۳۰ شهريور ۱۴۰۳
به روز شده در: ۳۰ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۴:۰۹
فیلم بیشتر »»
کد خبر ۱۲۳۰۳۷
تاریخ انتشار: ۱۵:۳۰ - ۰۷-۰۴-۱۳۸۹
کد ۱۲۳۰۳۷
انتشار: ۱۵:۳۰ - ۰۷-۰۴-۱۳۸۹

غافلگیری خوزستانی ها از دمای بیش از 50 درجه

براین اساس گرمای شدید موجب بالارفتن آمپر برق و سوختن تجهیزات، ترانس های برق و آتش گرفتن کابل ها و دکل ها شد و در نتیجه خاموشی های گسترده ای در شهرهای مختلف استان روی داد.

گرمای کم سابقه هوا امسال زودتر از همیشه و از خرداد میهمان خوزستانی ها شد و مردم استان را که افزایش چنین دمایی را در اواسط مرداد انتظار داشتند ، غافلگیر کرد .
 
به گزارش واحد مرکزی خبر، دمای هوا در چند روز گذشته در شهرستان های خوزستان در چند روز متوالی به بیش از 50 درجه رسید و در گرمترین روز تا 57 درجه سانتیگراد هم افزایش یافت .

استاندار خوزستان می گوید این وضع دستکم در 70 سال گذشته بی سابقه بوده است .

حجازی با بیان اینکه سازمان هواشناسی هم چنین دمایی را پیش بینی نکرده بود ، می افزاید درصورتیکه این وضع در تابستان ادامه یابد برای تامین برق در فصل پاییز با مشکل مواجه می شویم.

این شرایط و در کنار آن بروز پدیده گرد و غبار در برخی شهرها مانند اهواز، آبادان و خرمشهر مردم را مجبور به استفاده حداکثری از وسایل خنک کننده کرد و در نهایت افزایش مصرف برق، نوسانات و خاموشی ها را درپی داشته است.

براین اساس گرمای شدید موجب بالارفتن آمپر برق و سوختن تجهیزات، ترانس های برق و آتش گرفتن کابل ها و دکل ها شد و در نتیجه خاموشی های گسترده ای در شهرهای مختلف استان روی داد.

در دزفول هم قطع برق موجب شد شهروندان برای خنک شدن به بستر رودخانه ها و پشت سدها بروند.

به گفته رییس سازمان آتش نشانی دزفول از اول امسال گرمای هوا و پناه آوردن به رودخانه موجب غرق شدن 6 شهروند و فوت آنان شد و 40 نفر هم با تلاش ماموران نجات یافتند .

سوختن وسایل برقی مانند کولر ، تلویزیون و یخچال بویژه در اهواز در مناطقی چون کیان آباد ، فرهنگشهر ، کوی سعدی ، کوی مطهری ، باهنر و سپیدار از دیگر علل نارضایتی بیش از حد مردم است .

هرچند این روزها گرمای هوا در مقایسه با روزهای معمول هشت تا 10 درجه افزایش یافتـه است اما به اعتقاد بیشتر مردم و کارشناسان با وعده هایی که مسئولان استان از ابتـدای امســال درباره اعمال برنامه های دراز مدت برای کاهش خاموشی ها و جلوگیـری از نوسانات برق در فصــل گرم داده اند ، وقـوع این حوادث دور از انتظار بود .

اینکه قرار است برق خوزستان جیره بندی شود هم دغدغه دیگر برای شهروندان خوزستانی است .

مدیرعامل برق منطقه ای خوزستان می گوید از اول فروردین برنامه ای 6 ماهه برای جلوگیری از اتلاف انرژی و تامین برق در فصل تابستان در استان اجرا شد که شامل اصلاح و بهینه سازی شبکه برق با جمع آوری 108 هزار انشعاب غیرمجاز ، تقویت و آماده سازی شبکه برق در شهرهای جنوبی استان ، توزیع بیش از 940 هزار لامپ کم مصرف ، کاهش بار چاه های آب آشامیدنی و استفاده از مولد های دیزلی و اجرای برنامه های فرهنگی بود .

معین پور می افزاید از نیمه دوم پارسال با اجرای مرحله نخست این طرح از هدررفت 991 هزار مگاوات برق جلوگیری شد .

