۳۰ اسفند ۱۴۰۳
به روز شده در: ۳۰ اسفند ۱۴۰۳ - ۰۸:۱۴
کد خبر ۱۰۴۲۲۰۱
تعداد نظرات: ۱۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۷:۰۰ - ۱۵-۱۲-۱۴۰۳
کد ۱۰۴۲۲۰۱
انتشار: ۰۷:۰۰ - ۱۵-۱۲-۱۴۰۳

«هانا آرنت» به زبان ساده : هیچ چیز خطرناک‌تر از این نیست که مردم فکر نکنند

«هانا آرنت» به زبان ساده : هیچ چیز خطرناک‌تر از این نیست که مردم فکر نکنند
 آرنت بر این باور بود که قدرت، از حضور جمعی افراد و توانایی گفت‌وگو و اقدام مشترک آنان نشأت می‌گیرد و هر گاه این فضا از بین برود، استبداد و انزوا جای آن را می‌گیر

عصر ایران - خانم هانا آرنت، فیلسوف سیاسی قرن بیستم در ۱۴ اکتبر ۱۹۰۶ در  هانوفر آلمان به دنیا آمد. او تحصیلات خود را در رشته‌های فلسفه، الهیات و زبان یونانی نزد استادانی چون مارتین هایدگر و کارل یاسپرس ادامه داد و در سال ۱۹۲۹ دکترای خود را با موضوع «مفهوم عشق نزد آگوستین» دریافت کرد. در سال ۱۹۳۳، به فرانسه و در سال ۱۹۴۱ به ایالات متحده آمریکا مهاجرت کرد. در آمریکا به تدریس نظریه سیاسی پرداخت و آثاری مهم در زمینه فلسفه سیاسی منتشر کرد. آرنت در ۴ دسامبر ۱۹۷۵ در نیویورک درگذشت. ​

هانا آرنت و مادرش 
هانا آرنت به زبان ساده

فلسفه هانا آرنت به زبان ساده 

هانا آرنت بیشتر به خاطر تحلیل‌هایش درباره قدرت، خشونت، توتالیتاریسم (حکومت‌های تمام‌خواه) و ماهیت انسان شناخته می‌شود. آرنت معتقد بود که انسان‌ها باید در فضای عمومی به گفت‌وگو بپردازند تا جامعه‌ای آزاد و دموکراتیک شکل بگیرد. او به جای تمرکز بر مفاهیم انتزاعی فلسفی، بیشتر به مسائل واقعی و عملی زندگی انسان‌ها توجه می‌کرد.

آرنت با تحلیل ریشه‌های توتالیتاریسم و خطرات آن، به ما هشدار داد که چگونه حکومت‌های دیکتاتوری می‌توانند آزادی‌های فردی را نابود کنند. همچنین، او بر اهمیت "عمل" و "فضای عمومی" تأکید کرد و نشان داد که مشارکت فعال انسان‌ها در جامعه چقدر برای حفظ دموکراسی حیاتی است.

هانا آرنت فضای عمومی را به‌عنوان حوزه‌ای تعریف می‌کند که در آن افراد آزادانه گرد هم می‌آیند تا درباره امور مشترک بحث و تبادل‌نظر کنند. این فضا جایی است که شهروندان می‌توانند   در روندهای سیاسی و اجتماعی مشارکت داشته باشند. برخلاف زندگی خصوصی که در آن افراد به نیازهای شخصی و بقای خود مشغول‌اند، فضای عمومی عرصه‌ای است که در آن آزادی واقعی و تکثر آراء ممکن می‌شود.

 آرنت بر این باور بود که قدرت، از حضور جمعی افراد و توانایی گفت‌وگو و اقدام مشترک آنان نشأت می‌گیرد و هر گاه این فضا از بین برود، استبداد و انزوا جای آن را می‌گیرد. در دنیای مدرن، او زوال فضای عمومی را به دلیل بوروکراسی، مصرف‌گرایی و سیاست‌های توتالیتر مورد انتقاد قرار می‌داد، زیرا این عوامل باعث خاموش شدن گفت‌وگوهای واقعی و حذف مشارکت مردمی می‌شوند.

