۳۱ شهريور ۱۴۰۳
به روز شده در: ۳۱ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۰:۲۰
فیلم بیشتر »»
کد خبر ۱۰۶۵۷۱
تاریخ انتشار: ۱۰:۵۳ - ۱۶-۰۱-۱۳۸۹
کد ۱۰۶۵۷۱
انتشار: ۱۰:۵۳ - ۱۶-۰۱-۱۳۸۹
یک مقایسه تطبیقی

دستمزد فوتباليست‌ها ، هزار برابر نویسندگان و محققان

در حالي كه این نويسنده براي تاليف يك كتاب 350 هزار تومان دستمزد دريافت کرده است براساس آمار رسمي فدراسيون فوتبال مجتبي جباري بازيكن مصدوم استقلال براي يك فصل بازي 350 ميليون تومان دستمزد مي‌گيرد.
عصرایران ؛ سيدجواد سيدپور - نيازي نداريم كه دلايلي پيچيده‌ براي عقب ماندگي خود بيابيم. بسياري از علت‌ها آنقدر واضح و روشن است كه از فرط وضوح گاه مغفول مي‌ماند. كافي است به برخي تفاوت‌ها با دقت بنگريم تا ابعاد قضيه روشن شود.

تا حالا فكر كرده‌ايم چرا در ايران يك فوتباليست در پايين‌ترين سطح ،از يك نويسنده در عالي‌ترين درجه ،هزار برابر بيشتر دستمزد مي‌گيرد؟ [دقت كنيد كه اين هزار برابر اصلا اغراق نيست و عين واقعيت است و بعد توضيح خواهم داد].

نويسنده‌اي را مي‌شناسم كه كتابي با عنوان «اقتصاد كوچه»* منتشر كرده است، اين كتاب گزارشي است از 200 سال وضعيت پول ملي ، هزينه‌هاي زندگي و دستمزدها از ابتداي درگذشت كريم‌خان زند و روي كار آمدن قاجار تا پايان حكومت پهلوي.

يعني نويسنده‌ (مجيد پورشافعي) از 1157 تا 1357 خورشيدي را مورد بررسي قرار داده و نرخ اجناس و كالاهاي مصرفي خانوار ايراني در طول اين دوران بلند را ريز به ریز از منابع  گوناگون تاريخي بيرون كشيده و يك به يك را توضيح داده كه روايتي است مستند از سفره و سراي ساده دهقانان، كارگران، كارمندان، پيشه‌وران و نه سطح زندگي شاهزادگان، وزيران، دولتمردان و صاحبان ثروت.

براي درك مشقتي كه این محقق و نویسنده  دچار شده تا گزارش متقن، دقيق، كامل و جامع از وضعيت زندگي مردمان عادي در كوچه‌پس‌كوچه‌هاي اين آب و خاك در اين دوران 200 ساله ارائه كند، كافي است بدانيم كه بيش از 189 كتاب مهم، زندگي‌نامه و سفرنامه تاريخي مورد بررسي و جست‌وجو واقع شده و 13 روزنامه و نشريه از سال 1304 به اين سو ورق به ورق مورد مطالعه قرار گرفته و ده‌ها حكم استخدامي دولتي بررسي شده تا نكته‌اي از قلم نيفتد.

نتيجه اين تلاش و جست‌وجوی علمی و تاریخی كه بيش از سه سال طول كشيده كتابي است با حجم 306 صفحه كه مي‌توان در آن مثلا قيمت يك خروار گندم، جو، عدس، لوبيا، ذرت و برنج يا قيمت انگور، خربزه، هندوانه، زردآلو، بادام، گردو يا سبزيجات، لبنيات، گوشت، زمين، خانه و مصالح ساختماني و قدرت برابري پول ملي ايران با ارزهاي خارجي مثل ليره و استرلينگ يا دستمزد كارگر از ابتداي دوران قاجار تا پايان دوران پهلوي را يافت و به دلايل تاريخي بالا يا پايين رفتن قيمت‌ها دقت كرد.

نويسنده براي يافتن اين الماس‌هاي گران‌بها در تاريك‌خانه تاريخ زحمات زيادي متقبل شده و به گفته خودش تنها براي يافتن قيمت‌ها از سال 1304 به اين سو ماه‌ها در آرشيو كتابخانه آستان قدس رضوي تمام صفحات روزنامه‌هاي اطلاعات و كيهان را از ابتداي انتشار صفحه به صفحه نگاه كرده و از اين بابت و به جهت گرد و غبار ناشي از كهنگي روزنامه‌ها دچار مشكل سينه و ريه شده و چند هفته را به درمان خود سپري كرده است.

