۳۰ مهر ۱۴۰۳
به روز شده در: ۳۰ مهر ۱۴۰۳ - ۰۳:۰۰
فیلم بیشتر »»
کد خبر ۱۰۰۶۸۵۶
تاریخ انتشار: ۲۰:۱۹ - ۲۹-۰۷-۱۴۰۳
کد ۱۰۰۶۸۵۶
انتشار: ۲۰:۱۹ - ۲۹-۰۷-۱۴۰۳

افتتاح ۱۱۴۴ مین سایت 5G ایرانسل در بوموسی و تکمیل پوشش فیبرنوری صدرا

افتتاح ۱۱۴۴ مین سایت 5G ایرانسل در بوموسی و تکمیل پوشش فیبرنوری صدرا
مدیرعامل ایرانسل با بیان اینکه سرمایه‌گذاری انجام شده در ایرانسل، از جیب اپراتور و سرمایه‌گذارها بوده، تصریح کرد: ما نه‌تنها پولی از دولت نگرفته‌ایم، بلکه سهم هم به دولت پرداخت می‌کنیم و کمتر صنعتی در کشور وجود دارد که این میزان پرداخت را به دولت داشته باشد.
مدیرعامل ایرانسل در نشست خبری، به مناسبت تولد ۱۸ سالگی این اپراتور، با اشاره به نقشه راه ایرانسل در زمینه هوش مصنوعی، تأکید کرد: برنامه ایرانسل، حرکت به سمت اپراتور هوش مصنوعی است. در این رویداد، همچنین مرکز آموزشی هوش مصنوعی ایرانسل، ۱۱۴۴ مین سایت ۵G ایرانسل در جزیره بوموسی، پوشش کامل فیبرنوری ایرانسل در شهر صدرا و سایت ارتباطی روستایی جیرفت، افتتاح شدند.
 
وی با اشاره به اینکه امروزه، تحولات فناوری و هوش مصنوعی، به سرعت همه حوزه‌های زندگی را متحول می کند، تأکید کرد: در رویدادهایی مانند نشست امروز که مرتبط با یک اپراتور است، انتطار این است که اثری از وجود و بروز این فناوری در پروژه‌ها و دستاوردها دیده شود که ما هم امروز، در همین رابطه برنامه‌ریزی کرده‌ایم. بر اساس سند توسعه هوش مصنوعی کشور، هر یک از سازمان‌ها باید نقش خود را به درستی انجام دهد و امیدوارم که ما هم در ایرانسل، بتوانیم نقش مناسبی را در شأن کشور ایفا کنیم.
 
راهبرد ایرانسل در گذار به Techco و نقش آن در اقتصاد دیجیتال
 
مدیرعامل ایرانسل در ابتدای ارائه خود، به بیان راهبرد ایرانسل در گذار به Techco و نقش آن در اقتصاد دیجیتال پرداخت و با بیان اینکه «لایه زیرساخت»، «لایه توانمندساز کسب‌وکارها» و «لایه محصولات و خدمات دیجیتال»، لایه‌های سه‌گانه اقتصاد دیجیتال هستند، راهبرد ایرانسل در گذار از شرکت خدمات ارتباطی (Telco) به شرکت فناوری‌‌محور (Techco) را تشریح و محصولات و خدمات ایرانسل در هر یک از لایه‌های سه‌گانه اقتصاد دیجیتال را برای حاضران بیان کرد.
 
وی در ادامه، به بیان نقش اپراتور دیجیتال در تحقق دولت هوشمند پرداخت و «بهبود کارایی و کیفیت خدمات»، «تسهیل ارتباطات میان دولت و شهروندان» و «تحول دیجیتال در ارائه خدمات و تصمیم‌گیری‌ها» با استفاده از فناوری‌های دیجیتال و کلان‌داده را از مهمترین اهداف دولت هوشمند برشمرد و در بیان مزایای دولت هوشمند، به «تسهیل خدمات و دسترسی آسان‌تر و سریع‌تر شهروندان به خدمات دولت»، «ارتقای کارایی و کاهش نیاز به نیروی انسانی و منابع فیزیکی» و «افزایش بهره‌وری و کاهش زمان و هزینه» اشاره کرد.
 
عباسی‌آرند با بیان اینکه شبکه‌های پیشرفته ارتباطی و فناوری‌های نوظهور، از جمله «شبکه‌های 5G»، «فناوری اینترنت اشیا»، «هوش مصنوعی» و «یادگیری ماشین»، مهمترین زیرساخت‌های مرتبط با دولت هوشمند هستند، جایگاه اپراتورهای دیجیتال را با توجه به مواردی مانند «ارائه شبکه‌های پهن‌باند»، «انتقال و پردازش داده‌ها»، «حکمرانی داده‌محور»، «حفظ امنیت و پایداری داده‌های شهروندان» و «خدمات پایه دولت هوشمند (مانند احراز هویت موبایل)»، یک جایگاه کلیدی و مهم دانست و گذار از اپراتور ارتباطی (Telco) به شرکت فناوری‌محور (Techco) را «کلید تحقق دولت هوشمند» برشمرد.
 
شبکه ارتباطی؛ زیرساخت اقتصاد دیجیتال
 
مدیرعامل ایرانسل در ادامه، اقدامات ایرانسل در توسعه شبکه ارتباطی کشور، به عنوان زیرساخت اقتصاد دیجیتال را نام برد و گفت: ما با سرمایه‌گذاری سنگین در توسعه شبکه، سعی کرده‌ایم که جوابگوی نیاز مشترکان در سطح کشور باشیم. در همین رابطه، توسعه پوشش اینترنت ثابت و همراه و مراکز داده و سوییچ در کشور، مهمترین اقدامات اپراتوری در توسعه زیرساخت ارتباطی هستند و ایرانسل، با پوشش 83 درصدی شبکه 4G، راه‌اندازی 1144 سایت 5G در کل کشور، ایجاد دسترسی به شبکه فیبرنوری (FTTx) برای بیش از دو میلیون خانوار، توسعه ظرفیت مراکز داده و سوییچ با 3200 رک در کل کشور و 1520 رک در حال اجرا و در برنامه، در این راستا گام برداشته است. به زودی، با افتتاح مرکز داده و سوییچینگ بندرعباس، تلاش داریم تا ترافیک شبکه را در منطقه جنوب کشور، متعادل‌تر کنیم.
 
