۰۸ دی ۱۴۰۳
به روز شده در: ۰۸ دی ۱۴۰۳ - ۱۸:۲۰
فیلم بیشتر »»
کد خبر ۱۴۸۱۴۱
تعداد نظرات: ۱۰ نظر
تاریخ انتشار: ۰۹:۱۰ - ۱۶-۰۹-۱۳۸۹
کد ۱۴۸۱۴۱
انتشار: ۰۹:۱۰ - ۱۶-۰۹-۱۳۸۹

دفاع مدیرعامل ایران خودرو دیزل از "فراز" : با "هوو" فرق دارد

کامیون هوو با حدود 5 میلیون تومان تحویل مشتری می شد و مابقی 63 میلیون تومان آن به صورت اقساط دریافت می شد. از این رو رانندگان برای این که توان بازپرداخت آن را داشته باشند روزی 14 تا 16 ساعت کار می کردند و این میزان خطای انسانی را در رانندگی افزایش می دهد.
عصرایران، محمدعلی دیانتی‌زاده – چندی پیش شرکت ایران خودرو دیزل اعلام کرد که به زودی کامیون جدیدش به نام "فراز" را وارد بازار خواهد کرد. به گفته مدیر عامل این شرکت ، فراز محصولی از شرکت CNHTC چین است که در ایران تولید می شود.

بررسی های عصرایران ، حاکی از آن بود که شرکت چینی CNHTC ، همان شرکت تولید کننده "هوو"ی معروف است که در ایران به "قاتل جاده ای" معروف شده است. از همین رو ، عصرایران در مطلبی نسبت به بازگشت "هوو" به جاده های ایران با نام جدید هشدار داد و از مسوولان ایران خودرو دیزل خواست  در این باره شفاف سازی کنند.

در پی انتشار این خبر ، مدیرعامل شرکت ایران خودرو دیزل ، برای پاسخگویی راجع به "فراز" اعلام آمادگی کرد و بدین ترتیب ، مصاحبه حاضر انجام شد و بی پرده و با صراحت تمام نگرانی های موجود را با مدیرعامل ایران خودرو دیزل – هاشم یکه زارع – در میان گذاشتیم.
 
مسوولان ایران خودرو دیزل ، همچنین جداول مقایسه ای بین "فراز" و "هوو" نیز آماده کرده بودند که بدون پیشداوری درباره آنها ، به رسم امانتداری منتشر می کنیم و بررسی دقیق تر موضوع را وظیفه سازمان های نظارتی مربوطه می دانیم.
 

 
این که محصولی با در نظر گرفتن مزیت های تولیدی، از حالت وارداتی صرف به حالت تولیدی در بیاید، فی نفسه کار ارزشمندی است اما چرا برای این کار به جای طراحی یک پلتفرم داخلی، محصولی را از کارخانه CNHTC (سازنده هوو) چین انتخاب کردید؟ آن هم در حالی که حتی با وجود تحریم، کارخانه های دیگری در شرق و حتا اروپا مانند پژو هستند که کماکان با ما همکاری می کنند و در خود چین هم کارخانه های خودروساز دیگری نیز حاضر به همکاری هستند.

اولا بنگاه های اقتصادی گاه برای بقا هم که شده، سیاست های وارداتی پیش می گیرند، اما ما حاضر نیستیم به جای جوان ایرانی برای کارگر چینی یا آلمانی اشتغالزایی کنیم و از همین بابت نیز به خاطر آزادسازی واردات کامیون های دست دوم متأسفیم.

ثانیا در حال حاضر کارخانه های زیرمجموعه ما مانند ایدم، چرخشگر، محورخودرو و قطعات خاور که تولیدکننده قطعات قوای محرکه هستند و قرار است "فراز" را به خودکفایی برسانند، با کارخانه هایی مانند بنز و ZF آلمان کار می کنند و از سطح تکنولوژی و استاندارد بسیار بالا و نزدیک به استانداردهای اروپا برخوردارند.

ثالثا طراحی پلتفرم یک کامیون با پلتفرم یک سواری بسیار متفاوت است؛ چراکه سواری با تیراژ بالا تولید می شود و به فروش می رسد و کامیون با تیراژی پایین و در چنین شرایطی نمی توان 600 میلیارد تومان برای طراحی پلتفرم یک کامیون سرمایه گذاری کرد.

اما در مورد کارخانه CNHTC هم باید بگویم که این کارخانه به همراه کارخانه شاکمن؛ دو کارخانه مهم و برتر چین در تولید خودروهای سنگین هستند و بقیه کارخانه های چینی در این حوزه مانند BW و فوتون در رده های پایین ترند. البته ما با کارخانه شاکمن نیز مشغول به مذاکره ایم اما معمولا این مذاکرات یکی دو سالی زمان می برد تا به نتیجه برسد.
 