نكته دردناك ماجرا اين است كه نويسنده محترم براي اين اثر ارزشمند تنها حدود 350 هزار تومان حق‌التاليف گرفته است.
سه سال تحقيق و تاليف و دو سال اصلاح و انتظار براي چاپ و نشر كتابي با حجم 306 صفحه براي دريافت دستمزد 350 هزار تومان به كدام محقق، نويسنده، پژوهشگر و علاقه‌مندي انگيزه فعاليت مي‌دهد؟!

در حالي كه يك نويسنده براي تاليف يك كتاب 350 هزار تومان دستمزد دريافت مي‌كند براساس آمار رسمي فدراسيون فوتبال آقاي مجتبي جباري بازيكن مصدوم استقلال براي يك فصل بازي 350 ميليون تومان دستمزد مي‌گيرد ؛ يعني هزار برابر يك محقق و نویسنده.
 يا آقاي هوار ملامحمد براي يك فصل بازي در پرسپوليس 450 ميلون تومان قراردادبسته است، همچنين گفته مي‌شود امير قلعه‌نويي در صورت قهرماني سپاهان 650 ميليون تومان دريافت خواهد كرد.(نشریه پنجره)

آيا فكر كرده‌ايم ادامه اين وضعيت چه تاثيری بر علم، دانش، فرهنگ و انديشه ايران خواهد گذاشت و چه بلوايي ناشي از تزريق گسترده پول بر مستطیل سبز به وجود خواهد آورد؟ آيا فسادهايي كه از چنين پديده‌اي بروز مي‌يابد، و يافته، ما را بر آن نمي‌دارد كه اندكي در اين فرايند تجديدنظر كنيم؟

وقتي نويسنده‌اي بعد از چند سال زحمت، سختي و كوشش با هزار زحمت و عبور از هفت‌خوان موقعيت‌هاي خطير فقط 350 هزار تومان بابت 10 درصد پشت جلد دريافت مي‌كند بايد هم انتظار داشت وضعيت علم، پژوهش، فرهنگ، مطالعه، توليد فكر و انديشه اينقدر در جامعه افت كند ؛ اصلا طرف مطالعه كند كه چه چيزي به دست بياورد، سال‌ها وقت خود را صرف پژوهش كند كه آخرالامر براي رتق و فتق زندگي عادي خودش دچار مشكل شود؟

بديهي است كه انحرافي در تخصيص منابع صورت گرفته است  و سياست‌گذاران ما اشتباه كرده‌اند؛ اشتباهي مهلك، كه اگر نه امروز، قطعا فردا صداي انفجار جهل مدرن را خواهند شنيد.
 اين مقوله معوج ارتباطي به اين دولت و آن دولت‌ هم ندارد. ديرزماني است كه شومن‌ها با طراري و ترفند خود را به مثابه مراجع كامل اجتماعي عرضه كرده‌اند و ميدان‌دار شده‌اند.

شاید گفته شود در همه دنیا چنین است و فوتبالیست ها پول های کلان می گیرند. اما باید به این نکته توجه شود که در کشورهایی که فوتبالیت ها دستمزدهای کلان می گیرند ، پولی که آنها داده می شود ، از محل درآمد باشگاه های بخش خصوصی است اما ريال به ريال پولي كه در فوتبال ایران هزينه مي‌شود متعلق به بيت‌المال و آحاد جامعه است زيرا اكثر قريب به اتفاق، يا به تعبيري، همه باشگاه‌هاي ايراني به بودجه شركت‌هاي دولتي يا شبه دولتي  وابسته‌اندكه از بودجه عمومي ارتزاق مي‌كنند.
وانگهی اگر قرار است در پول دادن به فوتبالیست ها مانند خارجی ها عمل کنیم ، چرا در سایر امور مانند تخصیص منابع به پژوهشگران و نویسندگان مانند آنها عمل نمی کنیم؟

چه اشكالي دارد كه شركت‌هاي دولتي همان‌قدر كه پزباشگاه فوتبال خود را مي‌دهند و براي آن هزينه مي‌كنند به « باشگاه دانش، خرد و هنر» خود نيز توجه كنند و بخشي از اعتبارات كلان خود را به سمت دانشمندان و پژوهشگران سوق دهند؟

اي كاش براي مديران ما سقوط سهمناك تيراژ كتاب ، كم اهمیت تر از سقوط يك تيم در جدول ليگ برتر نبود.
راستي مديران ما چقدر كتاب مي‌خوانند و چقدر فوتبال نگاه مي‌كنند؟!
 

* مطالب خواندنی ورزشی را در "عصرایران ورزشی" بخوانید : لینک عصرایران ورزشی/کلیک کنید.