 او معتقد بود که انسان‌ها برای داشتن زندگی معنادار نیازمند مشارکت فعال در عرصه عمومی هستند. در همین باب، آرنت در کتاب معروفش "وضع بشر" (The Human Condition) سه نوع فعالیت انسانی را مطرح می‌کند که به نظر او اساس زندگی انسان را تشکیل می‌دهند. این سه فعالیت عبارتند از: کار (Labor)، ساخت (Work) و عمل (Action).

 هانا آرنت به زبان ساده

هر کدام از این فعالیت‌ها ویژگی‌های خاص خود را دارند و نقش متفاوتی در زندگی انسان ایفا می‌کنند. در ادامه هر کدام را به تفصیل توضیح می‌دهم:

۱. کار (Labor)

 کار به فعالیت‌هایی اشاره دارد که برای بقای انسان ضروری هستند، مثل خوردن، خوابیدن و مانند یک کشاورز که گندم می‌کارد تا نان تولید کند. این فعالیت‌ها معمولاً تکراری و بی‌پایان‌اند، در این تعریف:

        - کار با نیازهای اساسی بدن انسان مرتبط است.

        - نتیجه‌ی کار معمولاً مصرف می‌شود و دوام زیادی ندارد (مثلاً غذا خورده می‌شود).

        - کار در حوزه‌ی خصوصی زندگی انسان قرار می‌گیرد.

  آرنت معتقد است کار برای بقای انسان ضروری است، اما به خودی خود باعث پیشرفت یا شکوفایی انسان نمی‌شود. کار بیشتر مربوط به نیازهای بیولوژیکی است.

۲. ساخت (Work)

 ساخت به فعالیت‌هایی اشاره دارد که انسان برای ایجاد چیزهای ماندگار انجام می‌دهد، مثل ساختن خانه، نوشتن کتاب یا خلق آثار هنری. در این تعریف:   

       - ساخت به دنیای مصنوعات و ابزارها مربوط می‌شود.

       - نتیجه‌ی ساخت معمولاً ملموس و ماندگار است (مثلاً یک صندلی یا یک نقاشی).

        - ساخت به انسان کمک می‌کند تا دنیایی پایدار و قابل پیش‌بینی ایجاد کند.

 آرنت معتقد است ساخت به انسان هویت می‌دهد و او را از طبیعت جدا می‌کند. ساخت، دنیای انسانی را شکل می‌دهد و به آن معنا می‌بخشد.

۳. عمل (Action)

 عمل به فعالیت‌هایی اشاره دارد که انسان در ارتباط با دیگران انجام می‌دهد، مثل یک سیاستمدار که در مجلس سخنرانی می‌کند یا یک گروه از شهروندان که برای تغییر یک قانون اعتراض می‌کنند. در این تعریف:

        - عمل در فضای عمومی اتفاق می‌افتد و نیاز به حضور دیگران دارد.

       - عمل غیرقابل پیش‌بینی است و نتایج آن همیشه مشخص نیست.

       - عمل به انسان امکان می‌دهد تا آزادی‌اش را نشان دهد و هویت خود را بیان کند.

 آرنت معتقد است عمل مهم‌ترین فعالیت انسانی است، چون تنها از طریق عمل است که انسان می‌تواند آزادی‌اش را تجربه کند و در جامعه مشارکت فعال داشته باشد. عمل به زندگی انسان معنا می‌بخشد و باعث ایجاد روابط انسانی می‌شود.

اگر بخواهیم خلاصه کنیم می توانیم این گونه بگوییم:

    کار: مربوط به نیازهای بیولوژیکی و بقا است.

    ساخت: مربوط به ایجاد دنیای پایدار و ملموس است.

    عمل: مربوط به آزادی، ارتباط با دیگران و مشارکت در جامعه است.

آرنت معتقد است که در دنیای مدرن، کار و ساخت بیش از حد مورد توجه قرار گرفته‌اند، در حالی که عمل، که مهم‌ترین فعالیت انسانی است، به حاشیه رانده شده است. او هشدار می‌دهد که اگر عمل نادیده گرفته شود، آزادی و دموکراسی در خطر قرار می‌گیرند.