رشد 2 درصدی سهم درآمد ایرانسل
 
وی در ادامه، به مقایسه دو شاخص «سهم بازار» و «سهم درآمد» ایرانسل پرداخت و تصریح کرد: ایرانسل طی 18 سال اخیر، پس از ورود به بازار تلفن همراه ایران، با ارائه محصولات و خدمات جدید و مبتنی بر آخرین روندهای فناوری دنیا، موفق شده 43.7 درصد از سهم بازار اپراتورهای همراه را کسب کند.
 
عباسی‌آرند افزود: در عین حال، سهم درآمد ایرانسل در بازار تلفن همراه ایران، طی یک سال گذشته با رشد 2 درصدی، به 44.8 درصد رسیده است.
 
10.6 میلیارد دلار؛ مجموع سرمایه‌گذاری انجام شده در ایرانسل
 
مدیرعامل ایرانسل همچنین با بیان اینکه سرمایه‌گذاری انجام شده در ایرانسل، از جیب اپراتور و سرمایه‌گذارها بوده، تصریح کرد: ما نه‌تنها پولی از دولت نگرفته‌ایم، بلکه سهم هم به دولت پرداخت می‌کنیم و کمتر صنعتی در کشور وجود دارد که این میزان پرداخت را به دولت داشته باشد.
 
وی افزود: مجموع پرداخت ایرانسل به دولت، از ابتدای فعالیت تا شهریور 1403 را بیش از 98 هزار میلیارد تومان عنوان کرد و گفت: مبلغ کل سرمایه‌گذاری انجام شده در ایرانسل از ابتدای فعالیت تا شهریور 1403، به 10.6 میلیارد دلار رسیده است.
 
بومی‌سازی؛ مسیری روشن در اقتصاد دیجیتال مقاومتی
 
در ادامه این رویداد، مدیرعامل ایرانسل با ارائه اطلاعاتی درباره فعالیت‌های ایرانسل در خصوص بومی‌سازی، در قالب سه حوزه «بومی‌سازی سخت‌افزار»، «بومی‌سازی نرم‌افزار» و «بومی‌سازی امنیت سایبری»، با همکاری مراکز معتبر دانشگاهی کشور، گفت: در بومی‌سازی سخت‌افزار، ایرانسل موفق به طراحی و تولید آنتن‌های TD-LTE، پنتا باند، اکتا باند و 32 پورت، لینک‌های مایکرویو در باندهای 18-23-26 گیگاهرتز، مودم‌های 4G و فیبرنوری، ترمینال خط نوری و سیم‌کارت شده است.
 
وی افزود: قبلاً تمام مودم‌های مورد استفاده در شبکه ما، مودم‌های خارجی بود؛ ولی طی سال‌های اخیر، با کمک شرکت‌های فناور داخلی، توانستیم مودم‌های ثابت و همراه را به صورت بومی تولید کنیم.
 
در بخش بومی‌سازی نرم‌افزار نیز، ایرانسل توانسته است نرم‌افزارهای حوزه کسب‌وکار و نرم‌افزارهای حوزه شبکه را توسعه دهد. برخی از این نرم‌افزارها شامل پلتفرم آژانس تبلیغات دیجیتال Y’ello Adwise، تبلیغات شخصی‌سازی شده مبتنی بر هوش مصنوعی، احراز هویت موبایلی، کیف پول دیجیتال، بهینه‌سازی شبکه مبتنی بر هوش مصنوعی، مدیریت عملیات شبکه، مدیریت چرخه عمر سایت و… است. وی همچنین اقدامات ایرانسل در حوزه خدمات مرکز داده و زیرساخت ابری ایرانسل و نیز بومی‌سازی امنیت سایبری را نام برد و زیست‌بوم خدمات امنیتی ایرانسل را تشریح کرد.
 
پایداری و سرمایه‌گذاری اجتماعی
 
در ادامه این مراسم، عباسی‌آرند به تشریح رویکرد ایرانسل به پایداری و مسئولیت‌پذیری و همچنین برخی از  پروژه‌های سرمایه‌گذاری اجتماعی اخیر شرکت اشاره کرد و گفت: باور ما این است که همه افراد جامعه شایسته بهره‌مندی از مزایای فناوری‌های مدرن ارتباطاتی و زندگی دیجیتال هستند و این باور، از ابتدا در ایده شکل‌گیری ایرانسل، استراتژی‌ها و عملیات هر روزه ما جریان دارد.
 
رویکرد پایداری ایرانسل، موضوعات مختلفی را در بر می‌گیرد: فراگیری خدمات، کاهش شکاف دیجیتال، دسترسی‌پذیری و به‌طور کلی شناسایی و بهبود آثار اجتماعی-زیست‌محیطی فعالیت‌ها و برنامه‌های سازمان. این رویکرد باعث شد تا ما برای برای اولین بار در صنعت ICT کشور و در چهار سال متوالی، گزارش پایداری منتشر و به کمک آن بتوانیم عملکرد کلان ایرانسل را از منظر آثار اقتصادی، اجتماعی و محیط‌زیستی بررسی کنیم. یکی از مهم‌ترین ارکان این گزارش، موضوعات زیست‌محیطی شامل مصرف بهینه انرژی، توجه به تغییرات اقلیمی و ردپای کربن است که اقدامات ایرانسل در سال 1402 به 11 درصد کاهش تولید کربن به ازای هر ترابایت دیتا، منجر شد.
 
