۳۰ شهريور ۱۴۰۳
به روز شده در: ۳۰ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۶:۰۶
فیلم بیشتر »»
کد خبر ۱۴۰۱۱۷
تاریخ انتشار: ۲۰:۰۰ - ۱۹-۰۷-۱۳۸۹
کد ۱۴۰۱۱۷
انتشار: ۲۰:۰۰ - ۱۹-۰۷-۱۳۸۹

نوشابه‌ هاي گازدار عامل پوسيدگي دندان

عضو هيات علمي دانشگاه آزاد تاكيد كرد: بهترين جايگزيني براي تنقلات و نوشابه‌هاي گازدار، انواع مغزها و انواع دوغ مي‌باشد كه در گذشته جايگاه خوبي در سبد غذايي ما ايرانيان داشته است و نه تنها فاقد اثرات پوسيدگي دندانهاست بلكه باعث تامين كلسيم مورد نياز بدن نيز مي‌شود.
دبير علمي كنگره دندانپزشكي ترميمي هشدار داد: استفاده از نوشابه‌هاي گازدار و تنقلات حاوي مواد قندي و كربوهيدرات باعث پوسيدگي دندان ها مي‌شوند.

به گزارش جام جم به نقل از انجمن متخصصين دندانپزشكي ترميمي ايران ، دكتر سعيد نعمتي عضو هيات علمي دانشگاه آزاد با بيان اين مطلب اظهار داشت: يكي از مهمترين مسائلي كه امروزه با آن مواجه هستيم، استفاده بي‌رويه نوجوانان و جوانان از نوشابه‌هاي گازدار و تنقلات حاوي مواد قندي است كه در اين سنين با توجه به افزايش فعاليت هاي بدني تمايل به مصرف اين مواد نيز افزايش يافته و باعث ايجاد صدمات جبران ناپذيري بر بدن و دندان ها مي‌شود.

وي گفت: نوشابه‌هاي گازدار به دليل وجود تركيبات CO2 و تبديل آن به اسيد كربنيك باعث عدم جذب كلسيم مواد غذايي و در نتيجه ايجاد مشكلات اسكلتي و پوكي استخوان مي‌شود و از طرفي حل شدن تدريجي ميناي دندان و در نتيجه رنگ گرفتگي سطحي، ايجاد حساسيت، پوسيدگي‌هاي ريز روي ميناي دندان را به دنبال دارد.

نعمتي وجود مواد قندي و كربوهيدرات ها در انواع بيسكوييت‌ها، شكلات‌ها و ساير تنقلات كه به صورت مكرر و به دفعات در طول روز مصرف مي‌شوند را به عنوان عوامل مخرب دندان ها برشمرد و افزود: ريزه‌خواري نادرست و استفاده بيش از حد از تنقلات قندي باعث ايجاد اسيد و حل شدن ميناي دندان ها و شروع پوسيدگي به خصوص در نواحي بين دندانها مي‌شود.

عضو هيات علمي دانشگاه آزاد تاكيد كرد: بهترين جايگزيني براي تنقلات و نوشابه‌هاي گازدار، انواع مغزها و انواع دوغ مي‌باشد كه در گذشته جايگاه خوبي در سبد غذايي ما ايرانيان داشته است و نه تنها فاقد اثرات پوسيدگي دندانهاست بلكه باعث تامين كلسيم مورد نياز بدن نيز مي‌شود.

دكتر نعمتي در خاتمه يادآور شد: در دهمين كنگره دندانپزشكي متخصصين ترميمي ايران كه از 12 تا 14 آبان ماه در هتل المپيك تهران برگزار مي‌شود نتايج جديدترين تحقيقات در زمينه پيشگيري و درمان بيماريهاي دندان در قالب پنل‌هاي تخصصي با همكاري اساتيد داخلي و خارجي مورد بحث و تبادل نظر قرار خواهد گرفت.
 
ارسال به دوستان
ساخت مجسمه رئیسی در اهواز خبرساز شد (+عکس) راه اندازی مرکز مصرف قانونی مواد مخدر در بلژیک / تلاش برای کاهش مصرف مواد در خیابان کشف یک گروه خونی جدید بعد از ۵۰ سال انجام عمل جراحی روی چشم سفیر ایران در بیروت / همسر سفیر: شایعات درباره بینایی آقای امانی کذب است / مشکل حادی وجود ندارند علم الهدی : نمی‌شود کشف حجاب آزاد شود عراقچی : در تماس با وزیر خارجه لبنان قویاً تروریسم اسرائیلی را محکوم کردم رئیس دفتر رهبری درباره ترور هنیه : انتظار می‌رود به زودی جواب این حرکت داده شود عیادت پزشکیان از مجروحان لبنان در بیمارستان فارابی این زن پشت پرده انفجار پیجر در لبنان بوده است؟ عیادت سخنگوی دولت از سفیر ایران در بیروت ۷۴ هزار معلم جدید در راه مدارس آمادگی ایران برای ارسال دارو و تجهیزات پزشکی به لبنان احضار سرپرست سفارت افغانستان به وزارت خارجه مصدومیت ۳۵ نفر در همدان بر اثر سقوط از درخت گردو عذرخواهی طالبان درمورد بی احترامی به سرود ملی ایران: طبق سنت خودمان عمل کردیم / در کشور ما وقتی سرود وطن خوانده می‌شود، همه می‌نشینیم