۳۰ شهريور ۱۴۰۳
به روز شده در: ۳۰ شهريور ۱۴۰۳ - ۲۰:۴۹
فیلم بیشتر »»
کد خبر ۱۲۲۹۸۱
تعداد نظرات: ۸ نظر
تاریخ انتشار: ۱۲:۱۹ - ۰۷-۰۴-۱۳۸۹
کد ۱۲۲۹۸۱
انتشار: ۱۲:۱۹ - ۰۷-۰۴-۱۳۸۹
واشنگتن پست:

بمب اتم خوب است ، به این 5 دلیل

تجربه تاریخ معاصر نشان می دهد که سلاح هسته ای یک راه میانبر برای کشورها است تا بتوانند با دارا بودن این قابلیت تبدیل به بازیگری جهانی شوند .هیچ قدرت بزرگی در جهان فاقد سلاح هسته ای نیست .
روزنامه واشنگتن پست آمریکا در مقاله ای به قلم " باری بلچمن " و " الکس بولفراس " با عنوان " 5 افسانه درباره پاک سازی جهان از بمب هسته ای " ایده خلع سلاح جهانی را به چالش می کشد .

به گزارش عصر ایران در این مطلب 5 دلیل برای عدم کارایی این ایده مطرح شده که عبارتند از :

1- ایده خلع سلاح هسته ای قابلیت تحقق ندارد چرا که همواره ممکن است کشورها در این زمینه دست به فریبکاری بزنند یا کشورهایی به طور محرمانه و بی سر وصدا به کار تولید یا انباشت سلاح های هسته ای همت گمارند .

2- تا سلاح های هسته ای به عنوان تضمینی برای تامین امنیت کشورها هستند، تقاضا برای تولید و انباشت این سلاح همچنان وجود خواهد داشت.

3- تا مقوله ای به نام انرژی هسته ای ( استفاده صلح آمیز) وجود دارد در کنار آن سلاح هسته ای ( استفاده نظامی و غیر صلح آمیز ) هم هست.

4- ایده " خلع سلاح کشورهای بزرگ دارنده سلاح های هسته ای " نه ممکن است نه مفید ، چرا که ممکن است کشورهای بزرگ خود را خلع سلاح کنند و آن وقت چند گروه تروریستی یا کشور کوچک با چند بمب اتم بر جهان حکومت کنند.

5- تجربه تاریخ معاصر نشان می دهد که سلاح هسته ای  یک راه میانبر برای کشورهاست تا بتوانند با دارا بودن این قابلیت تبدیل به بازیگری جهانی شوند . هیچ قدرت بزرگی در جهان فاقد سلاح هسته ای نیست .

این مقاله با تشریح این فرضیات برشمرده چنین نتیجه می گیرد که تا نیاز به سلاح هسته ای در دکترین امنیتی و استراتژیک کشورها کارکرد دارد سخن گفتن از خلع سلاح تنها می تواند به عنوان ایده ای آرمانی و بیشتر در حد شعار باشد .


ارسال به دوستان
انتشار یافته: ۸
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
علی
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۲۹ - ۱۳۸۹/۰۴/۰۷
0
0
سلاح هسته ای باز دارنده نیز هست اگر هند و پاکستان سلاح اتمی نداشتند الان همدیگر را خورده بودند همچنین روس و آمریکا در جنگ سرد و بیچاره ما مردم کشور های جهان سوم ؟
محمد
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۳۵ - ۱۳۸۹/۰۴/۰۷
0
0
باسلام حالا که اینطوره کاش ما هم میگفتم بمب اتم داریم وخیال دنیا را راحت میکردیم چرا که واقعا این تکنولوژی یک افتخار است .به امید روزی که ایران هم به این افتخار عظیم دست یابد.وراهی برای پایان زورگویی قدرتهای بزرگ به کشورهای مسلمان باشد.ان شا الله
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۲۵ - ۱۳۸۹/۰۴/۰۷
0
0
قدرتمندترين سلاح پشتوانه مردمي وديگرهيچ
رسول
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۲۹ - ۱۳۸۹/۰۴/۰۷
0
0
هیچ قدرت بزرگی در جهان فاقد سلاح هسته ای نیست ولی همه کشورهای دارای سلاح هسته ای نیز ابر قدرت نیستند. پاکستان با داشتن سلاح هسته ای، چه قدرتی در سطح بین الملل محسوب می شود؟