ارسال به دوستان
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی: ۱
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۳۱ - ۱۳۸۹/۰۱/۱۶
0
4
واقعا در این مملکت کدوم دکتر ، استاد دانشگاه ، وکیل ، وزیر و حتی تاجری این همه پول یامفت می گیرد که فوتبالیست ها می گیرند؟ مگر آنها تافته جدابافته اند یا خیلی تخم دو زرده می کنند که اگر این پول ها را ندهیم بدبخت می شویم؟
من که راضی نیستم پولی که حق من و خانواده ام هست به این ها داده شود.
یه دانشجوی دکتری
-
۱۱:۳۳ - ۱۳۸۹/۰۱/۱۶
0
1
افسوس و صد افسوس که برای پرداخت انک وجهی برای دانشجویان دکتری که عمری حداقل20 سال صرف تعلم کرده اند، هزاران شرط و شروط می گذارند(اونم اگه تصویب بشه) آن وقت اینچنین هزینه هایی برای....!
من که هنوز هم علاقه مند به پژوهشم برای ارتزاق خودم مجبور به کار تمام وقتم و بی خیال درس و بحث و پژوهش و.....
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۳۸ - ۱۳۸۹/۰۱/۱۶
0
1
با تشکر مطلب جالب و بسیار تامل برانگیزی بود اما شعار دادن کافی نیست باید هرچه زودتر برای این دردها چاره ای اندیشید پیشنهاد می کنم عصر ایران با جمع اوری مستندات لازم که می تواند به صورت طوماری همراه با تایید کاربران باشد درخواستی را جهت حل این مسئله به قوای سه گانه و مسئولین ذیربط ارسال نماید. باتشکرفراوان
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۳۹ - ۱۳۸۹/۰۱/۱۶
0
0
واقعآ زیبا و منطقی بود.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۴۱ - ۱۳۸۹/۰۱/۱۶
1
0
انقدر سطحي نگر و مغرض نباشيد مگر همه فوتباليست ها چنين دستمزدي دريافت مي كنند و آيا همه كساني كه پي فوتبال ميروند مي توانند فوتباليست درجه يك بشوند؟
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۴۸ - ۱۳۸۹/۰۱/۱۶
0
0
ترا به خدا این قدر در این موضوع بنویسید تا بلکه آقایون مسوولین صدای ملت رو بشنوند. خداییش بی عدالتی نیست که یه پسر فوتبالیست صدها میلیون بگیره و تازه دو قورت و نیمش هم باقی باشه ولی کارمندی که از صبح تا عصر جون می کنه و تحصیلاتش هم بالاتر از اونه ماهی چهرصد پونصد تومان بگیره و حداکثر دلش خوشی پولی اش این باشه که می خوان در آینده یه وام 5 تومانی با بهره 17 درصد هم بهش بدن یا رئیس این ماه 20 ساعت بیشتر براش اضافه کاری رد کنه.
به والله این تبعیض ها ، ظلم است و دولتی که با شعار رفع تبعیض بالا اومده باید جلوشو بگیره.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۴۸ - ۱۳۸۹/۰۱/۱۶
0
0
وقتي هنوز بعد از گذشت سه دهه از انقلاب تعريف دقيق و مشخصي از مقوله فرهنگ و هنر نشده است و موسيقي را هنوز مترادف با مطربي مي نگرند،آيا داشتن اين انتظار كه اهل فرهنگ به جايگاهي رفيع در عرصه مادي چون بازيگران فوتبال برسند ، البته كه توقع نابجايي است در حالي كه در غربي كه مورد نقد همه جانبه ماست نويسنده چون توليد فكر مي كند و آفريننده است از همه جوانب مورد پشتيباني ست ....در هر حال عليرغم تبليغات بسيار فرهنگ در جامعه ما غريب و دورافتاده است...و اهل مرجع با آن سر مدارا ندارند
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۰۳ - ۱۳۸۹/۰۱/۱۶
0
0
واي بر ما. روز به روز شرايط را براي نخبه هاي علمي سخت تر مي كنند. چه غم انگيز است وقتي افرادي بعد از پشت سر گذاشتن هفتاد خان و تحمل زحمات فراوان و شب نخوابي هاي بسيار، در رقابت سهمگين علمي برنده بيرون آمده و در آزمون دكتري تخصصي دانشگاههاي معتبر كشور پذيرفته مي شوند، محتاج نان شب باشند و با وجود تعداد بسيار كمشان، براي زرقي بخور و نمير هزاران شرط ، شروط ، اما و اگر پيش روي دارند كه خدا داند و در مقابل عده اي كه به حق در مقابل نخبگان پيش گفت ،‌عددي نيستند اين چنين به جان بيت المال اين ملت نگون بخت بيفتند. آري برادر جان غم انگيز است.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۰۹ - ۱۳۸۹/۰۱/۱۶
0
0
جانا سخن از زبان ما می گویی
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۱۱ - ۱۳۸۹/۰۱/۱۶
0
