۳۰ شهريور ۱۴۰۳
به روز شده در: ۳۰ شهريور ۱۴۰۳ - ۲۳:۰۵
فیلم بیشتر »»
کد خبر ۱۳۵۶۹۴
تاریخ انتشار: ۱۰:۲۷ - ۲۱-۰۶-۱۳۸۹
کد ۱۳۵۶۹۴
انتشار: ۱۰:۲۷ - ۲۱-۰۶-۱۳۸۹

نظرات دبیر کل ناتو درباره توسعه قابلیت های موشکی ایران

راسموسن گفت : بر اساس اظهارات عمومی مقامات ایرانی آنها موشک هایی در اختیار دارند که قادر است کشورهای اروپایی را هدف قرار دهد و آنها آشکارا اعلام کرده اند که برنامه موشکی خود را همچنان ارتقا خواهند داد .
آندرس فوگ راسموسن دبیر کل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) از ضرورت ایجاد یک سیستم دفاع ضد موشکی برای آنچه که مقابله با قابلیت های موشکی روبه توسعه ایران خواند ، خبر داد .

به گزارش عصر ایران دبیر کل ناتو در گفتگو با هفته نامه  ساندی تلگراف بریتانیا -  که یک روز پس از دیدار او با پرزیدنت اوباما انجام شد -  با اشاره به این موضوع گفت که آمریکا از طرح وی برای ایجاد یک سپر موشکی 200 میلیون یورویی برای محافظت اعضای اروپایی ناتو در برابر تهدیدات موشکی ایران ، حمایت کامل می کند . وی افزود که  این طرح در اجلاس ماه نوامبر سران ناتو در لیسبون پرتغال به بحث گذاشته خواهد شد .

راسموسن در این مصاحبه درباره قابلیت های موشکی ایران گفت : " بر اساس اظهارات عمومی مقامات ایرانی آنها موشک هایی در اختیار دارند که قادر است کشورهای اروپایی را هدف قرار دهد و آنها آشکارا اعلام کرده اند که برنامه موشکی خود را همچنان ارتقا خواهند داد .

وی افزود : " اگر ایران به توانایی (سلاح ) هسته ای دست یابد بسیار خطرناک  خواهد شد و تهدیدی برای اعضای ناتو خواهد بود و این دقیقا همان دلیلی است که مرا به ارایه  طرحی برای ایجاد یک سیستم دفاع موشکی جدید و موثر واداشته است .

راسموسن افزود که سیستم دفاع ضد موشکی جدید ناتو می تواند مشارکت روسیه را نیز به همراه داشته باشد .

راسموسن با ادعای اینکه هزینه 200 میلیون یورویی این سپر دفاع ضد موشکی برای محافظت از جمعیت 900 میلیون نفری 28 عضو سازمان ناتو رقمی بسیار ناچیز است ، درباره احتمال مشارکت دادن روسیه در این طرح گفت : " هنوز هیچ تصمیمی در این باره گرفته نشده است . ما در این باره با روس ها مشورت خواهیم کرد . ما نیازمند یک سپر موثر دربرابر یک تهدید واقعی هستیم .

طرح سپر دفاع ضد موشکی پیشین آمریکا در اثر مخالفت های شدید روسیه از سوی دولت پرزیدنت اوباما لغو شد ، اما ایالات متحده طرح جدیدی در این راستا ارایه داده که از قرار معلوم استقرار سیستم های دفاع ضد موشکی در ترکیه و بلغارستان مورد بحث است .

در طرح پیشین قرار بود رادارهای فوق پیشرفته  در جمهوری چک و 10 موشک رهگیر در کشور لهستان مستقر شوند ، اما روسیه با انتقال موشک های کوتاه برد " اسکندر " خود به مرزهای غربی خود در برابر این طرح واکنش نشان داد .

روسیه معتقد است که آمریکا تهدید موشکی ایران را بهانه قرار داده و هدف اصلی واشنگتن از استقرار سپر دفاع ضد موشکی در شرق اروپا ، بر هم زدن موازنه قوا و مهار قابلیت های موشکی روسیه  بوده است .






ارسال به دوستان
استفاده از تلگرام در دستگاه‌های نظامی و اداری اوکراین ممنوع شد همستر کامبت لیست شد/ به زودی تکلیف سکه‌ها مشخص می‌شود همستر کامبت لیست شد/ به زودی تکلیف سکه‌ها مشخص می‌شود به تعویق افتادن سفر عراقچی به لبنان به توصیه سید حسن نصرالله لاوروف: اتهامات آمریکا درباره ارسال موشک توسط ایران و کره شمالی به روسیه جعلی است پیام تسلیت پزشکیان در پی درگذشت استاد محمود حکیمی پرسپولیس با برد به استقبال دربی رفت احتمال ابتلا به آلزایمر با مصرف این ادویه در غذا جشن بزرگ میلاد پیامبر(ص) در تهران (عکس) ادعای اسرائیل: ابراهیم عقیل فرمانده یگان عملیات ویژه حزب‌الله به همراه تعدادی دیگر از فرماندهان کشته شدند شوک به پرسپولیس در آستانه دربی؛ اوستون ارونوف مصدوم شد رسانه انگلیسی: واشنگتن و لندن به دنبال ارائه مجوز حمله به خاک روسیه هستند ویروس آنفولانزا در اردوی تیم ملی فوتسال شعار هواداران نساجی علیه نکونام در ورزشگاه وطنی فراجا: اعضای یک گروهک تروریستی شب گذشته قصد ورود به کشور را داشتند