۳۱ شهريور ۱۴۰۳
به روز شده در: ۳۱ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۰:۰۰
فیلم بیشتر »»
کد خبر ۱۴۴۶۵۶
تاریخ انتشار: ۱۳:۴۵ - ۲۰-۰۸-۱۳۸۹
کد ۱۴۴۶۵۶
انتشار: ۱۳:۴۵ - ۲۰-۰۸-۱۳۸۹

ديابت زمينه‌ساز مشکلات رواني است

شكايات عمده بيماران به ترتيب شامل افسردگي، وسواس و اجبار، شكايات جسماني و اضطراب بوده است.

بين مشكلات رواني و مدت زمان ابتلا به ديابت رابطه معني‌داري وجود دارد ؛ تا آن جا كه 40درصد بيماران ديابتي به مشکلات رواني مبتلا مي‌شوند.

به گزارش ايسنا سرور نعمت‌پور، مربي گروه روانپزشکي دانشگاه علوم پزشکي جندي شاپور اهواز، در تحقيقي كه بر روي 125 بيمار ديابتي (75 زن و50 مرد) مراجعه كننده به كلينيك‌هاي ديابت انجام داده است، با تاكيد بر اين كه مسائل روانشناختي ممكن است به دنبال بيماري‌ها بخصوص بيماري‌هاي مزمني مانند ديابت پديدار شوند، به اين نتيجه مي‌رسد كه 40 درصد جمعيت نمونه تحقيق، داراي مشكلات رواني پس از ابتلا به ديابت هستند.

شكايات عمده بيماران به ترتيب شامل افسردگي، وسواس و اجبار، شكايات جسماني و اضطراب بوده است.

بر پايه نتايج اين پژوهش، همچنين بين مشكلات رواني و مدت زمان ابتلا به ديابت و نيز بين مشكلات رواني و درمان با انسولين و عوارضي نظير رتينوپاتي و نوروپاتي و HbA1c نيز رابطه معناداري وجود دارد در حالي كه بين مشكلات رواني مبتلايان به ديابت با جنسيت، نوع ديابت و سابقه ابتلا به ديابت در خانواده ارتباط معناداري مشاهده نمي‌شود.

يافته‌ها همچنين ضرورت ارزيابي روانشناختي اين بيماران جهت تشخيص زودرس و در صورت لزوم اضافه كردن درمان‌هاي روانشناختي به درمان‌هاي رايج ديابت را پيشنهاد مي‌كند.
برچسب ها: دیابت ، مشکلات روانی
ارسال به دوستان
باتری نمک مذاب می‌تواند جایگزین باتری‌های لیتیومی شود مسئولان نظام و مهمانان کنفرانس وحدت با رهبر انقلاب دیدار می‌کنند این خوردنی‌های کم چرب زیاد هم سالم نیستند کشف فواره‌هایی که راه شیری در مقابل آنها یک نقطه است! رئیس کمیته ایمنی شورای شهر تهران: هیچ مدرسه ای در تهران در لیست ساختمان های ناایمن بحرانی قرار ندارد برنامه جامعة المصطفی در تایلند جدیدترین پهپاد انتحاری ایران / عبور «شاهد ۱۳۶B» از جلوی چشم پزشکیان (عکس) سینمایی که مسجد شد(+عکس) نقش پیچیده تنهایی در ابتلا به ۲۶ بیماری شایع پزشکیان در مراسم رژه نیروهای مسلح : اسرائیل را سر جای خود می نشانیم (+عکس) چه کشوری بیشترین جنگنده F/A-۱۸ Hornet را دارد؟ خوب، بد، زشت : روزگار با این سه بازیگر چه کرد! (عکس) شهادت فرمانده مهم حزب الله در حمله اسرائیل به بیروت / کسی که هیچ کس او را ندیده بود / ابراهیم عقیل، تحت تعقیب امریکا بیانیه حزب‌الله دربارهٔ شهادت «حاج ابراهیم عقیل» کاهش خطر زوال عقل با مصرف غذاهای غنی از فلاونوئیدها