1
پول فوتبالیست ها مسلما حلال نیست چون تقریبا همه مردم از خرج شدن بیت المال در فوتبال ناراضی هستند. هم فوتبالیست ها و هم مدیرانی که چنین پولی به آنها می دهند آن دنیا باید جواب بدهند.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۲۹ - ۱۳۸۹/۰۱/۱۶
0
1
کاش این همه پول که خرج فوتبال می کردند جواب هم می داد، روزبروز فوتبال ایران پس رفت می کنه.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۳۹ - ۱۳۸۹/۰۱/۱۶
0
1
حقوق یک مهندس درکارخانه دولتی ماهیانه 750000 تومان است .با مقایسه درامد سالیانه یک فوتبالیست 450 برابر یک مهندس که میبایست چرخ اقتصاد کشور را بچرخاند مایه تاسف است
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۴۶ - ۱۳۸۹/۰۱/۱۶
0
1
اصل موضوع طبيعي است و در همه دنيا هم سوپر استارها ( ورزشكاران ، بازيگران و... دستمزد بسيار بالاتري از نويسندگان مي گيرند.
موضوع مهم اين است كه در ممالك پيشرفته، اين افراد درآمد زائي بالائي هم دارند و از جيب ملت ( باشگاههاي دولتي) براي آنها هزينه نمي شود.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۵۶ - ۱۳۸۹/۰۱/۱۶
0
1
واقعا دست مريزاد، اين است درد واقعي جامعه ما، نخبگان علمي و دانشگاهي ماهيانه پولي را مي گيرند كه كه بازيكنان دسته چندمي، چند برابرش را دريافت مي كنند و ما انتظار داريم كه به لحاظ علمي پيشرفت كنيم. فوتبال ما كه به جايي نرسيده و نخواهد رسيد اما مطمئن باشيد همين هزينه فوتبال صرف علم تحقيقات شود نتايج بهتري كسب خواهيم كرد.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۰۳ - ۱۳۸۹/۰۱/۱۶
0
0
سلام.....توجه کنید - کانال سه تلویزیون را اختصاص به ورزش داده اند . برای هر یک شهرهای بزرگ یک تیم فوتبال به هر نحوی جور کرده اند مثل همدان - قم - کرج و.....- برای هر یک از با زیها اخیرا جلسات بحث و مناظره و کارشناسی در تلویزیون تدارک دیده اند تا بتوانند برای حل مشکلات تیمها راه حل اصولی پیدا کنند .بودجه هنگفت و سرسام اور برای ورزش را به هر طریقی تصویب نموده و نزدیک ترین افراد در دولت را مسئول این بخش نموده اند .-روزنامه ها ورزشی مثل قارچ هرروز توسعه می یابند - تبلیغات وسیع برای مطرح نمودن افراد خاص ترتیب می دهند و....دهها مورد قابل ذکر دیگر - تعداد زیادی از بچه ها تمایل دارند وقتی بزرگ شدند فوتبالیست شوند .اکثر افراد از نخبه ها و نابغه های علمی کشور بی اطلاع هستند ولی در فوتبال از کوچک و بزرگ صاحب نظر -بودجه مراکز علمی و تحقیقاتی دانشگاه ها و کشور را با ورزش فوتبال مقایسه نمائید تا به شرایط موجود بیشتر اشراف پیدا کنید .براساس اعلام جراید بیشترین خودروهای وارداتی مدل بالا به کشور توسط فوتبالیست ها خریداری گردیده و یک متخصص در کشور از تهیه حداقل های زندگی با مشکل مواجه است .برای بسیاری با توجه به شرایط موجود اینده توسعه و پیشرفت کشور کاملا مشخص می باشد و بدین دلیل فرار مغزها و ترک کشور توسط متخصصین زبده روز بروز شتاب بیشتری بخود گرفته و می گیرد .
مجید شکوهی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۱۵ - ۱۳۸۹/۰۱/۱۶
0
0
از بنده دو کتاب علمی در حوزه حقوق (یکی ترجمه و یکی تألیف) چاپ شده. یک ریال هم گیرم نیامد که هیچ از ناشران محترم خیلی هم تشکر کردم که لطف کردند کتاب بنده را چاپ کردند. هر دو کتاب در نوع خود در حوزه علمی جدید هستند که یکی کتاب حقوق اتحادیه اروپایی و دیگری کتاب حقو ق رقابت بازرگانی در اتحادیه اروپایی است. خوب چه می شود کرد ایران خودمان است دیگه.
عقيق
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۲۳ - ۱۳۸۹/۰۱/۱۶
0
1
واقعا مطلب جالبي بود كه انسان را به تاسف وامي دارد. ولي كو گوش شنوا...
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۳۲ - ۱۳۸۹/۰۱/۱۶
0
0
حالا این قدر پول می گیرن کاش نتیجه هم داشت
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۴۵ - ۱۳۸۹/۰۱/۱۶
0
0
