۳۰ شهريور ۱۴۰۳
به روز شده در: ۳۰ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۸:۲۵
فیلم بیشتر »»
کد خبر ۱۵۶۶۳۷
تاریخ انتشار: ۱۷:۱۸ - ۲۷-۱۱-۱۳۸۹
کد ۱۵۶۶۳۷
انتشار: ۱۷:۱۸ - ۲۷-۱۱-۱۳۸۹

خلع سلاح خودروها با ابتكار دانشمند ايراني!

شيرواني كه دكتراي مهندسي مكانيك از دانشگاه بث و رييس بخش تحليل، شبيه‌سازي و علم سايش مهندسي دانشگاه انگليا راسكين است همچنين اظهار كرد: ايده ما اين است كه تمام خودروها از اين نوع كاپوت برخوردار شوند.
استاد ايراني دانشگاه «انگليا راسكين» انگلستان و همكارانش در حال ساخت نوعي كاپوت خودرو دوستدار عابران پياده هستند كه در صورت برخورد با مانع به سمت داخل تا شده و به كاهش تلفات انساني در تصادفات كمك مي‌كند.

به گزارش ايسنا اين محققان در حال ساخت يك «جذب كننده انرژي الكترونيكي آلومينيومي» در يك ورق فلزي هستند كه به سمت داخل جمع مي‌شود.

انتظار مي‌رود كه اين فناوري به طور قابل توجهي ميزان تلفات موتور و دوچرخه‌سواران و همچنين عابران پياده را در تصادفات جاده‌اي كاهش دهد.

«كاپوت دوستدار عابران پياده» توسط دانشمندان مركز تخصصي سلباند و با همكاري دانشگاه انگليا راسكين در كمبريج ساخته شده است.

استاد حسن شيرواني از دانشگاه انگليا راسكين گفت كه اين طرح پيشگام مي‌تواند تا 60 درصد به كاهش ضربات به سر در افرادي كه با خودرو تصادف مي‌كنند، منجر شود.

وي افزود: در زمان برخورد،‌ عابر، ناخودآگاه با نيرويي به سمت كاپوت كشيده مي‌شود. اگر انرژي سينتيك برخورد جذب نشود، كاپوت نيز همان ميزان نيروي وارد شده به آن را توليد مي‌كند. اين طراحي به كاهش ضربات وارد به سر تا ميزان 50 تا 60 درصد منجر مي‌شود چرا كه با ساختار فروپاشي در خود انرژي را جذب مي‌كند.

 شيرواني كه دكتراي مهندسي مكانيك از دانشگاه بث و رييس بخش تحليل، شبيه‌سازي و علم سايش مهندسي دانشگاه انگليا راسكين است همچنين اظهار كرد: ايده ما اين است كه تمام خودروها از اين نوع كاپوت برخوردار شوند.

 در همين حال يك سخنگوي كمپين طرفدار دوچرخه‌سواران كمبريج اظهار كرد: هر چيزي كه باعث كاهش صدمات وارده به كاربران آسيب‌پذير جاده‌اي بشود خوب است، اما اين روش به نظر بسيار پرهزينه بوده و راه‌هاي ديگر بسياري براي كاهش صدمات وجود دارد كه مي‌توان از آنها بهره برد.

عابران پياده و دوچرخه‌سواران 20 درصد تلفات جاده‌اي را در اروپا تشكيل مي‌دهند.
ارسال به دوستان
تاج: کنفدراسیون فوتبال آسیا مصوبه‌ای داشته که اگر نواقص ورزشگاه‌ها را برطرف نکنیم، تمام آن‌ها را رد خواهد کرد امام جمعه شیراز: اگر تجهیزات موشکی نبود رژیم صهیونیستی تا تهران را بمباران می‌کرد ۳ شهید و ۱۷ زخمی؛ اولین آمار رسمی از حمله هوایی به بیروت (فیلم) وقوع حادثه امنیتی در دریای سرخ حملۀ صهیونیست‌ ها به بیروت (فیلم) معاون سید حسن نصرالله ترور شد؟ انفجار در ضاحیه جنوبی بیروت/ زخمی شدن شماری زن و کودک ترکیب استقلال مقابل نساجی مازندران عراقچی عازم نیویورک شد کدام دستگاه‌ ها از تعطیلی پنجشنبه‌ ها مستثنی شدند؟ سید حسن خمینی: بیخود می‌گوییم دعوای مذهبی داریم؛ دعوا برای خودمان‌ است! امام اگر توفیق داشت، به خاطر این است که پا روی نفس خودش گذاشت شهدای نوار غزه به ۴۱ هزار و ۲۷۲ نفر رسید احتمال وقوع سیلاب در ۵ استان شهادت عضو کتائب حزب‌الله عراق در سوریه راه اندازی مرکز مصرف قانونی مواد مخدر در بلژیک / تلاش برای کاهش مصرف مواد در خیابان