۳۰ شهريور ۱۴۰۳
به روز شده در: ۳۰ شهريور ۱۴۰۳ - ۲۱:۰۹
فیلم بیشتر »»
کد ۱۵۱۵۷۵

داوران ما در اندازه‌اي نبودند كه به جام ملت‌ها بروند

كارشناس داوري فوتبال گفت: روي هم رفته عملكرد داوران‌مان در نيم فصل اول بد نبود و اشتباه هايي هم صورت گرفت كه اجتناب ناپذير است.

اسماعيل صفيري در گفت‌وگو با ايسنا، درباره عملكرد داوران در نيم فصل اول اظهار كرد: روي هم رفته عملكرد داوران‌مان بد نبود. يك سري اشتباه هايي صورت گرفت، ولي به هر حال آنها هم اجتناب ناپذير است. بايد سعي كنيم كه از اشتباه هايمان درس بگيريم و بتوانيم روز به روز داوري‌مان را بهتر كنيم. داوري ما هنوز جا براي كمتر اشتباه كردن و پيشرفت كردن دارد.

كمك داور بين المللي سابق فوتبال ايران در مورد اظهارنظرهاي مربيان و داوران ليگ نسبت به يكديگر اظهار كرد: هر چيزي بايد جاي خودش باشد. مربيان ما بايد در مورد طرز بازي تيم ها، تاكتيك بازي و فوتبال نظر بدهند. داوران هم بايد قضاوت كنند و اصلا لزومي ندارد كه داوران ما مصاحبه كنند. اين چيزي است كه در كشور ما بد جا افتاده و داوران مصاحبه مي كنند. اصلا هيچ جاي دنيا اين طور نيست. داور كارش قضاوت است. در مورد داوران هم بايد اهل فن قضاوت كنند. داور نبايد از خودش دفاع كند و يا مصاحبه كند كه بخواهد حقانيت خودش را ثابت كند. آن قدر آدم كارشناس و كار بلد داريم كه بخواهند بي طرفانه در مورد قضاوت داوران نظر بدهند.

صغيري درباره علت اين اظهارنظرها گفت: به نظر من مربيان ما با توجه به مسووليتي كه دارند مي خواهند مصاحبه كنند و وارد مسايل داوري مي شوند. چون حس مي كنند از مسايل داوري ضربه مي خورند و امتيازهايي را از دست مي دهند. ولي همان مربيان هم ممكن است يك روز از اشتباه داوري سود ببرند.

وي در ادامه افزود: داوران ما نبايد هر تصميمي را كه مي گيرند توجيه كنند و بگويند كه تصميمشان درست است يا در مقابل هر كس كه مي خواهد كارشان را به نقد بكشد موضع بگيرند و راسا جواب او را بدهند. به هر حال كميته داوران و فدراسيون فوتبال وجود دارد و آنها هم وظيفه شان اين است كه هم به ضعف داوران بپردازند هم نقطه قوتشان را مطرح كنند و از همه مهم تر وظيفه شان اين است كه موضع داورانشان را تقويت كنند و اجازه ندهند هر كسي وارد حريم داوري بشود. فكر مي كنم جامعه فوتبال ما راضي باشد كه اگر يكي اشتباه مي كند مرجع مورد نظر به آن رسيدگي كند.

او هم چنين در رابطه با حضور نيافتن داوران ايراني در جام ملت هاي آسيا بيان كرد: AFC يك پروسه اي دارد با عنوان داوران اليت يا نخبگان. كنفدراسيون فوتبال آسيا به اين نتيجه رسيده كه فايده ندارد داوري هر كشوري سهميه داشته باشد و داوري كند و متوجه شد كه با اين طرز داوري كردن، داوري هاي آسيا به جايي نمي رسد. به همين علت سيستم نخبگان را اجرا كرد و گفت كه از داوران كمتري در مسابقات بيشتري استفاده مي كند تا آنهايي كه مي توانند با اين در صحنه بودن خودشان را مطرح كنند. با اجراي اين طرح يك فرآيندي را براي جام جهاني و جام ملت ها شروع كرد و در مورد حضور نيافتن داوران ما در جام ملت ها بايد به عقب برگرديم و ببينيم كه عملكرد داوران‌مان در اين مدت چگونه بود. پس از اين كه آقاي مرادي بازنشست مي شود، آسيا با توجه به عملكرد داوران‌مان داوري هاي آنها را در اندازه اي نديده كه بخواهد در جام ملت ها دعوت كند.

اين كارشناس فوتبال با اشاره به اين كه انتخاب نشدن داوران ايراني براي جام ملت ها به عملكردشان در ليگ مربوط نمي شود ادامه داد: AFC توجه به مسابقاتي كه داوران مي روند آنها را انتخاب مي كند. به هر حال آنها داوران را مدت ها زير نظر دارند و اين داوران پرونده و كارنامه دارند و در طول مسابقاتي كه در خارج از كشور به آنها واگذار مي شود عملكردشان را تجزيه و تحليل مي كنند. همانطور كه يك مربي مي خواهد بهترين بازيكنانش در زمين باشند كميته داوران هم بايد بهترين داورانش را در زمين استفاده كند تا بتوانند به درستي قضاوت كنند.
ارسال به دوستان