وی در ادامه افزود: ایرانسل دو پروژه سرمایه‌گذاری اجتماعی شرکتی (CSI) را به تازگی انجام داده است. اولی احداث نیروگاه خورشیدی کوچک برای مدارس در مناطق کم برخوردار است که با تجهیز 18 مدرسه به نیروگاه‌های خورشیدی 20 کیلوواتی، در مجموع ظرفیت 360 کیلووات و تولید سالانه بالغ بر 800 هزار کیلووات‌ساعت انرژی تجدیدپذیر را ایجاد کرده و درآمد حاصل از فروش برق تولیدی را به هر مدرسه اختصاص داده می‌شود. اقدام دوم نیز بازسازی و احداث مدرسه و مرکز آموزش دانستان (ویژه کودکان کار) با همکاری بهزیستی و با رویکردهای نوین آموزشی است. این مرکز، در مجتمع حضرت ولی‌عصر (عج) بهزیستی استان تهران، در محله بیسیم، واقع در منطقه 15 تهران واقع شده و شامل دبستان دخترانه و پسرانه در دو شیفت است.
 
توانمندسازی کسب‌وکارها
 
بخش بعدی این رویداد، به پخش گزارش ویدیویی اقدامات و دستاوردهای ایرانسل در حوزه توانمندسازی کسب‌وکارها و سرمایه‌های انسانی اختصاص داشت. در این گزارش، اشاره شد که «هلدینگ سرمایه‌گذاری خطرپذیر ویستا»، بازوی ایرانسل برای سرمایه‌گذاری در کسب‌وکارهای نوپا و دانش‌بنیان، امسال موفق شد تا مجوز «صندوق سرمایه‌گذاری خطرپذیر شرکتی» را دریافت کند و بتواند هماهنگ با استراتژی ایرانسل، رویکرد جدیدی به سرمایه‌گذاری در اکوسیستم نوآوری کشور داشته باشد. پورتفوی هلدینگ ویستا، شامل گروه اسنپ، شرکت روبیکا، صندوق پژوهش و فناوری نوآفرین، شرکت ویستا مدیا، شرکت ایرانسل لبز، شرکت ایرانیان تاورز و شرکت تأمین آتیه ویستا است و ویستا اولویت محورهای سرمایه‌گذاری خود را حوزه‌های فناوری‌های مالی، تجارت الکترونیکی، سلامت دیجیتال، هوش مصنوعی و محصولات و خدمات دانش‌بنیان فناورانه اعلام کرده است.
 
در ادامه این گزارش، به عملکرد «ویستا مدیا» به عنوان بازوی تولید محتوای ایرانسل پرداخته شد. ویستا مدیا، با تولید محتوا از طریق همکاری و مشارکت با پلتفرم‌های داخلی، از پروژه‌های موفق مورد حمایت ایرانسل محسوب می‌شود که تاکنون با 30 پلتفرم داخلی قرارداد بسته و با داشتن استودیوی اختصاصی تولید محتوا و دوبله، اهداف ایرانسل مرتبط با تولید محتوای فاخر در چارچوب سند توسعه ایرانسل را پیش‌ برده است. از جمله تولیدات ویستا مدیا می‌توان به رئالیتی‌شوها، تاک‌شوها و برنامه‌هایی مانند سرگیجه، 35میلیمتری، اسکار، ارتش سری، دیو و ماه پیشونی، ارتش سری و عیدی HD اشاره کرد.
 
بخش دیگر این گزارش، به معرفی خدمات Y’ello ایرانسل اختصاص داشت. بر این اساس، «Y’ello Adwise» آژانس تبلیغات دیجیتال ایرانسل است که به شرکت‌ها و کسب‌و‌کارهای مختلف کمک می‌کند تا با توجه به ماهیت و نیازشان، مناسبت‌ترین شیوه‌ تبلیغاتی را انتخاب کنند. همچنین سامانه «Y’ello Hub» با ارائه APIهای به‌روز، به خصوص در حوزه صنعت تله‌کام، مانند APIهای پرداخت قبض یا استعلام وضعیت سیم‌کارت برای کسب‌وکارها، به ارائه بهتر خدمات به مشتریان ایرانسل کمک می‌کند. «Y’ello Name» نیز، سامانه احراز هویت یکپارچه و امضای دیجیتال ایرانسل است که قابلیت احراز هویت پایه، پیشرفته و امضای دیجیتال را به کسب‌وکارها ارائه می‌دهد.
 
در ادامه این گزارش، دستاوردهای «شایا»، شبکه ارتباطات یکپارچه ایرانسل، معرفی شد. شایا از حدود دو سال پیش، به‌عنوان بازوی اجرایی ایرانسل برای تجاری‌سازی فرآیندها و ظرفیت‌های موجود در سازمان و ارائه آن به دیگر سازمان‌ها و بنگاه‌های اقتصادی در قالب خدمات برون‌سپاری، فعالیت خود را آغاز کرد. در این مدت، ضمن افزایش دو برابری ظرفیت‌های عملیاتی، شایا موفق به عقد قرارداد با ۱۴ مجموعه فعال در حوزه‌های مختلفی مثل حمل‌ونقل، لجستیک، تجارت الکترونیک، بانکداری، لندتک و برخی ادارات دولتی شد. همچنین شایا در چارچوب مسئولیت‌های اجتماعی و اشتغال‌زایی، نیروهای کاری خود را از بیش از ۵۰ شهر مختلف کشور، به‌ویژه از مناطق کم‌برخوردار، انجام داده و بخشی از نیروی کار خود را هم از جامعه توانیابان انتخاب کرد.
 