برای 10 سال کلا فوتبال را تعطیل کنند و پولش را صرف ساخت امکانات ورزشی برای بچه ها کنند بعد از 10 سال یک تیم ملی واقعی از این بچه های کوچه انتخاب کنند آیا نتیجه بهتری از خروجی الان فوتبال نخواهد داشت؟
ناشناس
HUNGARY
۱۳:۵۲ - ۱۳۸۹/۰۱/۱۶
0
1
حالا کاش فوتباليستها غلطی هم برای غرور ملی در سطح جهانی میکردند
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۴:۰۴ - ۱۳۸۹/۰۱/۱۶
0
0
تازه اين همه پول مي گيرند .از نظر فرهنگ و ادب و برخورد كه وضعيت آنها تعريفي ندارد. نتيجه ضعيف عملكرد آنها را نيز كه مي بينيم ،حذف از جام جهاني و نتايج ضعيف در سطح آسيا
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۴:۴۶ - ۱۳۸۹/۰۱/۱۶
0
1
فاجعه اينجاست كه پول فوتبال از خزانه ملي پرداخت مشه اگه مثل ساير كشورهاي اورپايي بود كه ما بخيل نبوديم.
و اي كاش فوتباليست ها ما شخصيتي بزرگ و جنبه اين همه ثروت را داشتن.
شهرزاد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۱۹ - ۱۳۸۹/۰۱/۱۶
0
0
باز هم بگوييد چرا فرار مغزها ! كجاست گوش شنوا !كجاست چشم بينا ! كجاست شعور وفهم ! كجاست دل دردمند و دلسوز به حال اين خاك ! عده اي براي هيچ رفتند و تن به خاك سپردند خوش به حالشان كه نديدند اين روزها را .هر چه مي كشيم از عدم لياقت است و سودجويي ! آنوقت مينشينيم و فرياد مي زنيم آي اجانب به همه چيز ما كار دارند خب معلوم است از ماست كه برماست
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۵۹ - ۱۳۸۹/۰۱/۱۶
0
0
دليل اينكه اين همه پول به بازيكنانا ميدن اينه كه مثل يك بازيگر نقششونو خوب بازي كنن چرا بازيگر ؟ چيزي كه تو اين مملكت پرشده جوان بيكار و بي عاره كه يا تحصيل كرده هستند و يا نيستند ولي در هرصورت بي هدف بي برنامه علاف و بيكارن حالا يكي از اون چيزايي كه ميتونه اين همه جونو كه خطرناك هم هستند مشغول و مهار كنه همين فوتبال مسخره است تا هم حرفي زده ميشه خودشونو با اروپاييها و فوتبال مسخره مارو با ورزش منظم اروپايي ها مقايسه ميكنن پس اين پول يامفتي كه به اين بازيگرها (بازيكنها) داده ميشه در واقع هزينه مشغول كردن اون جوونهايي كه صبح تا شب دنبال كار ميدون و چه خوب بعضي هاشون دادرن از اين آب گل آلود ماهي ميگيرن حساب پولها و مغازه ها و املاكو حسابهاي سوئيس و دبي و لندن از دست اين بازيگرا در رفته بخدا اونوقت اينا سيري ندارن ولي فقط يه روز دوست دارم بريد بيمارستان بچه هاي جانبازو ببينيد وضعيت زندگي زن و بچه هاشونو ببينيد قهرمانهاي ما اونان نه اين زير ابروبرداشته هايي كه فحش ركيك عين نقل و نبات بينشون ميمونه آره اينا بايد مرسدس 100ميليوني ب ام و سري 6 و 5 و 3 سوار بشن و اون قهرماناي اصلي همچنان سوار بر ولچر و ماسك بر دهان تو خيابوناي تهران امروز و فردا كنن . متاسفم
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۷:۲۶ - ۱۳۸۹/۰۱/۱۶
0
0
با سلام لطفا" دریافتی فوتبالیستها را با دریافتی معلمین هم مقایسه فرمائید
ناشناس
FINLAND
۱۷:۵۰ - ۱۳۸۹/۰۱/۱۶
0
0
فوتبالیستها شاید تنها گروهی باشند که درآمد آنها اینگونه (آن هم به تقلید از خارجیها) در رسانهها انعکاس پیدا میکند. در ایران شاید هزاران گروه و دسته دیگر هم باشند که اینگونه پول بیت المال (که عمدتا از پول نفت ملی حاصل میشود) در ازای عملی کوچک بصورت میلیونی به ایشان هدیه داده میشود. از وزیر و وکلیل و مدیرکلها گرفته تا بخشدارها و شهردارها و حتی مدیران مدارس. نظام اداری ما در سطوح بالای خود دری به خزانه خداداد ملی است. دارنده مدال طلای المیپک چین در رشته تیراندازی بانوان یک فنلاندی است که وقتی به کشورش بازگشت تنها 5 هزار یورو (معادل 2 ماه حقوق یک کارمند ساده) از طرف دولت هدیه گرفت. البته شهردار شهرشان هم 3 هزار یورو به وی هدیه داد. این تمام هدیه ای بود که یک دارنده مدال طلای المپیک در این کشور گرفت. در کشورهای اروپائی در باره خرج کردن منابع ملی بینهایت دقت میشود و بینهایت وسواس به خرج داده میشود.
علی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۸:۲۶ - ۱۳۸۹/۰۱/۱۶
0
0
