۳۰ شهريور ۱۴۰۳
به روز شده در: ۳۰ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۲:۲۲
فیلم بیشتر »»
کد خبر ۱۴۱۹۸۷
تاریخ انتشار: ۱۱:۲۲ - ۰۲-۰۸-۱۳۸۹
کد ۱۴۱۹۸۷
انتشار: ۱۱:۲۲ - ۰۲-۰۸-۱۳۸۹

«قلب يخي» فشرده شد!

مهران مديري كه از همان ابتدا دي‌وي‌دي‌هاي سريالش را با پيامي به مخاطبان آغاز كرد و خواهش او براي كپي نكردن اين سريال را به همراه داشت، در آخرين قسمت‌هاي عرضه شده، پيام تصويري ديگر را انتقال داد كه حاوي كپي نشدن «قهوه تلخ» و تشكر از مردم به خاطر اين اتفاق بود.

تكثير غيرمجاز فيلم‌هاي سينمايي ايراني و خارجي و فروش آن‌ها توسط دلالان در معابر و خيابان‌ها اين بار گريبان سريال‌هاي شبكه‌ي نمايش خانگي را گرفته است تا جايي كه دست‌فروشان داخل قطار مترو هم، تمامي قسمت‌هاي ارائه شده از سريال «قلب يخي» را در قالب يك دي وي دي و به شكل غيرقانوني به فروش مي‌رسانند.

به گزارش ايسنا، عدم رعايت قانون كپي رايت و پخش غيرمجاز فيلم‌هاي سينمايي و سريال‌هاي خارجي مساله‌اي است كه در جامعه فرهنگي و هنري و به تبع آن سينما و رسانه‌هاي ايران از مدت‌ها قبل مطرح و خالقان آثار را با مشكلات عديده‌اي روبه‌رو ساخته است. با عرضه‌ي سريال‌هاي ايراني از طريق شبكه‌ي نمايش خانگي، اين مساله و مشكل گريبانگير اين مجموعه‌ها نيز شد و پس از توزيع هشت قسمت از سريال «قلب يخي»، شاهد توزيع غيرمجاز اين سريال توسط دست فروشان با قيمت نازل هستيم.

در كنار تكثيرغيرمجاز سريال‌هاي شبكه‌ي نمايش خانگي، برخي شبكه‌هاي ماهواره‌يي نيز اين مجموعه‌ها را روي آنتن مي‌برند و البته اين روند نه تنها در خصوص سريال‌هاي شبكه‌ي نمايش خانگي كه در خصوص سريال‌هاي تلويزيون هم مشاهده مي‌شود. پيش از«قلب يخي» كه هم اينك از شبكه‌ «fmtv» پخش مي‌شود، سريالي مانند «در مسير زاينده‌رود» هم با فاصله‌ي كمي از پخش از شبكه اول، روي آنتن شبكه‌هاي ماهواره‌اي رفته بود. البته دقيقا مشخص نيست كه آيا اين سريال‌ها توسط خود سازندگان به شبكه‌هاي ماهواره‌يي عرضه يا فروخته مي‌شود يا صاحبان شبكه‌هاي ماهواره‌يي بدون رعايت كپي رايت اين فيلم‌ها و سريال‌ها را به روي آنتن مي‌برند.

و اما مديرعامل موسسه‌ي رسانه‌هاي تصويري و رييس ستاد مبارزه با محصولات سمعي و بصري غيرمجاز در نشستي خبري كه هفته‌ي گذشته برگزار شد، اعلام آمادگي كرده است كه فيلم‌هايي كه كنار خيابان عرضه مي‌شوند را جمع و با آن‌ها مبارزه كنند.

محمدرضا عباسيان گفته است: ما براي اين كار نياز به حمايت‌هاي شهرداري داريم و شهرداري هم تاكنون اقدامي در اين زمينه صورت نداده است.

