۳۰ شهريور ۱۴۰۳
به روز شده در: ۳۰ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۹:۱۰
فیلم بیشتر »»
کد خبر ۱۵۴۵۵۷
تاریخ انتشار: ۱۲:۵۸ - ۰۹-۱۱-۱۳۸۹
کد ۱۵۴۵۵۷
انتشار: ۱۲:۵۸ - ۰۹-۱۱-۱۳۸۹

يك ميليون و 359 هزار تومان حداقل مزد هر كارگر در تهران!

وي ادامه داد: ما در اندازه‌گيري‌هاي خود از يك شاخص استاندارد و آمار بانك مركزي كه در بهمن سال 89 اعلام شده است استفاده كرده‌ايم و همچنين كميته مزد در 10 نقطه تهران به جمع‌آوري اطلاعات پرداخته است.

كميته مزد استان تهران كه اين روزها در حال بررسي‌ ميزان دستمزد كارگران در سال آينده است نهايتا به اين جمع‌بندي رسيد كه حداقل مزد هر كارگر در استان تهران بايد يك ميليون و 359 هزار و 435 تومان باشد.

علي‌اكبر عيوضي ـ رييس كميته مزد استان تهران ـ در گفت‌وگو با ايسنا در اين زمينه اظهار كرد: با بررسي‌هايي كه انجام داديم به اين نتيجه رسيديم كه با در نظر گرفتن پنج قلم كالاي اساسي بهداشت و درمان، خوراك، مسكن، حمل‌ونقل و انرژي دستمزد كمتر از يك ميليون و 359 هزار و 435 تومان در تهران زير خط فقر محسوب مي‌شود.

وي اظهار كرد:‌ كميته‌ مزد استان تهران حدود يك ماه است كه تحقيقات همه جانبه خود را براي تعيين مزد استان تهران شروع كرده و امسال جدولي متفاوت‌تر از سال‌هاي گذشته اعلام كرده است.

وي ادامه داد:‌ با توجه به اينكه بر اساس نظر سازمان جهاني بهداشت كالري مورد نياز براي يك نفر در روز دو هزار و 500 كالري است، ما كالري مورد نياز براي هر خانواده‌ چهار نفره را 10 هزار كالري در نظر گرفته‌ايم.

عيوضي با بيان اينكه 11 قلم كالاي خوردني براي تامين دو هزار و 500 كالري مورد نياز هر خانواده‌ ايراني است، بيان كرد: غلات، برنج، ميوه‌جات، سبزيجات، شير و ماست، پنير و گوشت، تخم‌مرغ، حبوبات، قند و شكر و چربيجات كه جمع آن‌ها 34 سهم از 100 سهم كالاي مورد نياز براي هر فرد را تشكيل مي‌دهد.

وي ادامه داد: اگر مبنا فقط غذا و خوراك باشد و ساير نيازهاي ديگر از قبيل مسكن، حمل‌ونقل و انرژي و بهداشت و درمان را در نظر نگيريم، مبلغي كه براي حداقل مزد كارگران در تهران مطرح است 505 هزار و 710 تومان در ماه، معادل حدود 180 هزار تومان در هفته و 16 هزار و 700 تومان در روز است.

رييس كميته مزد استان تهران با بيان اين‌كه براي تعيين ارقام مورد نياز از آمار بانك مركزي در بهمن 1389 استفاده شده است، اظهار كرد:‌اگر هر خانوار نتواند در تهران دستمزدي معادل 505 هزار و 710 تومان در ماه داشته باشد نه تنها نمي‌تواند ساير نيازهاي خود را بر طرف كند بلكه دچار سوء تغذيه هم مي‌شود.

وي گفت: در كنار 34 سهم متعلق به خورد و خوراك سهم‌هايي نظير 3.8 درصد به امور فرهنگي، 1.72 درصد به رستوران و هتل، 3.18 درصد به كالا و خدمات، 6.22 درصد به پوشاك و كفش، 28.6 درصد به مسكن و ‌آب و برق و گاز، 6.26 درصد به لوازم خانگي، 5.4 درصد به بهداشت و درمان، 11.97 درصد به حمل ونقل، 1.63 درصد به ارتباط و 2.7 درصد به تحصيل تعلق مي‌گيرد.