همچنین با اعلام استاندار خوزستـان برای صرفه جویی بیشتر در مصرف برق ، ساعت کار اداره ها ، نهادها و سازمان های خوزستان از نیمه خرداد به ساعت 6 صبح تا 14 تغییر یافت و پنج شنبه ها هم تعطیل شد .

مدیرعامل شرکت توزیع برق خوزستان در پاسخ به این سوال که چرا اقدام صورت گرفته در کاهش خاموشی ها و قطع مکرر برق و پیامدهای ناشی از آن موثر نبود می گوید شبکه برق خوزستان به علت های گوناگون در کوتاه مدت قابل اصلاح نیست .

اسدیان وجود بیش از 100 هزار انشعاب غیرمجـاز برق در استــان ، فرسودگی سریع شبکــه توزیع برق و سوختن تجهیزات در استان به علت شرایط آب و هوایی گرم و شرجی ، صنعتی بودن خوزستان ، وقوع حوادث غیرمترقبه و سرقت سیم های برق را از علل افزایش مصرف برق در استان و خاموشی های ناخواسته می داند .

او می گوید جمع آوری همه انشعاب های غیرمجاز تا پایان امسال و اجرای طرحـی در استان که امکان سرقت سیم های برق را کاهش دهد از برنامه های در دستور کار این شرکت است .

براساس اعلام فرماندهی انتظامی خوزستان از ابتدای امسال تاکنون نزدیک به سه تن سیم برق در خوزستان کشف شد .

اما مدیرعامل شرکت توزیع نیــروی برق خوزستان فرسودگی و ذوب شبکه برق براثر گرمای هوا را مهمترین عاملی می داند که در افت ولتاژ و تغییر آن تاثیرگذار است .

براساس پیش بینی سازمان هواشناسی خوزستــان دمای هـوا در روزهای آینده و بویـژه در فصل تابستان با افزایش قابل توجهی همراه است و این گرما ناخواسته مصرف برق را 450 مگاوات در روز افزایش می دهد .

به نظر می رسد مسئولان آب و برق خوزستان ، وزارت نیرو و استانداری خوزستان که افزایش آب سدها را برای تامین برق خوزستان نگران کننده می دانند و حتی چند روز گذشته براساس اعلام یک منبع آگاه اعمال خاموشی های گسترده را به تامین برق ترجیح دادند با ادامه این روند با مشکلات و نارضایتی های بیشتری از سوی مردم مواجه خواهند شد .

به اعتقاد کارشناسان کاهش یا جلوگیری از خاموشی ها ، جلب رضایت شهروندان خوزستانی که در دمای بیش از 50 درجه همچنان چرخ زندگی و صنعت را می چرخانند و پارسال با وجود خشکسالی و گرمای هوا با رعایت الگوی مصرف نقش تعیین کننده ای درکاهش خاموشی ها داشتند تنها با برنامه ریزی قبلی و مدیریت صحیح بحران در درازمدت امکان پذیر است .



ارسال به دوستان
۷۴ هزار معلم جدید در راه مدارس آمادگی ایران برای ارسال دارو و تجهیزات پزشکی به لبنان احضار سرپرست سفارت افغانستان به وزارت خارجه مصدومیت ۳۵ نفر در همدان بر اثر سقوط از درخت گردو عذرخواهی طالبان درمورد بی احترامی به سرود ملی ایران: طبق سنت خودمان عمل کردیم / در کشور ما وقتی سرود وطن خوانده می‌شود، همه می‌نشینیم کانادا تمامی پروازها به اسرائیل را لغو کرد سانحه برای پرواز تهران- کرمان / مسافران سالم هستند 6 نکته درباره توهین نماینده طالبان به سرود ملی ایران : از پیجرهای لبنان تا مهاجران افغان وزیر اقتصاد تایوان : قطعات پیجرهای منفجر شده در لبنان ساخت تایوان نبودند محمود حکیمی ، نویسنده و پژوهشگر درگذشت روسیه : انفجار پیجرها نوع جدیدی از حمله تروریستی است پزشکیان به دنبال «پل» است؛ به «اون یکی» گفتن گیر ندهیم! سوال عضو دولت رئیسی درباره علت سقوط بالگرد: نارنجک سایبری نبود؟ هواشناسی : منتظر پاییز و زمستان غیرمنتظره باشید کرباسچی : وضعیت اینترنت برای مردم زجردهنده است/ ۲۰ سال پیش، بحران‌های زندگی مردم مثل امروز نبود