۰۷ دی ۱۴۰۳
به روز شده در: ۰۷ دی ۱۴۰۳ - ۲۳:۵۸
فیلم بیشتر »»
کد خبر ۱۴۶۶۵۶
تاریخ انتشار: ۱۴:۰۰ - ۰۵-۰۹-۱۳۸۹
کد ۱۴۶۶۵۶
انتشار: ۱۴:۰۰ - ۰۵-۰۹-۱۳۸۹

امامي كاشاني: بيشتر از هميشه به ارشادات رهبر معظم انقلاب نياز داريم

وي ادامه داد: علاوه بر تفسير كردن نبوت در مرحله‌ي دوم، الگو بودن دايره‌ي ولايت و اسوه بودن آن و در مرحله‌ي سوم اداره‌ي جامعه‌ي اسلامي و حكومت بر امت اسلامي مطرح است.

امام جمعه موقت تهران بر اين نكته كه ما امروز بيشتر از هميشه احتياج به صميمت، وحدت كلمه و توجه به ارشادات رهبر معظم انقلاب داريم، تاكيد كرد.

به گزارش ايسنا آيت‌الله امامي كاشاني در خطبه‌هاي نماز جمعه‌ي اين هفته‌ي تهران با تبريك عيد غدير خم، گفت: مساله‌ي غدير خم در ميان اهل بيت (ع)، صحابه پيامبر اكرم (ص) و تابعين مورد بحث بوده و حتي مناشداتي از اميرالمومنين، اهل بيت و بزرگان صحابه نقل شده است. مناشده به اين معناست كه طرف را قسم مي‌دهند و مي‌گويند آيا چنين نبود؟

خطيب نماز جمعه‌ اين هفته‌ تهران با بيان اين‌كه شايد مناشده، همان احتجاجات و سوگند دادن باشد، به يكي از مناشداتي كه از حضرت فاطمه معصومه (س) در كتاب الغدير علامه اميني نقل شده است اشاره كرد.

وي افزود: اين‌كه به حديث شريف غدير خم يعني من كنت مولا فهذا علي مولا احتجاج مي‌شود، براي اين است كه غدير بايد همواره زنده باشد، در تمام كوران‌ها و فراز و فرودهاي سياسي جاي غدير محكم است و به همين دليل است كه در طول تاريخ به آن استناد شده و مورخان شيعه و سني آن را نوشته‌اند.

امامي كاشاني در ادامه گفت: نبوت يك دايره است، ولايت هم دايره‌ي ديگري است. نقطه‌ي آغاز دايره‌ي نبوت، آدم است و نقطه‌ي پايان آن خاتم‌الانبيا است. با رحلت پيامبر اكرم اين دايره بسته مي‌شود، اما همزمان نقطه‌اي درست در همان نقطه‌اي كه آخرين دايره‌ي نبوت قرار دارد، آغاز مي‌شود كه به عنوان دايره‌ي امامت و ولايت حركت مي‌كند كه آغاز آن امام علي (ع) و پايان آن امام مهدي (عج) است.

امام جمعه‌ي موقت تهران گفت: من كنت مولا فهذا علي مولا، يعني نبوت و امامت جدا نيست و پيامبر مي‌فرمايد اگر من مولا هستم بايد علي هم مولا باشد. مولا بودن علي موجب مي‌شود نبوت تا آخر دنيا ادامه يابد. علاوه بر اين‌كه وجود ولايت، ادامه‌ي نبوت است، وجود ولايت مكمل، مفسر و مبين نبوت نيز هست.

وي ادامه داد: علاوه بر تفسير كردن نبوت در مرحله‌ي دوم، الگو بودن دايره‌ي ولايت و اسوه بودن آن و در مرحله‌ي سوم اداره‌ي جامعه‌ي اسلامي و حكومت بر امت اسلامي مطرح است.

امامي كاشاني با بيان اين‌كه كلمه‌ي مولا هم حالت فاعلي و هم مفعولي دارد، به آيه‌ي 78 سوره‌ي حج اشاره كرد و گفت: خداوند در اين آيه به امت اسلام مي‌فرمايد شما دينتان اسلام است. از قبل هم مسلم بوديد، چون دين ابراهيم خليل براي شما كامل گرديد.

