۳۱ شهريور ۱۴۰۳
به روز شده در: ۳۱ شهريور ۱۴۰۳ - ۰۰:۵۸
فیلم بیشتر »»
کد خبر ۱۵۸۰۱۰
تاریخ انتشار: ۱۶:۳۲ - ۱۰-۱۲-۱۳۸۹
کد ۱۵۸۰۱۰
انتشار: ۱۶:۳۲ - ۱۰-۱۲-۱۳۸۹
دبيرشوراي عالي انقلاب فرهنگي خبر داد:

"نقشه جامع علمي" نظام علم و فناوري کشور را متحول می کند

سند نقشه جامع علمي کشور يک سند بالادستي و داراي اعتبار برابر با ساير اسناد راهبردي نظام مانند سند چشم انداز بيست ساله خواهد بود که با اين اسناد داراي هماهنگي کامل است.
  عصرایران - دکتر محمدرضا مخبر دزفولي در تشريح روند تدوين نقشه جامع علمي کشور گفت: در سال 1385با ابتکار رهبر معظم انقلاب عبارت «نقشه جامع علمي کشور» وارد ادبيات علمي کشور شد و ايشان در ديدار با روساي دانشگاه‌ها فرمودند «خوب است ما يک نقشه جامع علمي در کشور داشته باشيم» و مسوليت تدوين اين نقشه را به شوراي عالي انقلاب فرهنگي محول فرمودند.

دبيرشوراي عالي انقلاب فرهنگي در ادامه گفت: از سال 1386 کميسيون تخصصي تدوين اين نقشه در دبيرخانه شوراي عالي انقلاب فرهنگي تشکيل شد و آنچه که از ابتداي کار مورد اتفاق و تاکيد قرار گرفت نگارش اين سند با رويکرد اسلامي و ايراني بود.

عضو هيات علمي دانشگاه تهران در ادامه با اشاره به بخش‌ها و اجزاي نقشه جامع علمي کشور گفت: در فصل اول مباني تدوين نقشه به‌ صورت مشروح مورد بررسي قرار گرفت و وضعيت موجود و مطلوب، اهداف کلان متناسب با چشم‌اندازهاي نقشه مورد موشکافي قرار گرفت.

دبير شوراي عالي انقلاب فرهنگي درباره فصل چهارم نقشه گفت: اين فصل شامل سيزده راهبرد کلان است که ذيل هر راهبرد کلان چندين راهبرد ملي و ذيل هرکدام از راهبردها چندين اقدام ملي دسته‌بندي شده است.

مخبردزفولي در ادامه در مورد فصل پنجم نقشه جامع علمي کشور نيز گفت: اين فصل از نقشه را مي‌توان يکي از مهم‌ترين اجزاي نقشه دانست که در آن با همکاري بيش از يکصد مرکز علمي حوزوي و دانشگاهي و دو هزار نفر از اساتيد حوزه و دانشگاه تقسيم کارملي جهت اجرايي شدن نقشه به ‌صورت ريز مورد تدوين قرارگرفته است.

دبير شوراي عالي انقلاب فرهنگي درباره نحوه بازنگري اين سند مهم نيز گفت: با توجه به روند شتابان جريان علم در جهان، اين نقشه توسط يک ستاد به ‌صورت مداوم مورد پايش قرار خواهد گرفت و در صورت لزوم مورد بازنگري قرار خواهد گرفت.

عضو هيات علمي دانشگاه تهران درباره ارتباط اين سند با ساير اسناد راهبردي نظام نيز گفت: سند نقشه جامع علمي کشور يک سند بالادستي و داراي اعتبار برابر با ساير اسناد راهبردي نظام مانند سند چشم انداز بيست ساله خواهد بود که با اين اسناد داراي هماهنگي کامل است.

دبيرشوراي عالي انقلاب فرهنگي در پايان با اشاره به ابلاغ نقشه جامع علمي کشور از جانب رئيس جمهور در چند روز آينده گفت: اجرايي شدن اين نقشه و سند مهم که مي‌تواند نظام علم و فناوري کشور را دستخوش تحول کند بدون همکاري اصحاب رسانه مقدور نخواهد بود.

 
 
ارسال به دوستان
انفجار پیجرها بخش کوچکی از یک ماجرای به هم پیچیده است- فریدمن مقام سازمان ملل: در این لحظه بسیار خطرناک برای کل منطقه، خواستار حداکثر خویشتنداری هستم تخت روانچی: رژیم صهیونیستی بازی خطرناکی را در لبنان انجام می‌دهد قطعنامه پارلمان اروپا در واکنش به اقدامات طالبان علیه زنان نشست شورای امنیت درباره انفجار های لبنان بایدن: آتش بس غزه واقعی است استفاده از تلگرام در دستگاه‌های نظامی و اداری اوکراین ممنوع شد همستر کامبت لیست شد/ به زودی تکلیف سکه‌ها مشخص می‌شود همستر کامبت لیست شد/ به زودی تکلیف سکه‌ها مشخص می‌شود به تعویق افتادن سفر عراقچی به لبنان به توصیه سید حسن نصرالله لاوروف: اتهامات آمریکا درباره ارسال موشک توسط ایران و کره شمالی به روسیه جعلی است پیام تسلیت پزشکیان در پی درگذشت استاد محمود حکیمی پرسپولیس با برد به استقبال دربی رفت احتمال ابتلا به آلزایمر با مصرف این ادویه در غذا جشن بزرگ میلاد پیامبر(ص) در تهران (عکس)