۰۸ دی ۱۴۰۳
به روز شده در: ۰۸ دی ۱۴۰۳ - ۰۲:۱۲
فیلم بیشتر »»
کد خبر ۱۵۶۱۴۹
تاریخ انتشار: ۱۷:۴۳ - ۲۳-۱۱-۱۳۸۹
کد ۱۵۶۱۴۹
انتشار: ۱۷:۴۳ - ۲۳-۱۱-۱۳۸۹

مصوبات مجمع تشخيص مصلحت نظام

با تصویب 14 بند باقی‌ مانده سیاست‌های کلی مربوط به تحول در نظام آموزش و پرورش در مجموع 14 بند اصلی و 30 بند زیرمجموعه در قالب 44 بند به پایان رسید.
واحد مرکزی خبر- جلسه امروز مجمع تشخیص مصلحت نظام، با حضور وزیر آموزش و پرورش و معاونان مربوط و رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی تشکیل شد وتدوین سیاست‌های کلی برای ایجاد تحول در نظام آموزش و پرورش کشور ادامه یافت.

 با تصویب 14 بند باقی‌ مانده سیاست‌های کلی مربوط به تحول در نظام آموزش و پرورش در مجموع 14 بند اصلی و 30 بند زیرمجموعه در قالب 44 بند به پایان رسید.

پس از طرح موارد پیشنهادی کمیسیون علمی، فرهنگی و اجتماعی مجمع و بحث و استدلال اعضا، مقرر شد در بخش تحول در ساختار مالی، اداری و نظام مدیریتی، موارد زیر مورد تأکید قرار گیرد:

1-7- بازمهندسی ساختار اداری در سطوح مختلف با رویکرد چابک‌سازی اداری و تمرکززدایی در امور تصدی‌گری با ظرفیت‌سازی، توانمندسازی و تسهیل شرایط برای توسعه مشارکت‌های مردمی و بخش‌های غیردولتی و تقویت مشارکت معلمان، دانش‌آموزان، خانواده‌ها، حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌ها و سایر نهادهای عمومی و دستگاه‌های دولتی در فرآیند تعلیم و تربیت با توجه به رویکرد سازمان یادگیرنده.

2-7- نهادینه‌سازی فرهنگ مشارکت و مسئولیت‌پذیری و توسعه مشارکت مردم و نهادهای اقتصادی، نهادهای مدیریت شهری (شوراها، شهرداری)، بنیادهای عام‌المنفعه و خیرین در ساخت و اداره مدارس.

 3-7- رعایت اولویت در بودجه موردنیاز آموزش و پرورش در لوایح بودجه سنواتی به منظور تحقق اهداف و مأموریت‌های مندرج در سیاست‌های کلی. 4-7- بهبود مدیریت منابع و مصارف با هدف ارتقاء کیفیت و بهره‌وری نظام آموزش و پرورش.

همچنین در خصوص بهینه‌سازی فضا، زیرساخت‌های کالبدی و تجهیزات مدارس در راستای تحقق اهداف نظام تعلیم و تربیت اسلامی، بر موارد زیر تأکید شد:

1-8- استانداردسازی، بهسازی، زیباسازی، مقاوم‌سازی و مصون‌سازی مدارس با رعایت اصول معماری اسلامی ایرانی، مکان‌یابی و توزیع فضا براساس آمایش سرزمین، طراحی و ساخت مجتمع‌های آموزشی و تربیتی و توسعه مشارکت مردم و نهادهای مدیریت شهری در احداث و نگهداری مدارس.

 2-8- احداث واحدهای آموزشی و پرورشی جدید متناسب با افزایش جمعیت و توسعه مناطق مسکونی و الزام سازندگان شهرک‌ها به احداث واحدهای موردنیاز آموزش و پرورش.

 3-8- ارائه الگو و استاندارد لازم‌الرعایه برای ساخت مدارس از طرف وزارت آموزش و پرورش. 4-8- تجهیز مدارس به فناوری اطلاعاتی و ارتباطی و فراهم آوردن زمینه استفاده بهینه از آموزش‌های مرتبط با فناوری‌های نو در مدارس.

 9- افزایش اختیارات و ارتقای نقش مدرسه جهت تحقق اهداف و مأموریت‌های مندرج در ماده یک سیاست‌های کلی و تقویت مناسبات صحیح و سازنده آموزش و پرورش با خانواده‌ها، رسانه‌ها و جامعه به عنوان نقطه اتکاء دولت و ملت در توسعه همه‌جانبه با تعیین استانداردهای آموزشی و پرورشی و ارتقاء پاسخگویی مدارس در برابر مردم و نظام آموزش و پرورش با تأمین نظارت‌های لازم.

10- توسعه و تعمیق عدالت آموزشی و پرورشی در کشور و فراهم آوردن فرصت‌های برابر آموزشی و پرورشی برخوردار از کیفیت برای تمام مردم ایران در مناطق مختلف کشور و تقویت آموزش و پرورش مناطق مرزی با تأکید بر توانمندسازی معلمان و دانش‌آموزان این مناطق.

 11- تأمین ثبات مدیریت در آموزش و پرورش با رویکرد ملی و دور نگه داشتن محیط آموزش و پرورش از فراز و نشیب‌ها و دسته‌بندی‌های سیاسی.

12- ضرورت هماهنگی و انسجام بین اهداف، سیاست‌ها، برنامه‌ها و محتوای تعلیم و تربیت در آموزش و پرورش، آموزش عالی و سایر دستگاه‌های ذیربط و ارتقاء جایگاه آموزش و پرورش از نظر شاخص‌های کمی و کیفی در سطح منطقه و جهان به منظور تحقق اهداف سند چشم‌انداز بیست ساله جمهوری اسلامی ایران.

 13- توسعه ظرفیت‌ها و توانمندی‌های آموزش و پرورش برای حضور فعال و سازنده در صحنه‌های بین‌المللی و منطقه‌ای.

14- استقرار نظام جامع رصد، نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت در نظام آموزش و پرورش.
ارسال به دوستان