بخش پایانی این گزارش ویدیویی نیز به عملکرد ایرانسل در حوزه سرمایه‌های انسانی اختصاص داشت. بر این اساس، در حوزه تجربه و تعلق خاطر کارکنان، به اقداماتی از جمله بهبود تجربه همکاران در زمینه  تصمیم‌گیری داده‌محور و استفاده از هوش مصنوعی، بیش از 68هزار نفر-ساعت آموزش حضوری یا آنلاین و 27هزار نفر-ساعت آموزش در پلتفرم‌های آموزشی شرکت، برگزاری سومین مدرسه اشتغال ایرانسل با 2300 متقاضی، قرار گرفتن بین چهار شرکت برتر از نگاه کارجوها و سه شرکت برتر در پاسخگویی به رزومه‌ها و سه شرکت برتر از نگاه برنامه نویسان و تشکیل کمیته تخصصی برای بهبود تجربه همکاران، اشاره شد.
 
افتتاح مرکز آموزشی هوش مصنوعی ایرانسل
 
بخش بعدی این رویداد، به رونمایی از دستاوردهای جدید ایرانسل در حوزه‌های مختلف اختصاص داشت. در ابتدا، «مرکز آموزشی هوش مصنوعی» ایرانسل طی یک ارتباط ویدیویی آنلاین با این مرکز، توسط مدیرعامل ایرانسل افتتاح شد.
 
عباسی‌آرند در این بخش، ابتدا طی سخنانی، نوآوری و پیاده‌سازی راهکارهای هوش مصنوعی، حرکت در لبه علم و فناوری دنیا، بهره‌گیری از جدیدترین فناوری‌های هوش مصنوعی و هموار کردن مسیر تحول دیجیتال و افزایش رقابت‌پذیری در صنعت تلکام را مهمترین مؤلفه‌های استراتژی هوش مصنوعی در ایرانسل برشمرد و تأکید کرد: ارائه تجربیات شخصی‌سازی‌شده به مشتریان و بهبود عملکرد و قابلیت اطمینان شبکه، از مهمترین دلایل اهمیت هوش مصنوعی در رشد کسب و کار ایرانسل هستند و از سوی دیگر، راهکار «هوش مصنوعی به عنوان سرویس (AIaaS)» یک مزیت رقابتی برای ایرانسل محسوب می‌شود.
 
وی در ادامه، اولویت‌های استراتژیک ایرانسل در حوزه هوش مصنوعی را «بهینه‌سازی منابع و کاهش هزینه‌های عملیاتی»، «هدایت رشد از طریق پیاده‌سازی هوش مصنوعی در تحول دیجیتال و تکامل شبکه ارتباطی»، «توسعه MLOps برای تسریع در توسعه و استقرار مدل‌های هوش مصنوعی در سطح کشور»، «ایجاد ذهنیت AIمحور برای موقعیت‌یابی ایرانسل به عنوان راهبر نوآوری هوش مصنوعی در صنعت تلکام» و در نهایت، «حرکت به سمت اپراتور هوش مصنوعی و توسعه زیرساخت «هوش مصنوعی به عنوان سرویس (MLOps & AI as Service)» و ارائه خدمات هوش مصنوعی به کسب‌وکارها عنوان کرد.
 
مدیرعامل ایرانسل، همچنین به برخی اقدامات و دستاوردهای اخیر ایرانسل در بهره‌گیری از هوش مصنوعی اشاره کرد و محصولاتی مانند «طراحی سرویس اعتبارسنجی کاربران» برای تخصیص شارژ اضطراری و سرویس اعتباری ایرانسل، «بهینه‌سازی قیمت‌گذاری محصولات»، «ارائه پیشنهادهای شخصی‌سازی شده به هر مشترک» و نیز «بهینه‌سازی عملکرد شبکه ارتباطی» را از مهمترین این موارد برشمرد.
 
وی در ادامه، به معرفی مرکز آموزش هوش مصنوعی ایرانسل پرداخت و ارائه دوره‌های تخصصی و جامع، بهره‌گیری از مدرسان برجسته، ارائه گواهینامه معتبر برای ورود به بازار کار، هدایت دانش‌پذیران در مسیرهای متنوع تحصیلی، شغلی و ارتقای مهارت، مسیر تحصیلی در چهار سطح: پیش متوسطه، متوسطه، پیش تخصصی و تخصصی، کلاس‌های ترکیبی در سه دسته کلی: مجازی، زنده و حضوری و تشکیل رویدادهای حضوری و امکان بازدید از آزمایشگاه‌های هوش مصنوعی و GPU Farm و شرکت در پروژه‌های عملی را از مهمترین ویژگی‌های آن دانست.
 
شریفی زارچی: تحول در حوزه هوش مصنوعی از آموزش شروع می‌شود
 
در این بخش از مراسم، طی ارتباط ویدیویی آنلاین با «مرکز آموزشی هوش مصنوعی ایرانسل» واقع در آکادمی ایرانسل، مدیرعامل ایرانسل، با دکتر علی شریفی زارچی، عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی شریف، رئیس کمیته علمی بین‌المللی المپیاد جهانی هوش مصنوعی (IOAI) و یکی از مدرسان این مرکز، گفت‌وگو کرد.
 
شریفی زارچی با اشاره به اینکه دانش هوش مصنوعی با بیشترین سرعت در حال تغییر دنیا است، گفت: کشورهای منطقه و سایر کشورها برای موضوع هوش مصنوعی سرمایه‌گذاری‌های جدی انجام داده و حتی در بالاترین سطح مدیریت کشورشان، وزیر هوش مصنوعی دارند. اتفاق‌های جدی برای هوش مصنوعی در دنیا در حال رقم خوردن است و اگر ایران بخواهد همپای دنیا در این حوزه حرکت کند، باید تحول جدی در حوزه آموزش، از دبستان تا دانشگاه، اتفاق بیفتد.
 
