عضو شورای شهر اهواز با اشاره به انباشته شدن مطالبات شهرداری از دستگاههای اجرایی و دیگر ارگانها، از پرداخت نشدن عوارض آلایندگی شرکتهای آلاینده مانند شرکتهای نفت و گاز کارون، مارون و اروندان، به مدت شش سال و نیم و پرداخت نشدن عوارض آلایندگی شرکت فولاد خوزستان به میزان ۳ هزار میلیارد تومان از سال ۹۸ تاکنون خبر داد.
علیمدد هاشمپور در نطق پیش از دستور خود در یکصد و هفتاد و یکمین جلسه علنی شورای شهر اهواز که امروز (۱۷ دیماه) برگزار شد، با اشاره به مقایسه اهواز با دیگر کلانشهرها و عقبافتادگی این کلانشهر اظهار کرد: عقبماندگی اهواز از نظر حوزههای مختلف، علل و عوامل متعددی دارد؛ توسعهنیافتگی زیرساختهای الکترونیک در ارائه خدمات شهری با رویکرد ایجاد و توسعه شهر هوشمند یکی از این عوامل است.
به گزارش ایسنا، وی افزود: متاسفانه مدیریت شهری اهواز نتوانسته است خدمات را با سامانههای هوشمند به شهروندان ارائه دهد بنابراین شهروندان ناچار هستند به صورت حضوری برای دریافت خدمات و حتی پرداخت عوارض و بهای خدمات مراجعه کنند.
شهرداری اهواز درآمدها را پایدار نکرده است
عضو شورای شهر اهواز گفت: ایجاد نکردن درآمد پایدار در ادوار مختلف و عدم استفاده از ظرفیتهای سرمایهگذاری و مشارکت مدنی برای ایجاد واحدهای مسکونی و تجاری، عدم ایجاد ارزش افزوده برای املاک شهرداری و بهروزرسانی نشدن بهای اجاره املاک و مستغلات شهرداری از دیگر دلایل عقبماندگی اهواز است.
لزوم بهروزرسانی اجاره بهای واحدهای بازارچه «مرو»
هاشمپور ادامه داد: شهرداری اهواز مالک ۸۶ واحد بازارچه «مرو» در کیانپارس است که از سال ۶۲ تاکنون اجاره بهای آن بهروزرسانی نشده است بنابراین انتظار میرود محاکم قضایی در این خصوص به مدیریت شهری ورود کنند تا بیش از این حق و حقوق شهروندان ضایع نشود.
وی عنوان کرد: در ادوار مختلف، تعامل استاندار، فرماندار، نمایندگان مجلس شورای اسلامی و دیگر مسئولان به منظور رفع موانع و مشکلات شهری و افزایش رضایتمندی شهروندان چندان راهگشا نبوده است و دستگاههای مختلف به نوعی تنها از مدیریت شهری انتظار دریافت خدمات رایگان دارند.
چرا از بودجههای کشوری در اهواز استفاده نشد؟
هاشمپور افزود: استفاده نکردن از بودجههای کشور به ویژه در حوزه اوراق مشارکت برای تکمیل و توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی و قطار شهری که متاسفانه به علت بدهی شهرداری اهواز به بانک ملت رخ داد، یکی دیگر از دلایل عقبماندگی اهواز است در حالی که کلانشهرها از این محل، ناوگان حمل و نقل عمومی خود را توسعه و قطار شهری را راهاندازی کردند.
عضو شورای شهر اهواز گفت: اهواز باید یک هزار و ۲۰۰ دستگاه اتوبوس داشته باشد اما در سال ۱۴۰۰ تنها ۷۵ دستگاه اتوبوس فعال داشت و بیش از ۸۵ درصد تاکسیها هم فرسوده و مستهلک شده بودند.
وی افزود: فسادهای اداری و مالی و نبود برخورد جدی با متخلفان در ادوار مختلف به ویژه در حوزه املاک و شهرداری نیز در توسعهنیافتگی اهواز تاثیرگذار بوده است.
بدهی انباشته عوارض آلایندگی شرکتهای آلاینده اهواز
عضو شورای شهر اهواز گفت: انباشته شدن مطالبات شهرداری از دستگاههای اجرایی و دیگر ارگانها، پرداخت نشدن عوارض آلایندگی شرکتهای آلاینده مانند شرکتهای نفت و گاز کارون، مارون و اروندان، به مدت شش سال و نیم و پرداخت نشدن عوارض آلایندگی شرکت فولاد خوزستان به میزان ۳ هزار میلیارد تومان از سال ۹۸ تاکنون، پرداخت نشدن عوارض آلایندگی شرکت لولهسازی اهواز، شرکت فولاد پایا، شرکت ملی حفاری، شرکت آب و فاضلاب اهواز، شرکت خمیر مایه رازی، شرکت کربن بلک و ... از سال ۱۴۰۰ تاکنون نیز یکی دیگر از دلایل این وضعیت است.