عيوضي در ادامه با تاكيد بر اين‌كه علاوه بر خورد و خوراك، بحث مسكن، آب و برق و گاز، بهداشت و درمان، حمل ونقل چهار فاكتور مهم در جدول تعيين دستمزد سال آينده كارگران است،‌ گفت: اگر بخواهيم سهم اين چهار آيتم مهم زندگي كه نمي‌توان از زندگي روزمره حذف شود را در كنار 505 هزار و 710 تومان خورد و خوراك قرار دهيم مبلغي معادل يك ميليون و 359 هزار و 435 تومان به دست مي‌آيد.

وي ادامه داد: ما در اندازه‌گيري‌هاي خود از يك شاخص استاندارد و آمار بانك مركزي كه در بهمن سال 89 اعلام شده است استفاده كرده‌ايم و همچنين كميته مزد در 10 نقطه تهران به جمع‌آوري اطلاعات پرداخته است.

عيوضي اشاره‌اي هم به هدفمندسازي يارانه‌ها كرد و افزود: در تعيين حداقل دستمزد سال آينده بحث هدفمندسازي يارانه‌ها را نيز بايد در نظر گرفت، در صورتي اين حقوق تحقق مي‌يابد كه هدفمندسازي يارانه‌ها باعث افزايش بي رويه قيمت‌ها نشود و دولت نظارت خود را از روي قيمت‌ كالاها برندارد.

رييس كميته مزد استان تهران با تاكيد بر اين‌كه اگر قيمت‌ها بعدها از اجراي قانون هدفمندسازي يارانه‌ها زياد شود زندگي مردم دچار مشكلات زيادي مي‌شود، خاطر نشان كرد: از دولت خواهش مي‌كنيم نظارت بر روي قيمت‌ها را قطع نكند و با كساني كه با احتكار كالاها قيمت را افزايش مي‌دهند مبارزه كند.

عيوضي در پايان گفت: از دوستان خود در شوراي عالي كار مي‌خواهيم تا از ارقام و نظرات مناسب استفاده كنند زيرا كارگران چرخه اقتصاد را به دست دارند و با توجه بيشتر به آن‌ها بهره‌وري در كشور نيز افزايش بيشتري مي‌يابد.
ارسال به دوستان
عذرخواهی نماینده طالبان از ملت ایران ادعای رویترز: ابراهیم عقیل فرمانده حزب الله لبنان ترور شد روایت بخشی از زندگی شهید محمد بروجردی در فیلم غریب تاج: کنفدراسیون فوتبال آسیا مصوبه‌ای داشته که اگر نواقص ورزشگاه‌ها را برطرف نکنیم، تمام آن‌ها را رد خواهد کرد امام جمعه شیراز: اگر تجهیزات موشکی نبود رژیم صهیونیستی تا تهران را بمباران می‌کرد ۳ شهید و ۱۷ زخمی؛ اولین آمار رسمی از حمله هوایی به بیروت (فیلم) وقوع حادثه امنیتی در دریای سرخ حملۀ صهیونیست‌ ها به بیروت (فیلم) معاون سید حسن نصرالله ترور شد؟ انفجار در ضاحیه جنوبی بیروت/ زخمی شدن شماری زن و کودک ترکیب استقلال مقابل نساجی مازندران عراقچی عازم نیویورک شد کدام دستگاه‌ ها از تعطیلی پنجشنبه‌ ها مستثنی شدند؟ سید حسن خمینی: بیخود می‌گوییم دعوای مذهبی داریم؛ دعوا برای خودمان‌ است! امام اگر توفیق داشت، به خاطر این است که پا روی نفس خودش گذاشت شهدای نوار غزه به ۴۱ هزار و ۲۷۲ نفر رسید