وی افزود: با آموزش هوش مصنوعی به کودکان، دانش‌آموزان و دانشجویان، پایه‌های علمی هوش مصنوعی را در کشور ایجاد می‌کنیم، تفکر الگوریتمی را به آن‌ها یاد می‌دهیم و آن‌ها را با مفاهیم عمیق هوش مصنوعی آشنا می‎کنیم تا فقط کاربر ابزارهای هوش مصنوعی نباشند و در توسعه آن نیز نقش‌آفرینی کنند. این جدی‌ترین هدفی است که در مرکز آموزشی هوش مصنوعی ایرانسل، دنبال و برنامه‌های آموزشی را متناسب با این هدف، توسعه می‌دهیم.
 
مدیرعامل ایرانسل نیز با تأکید دوباره بر تمرکز جدی ایرانسل بر موضوع هوش مصنوعی، گفت: طی دو سال اخیر تمرکز جدی ایرانسل بر توسعه این فناوری بود و برای تحقق آن گام‌هایی تعریف کردیم تا بتوانیم از هوش مصنوعی، هم در بهبود خدمات و سرویس‌های خودمان استفاده کنیم و هم سرویس‌های جدید مبتنی بر این فناوری به مشترکان و کسب‌وکارها، ارائه شود.
 
رونمایی از سایت 5G ایرانسل در بوموسی
 
رونمایی بعدی، بهره‌برداری از 1144مین سایت 5G ایرانسل در جزیره همیشه ایرانی بوموسی بود. مدیرعامل ایرانسل در این بخش، ابتدا به تاریخچه‌ای از شبکه نسل پنج تلفن همراه در ایرانسل را ارائه کرد و گفت: ایرانسل از سال 1395 مطالعه روی فناوری نسل پنج را با همکاری مراکز دانشگاهی داخلی و شرکت‌های معتبر بین‌المللی آغاز کرد و توانست 29 شهریور 1396، نمونه شبکه کامل 5G را در حضور وزیر وقت ارتباطات، آزمایش کند.
 
وی افزود: ایرانسل روز اول مرداد 1399 نخستین سایت تجاری 5G ایران را در پژوهشگاه ارتباطات و فناوری‌اطلاعات راه‌اندازی کرد که این سایت، به صورت آنلاین توسط رئیس‌جمهوری وقت، افتتاح شد. ایرانسل از همان سال 1399 مطالعه بر روی 6G را نیز آغاز کرد.
 
عباسی‌آرند تأکید کرد: اول مرداد 1400 و در یک سالگی عرضه 5G در ایران، رکورد سرعت 3.909 گیگابیت بر ثانیه در شبکه ایرانسل ثبت شد. ایرانسل، روز 21 تیر 1401 توسعه فراگیر 5G در ایران را آغاز کرد و بر این اساس، 8 شهریور 1401، 106مین سایت و 13 بهمن 1401 نیز، 400مین سایت 5G ایرانسل، هر دو توسط وزیر وقت ارتباطات افتتاح شد.
 
وی افزود: ایرانسل 3 دی 1402 از شبکه 5G-SA خود رونمایی کرد و 5 دی 1402، ایرانسل همزمان با ثبت رکورد سرعت 6.5 گیگابیت بر ثانیه، رسماً وارد نسل 5.5 شبکه تلفن همراه شد.
 
مدیرعامل ایرانسل افزود: روز 17 بهمن 1402، شاهد افتتاح 846مین سایت 5G ایرانسل توسط وزیر وقت ارتباطات بودیم و در روز 9 تیر 1403، رکورد سرعت 7.5 گیگابیت بر ثانیه در شبکه 5G-SA ایرانسل به ثبت رسید.
 
وی افزود: هم‌اکنون استان‌های تهران با 322 و خراسان رضوی با 241 سایت، دارای بیشترین سایت نسل پنج ایرانسل هستند و امروز همزمان با تولد 18 سالگی ایرانسل، از 1144مین سایت 5G ایرانسل، در جزیره همیشه ایرانی بوموسی، بهره‌برداری می‌شود.
 
عباسی‌آرند افزود: جزیره همیشه ایرانی بوموسی که بر اساس سرشماری سال 1395، دارای 4213 نفر جمعیت است، به میزان 78 درصد تحت پوشش نسل چهار و 93 درصد تحت پوشش نسل سوم شبکه تلفن همراه ایرانسل است.
 
افتتاح فیبر نوری ایرانسل در صدرا
 
سومین رونمایی انجام شده در این مراسم، افتتاح پوشش فیبرنوری منازل و کسب‌وکارهای ایرانسل در شهر جدید صدرا در استان فارس بود. مدیرعامل ایرانسل در این بخش از برنامه، با اشاره به اقدامات انجام شده در پروژه فیبرنوری منازل و کسب‌وکارها (FTTx) که یکی از حوزه‌های اصلی تمرکز ایرانسل در سال گذشته بود، گفت: ما تا کنون موفق شده‌ایم برای بیش از 2 میلیون خانوار در سطح کشور، پوشش فیبرنوری ایجاد کنیم و تاکنون بالغ بر 29هزار درخواست برای دریافت این سرویس، ثبت شده است. در حال حاضر عملیات اجرایی فیبرنوری ایرانسل در 112 شهر در مجموع 18 استان ادامه دارد. ایرانسل 3510 کیلومتر حفاری و 1960 کیلومتر کابل‌کشی فیبرنوری در کشور انجام داده و بیش از 25هزار عدد FAT فیبرنوری نیز در کشور نصب شده است.
 
وی افزود: امروز و به مناسبت 18 سالگی ایرانسل، پوشش فیبرنوری شهر صدرا در استان فارس، با حدود 106هزار خانوار جمعیت، تکمیل شد. ایرانسل در این شهر، 152 کیلومتر حفاری و 152 کیلومتر کابل‌کشی فیبرنوری انجام داده و با نصب 1110 عدد FAT، این شهر را تحت پوشش کامل سرویس فیبرنوری قرار داده است.
 