براساس اين گزارش، در كنار تلاش‌هاي ستاد مبارزه با محصولات سمعي و بصري غيرمجاز، پروژه‌ي شبنم نيز راه‌اندازي شده است. با اجراي پروژه شبنم، روي هر قلم كالا يك باركد دو بعدي منحصر به فرد درج مي‌شود كه اين باركد حاوي اطلاعات كامل درباره كالا بوده و قابليت استعلام اصل و تقلبي بودن كالا از طريق گوشي تلفن همراه دوربين‌دار و ارسال پيامك به سامانه شبنم را دارد. اين پروژه در هفته دولت با حضور وزير بازرگاني افتتاح شد.

به گزارش ايسنا، با وجود مشكلاتي كه براي «قلب يخي» و تكثير غيرمجاز اين سريال به وجود آمد، به نظر مي‌رسد، سريال «قهوه تلخ» كه توسط شبكه‌ي نمايش خانگي توزيع مي‌شود از اين اتفاق تاحدودي مصون مانده است. مهران مديري كه از همان ابتدا دي‌وي‌دي‌هاي سريالش را با پيامي به مخاطبان آغاز كرد و خواهش او براي كپي نكردن اين سريال را به همراه داشت، در آخرين قسمت‌هاي عرضه شده، پيام تصويري ديگر را انتقال داد كه حاوي كپي نشدن «قهوه تلخ» و تشكر از مردم به خاطر اين اتفاق بود.

پيام تصويري مهران مديري به مخاطبانش كه با همان ادبيات مرسوم‌اش به تصوير كشيده شده است، تكثير غيرمجاز «قهوه‌ تلخ» را به حداقل رساند و اين روزها شاهد آن هستيم كه حتي بسياري از علاقمندان اين سريال با هشدار به يكديگر، مانع كپي شدن اين سريال مي‌شوند.

با اين حال در نظر گرفتن اين نكته اهميت دارد كه متوسل شدن به شيوه‌ «لطفا»، «خواهشا»، «جان من» و غيره شايد در دو يا سه مورد كارساز باشد، اما در مجموع راهكاري مناسب براي اجرايي شدن قانون كپي رايت نيست؛ ضمن اين كه مگر چند هنرمند با پيام‌هايي مانند آنچه در ابتداي سريال «قهوه تلخ» شاهد هستيم، مي‌توانند مانع تكثير غير قانوني فيلم‌ها و سريال‌هايشان شوند.
برچسب ها: قلب یخی ، قهوه تلخ
ارسال به دوستان
6 نکته درباره توهین نماینده طالبان به سرود ملی ایران : از پیجرهای لبنان تا مهاجران افغان وزیر اقتصاد تایوان : قطعات پیجرهای منفجر شده در لبنان ساخت تایوان نبودند محمود حکیمی ، نویسنده و پژوهشگر درگذشت روسیه : انفجار پیجرها نوع جدیدی از حمله تروریستی است پزشکیان به دنبال «پل» است؛ به «اون یکی» گفتن گیر ندهیم! سوال عضو دولت رئیسی درباره علت سقوط بالگرد: نارنجک سایبری نبود؟ هواشناسی : منتظر پاییز و زمستان غیرمنتظره باشید کرباسچی : وضعیت اینترنت برای مردم زجردهنده است/ ۲۰ سال پیش، بحران‌های زندگی مردم مثل امروز نبود مرعشی : فائزه هاشمی موضوع نامه را خاتمه یافته می‌داند درباره یکی از کثیف ترین دروغ های سیاسی معاصر ایران: آن 110 میلیون دوز کار چه کسی بود؟ پذیرایی هواپیمایی ترکیه از مسافران خود با «نخستین نان جهان» موافقت رهبر انقلاب با عفو یا تخفیف و تبدیل مجازات حدود سه هزار نفر از محکومان همدستی دلار و بورس برای شکست سرمایه‌گذاران ایرانی / مسیر طلا از ارز و بازار سرمایه جدا شد وام ازدواج در بن‌بست ! تعریف جدید صنعت پُست در جهان با نگاه لجستیک