 
با این حال با توجه به تجربه ناموفق و مرگبار "هوو" آیا آزموده ای را دوباره آزمودن خطا نیست؟

همان مدل هوو هم که سال 1384 وارد ایران شده، یک محصول غیراستاندارد نبوده است، اما آنچه مسأله ساز شد لب مرز بودن برخی استانداردهای آن است که متناسب با ورود به کشورهایی مثل ایران، عراق و اردن و دیگر جاهایی که در رانندگی خودروهای سنگین فرهنگ خاص خود را دارند نیست، به ویژه آن که به هر کِشنده وارداتی هوو یک تریلر داخلی وصل می شود که 80 درصد آن ها غیراستاندارد و تک بوستر هستند و هوو نمی تواند متحمل استاندارد نبودن آن بشود.

تفاوت هوو با بنز، ولوو، رنو و ایوکو که 50 سال است با این بازارها آشنا هستند و با آن کار می کنند، در همین جا است؛ آن ها برای محصولات این بازارها یک طراحی جامع انجام می دهند؛ یعنی به جای اکسل 8 تن، اکسل 9 تن در نظر می گیرند و با فرض این که تریلری که بعدها به این کشنده وصل می شود تانک باد ندارد، تانک باد را روی خود کشنده نصب می کنند.

یک راننده اروپایی هرگز اضافه بر 20 تن مقرر روی تریلرش بار نمی زند اما در ایران اگر پیش بیاید تا 26 تن هم بار می زنند و این مسأله ای است که سازندگان بنز و ولوو در نظر می گیرند اما چین که تجربه بازار ایران را نداشته پیش بینی نکرده و مدیران ایرانی هم که در آن زمان اقدام به واردات هوو کرده اند، به این مسائل که ما 7هزار نفرساعت کار کارشناسی روی آن انجام داده ایم، دقت نکردند. وگرنه همین هوو که به 82 کشور دیگر هم صادر شده است در جاهای دیگر مشکل ساز نبوده است.
 
نکته دیگر این که در سال 1384 کامیون هوو با حدود 5 میلیون تومان تحویل مشتری می شد و مابقی 63 میلیون تومان آن به صورت اقساط دریافت می شد که مبلغ پرداختی اقساط ماهانه بسیار بالا می برد. از این رو رانندگان برای این که توان بازپرداخت آن را داشته باشند روزی 14 تا 16 ساعت کار می کردند و این میزان خطای انسانی را در رانندگی افزایش می دهد. اما خوشبختانه پس از در میان گذاشتن این مسأله با پلیس راهنمایی و رانندگی، برای رانندگان کشنده هم سقف کاری تعیین شد و قرار شد حتما از راننده کمکی استفاده شود.

 وقتی در ایران راننده خسته از 15 ساعت کار، 25 تن بار می زند و در سرازیری با هوویی که مجهز به سیستم کروز کنترل و محدودکننده سرعت نیست 120 کیلومتردرساعت سرعت می رود، چه حادثه ای اتفاق می افتد؟
 
 
شما برای رفع مشکلات فنی هوو، فراخوان دادید اما برغم این، چرا پس از فراخوانی که داشتید، پلیس هووهای اصلاح شده را هم مشکل ساز دانست؟

اولا بنابر آماری که ما از بیمه داشتیم، هووهای اصلاح شده دیگر به خاطر مشکل فنی تصادف نیافریده اند و حوادث ناشی از خطای راننده بوده است، با این حال تضمین می دهیم که همان هووهای قبلی نیز پس فراخوان دوم دیگر هیچ گونه مشکل فنی منجر به تصادف نداشته باشند.

ثانیا هووهای موجود در جاده ها مدلZZ4257S3241V  است و فراز مدل ZZ4257N3247C است که ایمارک (قابلیت صادرات) اروپا دارد و تفاوتش محدود به یک ترمز ABS نیست.
 
با تمام این حرف ها اگر کسی بخواهد پس از پیش خرید بر اساس همان شنیده های قبلی اقدام به پس دادن خودرو کند، آیا بلافاصله آن را پس می گیرید؟

 بله و حتی تا یک هفته پس از تحویل هم اگر مشتری به هر دلیلی از فراز خوشش نیامد، آن را پس می گیریم. اما به شما قول می دهم که با ورود تعدادی از آن به بازار با توجه به استانداردهای بالاتری که نسبت به انواع کامیون های موجود در بازار دارد، پس از مدت کوتاهی استقبال گسترده ای از آن خواهد شد.

سرمایه گذاری برای احداث خط تولید محصول "فراز" از کی و به چه میزان انجام شده است؟
 
خط تولید فراز پایان مهرماه گذشته با سرمایه گذاری نزدیک به پنج میلیارد راه اندازی شده است و قرار است تا پایان سال آینده به حدود 40 درصد خو دکفایی و تا چهار سال آینده به 82 درصد خودکفایی برسد. در فاز اول تولید، خودکفایی ما محدود به قطعات غیر نیرومحرکه است اما از سال دوم قطعاتی همچون گیربکس، اکسل، جعبه فرمان و موتور را دربرمی گیرد.


 اطلاعات زیر توسط ایران خودرو دیزل در اختیار عصرایران قرار داده شده است

ارسال به دوستان