۳۰ مهر ۱۴۰۳
به روز شده در: ۳۰ مهر ۱۴۰۳ - ۰۱:۳۰
فیلم بیشتر »»
کد خبر ۱۰۰۶۷۳۳
تاریخ انتشار: ۱۲:۳۰ - ۲۹-۰۷-۱۴۰۳
کد ۱۰۰۶۷۳۳
انتشار: ۱۲:۳۰ - ۲۹-۰۷-۱۴۰۳

قفل فرمان جلوی سرقت خودرو را می‌گیرد؟

قفل فرمان جلوی سرقت خودرو را می‌گیرد؟
اکثر رانندگان به ویژه در شهرهای پرجمعیت از قفل فرمان خودرو استفاده می‌کنند اما آیا این وسیله واقعاً مانع سرقت وسیله نقلیه می‌شود؟

 بر اساس داده‌های دفتر جرائم بیمه آمریکا، میزان سرقت خودروها در این کشور به رکورد جدیدی در سال ۲۰۲۳ رسیده و سارقان به بیش از ۱ میلیون خودرو دستبرد زده‌اند. یکی از ساده‌ترین و در دسترس ترین راه‌ها برای محافظت از خودرو، به‌کارگیری قفل فرمان است. قفل فرمان مکانیسم ویژه‌ای است که باعث می‌شود غربیلک فرمان در جای خود ثابت بماند.

به گزارش خبرآنلاین، اگرچه قفل فرمان‌های سنتی شبیه میله طویلی است که روی دو طرف فرمان بسته شده و مانع چرخش آن می‌شوند اما انواع گوناگونی از این دستگاه‌ها تولید شده‌اند که از جمله آن‌ها می‌توان به قفل فرمان به پدال به منظور جلوگیری از حرکت غربیلک فرمان و پدال‌ها اشاره کرد. با اینکه اکثر رانندگان معتقدند قفل فرمان خودرو می‌تواند راهکار مؤثری برای جلوگیری از سرقت وسایل نقلیه باشد اما می‌خواهیم بدانیم این وسیله چقدر در ممانعت از سرقت مؤثر عمل می‌کند.

در نگاه اول به نظر می‌رسد وسیله موردبحث روشی ایمن برای جلوگیری از سرقت وسیله نقلیه است و با اینکه هدف از تولید آن نیز همین مسئله بوده اما ذکر این نکته مهم است که بدانید استفاده از قفل فرمان تضمین کننده ایمنی خودرو نخواهد بود. سارقان هر روز روش‌های جدیدی را برای رسیدن به اهداف شوم خود به کار می‌گیرند و حتی مشاهده شده در مدت زمان بسیار کمی قفل فرمان را باز کرده‌اند. سارقان روش‌های متنوعی دارند که از جمله آن‌ها می‌توان به از کار انداختن مکانیسم داخلی قفل و حتی بریدن کامل بخشی از فرمان خودرو اشاره کرد.

اگرچه استفاده از قفل فرمان طویل‌تر می‌تواند محافظت بیشتری را به ارمغان بیاورد اما حتی گران‌ترین نمونه‌ها نیز با استفاده از ابزار و تکنیک‌های مناسب از کار خواهند افتاد. نکته دیگر اینکه این وسیله برای همه خودروها مناسب نیست و بنابراین در زمان خرید باید از انتخاب نمونه مناسب برای خودروی خود اطمینان حاصل کنید. با این تفاسیر، اگر قفل فرمان بهترین گزینه برای محافظت از خودرو نیست پس چرا اصلاً تولید می‌شود؟

شاید بهترین بخش به‌کارگیری قفل فرمان این باشد که می‌تواند در همان نگاه اول مانع نزدیک شدن سارق به خودرو شود. سارقان کم‌تجربه‌تر نمی‌توانند قفل فرمان را باز کنند و حتی سارقان با تجربه نیز ترجیح می‌دهند به خودروهای دارای قفل فرمان نزدیک نشوند و سراغ گزینه دیگری بروند. استفاده از قفل فرمان در کنار فاکتورهای ایمنی دیگر همچون دزدگیر و هشدار می‌تواند گزینه خوبی برای جلوگیری از سرقت خودرو باشد.

ارسال به دوستان