در این بخش از مراسم، یک کلیپ ویدیویی، از ارائه سرویس فیبرنوری ایرانسل به مجتمع تجاری تفریحی فرهنگی گردشگری خلیج‌فارس، واقع در شهر شیراز  (ورودی شهر جدید صدرا) و رضایت مشترکان ایرانسل در این مجتمع از سرویس فیبرنوری، پخش شد. این مجتمع، با ۲۵۰۰ واحد تجاری، سومین مرکز خرید بزرگ ایران و مجهز به فیبرنوری ایرانسل است.
 
رونمایی از سایت ارتباطی روستایی جیرفت
 
رونمایی از سایت ارتباطی روستایی جیرفت در استان کرمان، بخش دیگر این مراسم بود. مدیرعامل ایرانسل در این بخش، با اشاره به اینکه ایرانسل تاکنون، با هدف تحقق عدالت ارتباطی و کاهش شکاف دیجیتال، در مجموع 39هزار و 200 روستا را با چهار میلیون و 139 هزار خانوار و 16.5 میلیون نفر جمعیت، در سراسر کشور تحت پوشش اینترنت پرسرعت قرار داده است، تأکید کرد: در یک سال اخیر، 1880 روستا، با 162هزار خانوار و 550هزار نفر جمعیت، تحت پوشش اینترنت پرسرعت ایرانسل قرار گرفته‌اند.
 
وی با بیان اینکه در گذشته، استراتژی ایرانسل، به درستی، بیشتر بر توسعه شهری استوار بود و بر همین اساس هم شناخته می‌شد، اما در ادامه و طی سال‌های اخیر، با تکمیل بخش شهری، توسعه شبکه در روستاهای بزرگ و بالای 20 خانوار در دستور کار قرار گرفته است، افزود: سایت ارتباطی روستایی که امروز افتتاح می‌شود، سه آبادی «گروه»، «قنات‌سیاه» و «ساویدان» در شهرستان جیرفت استان کرمان را با مجموع 174 خانوار و 539 نفر جمعیت، تحت پوشش اینترنت پرسرعت قرار داده است.
 
رونمایی از محصولات و خدمات جدید ایرانسل
 
در بخش دیگری از این مراسم، از 6 محصول و راهکار جدید ایرانسلی شامل «پیشواز تصویری»، «پیامک ویدیویی»، «دستیار هوشمند پشتیبانی»، «سرویس اعتباری»، «پلتفرم یکپارچه نمایش خانگی ایرانسل‌من» و «5G FWA» رونمایی شد.
 
«پیشواز تصویری» یا (Video RBT)، با توسعه زیرساخت‌های دیجیتال، به خدمات پیشواز ایرانسل اضافه شده است و به علاقه‌مندان سرویس محبوب «آهنگ پیشواز» این امکان را می‌دهد تا محتوای ویدیویی دلخواه‌شان را بارگذاری کنند و در زمان تماس، این محتوا به تماس‌گیرنده نمایش داده شود.
 
«پیامک ویدیویی»، عنوان سرویس دیگری بود که رونمایی شد و با استفاده از آن، امکان ارسال ویدیو، متن و لینک به صورت همزمان در یک پیام وجود دارد. این سرویس، تجربه رسانه‌ای غنی‌تر و واضح‌تر از پیام‌های SMS استاندارد است و کسب‌وکارها با استفاده از آن، می‌توانند محتوای جذاب‌تری را در اختیار مخاطبان خود قرار دهند.
 
«دستیار هوشمند پشتیبانی ایرانسل»، به‌عنوان یک مدل بزرگ فارسی زبان و هسته متفکر «چت‌بات» و «ویس‌بات»، در این مراسم رونمایی شد. این دستیار هوشمند، با استفاده از هوش مصنوعی و پردازش زبان طبیعی، به صورت خودکار و دقیق، به پرسش‌ها و نیازهای کاربران پاسخ می‌دهد و تعامل کاملاً دوطرفه دارد. همچنین این دستیار هوشمند، با تشخیص نیازهای مشترکان، راه‌حل‌های فوری ارائه می‌دهد و علاوه بر پاسخ‌گویی به پرسش‌های عمومی در حوزه‌های مختلف، به طور خاص برای پاسخ‌گویی به نیازهای مشترکان ایرانسل توسعه داده شده است.
 
«سرویس اعتباری ایرانسل» نیز برای اولین بار در حوزه اپراتوری، این امکان را برای مشترکان فراهم می‌کند تا محصولات و خدمات ایرانسلی و غیرایرانسلی را به صورت اعتباری و اقساط، بدون بهره و ضامن خریداری کنند. میزان اعتبار تخصیص یافته، به رفتار ایرانسلی و رتبه اعتباری بانکی مشترک بستگی دارد. در فاز نخست، این امکان وجود دارد که از این اعتبار، برای خرید سرویس فیبرنوری در ۱۲ قسط استفاده شود و در فازهای بعد، امکان خرید بسته، شارژ، آهنگ پیشواز، اشتراک لنز و خرید از فروشگاه‌های منتخب نیز، فراهم می‌شود.
 
«پلتفرم یکپارچه نمایش خانگی ایرانسل‌من»، راهکار دیگری بود که در این مراسم رونمایی شد. سوپر اپلیکیشن ایرانسل‌من که در دسته اپلیکیشن‌های برتر ایران از نظر تعداد کاربر قرار دارد، با هدف حمایت از تولیدات فرهنگی و هنری، ظرفیت خود را در اختیار شبکه نمایش خانگی قرار داده است. کاربران این سوپر اپلیکیشن، می‌توانند محتوای بهترین پلتفرم‌های نمایش خانگی را به صورت یک‌جا، در ایرانسل‌من مشاهده کنند و به فیلم‌ها و سریال‌های محبوب خود، به راحتی دسترسی پیدا کنند.
 