حالا که به فوتبالیست ها پرداختید بد نیست کمی هم به بازیگرهای سینما بپردازید که بابت بازی های های دو ساعته ی خود صد میلیون می گیرند
داغ دل ما همین هاست
توقع شون رو بالا بردیم و حالا توش موندیم
ناشناس
DENMARK
۱۸:۳۷ - ۱۳۸۹/۰۱/۱۶
0
0
تحقیق در ایران با اعمال شاقه همراه است. دانشجوی دکتری در کشورهای غربی حداقل 50 درصد یک استاد حقوق می گیرد و تمانی هزینه های تحصیل نیز با دانشگاه است.
ولی در ایران: خیلی شانس بیاری بهت خوابگاه می رسد و دیگر هیچ. قانونا هم کاری نباید به جز تحصیل انجام بدهید. برای کار پژوهشی هم بودجه محدودی وجود دارد که به زحمت می شود یاهاش کار آزمایشگاهی کرد.
با تمام این سختیهای دانشجوی ما کار علمی انجام می دهد و مقاله علمی آن تو بهترین مجلات دنیا پذیرفته می شود. مجلات معمولا تا تعداد صفحه مشخصی مجانی هستند و مازاد بر آن مبلغی حدود 100 تا 250 دلار بازای هر صفحه باید پرداخت شود معمولا هم بین یک تا چند صفحه مازاد وجود دارد. و دانشگاههای ایران این مبلغ را نمی پردازند. حال دانشجویی که هیچ درآمدی ندارد و از طرفی با این همه سختی کار علمی کرده است جه باید بکند؟
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۸:۴۴ - ۱۳۸۹/۰۱/۱۶
0
0
Afarin......khoob bood
نادر رهبر
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۰:۰۵ - ۱۳۸۹/۰۱/۱۶
0
0
جانا سخن از زبان ما می گویی
واقعا مقاله قشنگی بود
ممنون و متشکر
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۳:۵۷ - ۱۳۸۹/۰۱/۱۶
0
0
به امید خدا من که از این مملکت رفتنی هستم ، خدا ازشون نگذره که نمیذارن بمونیم و به مملکتمون خدمت کنیم ...
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۰:۰۲ - ۱۳۸۹/۰۱/۱۷
0
0
با سلام همسر من استاد دانشگاه تهرانه.و تمام عمر خودش را صرف تحصیل وتحقیق کرده ودر بهترین دانشگاههای ایالتی امریکا تحصیل و پژوهش کرده و به عشق وطن به کشور بازگشته تا به مملکت خودش خدمت کند اما زهی خیال باطل .دریغ از یک ازمایشگاه یا یک بودجه پژوهشی.با هزار بدبختی وام شخصی گرفته تا کار تحقیقاتی دانشجویانش را راه بیاندازد. با مشکلات مالی فراوان مقالاتش را در بهترین مجلات دنیا به چاپ رسانده و گرنتی را که به مقالاتش تعلق گرفته را دانشکده می گوید بودجه نداریم بدهیم و امروز فردا میکنند. و خلاصه اینکه تا الان 80000000 ملیون تومان هم بدهکار شده ایم. و کل دریافتی شوهرم از دانشگاه 750000 هزار تومان است. دردمان را به کی بگیم .گناه شوهر من این است که به کارش عشق میورزد.این را هم بگویم که او یکی از موفق ترین اساتید دانشگاه است که در عرض سه سال به دانشیاری ارتقا پیدا کرده است و با 50 مقاله isi.اما چه سود. افسوس و صد افسوس .
م.ع.زارعی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۷:۳۴ - ۱۳۸۹/۰۱/۱۷
0
0
با همه نظرات دوستان موافقم . چاره ای باید اندیشید.
هرچند طب فوتبال جهانگیر شده و کشورهای فقیر در جهان که نان خوردن ندارند ستاره برای خود درست کرده ا ند. اسامی کشورها راخودتان بهتر میدانید تکراری است .
من مقصر اصلی را رسانه های دیداری و شنیداری میدانم . درهمین صفحه خبر اول همین بود. خود این یعنی اهمیت به موضوع ، یعنی تبلیغ برای آقای جباری و برای ورزش وارداتی مثل فوتبال
که متاسفانه برای جوانان ما الگو هم شده اند و به هر شکلی خودشان را میآرایند و تلویزیون هم آنها را به نمایش در می آورد ازجمله دیشب در برنامه نود که تلویزیون برنامه ای نداشت کنجکاوشدم و کمی برنامه را دیدم
خود ما هم بازیکن وارداتی و خارجی داریم که دو سیاه پوست را نشان داد و یکی از آنها گوشواره در گوش ؟
حالا بیا یید ببینید چه عواملی باعث می شود که یک فوتبالیست با ماشین آنچنانی پول آنچنانی و عشق و حال آنچنانی می کند و غیره .....
این ورزش فقط مسابقات جهانی اش اهمیت دارد و المپیکی نیست ، منظور در المپیک اهمیتی ندارد . ما در رده چندم رنکینگ جهانی هستیم که اینقدر برای فوتبال خود کشی می کنیم ؟
در کشو ما ورزشهایی هستند که میتواند الگو شود و جای خالی فوتبال را پر کند . خود دوستان صاحب نظر بهتر میدانند .