امور مالیاتی خوزستان بدهکاران عوارض آلایندگی را شناسایی کند
وی افزود: به عنوان نماینده مردم اهواز، به سازمان امور مالیاتی به علت شناسایی نکردن و وصول نشدن عوارض آلایندگی تذکر جدی میدهم. طبق قانون، این سازمان وظیفه شناسایی و وصول عوارض آلایندگی را دارد اما متاسفانه به این وظیفه قانونی عمل نمیکند بنابراین از دستگاههای نظارتی و استاندار خوزستان میخواهیم به این موضوع ورود کند.
هاشمپور گفت: مدیران شرکتهای آلاینده محدوده اهواز نیز باید از قانون تمکین و دین خود را به مردم ادا کنند تا با انجام تکالیف قانونی خود در عمران شهر سهیم باشند.
وی بیان کرد: انتظار میرود شرکتها و صنایع محدوده اهواز به مسئولیتهای اجتماعی خود در قبال شهروندان نیز عمل کنند.
بیانضباطی مالی در شهرداری دلیل بدهیهای ارگانها و شرکتها
عضو شورای شهر اهواز ادامه داد: بدهی انباشته شهرداری در سالهای گذشته به علت بیانضباطی مالی پرداخت نشده است اما با حکم محاکم قضایی بابت اصل و خسارت تاخیر، مبالغ قابل توجهی از حساب شهرداری برداشت شده و میشود.
وی با اشاره به دیگر دلایل عقبماندگی شهر افزود: جذب و به کارگیری نکردن نیروهای متخصص و نخبه متناسب با نیاز شهرداری و سازمانهای وابسته و از طرفی جذب نیروهای غیرمتخصص و مازاد بر نیاز شهرداری از دیگر مسائل است، به گونهای که امسال ۵.۵ هزار میلیارد تومان بابت حقوق و مزایای پرسنل پرداخت میشود.
هاشمپور گفت: بیشتر کسانی که در مقطعی به عنوان مدیر در شهرداری و سازمانهای وابسته حضور داشتند و اکنون در جایگاه مدیریت نیستند، در محل کار حضور ندارند یا در محل کار حضور دارند اما حقوق و مزایای خود را بدون ارائه خدمات دریافت میکنند.
وی بیان کرد: همچنین تعدادی از نیروهای شهرداری در دستگاههای دیگر مامور شدهاند اما شهرداری حقوق و مزایای آنها را پرداخت میکند.
عضو شورای شهر اهواز تصریح کرد: نامتوازن بودن عملکرد بودجه عمرانی و جاری به گونهای بوده که در سالهای گذشته ۸۰ درصد بودجه جاری و ۲۰ درصد عمرانی بوده است در حالی که این موضوع در دیگر کلانشهرها متفاوت بوده است. از سال ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۲ بر اساس تفریغ بودجه شهرداری ۱۳ هزار و ۵۸۴ میلیارد تومان هزینه کرده است که در این سه سال ۵۵ درصد صرف هزینه جاری و ۴۵ درصد برای پروژههای عمرانی شده است.
هاشمپور با اشاره به دریافت ۳ هزار و یک میلیارد تومان عوارض آلایندگی از سالهای ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۲ توسط شهرداری اهواز گفت: شهرداری اهواز بیش از دو برابر عوارض آلایندگی که در سالهای ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۲ دریافت کرده در حوزه عمرانی هزینه کرده است.
وی افزود: نظارت ضعیف پیمانکاران به ویژه در حوزه رفت و روب شهر، حمل پسماند و نگهداشت فضای سبز و تعداد نیروهای زیاد رفت و روب و فضای سبز که حتی یک روز در ابن حوزه کار نکردند، بار مالی سنگینی به شهر و شهرداری تحمیل کرده است. همچنین تعیین ۱۷ شهردار و سرپرست شهرداری در ۱۲ سال و سوءمدیریتها در ادوار گذشته، آسیب جدی به شهرداری وارد کرده است.
عضو شورای شهر اهواز با تاکید بر لزوم اتحاد به منظور انعکاس مشکلات شهری گفت: حاشیهنشینی ۴۰۰ هزار نفر در اهواز، نبود انسجام و اتحاد اعضای شورای شهر و سهمخواهیها و دخالت در انتصابات از دیگر دلایل عقبماندگی اهواز هستند.