هانا آرنت به زبان ساده

ابتذال شر

نظریه "ابتذال شر" (The Banality of Evil) یکی از بحث‌برانگیزترین و مهم‌ترین ایده‌های هانا آرنت است.

او این مفهوم را در کتاب "آیشمن در اورشلیم: گزارشی درباره ابتذال شر"  مطرح کرد. این کتاب بر اساس مشاهدات آرنت از محاکمه آدولف آیشمن، یکی از جنایتکاران اصلی هولوکاست، نوشته شده است.
بعد از این که آیشمن دستگیر شد، بسیاری می پنداشتند که او موجودی شرور و بیماری روان پریش بوده که آن همه جنایت کرده است. با این حال، آرنت با بررسی ابعاد شخصیتی او اعلام کرد که آیشمن یک هیولا یا موجود شیطانی نبود، بلکه فردی عادی و حتی پیش‌پاافتاده به نظر می‌رسید. آیشمن نه از روی نفرت یا تعصب، بلکه صرفاً به این دلیل که دستورات را اجرا می‌کرد، در جنایات نازی‌ها مشارکت داشت. آرنت این پدیده را "ابتذال شر" نامید. به عبارت دیگر، شر لزوماً ریشه در بدذاتی یا شیطانی بودن ندارد، بلکه می‌تواند از بی‌فکری، پیروی کورکورانه از دستورات و ناتوانی در قضاوت اخلاقی ناشی شود.

آدولف آیشمن در دادگاه می گفت که  فقط "وظیفه‌اش" را انجام می‌داده است. آرنت متوجه شد که آیشمن نه از روی نفرت، بلکه از روی بی‌فکری و عدم توانایی در درک پیامدهای اعمالش، در جنایات شرکت کرده است. این دقیقاً همان "ابتذال شر" است: شر ناشی از فقدان تفکر و مسئولیت‌پذیری. آیشمن در 1962 اعدام شد.

این مفهوم فقط به آیشمن محدود نمی‌شود. در زندگی روزمره نیز می‌توان نمونه‌هایی از ابتذال شر را دید. مثلاً یک کارمند بانک که  پول‌های مشتریان را به حساب کلاهبرداران واریز می‌کند، فقط به این دلیل که "دستور را اجرا کرده است  و یک کارگر کارخانه که مواد سمی را در رودخانه می‌ریزد، چون رئیسش به او گفته است.
در این موارد، افراد به دلیل بی‌فکری و عدم مسئولیت‌پذیری، در اعمال شرآمیز مشارکت می‌کنند، بدون اینکه لزوماً بدذات یا شیطانی باشند.

آیشمن در دوران هیتلر و دادگاه
آیشمن

 اهمیت نظریه ابتذال شر

آرنت با این نظریه به ما هشدار می‌دهد که شر همیشه به شکل هیولاهای شیطانی ظاهر نمی‌شود، بلکه می‌تواند در قالب افراد عادی و پیش‌پاافتاده نیز وجود داشته باشد. او تأکید می‌کند که تفکر و قضاوت اخلاقی برای جلوگیری از شر ضروری هستند. اگر انسان‌ها بدون فکر کردن از دستورات پیروی کنند، ممکن است ناخواسته در اعمال شرآمیز مشارکت کنند. این ایده اهمیت مسئولیت‌پذیری فردی و تفکر انتقادی را در جامعه نشان می‌دهد.
   

نقدهایی بر آرای هانا آرنت

آرای هانا آرنت همواره مورد بحث و نقد قرار گرفته است. برخی منتقدان معتقدند که او به پیچیدگی‌های روان‌شناختی و اجتماعی افراد در نظام‌های توتالیتر توجه کافی نداشته است. همچنین، مفهوم «پیش‌پاافتادگی شر» او مورد انتقاد قرار گرفته، زیرا برخی بر این باورند که این مفهوم می‌تواند به ساده‌سازی اعمال جنایتکارانه منجر شود. با این حال، بسیاری از اندیشمندان، آرنت را به‌عنوان نخستین نظریه‌پرداز رژیم‌های توتالیتر می‌شناسند و استقلال اندیشه و شجاعت او را تحسین می‌کنند. به طور مختصر می توان گفت که نقدهای اصلی وارد شده بر آرای آرنت در عرصه های زیر بوده است:

