سازمان تجارت و توسعه سازمان ملل متحد (UNCTAD)، لیست کشورهای جهانی با برترین صنایع کشتیسازی را بر اساس تناژ ناخالص (GT) کشتیهای تجاری ساختهشده در سال ۲۰۲۳ منتشر کرد. تناژ ناخالص حجم داخلی یک کشتی را اندازهگیری میکند و به وزن کشتی مربوط نمیشود، بلکه اندازه و ظرفیت کلی آن را در نظر دارد.
به گزارش ایمنا، یک کشتی کانتینری بسیار بزرگ با ظرفیت حدود ۲۰ هزار و ۲۵۰ واحد معادل بیست فوت (TEU) 220 هزار تناژ ناخالص خواهد داشت. آمار منتشرشده کشتیهای نظامی، قایقهای تفریحی، کشتیهای ماهیگیری، سکوهای دریایی و بارجها (قایقی شناور با کف صاف برای ترابری اشیای بزرگ و حجم زیادی از کالاها) را شامل نمیشود. ارقام ارائهشده در این گزارش گرد شدهاند.
چین بیش از نیمی از کشتیهای تجاری جهان را با تناژ ناخالص (۳۳ میلیون GT) در سال ۲۰۲۳ ساخته است. این رقم به معنی ۱۵۰ کشتی از بزرگترین کشتیهای کانتینری جهان است. کره جنوبی (۱۸ میلیون GT) و ژاپن (۱۰ میلیون GT) نیز برترین صنایع کشتیسازی جهانی را در خود جای دادهاند. در مجموع این سه کشور ۹۵ درصد از کل صنعت را تشکیل میدهند.
چین ۳۲,۸۵۹,۸۶۲ ۵۱ درصد
کرهجنوبی ۱۸,۳۱۷,۸۸۶ ۲۸ درصد
ژاپن ۹,۹۶۵,۱۸۲ ۱۵ درصد
فیلیپین ۸۰۵۹۳۸ ۱ درصد
ایتالیا ۴۰۲,۱۶۴ ۰.۶۲ درصد
فرانسه ۳۲۶,۶۸۰ ۰.۵ درصد
آلمان ۲۸۹,۶۶۶ ۰.۴۵ درصد
فنلاند ۲۶۱۶۵۴ ۰.۴ درصد
تایوان ۱۸۷,۵۵۸ ۰.۲۹ درصد
روسیه ۱۷۷,۵۷۱ ۰.۲۷ درصد
هلند ۹۰,۵۹۶ ۰.۱۴ درصد
ترکیه ۷۹,۰۳۲ ۰.۱۲ درصد
اندونزی ۷۵,۹۷۹ ۰.۱۲ درصد
آمریکا ۶۴,۸۰۹ ۰.۱ درصد
ایران ۶۴,۷۶۰ ۰.۰۹ درصد
تسلط چین بسیار چشمگیر است؛ این کشتیساز بزرگ برای ۱۴ سال متوالی جایگاه برتر لیست را به خود اختصاص داده است. این کشور در سال ۲۰۰۷ پس از ژاپن و کرهجنوبی قرار داشت اما در سال ۲۰۱۰ از هر دو کشور پیشی گرفت.
پیشرفت در این بخش و رشد اقتصادی عمومی در این کشور، همزمان با صعود چین به سازمان تجارت جهانی در سال ۲۰۰۱ بود. در این زمان تولید چین در بخشهای مختلف رشد کرد و صادرات آن به میزان چشمگیری افزایش داشت، تا آنجا که این کشور در سال ۲۰۱۰ به دومین اقتصاد بزرگ جهان تبدیل شد.
توانایی کشتیسازی چین در سال ۲۰۰۸ و بهدنبال رکود اقتصادی عظیم، دچار تزلزل شد. با این حال از آن زمان کارخانههای کشتیسازی نقطه تمرکز خود را تغییر دادند و نهتنها روی ساخت کشتیهای ناوبری متمرکز شدند، بلکه به تولید کشتیهای ارزشمندی همچون کروز و حاملهای LNG نیز پرداختند.