۳۰ شهريور ۱۴۰۳
به روز شده در: ۳۰ شهريور ۱۴۰۳ - ۲۳:۰۲
فیلم بیشتر »»
کد خبر ۱۵۰۵۳۲
تاریخ انتشار: ۱۷:۳۱ - ۰۴-۱۰-۱۳۸۹
کد ۱۵۰۵۳۲
انتشار: ۱۷:۳۱ - ۰۴-۱۰-۱۳۸۹

گفتگوی خواندنی با احمد توکلی در مورد معاون احمدی نژاد

اگر آقای رییس‎جمهوری از عدالت می‎گوید، عدالت به این است که قانون نسبت به همه یکسان اجرا شود. همه در برابر قانون طبق قانون اساسی با هم برابرند. معاون اول هم باید به دادگاه برود و از خود دفاع کند، ممکن است دلایلش کافی باشد، در نتیجه مبرا خواهد شد، این موضوع باعث قدرت نظام و تقویت قدرت دولت خواهد شد.
احمد توکلی در گفت‏وگوی اختصاصی با هفته نامه پنجره گفت: عدالت وقتی معنا پیدا می‎کند که قانون بدون تبعیض نسبت به همه، چه صاحبان حق و چه متهمان اجرا شود که این کار باعث تقویت نظام خواهد شد؛ زیرا معلوم می‎شود در نظام اسلامی ضعیف و قوی در برابر قانون یکسان هستند.
 
بحث رسیدگی به پرونده فساد در بیمه ایران مسأله‎ای است که به واسطه در میان بودن نام برخی از مسئولین عالی‎رتبه در بین متهمان، شهرتی خاص در بین مردم پیدا کرده است و در این خصوص تابه‎حال چند نفر از نمایندگان مجلس، افشاگری‎‎هایی هم داشته‎اند و از سوی دیگر پاسخ‎‎هایی از برخی از افراد دولت به سخنان آنان داده شده است.

 اما موضوعی که این روز‎ها سبب توجه افکار عمومی به پرونده فساد در بیمه ایران است؛ نام بردن غلامحسین محسنی‎اژه‎ای، دادستان کل کشور و سخنگوی قوه قضاییه از محمدرضا رحیمی، معاون اول رییس‎جمهوری به‎عنوان فردی است که در این رابطه باید به اتهامش رسیدگی شود.
 
برای روشن شدن بیشتر موضوع «پنجره» به‎سراغ احمد توکلی نماینده مردم تهران رفت و از چند و چون ماجرا پرسید.
 
این نماینده مجلس معتقد است عدالت وقتی معنا پیدا می‎کند که قانون بدون تبعیض نسبت به همه، چه صاحبان حق و چه متهمان اجرا شود و در مورد افشاگری خود نیز می‎‎گوید من تحت فشار نبودم اما قوه قضاییه تحت فشار بود که به وظیفه‌اش عمل نکند، ولی قوه قضاییه به وظیفه خود عمل می‎کند.
 
متن کامل این گفتگو را در ادامه بخوانید تا از نظرات احمد توکلی نماینده مجلس شورای اسلامی پیرامون مفاسد اقتصادی مسؤولان مطلع شوید:
 
قوه قضاییه اعلام کرده که اتهاماتی متوجه آقای رحیمی معاون اول رییس‎جمهوری است. در این زمینه چه اقدامی برای احضار وی انجام شده است؟

عدالت وقتی معنا پیدا می‎کند که قانون بدون تبعیض نسبت به همه، چه صاحبان حق و چه متهمان اجرا شود. در اسلام این‎گونه نیست که اگر قانون را نسبت به یک مدیر اجرا کردیم نسبت به ضعیف اجرا نکنیم.

در زمان پیامبر زنی به اتهام سرقت بازداشت شد و جرمش هم به اثبات رسید و پیامبر نیز قصد داشت حد را اجرا کند، عده‎ای از بزرگان قریش آمدند خدمت پیامبر و گفتند این فاطمه بنی مخزوم از قبیله بنی مخزوم است که از تیره قریش بشمار می‎رود، این برای قریش مناسب نیست که اولین زنی که حد در موردش به اجرا در می‎آید از قریش باشد، شما تخفیف دهید و حد را اجرا نکنید.

آثار غضب بر چهره پیامبر آشکار شد و در حالی‎که خشم خود را فرو می‎خورد، فرمود: در گذشته جوامعی بودند که به‎دلیل این‎که قانون را نسبت به افراد ضعیف اجرا می‎کردند و به افراد سرشناس که می‎رسیدند اجرا نمی‎کردند و منقرض شدند و خدا آن‎‎ها را منقرض و حد را جاری کرد.

در جمهوری اسلامی و اوایل انقلاب ما نمونه‎‎های برجسته‎ای داریم؛ مثلا آیت‌الله گیلانی پسر خودش را به‎خاطر جرائمی که مرتکب شده بود، محکوم به اعدام کرد. اوایل انقلاب این حوادث زیاد اتفاق می‎افتاد.