۱. ابتذال شر: برخی منتقدان معتقدند آرنت با توصیف آیشمن به عنوان فردی "عادی" و نه شیطانی، از جنایات نازی‌ها کاسته است.
۲. تمرکز بر غرب: برخی می‌گویند آرنت بیش از حد بر تاریخ و فلسفه غرب متمرکز بود و به سایر فرهنگ‌ها توجه نکرد.
۳. تعریف عمل: برخی فیلسوفان معتقدند تعریف آرنت از "عمل" مبهم است و نیاز به شفاف‌سازی بیشتری دارد.
۴. رویکرد غیرسیستماتیک: آرنت به جای ارائه یک سیستم فلسفی منسجم، بیشتر به تحلیل مسائل خاص پرداخت که برخی آن را نقطه ضعف کار او می‌دانند

آثار هانا آرنت

هانا آرنت آثار متعددی نگاشته که برخی از مهم‌ترین آن‌ها عبارت‌اند از:​

    ریشه‌های توتالیتاریسم (The Origins of Totalitarianism) (۱۹۵۱): در این کتاب، آرنت به تحلیل رژیم‌های توتالیتر نازیسم و استالینیسم می‌پردازد و ریشه‌های تاریخی و اجتماعی آن‌ها را بررسی می‌کند.​

    وضع بشر (The Human Condition) (۱۹۵۸): این کتاب به بررسی فعالیت‌های انسانی و تمایز بین زحمت، کار و عمل می‌پردازد و نقش هر یک را در زندگی انسان تحلیل می‌کند.​
    mehrnews.com

    انقلاب (On Revolution) (۱۹۶۳): در این کتاب، آرنت به مقایسه انقلاب‌های فرانسه و آمریکا می‌پردازد و تفاوت‌های آن‌ها را در دستیابی به آزادی و دموکراسی بررسی می‌کند.​

    آیشمن در اورشلیم: گزارشی در باب ابتذال شر (Eichmann in Jerusalem: A Report on the Banality of Evil) (۱۹۶۳): این کتاب گزارشی از محاکمه آدولف آیشمن، یکی از مجریان هولوکاست، است که در آن آرنت مفهوم «پیش‌پاافتادگی شر» را مطرح می‌کند.​

آرامگاه هانا آرنت
آرامگاه هانا آرنت

5 جمله از هانا آرنت

۱. "آزادی، توانایی آغاز کردن است؛ یعنی توانایی انجام کاری کاملاً نو و غیرمنتظره."
۲. "شرط اساسی برای عمل، وجود دیگران است."
۳. "شر ابتدایی است، نه رادیکال؛ شر ریشه در ناتوانی از فکر کردن دارد."
۴. "آزادی تنها در فضای عمومی معنا پیدا می‌کند."
۵. "هیچ چیز خطرناک‌تر از این نیست که مردم فکر نکنند."