خطيب نماز جمعه‌ي اين هفته‌ي تهران با قرائت بخش ديگري از همين آيه، افزود: خداوند مي‌فرمايد پيامبر بر اعمال و افكار شما شاهد است و شما بر دنيا شاهديد، پس نماز برپا داريد، زكات بدهيد و به خدا اعتصام بجوييد؛ يعني دستتان را از دامن حق كوتاه نكنيد.

وي در ادامه گفت: خداوند مولا، مالك و ناصر است و اسماء او همه‌ي هستي را به وجود آورده و اگر يك نفر در نقطه‌ي اعتدال در ميان اسماءالحسني قرار گيرد، يعني تمام ظرافت‌هايي كه خداوند و عدل خدا ايجاب مي‌كند را به نحو احسن نشان داد، به اين انسان مولا گفته مي‌شود كه مثل پيغمبر اكرم (ص) است.

امام جمعه‌ي موقت تهران با بيان اين كه اميرالمومنين مولاي ماست يعني محبوب، ناصر، مدبر و مدير ماست و تمام اين الفاظ بر پيغمبر نيز صادق است، گفت: تنها تفاوتي كه وجود دارد اين است كه پيامبر حامل وحي و اميرالمومنين مفسر وحي بود. تمام آن‌چه پيغمبر اكرم به معناي ولايت و امامت داشت ميراثي براي اميرالمومنين شد.

امامي كاشاني با بيان اين‌كه كلمه‌ي مولا هم براي اسرايي كه آزاد مي‌شدند و هم براي كسي كه آن اسرا را آزاد مي‌كرد، به كار مي‌رفته است، گفت: وقتي به اميرالمومنين مي‌گوييم مولا، يعني اي علي من مطيع، ناصر و عاشق تو هستم.

وي معيار اين‌كه انسان اميرالمومنين را مولاي خود بداند در تبعيت از ايشان دانست و گفت: در احاديث فراوان آمده است كسي شرافت ما را دارد كه خدا را اطاعت كند و وقتي انسان مطيع خدا بود يعني در خلق و عمل مطيع خدا خواهد بود.

خطيب نماز جمعه‌ي اين هفته‌ي تهران با بيان اين‌كه نگاه كردن به جمال و جلاي علي، نگاه به جمال و جلال خداست، گفت: هركس در عمل و خلق به اميرالمومنين نزديك باشد، نمي از درياي ولايت را خواهد نوشيد.

امامي كاشاني خاطرنشان كرد: عدالت در كتب اخلاق به معناي اعتدال كامل ذكر شده است و در كتب فقه، آن را اجتناب از گناه دانسته‌اند.

وي با انتقاد از اين‌كه مولا علي نبايد صرفا اصطلاحي باشد كه مانند كساني كه در خانقاه هستند صرفا ورد زبان باشد و حالت عادت پيدا كند، گفت: بايد وجود و باطن انسان به اميرالمومنين وصل شود. انسان متاسف مي‌شود كه برخي مي‌گويند «علي» ولي از زبان، چشم و دل آنها تاريكي و ظلمت مي‌بارد. وقتي مي‌گوييم مولاي ما علي است، يعني هرچه از علي (ع) پيروي كرديم، در انديشه، اخلاق و عمل، او مولاي ماست.

امام جمعه موقت تهران، در خطبه‌ي دوم نماز جمعه‌ي اين هفته‌ي تهران با اشاره به رواياتي كه درباره‌ي غدير شده است، آنها را به معناي عظمت دادن به غدير و اهميت دادن به مقام امامت و ولايت دانست و گفت: داستان غدير خم نشان مي‌دهد حكومت بر اساس اسلام، خواست اسلام در همه‌ي زمان‌هاست.

امامي كاشاني ادامه داد: دلايل حكومت در عصر غيبت و ولايت فقيه در كتاب‌ها نوشته شده و مورد بحث قرار گرفته كه امام خميني (ره) از همه زيباتر به آن پرداخته‌اند.

وي افزود: در عين حال داستان غدير خم مي‌خواهد به ما بگويد بايد اين حكومت همواره وجود داشته باشد. اگر دايره‌ي نبوت بود در آنها قرار دارد، اگر دايره‌ي ولايت بود در آنهاست و اگر دايره‌ي ولايت فقيه بود در سايه‌ي اين دايره قرار دارد.