در پرونده استفاده از شرکت بیمه، اتهاماتی متوجه معاون اول رییس‎جمهوری است که الحمدالله قوه قضاییه پس از تکمیل پرونده می‎خواهد سراغش برود. این وظیفه قوه قضاییه است اگر غیر از این اقدام کند در واقع به خدا و خلق خدا مدیون است. ما فکر می‎کنیم همان‎طور که دادگاه برخی کارمندان دون پایه زیر دست آقای رحیمی را تعقیب کرد باید آقای رحیمی را هم تعقیب کند.
 
اقدامات دستگاه قضایی در ارتباط با این پرونده را تا به حال چگونه ارزیابی می‎کنید؟

ارزیابی من در این زمینه مثبت است برای این‎که پرونده را با دقت پیش برده‌اند تا آن‎جا که اطلاع دارم فقط همین مورد باقی مانده بود که خوشبختانه اعلام کردند رسیدگی خواهد شد.
 
شما از ابتدای مطرح شدن این موضوع هر از گاهی درباره آن صحبت کرده و بر اجرای عدالت تأکید کرده‌اید به همین دلیل از طرف گروه‎‎های سیاسی و بعضی جا‎ها تحت فشار نبودید که در این رابطه سکوت کنید؟

من تحت فشار نبودم اما قوه قضاییه تحت فشار بود که به وظیفه‌اش عمل نکند ولی قوه قضاییه به وظیفه خود عمل می‎کند.
 
به‎عنوان یک نماینده مجلس تا به حال کسی برای شما پیغامی از طرف آقای رحیمی و یا سایر افراد مرتبط او مبنی بر سکوت در این زمینه دریافت نکردید؟

از من مأیوس هستند و به سراغم نیامدند.
 
ماجرای دکترای آقای رحیمی که گویا شکایتی نیز در این زمینه مطرح است، واقعیت دارد؟

دروغ است، در خلاف گویی آقای رحیمی که شکی نیست، درسایت الف متهمش کردیم و آقای نادران هم اسنادش را به دادگاه داد، ما هم تعقیب شدیم ولی محکوم نشدیم و قرار منع تعقیب برای ما صادر شد.
 
چه اسنادی را ارائه دادید که قرار منع تعقیب صادر شد؟

مستندات ارائه دادیم که خودش اسناد را با عنوان دکتر امضا کرده است.
 
برای روشن شدن موضوع بیشتر توضیح دهید؟

آقای رحیمی وقتی رییس واحد جنوب دانشگاه آزاد بود و هنگامی که رییس دیوان محاسبات بود به‎عنوان دکتر محمدرضا رحیمی امضا می‎کرد. در حالی‌که مدرک دکترا نداشته است. اسناد را ارائه دادم اما وی نتوانست دکترایی! ارائه کند. قاضی نیز قرار منع تعقیب صادر کرد.
 
پس از تبرئه در بحث دکترای اقای رحیمی، از او شکایت نکردید؟

شکایتی نکردم.
 
خبری نیز مبنی بر توزیع پول بین نمایندگان مجلس توسط رحیمی منتشر شد؟ موضوع چه بود؟

این موضوع درست است و آشکار هم شد. در قضیه استیضاح مرحوم کردان بود که به بهانه کمک به مساجد مبالغی را به نمایندگان پرداخت می‎کردند و اصرار داشتند که نمایندگان امضای خود را پس بگیرند.

 این مسأله رو شد و آقای حیدرپور یکی از نمایندگان مجلس این موضوع را فاش کرد. در قبال آن، رییس مجلس، مدیرکلی که دست به این اقدام زده بود را از مجلس اخراج کرد و رییس‎جمهوری هم این مدیر را عزل کرد اما می‎بایست آقای رحیمی که رییس این مدیر بود عزل می‎شد. نه این‎که به او ارتقا مقام بدهند. مدیر مذکور از طرف خودش این کار را نکرده بود. حالا آقای رحیمی ایرادی کرده که دادگاه باید تکلیفش را مشخص کند.
 
برخی در دولت معتقدند پرداختن به موضوع رحیمی در زمان هدفمند کردن یارانه‎‎ها باعث تضعیف دولت می‎شود، نظر شما چیست؟

امیرالمؤمنین برای زره خود که در دست دیگری بود و مدعی مالکیت این زره را داشت، نزد قاضی که خودش تعیین کرده بود رفت. این موضوع باعث عزت امیرالمؤمنین و نظام اسلامی شد یا باعث خدشه دار شدن آن.

 وقتی حضرت علی (علیه‎السلام) به شریح قاضی گفت تو قضاوتت غلط است، از من شاهد خواستی، که به دادگاه آوردم. یعنی امیرالمؤمنین به تمام قوانین و مقررات تمکین کرده است.
 
اگر آقای رییس‎جمهوری از عدالت می‎گوید، عدالت به این است که قانون نسبت به همه یکسان اجرا شود. همه در برابر قانون طبق قانون اساسی با هم برابرند. معاون اول هم باید به دادگاه برود و از خود دفاع کند، ممکن است دلایلش کافی باشد، در نتیجه مبرا خواهد شد، این موضوع باعث قدرت نظام و تقویت قدرت دولت خواهد شد.

 اگر معلوم شد اتهامات به ایشان وارد است و ایشان مجرم است، باید عزل و مجازات شود، از این منظر هم موضوع، باعث تقویت نظام خواهد شد؛ زیرا معلوم می‎شود در نظام اسلامی ضعیف و قوی در برابر قانون یکسان هستند.
ارسال به دوستان