۳۰ شهريور ۱۴۰۳
به روز شده در: ۳۰ شهريور ۱۴۰۳ - ۰۹:۲۳
فیلم بیشتر »»
کد ۱۲۵۷۷۶

فنايي: كامراني‌فر در جام جهاني قانون آفسايدگيري را معنا كرد

كارشناس داوري فوتبال گفت: كمك داور ايراني حاضر در جام جهاني با عملكرد خوب قانون آفسايدگيري را معنا كرد.
محمد فنايي در گفت‌وگو با فارس اظهار داشت: تفاوت قضاوت‌هاي جام جهاني در اين دوره با دوره‌هاي گذشته در اين بود كه فيفا براي جام جهاني 2010 هزينه بسيار زيادي را كرده بود و با جمع كردن داورن مطرح دنيا و زير نظر داشتن آنها و انجام تست‌هاي فراوان، مي‌خواست تحولي را به وجود آورد.

وي ادامه داد: در اين 3 سال به طور خودكار، داوراني كه عملكرد ضعيفي داشتد از گردونه حذف مي‌شد. نهايتاً در سال آخر، فيفا داوران مدنظر خود را شناخت و گروه‌هاي مختلف را راهي جام جهاني 2010 كرد.

كارشناس داوري در مورد اشتباهات داوران عنوان كرد: در دور مقدماتي شاهد اشتباهات كمتري بوديم. داوران در قضاوت‌هاي خود نمره خوبي را كسب كردند؛ اما رفته رفته و در دورهاي بعدي با توجه به حساسيت مسابقات، اشتباهات كم كم خود را نشان داد. مي‌توان گفت در چند مسابقه، اشتباهات فاحش و تاثيرگذار بود. برخي داوران ممتاز در اين دوره اشتباهاتي را انجام دادند كه حتي يك داور مبتدي نيز آنها را مرتكب نمي‌شد.

فنايي با اشاره به اينكه پيشرفت تكنولوژي و فناوري دوربين‌ها عاملي براي حساس شدن روي داوري ها بود، گفت: آنچه در اين جام به وضوح مشخص بود، اين بود كه تكنولوژي پيشرفته تصويربرداري در نسبت به دورهاي گذشته بسيار حساس تر شده بود. اين دقت عمل به گونه‌اي شده بود كه همگان به اشتباهات داوري پي مي‌بردند.
وي ادامه داد: در تمام دوره‌ها اشتباهات داوري وجود داشت؛ اما در اين دوره به علت نشان دادن مكرر آنها، اعتراض ها زياد شد. همانطور كه اين دوره، بازيكن بسيار مطرحي را نداشت، همان گونه هم، داور ستاره‌اي را در خود نديد.

كمك داور ديدار فينال جام جهاني 1994 عملكرد داوران آسيايي را مطلوب ارزيابي كرد: آنها به دليل انگيزه بالايي كه داشتند، عملكرد چشمگيري داشتند. اين نشان از اين بود كه كشورهايي‌كه داراي فوتبال ضعيف هستند، مي‌خواهند در داوري پيشرفت كنند. داوري آسيا از فوتبال اين قاره جلوتر است. ايرماتف ازبكستاني نشان داد كه در بين 3 تيم برتر قضاوت كننده در جام جهاني بود.

فنايي در مورد قضاوت‌هاي حسن كامراني فر، كمك داور ايراني حاضر در جام جهاني، عنوان كرد: اين كمك داور با انگيزه بالايي در جام جهاني شركت كرد و با شاهكارهايي كه در آفسايدگيري داشت، توانست قانون آفسايد را معني كند. حسن الغمدي، داور وسط تيم داوري كامراني‌فر ضعيف تر از ساير گروه‌ها بود و كلاس او به جام جهاني نمي‌خورد.

وي در مورد عملكرد هاوارد وب، داور فينال، اظهار داشت: انتخاب وب براي فينال منطقي نبود چون مشخص بود اسپانيايي‌ها جنجال سازي خود را پس از انتخاب نشان خواهند داد. همانطور كه انتظار مي‌رفت، روي كار داور تاثير گذاشتند و نتوانست در چند صحنه مسلم پنالتي، تصميمات خوبي اتخاذ كند.

وي افزود: اين داور انگليسي در فينال قدرت كنترل بازي را نداشت و بسيار مغرورانه و بي درايت قضاوت كرد. در برخي صحنه‌ها كه بايد كارت قرمز نشان مي‌داد، آن را تبديل به زرد كرد و در مجموع عملكرد خوبي نداشت.
ارسال به دوستان