ایرانسل در این رویداد، با رونمایی از دو مودم جدید، سرویس 5G FWA خود را معرفی کرد. اینترنت ثابت بی‌سیم در بستر شبکه 5G، راه‌حلی است که سرعتی قابل مقایسه با سرویس فیبرنوری را بدون نیاز به کابل‌کشی‌های گسترده، ارائه می‌دهد. سرویس نسل پنج ثابت، به طور ویژه، برای مناطقی کاربرد دارد که در حال حاضر تحت پوشش شبکه نسل پنج هستند؛ اما با محدودیت اتصال از طریق گوشی تلفن‌همراه مواجه‌اند. با استفاده از این سرویس، مشترکان ایرانسل می‌توانند با تهیه مودم‌های 5G، از مزایای اینترنت ثابت، با تجربه سرعت شبکه نسل پنج بهره‌مند شوند.
 
گزارش دستاوردهای دیجیتال، کسب‌وکار سازمانی، فروش و پشتیبانی مشتریان
 
در این مراسم، همچنین گزارشی در خصوص دستاوردهای ایرانسل در حوزه محصولات و خدمات دیجیتال، کسب‌وکار سازمانی، فروش و پشتیبانی مشتریان، ارائه شد.
 
بر این اساس، سوپراپلیکیشن ایرانسل‌من با بیش از 25 میلیون کاربر فعال ماهانه و بیش از 230هزار کاربر فعال روزانه، بیش از 70 میلیون مشاهده سرویس‌ها طی 9 ماه گذشته را تجربه کرده است. جیب‌جت، به عنوان کیف‌ پول دیجیتال ایرانسل، با بیش از 20 میلیون کاربر، خدماتی از جمله شارژ خودکار کیف پول با فعال‌سازی سرویس برداشت مستقیم، انتقال موجودی کیف پول به دارندگان جیب‌جت، امکان برداشت نقدی موجودی کیف پول، خرید شارژ، پرداخت قبوض و خدمات دیجیتال و… را به کاربران خود ارائه می‌دهد.
 
لنز نیز به عنوان تلویزیون اینترنتی اولین و بزرگترین اپراتور دیجیتال ایران، بیش از 6.5 میلیون کاربر ثبت نامی و بیش از 2.5 میلیون کاربر فعال روزانه دارد و درآمد 9 ماهه ابتدایی سال میلادی آن، 69 درصد رشد داشته است. پلتفرم آهنگ پیشواز ایرانسل نیز با بهبود عملکرد و طراحی رابط کاربری جدید و همچنین راه‌اندازی پرتال گیمفیکیشن آهنگ پیشواز و سایر اقدامات، توانست در 9 ماهه ابتدایی سال میلادی، 45 درصد رشد درآمد و 18 درصد رشد فعال‌سازی آهنگ پیشواز را رقم بزند.
 
کسب‌وکار سازمانی ایرانسل نیز با داشتن بیش از 21هزار مشتری، دستاوردهایی از جمله رشد 3.5 برابری درآمد سرویس واکه (POC) و افزایش 48 درصدی تعداد پارتنرهای فعال فروش را در سال گذشته پشت سر گذاشته است. افزایش 58 درصدی فروش محصولات سازمانی از کانال‌های آنلاین و ورود به حوزه نفت، گاز، پتروشیمی، پخش و پالایش با ارائهسرویس واکه (POC)، از دیگر دستاوردهای کسب‌وکار سازمانی ایرانسل است.
 
همچنین در این مراسم از پلتفرم کشاورزی هوشمند ایرانسل رونمایی شد. کشاورزی هوشمند یک سامانه کامپیوتری مبتنی بر داده و اطلاعات است که به کشاورزان و مدیران کشاورزی امکان می‌دهد بهینه‌ترین استفاده را از منابع خود داشته باشند. این سامانه‌ها، از فناوری‌های نوین مانند اینترنت اشیا استفاده می‌کنند تا به کشاورزان کمک کنند بهترین تصمیم‌ها را برای کشت محصولات خود بگیرند. کشاورزی هوشمند همچنین به توسعه پایدار کشاورزی کمک می‌کند تا تأثیرات زیست‌محیطی کمتری داشته باشد. این پلتفرم از چهار بخش اصلی مدیریت هوشمند مزرعه، مدیریت هوشمند گلخانه‌ها، مدیریت هوشمند دامداری‌ها و نظارت بر امنیت مزارع و واحدهای تولیدی تشکیل شده است.
 
در ادامه این مراسم، دستاوردهای فروش و توزیع ایرانسل در سه بخش تحول دیجیتال در فروش، شبکه فروش و توزیع و فروش دیجیتال، مطرح شد. در بخش تحول دیجیتال در فروش، ایرانسل با اقداماتی از جمله پایش لحظه‌ای محصول، سامانه مدیریت انبار و سفارش‌گیری از شبکه، پرداخت آنلاین و فوری کمیسیون به نمایندگان فروش، سامانه پیگیری درخواست‌های نمایندگان فروش، سامانه خودکار توزیع محصولات و تحویل محصول از سه روش تحویل عادی، تحویل فوری و تحویل آنی محصول در محل به مشتریان، توانسته است تحول دیجیتال را در این حوزه پیاده‌سازی کند.
 
همچنین شبکه فروش و توزیع ایرانسل با 532 نقطه انحصاری فروش، بیش از 9800 عامل فروش و خدمت‌رسانی، بیش از 67 میلیون دستگاه POS و ATM، 60 کیوسک فروش و سرویس‌دهی فعال در نقاط استراتژیک، 18 فروشگاه در مالکیت ایرانسل در شهرهای استراتژیک، 18 دفتر و انبار در شهرهای استراتژیک، 17 کد دستوری برای خرید شارژ و 37 وب‌سایت همکار فروش، خدمات خود را به صورت یکپارچه در سطح کشور ارائه می‌دهد. در بخش فروش دیجیتال ایرانسل نیز، فروش شارژ دیجیتال سهم 99 درصدی دارد و خرید بی‌واسطه محصولات (شارژ و بسته اینترنت) توسط مشتری، دارای سهم 90 درصدی است.
 
