۳۰ شهريور ۱۴۰۳
به روز شده در: ۳۰ شهريور ۱۴۰۳ - ۲۰:۴۹
فیلم بیشتر »»
کد خبر ۱۳۵۶۹۴
تاریخ انتشار: ۱۰:۲۷ - ۲۱-۰۶-۱۳۸۹
کد ۱۳۵۶۹۴
انتشار: ۱۰:۲۷ - ۲۱-۰۶-۱۳۸۹

نظرات دبیر کل ناتو درباره توسعه قابلیت های موشکی ایران

راسموسن گفت : بر اساس اظهارات عمومی مقامات ایرانی آنها موشک هایی در اختیار دارند که قادر است کشورهای اروپایی را هدف قرار دهد و آنها آشکارا اعلام کرده اند که برنامه موشکی خود را همچنان ارتقا خواهند داد .
آندرس فوگ راسموسن دبیر کل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) از ضرورت ایجاد یک سیستم دفاع ضد موشکی برای آنچه که مقابله با قابلیت های موشکی روبه توسعه ایران خواند ، خبر داد .

به گزارش عصر ایران دبیر کل ناتو در گفتگو با هفته نامه  ساندی تلگراف بریتانیا -  که یک روز پس از دیدار او با پرزیدنت اوباما انجام شد -  با اشاره به این موضوع گفت که آمریکا از طرح وی برای ایجاد یک سپر موشکی 200 میلیون یورویی برای محافظت اعضای اروپایی ناتو در برابر تهدیدات موشکی ایران ، حمایت کامل می کند . وی افزود که  این طرح در اجلاس ماه نوامبر سران ناتو در لیسبون پرتغال به بحث گذاشته خواهد شد .

راسموسن در این مصاحبه درباره قابلیت های موشکی ایران گفت : " بر اساس اظهارات عمومی مقامات ایرانی آنها موشک هایی در اختیار دارند که قادر است کشورهای اروپایی را هدف قرار دهد و آنها آشکارا اعلام کرده اند که برنامه موشکی خود را همچنان ارتقا خواهند داد .

وی افزود : " اگر ایران به توانایی (سلاح ) هسته ای دست یابد بسیار خطرناک  خواهد شد و تهدیدی برای اعضای ناتو خواهد بود و این دقیقا همان دلیلی است که مرا به ارایه  طرحی برای ایجاد یک سیستم دفاع موشکی جدید و موثر واداشته است .

راسموسن افزود که سیستم دفاع ضد موشکی جدید ناتو می تواند مشارکت روسیه را نیز به همراه داشته باشد .

راسموسن با ادعای اینکه هزینه 200 میلیون یورویی این سپر دفاع ضد موشکی برای محافظت از جمعیت 900 میلیون نفری 28 عضو سازمان ناتو رقمی بسیار ناچیز است ، درباره احتمال مشارکت دادن روسیه در این طرح گفت : " هنوز هیچ تصمیمی در این باره گرفته نشده است . ما در این باره با روس ها مشورت خواهیم کرد . ما نیازمند یک سپر موثر دربرابر یک تهدید واقعی هستیم .

طرح سپر دفاع ضد موشکی پیشین آمریکا در اثر مخالفت های شدید روسیه از سوی دولت پرزیدنت اوباما لغو شد ، اما ایالات متحده طرح جدیدی در این راستا ارایه داده که از قرار معلوم استقرار سیستم های دفاع ضد موشکی در ترکیه و بلغارستان مورد بحث است .

در طرح پیشین قرار بود رادارهای فوق پیشرفته  در جمهوری چک و 10 موشک رهگیر در کشور لهستان مستقر شوند ، اما روسیه با انتقال موشک های کوتاه برد " اسکندر " خود به مرزهای غربی خود در برابر این طرح واکنش نشان داد .

روسیه معتقد است که آمریکا تهدید موشکی ایران را بهانه قرار داده و هدف اصلی واشنگتن از استقرار سپر دفاع ضد موشکی در شرق اروپا ، بر هم زدن موازنه قوا و مهار قابلیت های موشکی روسیه  بوده است .






ارسال به دوستان