سپاس گزارم .
کارشناس ورزش
قاسمي
-
۰۷:۵۸ - ۱۳۸۹/۰۱/۱۷
0
0
اين پولهايي كه دولت به اين مربيان وفوتباليستهاي بيسواد وغيرفرهنگي ميدهد پول مردم است .بخدا حرام است.مسئولين ونمايندگان مديون مردم هستند.نقض حقوق مردم تاكي؟
karim
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۸:۱۲ - ۱۳۸۹/۰۱/۱۷
0
0
همه ميدانيم كه پرداختهاي نجومي به فوتباليستهاي ستاره دردنيا چيز عاديي است وهمينطور مولفان نيز متناسب به تاليفات خود حتي بيشتر از ستاره هاي فوتبال درآمد دارند اما اشكال اساسي دراينجاست كه دركشورهاي مورد نظر پرداختها چه به فوتباليستها و چه به مولفان و حتي بازيگران از بودجه دولتي قطعا" نيست و اين بخش خصوصي است كه دريك فضاي كاملا" علمي و منطقي پرداخت ميكند و ناراحتي و نارضايتي هم بوجود نمي آورد.اشكال اساسي حضور دولت دراين زمينه هاست كه در كشورهاي خارج چنين مساله اي وجود ندارد.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۸:۲۶ - ۱۳۸۹/۰۱/۱۷
0
0
پا مزد بگيد بهتره
ali
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۸:۴۱ - ۱۳۸۹/۰۱/۱۷
0
0
فوتبال ما هم مثل بقيه كارهايمان يك امر تقليدي از غربيهاست يعني چون آنها اينگونه اند ما هم بايد اينطور باشيم مطمئن باشيد اگر روزي آنها بگويند فوتبال يعني چه ما هم بلا فاصله مي گوييم فوتبال يعني چه؟
يك فقير
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۸:۴۸ - ۱۳۸۹/۰۱/۱۷
0
0
ليگ فوتبال زپرتي ماكه درحدافغانستان است نبايدبودجه اش بيش از بودجه فوتبال افغانستان باشدواقعا اجحاف به فقراونيازمندان است وخدا نميگذره بايدمراجع حرام بودن اين دستمزدها رااعلام كنند
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۸:۵۲ - ۱۳۸۹/۰۱/۱۷
0
0
در کنار درامد 350 هزار تومان حقوق عدم امنیت شغلی زندان 000 هم هست به همین دلیل به جای دولت ابادی وبهبانیها 000 انسانهای شعار نویس تربیت شده است
محمدرضا محروقي
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۸:۵۶ - ۱۳۸۹/۰۱/۱۷
0
0
مطلب كاملا بجايي بود. ضمنا در پاسخ فردي كه اعلام نموده "انقدر سطحي نگر و مغرض نباشيد مگر همه فوتباليست ها چنين دستمزدي دريافت مي كنند و آيا همه كساني كه پي فوتبال ميروند مي توانند فوتباليست درجه يك بشوند؟" بايد گفت، مهم آنست كه ببينيم خروجي فوتبال و فوتباليست براي جامعه ما چيست؟ آيا به فرض محال قهرماني ايران در جام جهاني، گرهي از مشكلات جامعه را باز ميكند و يا توسعه معناداري براي كشور محسوب ميگردد. از سوي ديگر آيا فوتباليست درجه يك كشور چه مشقتي را متحمل شده كه بايد اين مبالغ را حق طبيعي او بدانيم. اما اگر مساله را فراتر نگاه كنيم بايد گفت متاسفانه اين پديده نه تنها در ايران كه در تمام دنيا يك آفت بزرگ شده است. پول‌هاي بي‌حسابي كه در زمينه برخي ورزش‌ها، تفريحات، قمارها و .... هزينه ميشود، اگرچه از بخش خصوصي و در ازاي درامدهاي نجومي تامين ميشود، ليكن مشتي سرمايه‌دار بزرگ، چنين شيوه‌اي را براي انحطاط جامعه بشري برگزيده‌اند تا از اين راه به ثروت‌هاي نامشروع بيشتري دست يابند و اصولا ايشان جز به تباهي بشريت به چيز ديگري نمي‌انديشند. واقعيت آنست كه تمام اين منابع متعلق به تمامي انسانهاست و كاش بجاي آنكه براي ولنگاري هزينه شود صرف رشد بشريت در زمينه‌هاي اجتماعي، فرهنگي، علمي و ... مي‌شد. بديهي است كه بشر به تفريح نيز نياز دارد ولي قطعا نه به اين قيمت.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۹:۲۹ - ۱۳۸۹/۰۱/۱۷
