۳۱ شهريور ۱۴۰۳
به روز شده در: ۳۱ شهريور ۱۴۰۳ - ۰۰:۵۸
فیلم بیشتر »»
کد خبر ۱۳۲۸۹۶
تاریخ انتشار: ۱۳:۳۴ - ۰۲-۰۶-۱۳۸۹
کد ۱۳۲۸۹۶
انتشار: ۱۳:۳۴ - ۰۲-۰۶-۱۳۸۹

بایدن: دولت ایران 100 میلیون دلار در انتخابات عراق هزینه کرد!

معاون رییس جمهوری آمریکا با ادعای اینکه نه نوری مالکی و نه ایاد علاوی رهبران دو ائتلاف رقیب دولت قانون و العراقیه عناصر و شخصیت های مورد تایید ایران نیستند گفت که هر دوی این چهره ها از نظر ایران " عنصر نا مطلوب " هستند .
جوزف بایدن معاون رییس جمهوری آمریکا روز دوشنبه طی اظهاراتی ادعا کرد که درباره میزان نفوذ ایران در عراق اغراق می شود .

به گزارش عصر ایران و به نقل از خبرگزاری فرانسه بایدن که در اجتماع کهنه سربازان آمریکا در ایندیاناپولیس ایالت ایندیانا سخن می گفت با ادعای این موضوع گفت : " نفوذ ایران در عراق کمتر از آن چیزی است که درباره آن اغراق می شود .

وی در ادامه ادعاهای خود افزود : " دولت ایران بیش از 100 میلیون دلار در انتخابات عراق هزینه کرد تا بتواند نظر مردم عراق را به سوی خود جلب کند ، اما نتایج انتخابات 7مارس ( 16 اسفند 1388) نشان داد که  آنها به طور مطلق شکست خوردند .

بایدن در ادامه در تحلیل ادعای شکست ایران در این انتخابات ، گفت : " در این انتخابات سیاست و ملی گرایی بروز و ظهور کرد و مردم عراق به کاندیداهایی رای دادند که مورد نظر خود آنها بود نه کاندیداهایی که از سوی ایران مورد حمایت بودند .

معاون رییس جمهوری آمریکا با ادعای اینکه نه نوری مالکی و نه ایاد علاوی رهبران دو ائتلاف رقیب دولت قانون و العراقیه عناصر و شخصیت های مورد تایید ایران نیستند گفت که هر دوی این چهره ها از نظر ایران " عنصر نا مطلوب " هستند .

بایدن در ادامه با وجودی که پس از گذشت قریب به 6 ماه  از انتخابات عراق هنوز دولت آینده این کشور تشکیل نشده ، نسبت به آینده عراق ابراز خوش بینی کرد و گفت که نسبت به نتایج مذاکرات احزاب و ائتلاف های سیاسی عراق برای تشکیل دولت آینده این کشور امیدوار است .

وی در این باره گفت : " فرایند تشکیل دولت عراق بالا و پایین دارد و گاه ناامید کننده است اما من عمیقا معتقدم که عراقی ها قادرند که یک دولت وحدت ملی تشکیل دهند که قادر خواهد بود تا این کشور را تقویت کند .

بایدن با اشاره به اینکه اوضاع امنیتی عراق در مقایسه با 4 یا 5 سال پیش بسیار بهتر شده است ، افزود : برخی می گویند که خروج ما از عراق باعث بازگشت ناامنی و خشونت ها به این کشور خواهد شد اما این افراد اشتباه می کنند چرا که  نیروهای عراقی قادرند مسئولیت های امنیتی کشورشان را به دست گیرند .

این مقام آمریکایی در ادامه خاطر نشان کرد که گروه هایی چون القاعده و برخی گروه های شبه نظامی  شیعه عراقی در تعطیل کردن انتخابات عراق و افزایش خشونت های فرقه ای در این کشور شکست خورده اند .




ارسال به دوستان
انفجار پیجرها بخش کوچکی از یک ماجرای به هم پیچیده است- فریدمن مقام سازمان ملل: در این لحظه بسیار خطرناک برای کل منطقه، خواستار حداکثر خویشتنداری هستم تخت روانچی: رژیم صهیونیستی بازی خطرناکی را در لبنان انجام می‌دهد قطعنامه پارلمان اروپا در واکنش به اقدامات طالبان علیه زنان نشست شورای امنیت درباره انفجار های لبنان بایدن: آتش بس غزه واقعی است استفاده از تلگرام در دستگاه‌های نظامی و اداری اوکراین ممنوع شد همستر کامبت لیست شد/ به زودی تکلیف سکه‌ها مشخص می‌شود همستر کامبت لیست شد/ به زودی تکلیف سکه‌ها مشخص می‌شود به تعویق افتادن سفر عراقچی به لبنان به توصیه سید حسن نصرالله لاوروف: اتهامات آمریکا درباره ارسال موشک توسط ایران و کره شمالی به روسیه جعلی است پیام تسلیت پزشکیان در پی درگذشت استاد محمود حکیمی پرسپولیس با برد به استقبال دربی رفت احتمال ابتلا به آلزایمر با مصرف این ادویه در غذا جشن بزرگ میلاد پیامبر(ص) در تهران (عکس)