبر و نوامبر رخ می‌دهد. اما ابرماه این هفته تلاقی ماه کامل و حضیض است.
 
بومیان آمریکا معمولا به ماه کامل هر ماه یک نام نسبت می‌دادند و به طور سنتی ماه کامل اکتبر به ماه شکارچی معروف بود. با ریزش برگ‌ها و چاق شدن گوزن‌ها، این زمانی برای شکار است. از آنجایی که مزارع اخیرا درو شده‌اند، شکارچیان می‌توانند راحت‌تر روباه‌ها و حیوانات دیگر را ببینند که برای پیدا کردن غذا بیرون آمده‌اند.
 
هر ماه، جزر و مدهای «بهاری» زمانی اتفاق می‌افتند که ماه، کامل و نو می‌شود، کلمه بهار از کلمه آلمانی Springen گرفته شده است و اشاره‌ای به فصل بهار نیست. در این مواقع ماه و خورشید با زمین یک خط تشکیل می‌دهند، بنابراین اثرات جزر و مدی آنها با هم جمع می‌شود. خورشید کمی کمتر از نیمی از نیروی جزر و مدی ماه را اعمال می‌کند.
برچسب ها: ماه ، ناسا
ارسال به دوستان
آمریکا: به همکاری با اوکراین درباره طرح پیروزی زلنسکی ادامه می‌دهیم اتباع غیرمجاز را به پلیس گزارش دهید حداقل حقوق کارمندان ۵۰ سال پیش چقدر بود؟ انتقاد وزیر ارشاد از مسئول رسانه‌ای ترکیه: اظهاراتش باعث تکدر خاطر ایرانیان شد پاسخ نتانیاهو به مکرون: اسرائیل را جنگ ایجاد کرد نه قطعنامه سازمان ملل واشنگتن پست: یک چهره نزدیک به مقامات اسرائیل می‌گوید تیم نتانیاهو از روی کار آمدن پزشکیان نگران شده افزایش صادرات تسلیحات آلمان به اسرائیل در سایه جنگ غزه حزب الله: برای هر سناریویی آماده‌ایم کمک نظامی جدید ۴۲۵ میلیون دلاری آمریکا به اوکراین توضیحات دادستان کرمانشاه در خصوص قتل یک زن  منچستریونایتد؛ قربانی بزرگ مصدومیت‌ها در لیگ برتر شهادت مامور یگان تکاوری کهنوج در یک درگیری 5 نکته درباره نطق ناتمام امیرحسین ثابتی در ژنو : انتظار داشتید به سبک علی آبادی انگلیسی صحبت کند؟! هدف قرار گرفتن یک پادگان اسرائیلی با موشک «نصر۱» حزب‌الله هلال احمر: ارسال کمک‌های مردم ایران به لبنان ادامه دارد