0
0
با سلام
اين آقاياني كه در يك فصل 400 ميليون از پول نفت را به يك فوتباليست مي بخشند به يك مهندس فوق ليسانس فني از دانشگاهاي معتبر داخلي كه با شرايط ممتازي جذب كرده اند ماهيانه 750000 تومان ميدهند.........
فرزاد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۳۲ - ۱۳۸۹/۰۱/۱۷
0
0
واقعا باعث تاسف است.ولي شگفت آور نيست.ايران يعني همين.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۵۴ - ۱۳۸۹/۰۱/۱۷
0
0
من واقعا از اين مطلب ناراحت شده ام . كتاب من الان چندين ماه است كه در فلان اداره خاك مي خورد (با اينكه توسط بهترين استادان ادبيات دانشگاه تعييد شده است) هنوز نه جواب درست و حسابي داده اند و نه حرفي از چاپ و انتشارش ...
محسن
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۱۱ - ۱۳۸۹/۰۱/۱۷
0
0
من و خانواه ام به عنوان يك ايراني راضي نيستيم كه از پول بيت المال تومني در اين راه هزينه شود(پراخت پول به چنين بازيكناني بي اخلاق و بي غيرت و تعصب).پس ميتوان نتيجه گرفت كه درامداين عده از فوتباليستها حرام است.!!
علوي
-
۱۲:۳۱ - ۱۳۸۹/۰۱/۱۷
0
0
براستي كه بايد به حال اين ملت واين بيت المال گريست .بي تدبيري تاكي؟ خيلي ازاين مربيان وفوتباليستها ازپول همين مردم وپولهاي حرام به مردم پز ميدهندوادعا ميكنند ثروتمندند .آخه بابا هرچيزي حدي دارد.چشمان خانم مستخدم اداره ما ازبي پولي درحال كورشدن است آنوقت ببين بيت المال صرف چه كساني ميشود.كجايي عدالت وكجايي علي جان؟
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۵۳ - ۱۳۸۹/۰۱/۱۷
0
0
سالي كه من رتبه اول كنكور كارشناسي ارشد شدم فوتبال ما با گل زيباي خداداد به جام جهاني صعود كرد. هر ارگان و شركت و فردي براي اين كه از قافله عقب نمونه به بازيكنان تيم ملي كلي هدي دادند. اما من كه همان سال يك مقاله ام در كنفرانسي در استراليا پذيرفته شده بود به خاطر عدم حمايت هيچ فرد، ارگان و شركتي نتوانستم بروم.
هشدار: اینگونه ورزش‌کردن باعث چاقی و افزایش وزن می‌شود! اسمارت 5# آماده ورود به بازار است (+تصاویر) چه غذاهایی فشار چشم را بالا میبرد؟ نماینده ایران در سازمان ملل : اسرائیل با هدف قرار دادن سفیر ایران در لبنان از خطوط قرمز عبور کرده است قدرتمندترین پاسپورت جهان متعلق به کدام کشور است؟ باتری نمک مذاب می‌تواند جایگزین باتری‌های لیتیومی شود رشیدی کوچی : به مردم می‌گویند یک وعده غذا بخورید، اما خودشان بر سر سفره رنگین می‌نشینند/ مردم به آگاهی رسیده اند مسئولان نظام و مهمانان کنفرانس وحدت با رهبر انقلاب دیدار می‌کنند این خوردنی‌های کم چرب زیاد هم سالم نیستند کشف فواره‌هایی که راه شیری در مقابل آنها یک نقطه است! رئیس کمیته ایمنی شورای شهر تهران: هیچ مدرسه ای در تهران در لیست ساختمان های ناایمن بحرانی قرار ندارد برنامه جامعة المصطفی در تایلند جدیدترین پهپاد انتحاری ایران / عبور «شاهد ۱۳۶B» از جلوی چشم پزشکیان (عکس) سینمایی که مسجد شد(+عکس) نقش پیچیده تنهایی در ابتلا به ۲۶ بیماری شایع