خطيب نماز جمعه‌ي اين هفته‌ي تهران با بيان اين‌كه آن‌چه تمام نبوت را تحقق خواهد بخشيد، زمامداري وجود حضرت مهدي (عج) است، افزود: حكومت در عصر غيبت از زمينه‌هاي حكومت جهاني امام عصر (عج) است.

امامي كاشاني با اشاره به رواياتي از پيامبر اكرم (ص) در همين زمينه گفت: بايد حكومت جهاني امام عصر (عج) محقق شود و اگر يك روز از دنيا مانده باشد خدا آن روز را آن‌قدر طولاني مي‌كند كه او بيايد. يعني همه‌ي اين روايات، تحريك و تشويق به استعداد است و استعداد اين است كه انسان آماده شود و قانون، مقررات، ضوابط، بسيج، نيروهاي مسلح و نظامي به وجود آيد كه زمينه‌ساز باشد.

وي ادامه داد: روايات متواتر مربوط به غدير مي‌تواند از دلايل اين باشد كه حكومت در عصر غيبت به عنوان حكومت اسلام قطعا بايد محقق شود و جز فقيه جامع‌الشرايط كسي نمي‌تواند اين كار را بكند. دليل آن هم اين است كه پايه‌گذار آن حضرت امام خميني (ره) بودند و به لطف حق‌تعالي به واسطه‌ي مقام معظم رهبري كه يك فقيه جامع‌الشرايط هستند ادامه پيدا مي‌كند.

خطيب نماز جمعه‌ي اين هفته‌ي تهران در ادامه با اشاره به روز نيروي دريايي، گفت: مقام معظم رهبري فرمودند نيروي دريايي چه خدماتي ارايه مي‌كند و شكل راهبردي در تمامي امور و دفاع از كشور را بر عهده دارند. اميدوارم خداوند اين نيروي عزيز و عظم را بيش از پيش ياري كند.

امامي كاشاني هم‌چنين با اشاره به روز بسيج، به معناي لغوي اين واژه اشاره كرد و گفت: بسيج در لغت يعني مهيا، آماده و ساخته شده و بسيجيان يعني خود را ساختن. بسيج واژه‌اي بسيار باارزش است كه حتي شاعراني مانند فردوسي از اين واژه در اشعارشان استفاده كرده‌اند.

وي با اشاره به خدمات بسياري كه بسيج در شرايط مختلف به كشور ارايه كرده است، به ويژگي‌هاي بسيجي اشاره كرد و گفت: دنيايي كه ايران در آن قرار گرفته وضعيتي دارد كه دشمن ما را احاطه كرده است. آن‌چه كه اهميت بسياري دارد وحدت كلمه است.

خطيب نماز جمعه‌ي اين هفته‌ي تهران با اشاره به روايتي از اميرالمومنين مبني بر اين‌كه خدا امامت را نظام امت قرار داد و طاعت امت را تعظيم امامت قرار داد، گفت: كارهايي كه دشمنان اسلام در فلسطين و عراق مي‌كنند و بلايي كه به خاطر يك كار علمي و انرژي هسته‌يي بر سر ما مي‌آورند كارهايي است كه عناد و خصومت دشمن را نشان مي‌دهد. ما امروز بيشتر از هميشه احتياج به صميمت، وحدت كلمه و توجه به ارشادات رهبر معظم انقلاب داريم. كشور، رهبري، دولت، مجلس و دستگاه قضايي بايد خود را در دنيا به عظمت نشان دهد.

امامي كاشاني با اشاره به موضوع هدفمندي يارانه‌ها، آن را موضوعي بسيار حساس ارزيابي كرد و گفت: همكاري تمام قوا، صاحب‌نظران، همدلي و همكاري ملت و توجه ملت به توصيه و درخواست دولت، به‌خصوص در مورد صرفه‌جويي انرژي، همه گوشه‌هايي از بسيج و ايثار و فداكاري است و براي عظمت اسلام و آماده كردن جامعه و كشور است.
برچسب ها: امامی کاشانی
ارسال به دوستان