ویدئویی درباره هانا آرنت را در یوتیوب تماشا کنید 

ارسال به دوستان
انتشار یافته: ۱۱
در انتظار بررسی: ۹
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۷:۴۵ - ۱۴۰۳/۱۲/۱۵
0
7
چگونه فکر کردن را ابتدا باید آموخت تا فرد بتواند فکر کند و این کار تعلیم و تربیت است.
تاریخ
United States of America
۱۰:۳۵ - ۱۴۰۳/۱۲/۱۵
0
13
خیلی ممنون از اینکه برای بیان اندیشه های هانا آرنت وقت گذاشتید.
بینام
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۴۴ - ۱۴۰۳/۱۲/۱۵
18
1
این الان با سیگار تو دستش متفکر به نظر میاد؟؟؟؟؟
پاسخ ها
داود
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۶ - ۱۴۰۳/۱۲/۱۵
به چیزهایی که شعورت بهش نمیرسه خودت رو خسته نکن و نظر نده کم شعارهای چون شما معنی فیلسوف رو نمیتونن درک کنن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۹ - ۱۴۰۳/۱۲/۱۵
نه؛ با كتابها و نظريات درخشانش
عباس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۱ - ۱۴۰۳/۱۲/۱۵
واقعاً !
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۰۶ - ۱۴۰۳/۱۲/۱۵
7
4
سراسر قران هم از تفکر و تدبر میگه اما برای ما مردم جهان سوم که حتی 90 درصدمون قران رو سطحی هم نخوندیم تفکر فوق العاده سخت هست.
داود
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۰۴ - ۱۴۰۳/۱۲/۱۵
0
7
ممنون از مقاله زیباتون
هانا آرنت پدیده ای بی تکرار بود
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۳۷ - ۱۴۰۳/۱۲/۱۵
0
3
عصر ایران عزیز با این سلسله مقالات به آگاهی حداقل من کمک درخوری می کنید. سپاس...
علی روا
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۱۴ - ۱۴۰۳/۱۲/۱۵
0
3
سلام اندیشیدن پایان تفکرات خودساخته است خودانگاره های فلسفی با خودآگاهانه روانی تفاوتی شگرف دارد یک فیلسوف زمانیکه قله های رفیع فلسفی را در می‌نوردد هر جا که صلاح داند وارد به حوزه روان شناختی میگردد ولی باید وجه تمایزی بین درجات دو اقیانوس علم قائل گردد عالم فلسفی در تفکرات خویش انزوا را در میابد ودر اجتماع چون سقراطی است دیالکتیک وار در انجمن جانان ولی روات درمان گرانه نگریستن و فلسفیدن کار فیلسوف نباید آمیخته گردد بر زبان و گفتمان چون حقایق پنهان است در زیر زبان آدمی مخفی است در زیر زبان
فیلسوف سوار است بر زمان و آگاه است بر زبان اینست بر خردمندان و اندیشه ورزان آسان و لازمه ذکر است درندگی گرگ معین می‌شود در زمان که برلباس گوسفندان بپوندد در قضاوت زمانه بر آنان چون نازی ها که اندیشه فلسفی آنان به کاری می‌گذارد نا بسامان آنان پس ایراد بر تفکر اینچنین است بر جانان
ناشناس
Belgium
۲۱:۱۵ - ۱۴۰۳/۱۲/۱۵
0
4
مرحله عمل که کلا تو مملکت ما ممنوعه هیچی، مرحله دوم یعنی ساخت هم با اگر و اما و محدودیت همراهه می مونه همون زندگی حیوانی خور و خواب و خشم و شهوت که تقریبا مجازه اما وضع اقتصادی و اجتماعی که برامون ایجاد کردن کفاف این را هم نمیده. باید بریم بمیریم.
بلیط هواپیما فلای تودی
هشدار به سرمایه‌گذاران بازار طلا و سکه/ ریسک درگیری نظامی را نادیده نگیرید ترامپ اسناد محرمانه ترور «جان اف‌کندی» را منتشر کرد(+ عکس) مدیر دیپ‌مایند گوگل: هوش مصنوعی ظرف ۵ تا ١٠ سال آینده به سطح توانایی‌های انسان می‌رسد کودکان خردسال را نبوسید/ این کودک چشمش را از دست داد(+عکس) نوروز، خیام و تقویمی که هنوز دنیا را شگفت‌زده می‌کند! آیا شیرین کننده‌های مصنوعی جایگزین سالم‌تری برای شکر هستند؟ دمنوش های مفید: ۱۲ دمنوش گیاهی مفید که باید امتحان کنید! چگونه مانیتورهای گلوکز رانندگی را برای دیابتی‌ها ایمن‌تر می‌کنند؟ گوشی هوشمند، عامل پنهان در کاهش بهره‌وری سازمانی دانشمندان چینی: دوز پایین نیکوتین می‌تواند سرعت پیری مغز را کم کند 10 گیاه دارویی برای افزایش انرژی و تمرکز زنان قاجار در آلبوم های کاخ گلستان (عکس) تصاویر بی‌نقصی از ماه‌گرفتگی در پس‌زمینه‌ مسحورکننده‌ شفق قطبی (+عکس) کتیبه «عین‌الروم»؛ قدیمی‌ترین سنگ نوشته اورارتویی در اشنویه (+عکس) آیا آبی که می‌نوشیم از بدن دایناسورها عبور کرده است؟ محققان پاسخ می‌دهند