در ادامه این مراسم، با اشاره به شاخص‌های عملکردی بزرگترین بخش ایرانسل یعنی بخش ارتباط با مشتریان، اعلام شد که ایرانسل طی یک سال گذشته، راهکارهای تحول دیجیتال در ارتباط با مشتریان را مانند قبل در پیش گرفته و به کمک این راهکارها توانسته تا 60 درصد تحول دیجیتال را در پاسخگویی و ارتباط با مشتریان محقق کند. پاسخگویی به بیش از 10 میلیون ارتباط و بررسی و حل  ۹۱ درصد آن‌ها طی اولین ارتباط، پاسخگویی به بیش از 6 میلیون گفت‌وگوی آنلاین، بررسی 181هزار نظر و اعلام مشکل در شبکه‌های اجتماعی، پاسخگویی به  39هزار گفت‌وگوی آنلاین اختصاصی مشترکان ناشنوا با استفاده از زبان اشاره، پاسخگویی به 60 درصد مشترکان از طریق کانال‌های دیجیتال و…، از دیگر شاخص‌های عملکردی واحد ارتباط با مشتریان ایرانسل در سال گذشته است.
 
در بخش پایانی این مراسم، دکتر بیژن عباسی‌آرند مدیرعامل، به همراه دکتر سعید عسکری مدیرکل روابط عمومی و ارتباطات سازمانی ایرانسل، به پرسش‌های خبرنگاران پاسخ داد.
 
مدیرعامل ایرانسل، در پاسخ به پرسش‌هایی در خصوص مباحث مرتبط با فیلترینگ و تأثیر آن بر کیفیت شبکه، تجربه مشترک و درآمد اپراتور و نیز حملات سایبری، با اشاره به اینکه جلسات کارشناسی در این زمینه در وزارت ارتباطات برگزار شده تا با تجمیع نظرها، طرح‌های جدیدی در خصوص مسئله فیلترینگ به کار گرفته شود، گفت: واضح است که اعمال فیلترینگ و استفاده از ابزارهای ضد فیلترینگ یعنی فیلترشکن، برای اپراتور هیچ مزیتی ندارد و بر مسیر طبیعی توسعه شبکه، تأثیر منفی می‌گذارد. از ابتدای اعمال فیلترینگ گسترده بر شبکه‌های اجتماعی در نیمه دوم سال ۱۴۰۱ تاکنون، درآمد ایرانسل تا حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان کاهش پیدا کرده و سایر اقدام‌های توسعه‌ای برای بهبود سرعت و کیفیت شبکه نیز تحت تأثیر قرار گرفته است.
 
فیلترینگ و به دنبال آن استفاده از فیلترشکن، به وضوح سرعت اینترنت را کاهش می‌دهد، برای مشترک اختلال ایجاد می‌کند، زمینه را برای حملات سایبری مهیا می‌کند و امنیت اطلاعات کاربران را به خطر می‌اندازد. از طرفی نحوه اعمال فیلترینگ، در اختیار اپراتور نیست.
 
عباسی‌آرند همچنین در پاسخ به پرسش‌هایی در ارتباط با توسعه 5G و اختصاص باندهای فرکانسی و کم‌بودن تعداد مشترکان این نسل تلفن‌همراه، گفت: مسئله اصلی در توسعه شبکه نسل پنج تلفن‌همراه، این است که تعداد زیادی از گوشی‌های پشتیبانی‌کننده از این فناوری، به دلیل تحریم، قابلیت استفاده از این ویژگی را در ایران ندارند. در حال حاضر در شبکه ایرانسل، بیش از 8 میلیون گوشی موبایل پشتیبانی‌کننده از 5G داریم که اما کمتر از یک میلیون مشترک، امکان اتصال دارند.
 
بنابراین، تا زمانی که مشترکان از نظر ابزار دسترسی به شبکه نسل پنج، به تعداد قابل توجهی نرسند، توسعه شبکه سودآور نیست. با این حال، ما پیرو رایزنی با دستگاه‌های مرتبط، توسعه شبکه را متوقف نکردیم و در آینده نزدیک هم خبرهای خوشی برای افزایش پوشش شبکه 5G ایرانسل داریم.
 
در خصوص تخصیص باندهای فرکانسی هم باید گفت که تا پیش از این، به دنبال تخصیص باند فرکانسی ۷۰۰ و ۸۰۰ بودیم اما در حال حاضر، این باندهای فرکانسی دیگر گلوگاه توسعه شبکه نیستند و زمان طلایی بهره‌برداری از آن گذشت. ما در حال حاضر بخشی از باند ۳۵۰۰ را داریم و به دنبال دریافت تکه دیگری از این باند هستیم که تاکنون استفاده نشده و اگر واگذار شود، با پهنای باند بیشتری که ارائه می‌دهد، باعث بهبود سرعت می‌شود.
 
دیگر پرسش‌های خبرنگاران نیز در حوزه‌های مرتبط با فیبرنوری، فعالیت‌های سرمایه‌گذاری ایرانسل، همکاری‌های ایرانسل با فعالان شبکه نمایش خانگی، برنامه‌های آینده ایرانسل و… بود که پاسخ‌های آن به تفصیل در اختیار خبرنگاران قرار گرفت.
 
اجرای این مراسم که با حضور نزدیک به 100 نفر خبرنگار همراه بود و از لنز، تلویزیون اینترنتی ایرانسل به صورت زنده و مستقیم پخش می‌شد را آواتار ساخته شده توسط هوش مصنوعی بر عهده داشت و در بخش‌های مختلف این رویداد، کلیپ‌های ویدیویی متفاوتی با درون‌مایه «جریان همیشه جوان»، پخش شد.
برچسب ها: ایرانسل ، دیجیتال
ارسال به دوستان