۳۱ شهريور ۱۴۰۳
به روز شده در: ۳۱ شهريور ۱۴۰۳ - ۰۰:۵۸
فیلم بیشتر »»
کد خبر ۱۵۹۹۱۱
تاریخ انتشار: ۱۸:۵۰ - ۲۵-۱۲-۱۳۸۹
کد ۱۵۹۹۱۱
انتشار: ۱۸:۵۰ - ۲۵-۱۲-۱۳۸۹

بحران درياچه اروميه گريبانگير 600 هزار هكتار اراضي كشاورزي

به گفته رئيس سازمان جهاد كشاورزي آذربايجان شرقي، سرمازدگي، تگرگ، آفات طبيعي، سيل و خشكسالي بلايايي است كه در اين استان همواره رخ مي‌دهد.
رئيس سازمان جهاد كشاورزي آذربايجان شرقي اعلام كرد: 607 هزار هكتار از اراضي اين استان تحت تاثير بحران درياچه اروميه قرار گرفته است.

به گزارش مهر، مسعود محمديان ظهر چهارشنبه در جمع خبرنگاران افزود: اين رقم 307 هزار هكتار از اراضي ديم و 300 هزار هكتار از اراضي ابي آذربايجان شرقي را شامل مي‌شود.

وي همچنين هشدار داد: وضعيت اراضي كشاورزي پنج شهرستان بناب، عجب شير، شبستر، آذرشهر و مراغه با وسعتي بالغ بر 204 هزار هكتار در معرض آسيب جدي قرار گرفته است.

محمديان يادآور شد: در صورت ادامه پسروي آب درياچه، وزش بادهاي نمكي موجب از بين رفتن اراضي كشاورزي استان و نيز شوري آبهاي زيرزميني خواهد شد.

رئيس سازمان جهاد كشاورزي آذربايجان شرقي در ادامه از توليد 4.9 ميليون تن انواع محصولات كشاورزي در استان خبر داد.

مسعود محمديان تصريح كرد: در مجموع، توليدات زراعي استان در سال 89 نسبت به سال قبل 14 درصد و محصولات باغي نيز هشت درصد رشد داشته است.

وي همچنين با اشاره به وجود 142 سد و بند در استان براي مهار آبهاي سطحي اظهار كرد: اين تعداد سد و بند در مجموع 224 هزار هكتار اراضي پاياب دارد كه طي پنج سال با اجراي پروژه‌هاي زهكشي و پاياب سدها، تمام آنها به كشت آبي تبديل مي‌شود.

محمديان در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به افزايش سطح پوشش بيمه كشاورزي گفت: سطح پوشش بيمه در سال 89 در اراضي زراعي 64 درصد و در باغات نيز 40 درصد افزايش يافته است.

وي با تاكيد بر اهميت افزايش ميزان پوشش بيمه محصولات كشاورزي براي جبران خسارات احتمالي افزود: براي سال 90 پوشش 100درصدي بيمه محصولات كشاورزي مورد هدف استان قرار گرفته است.

وي همچنين با بيان اين‌كه در اين زمينه پيشگيري مهمتر از جبران خسارت است افزود: بر اساس سياستهاي بيمه مركزي، كشاورزاني كه محصولات خود را بيمه كرده اما با اقدامات پيشگيرانه مانع از بروز خسارت شده اند از جوايز تشويقي ويژه‌اي برخوردار خواهند شد.

به گفته رئيس سازمان جهاد كشاورزي آذربايجان شرقي، سرمازدگي، تگرگ، آفات طبيعي، سيل و خشكسالي بلايايي است كه در اين استان همواره رخ مي‌دهد.

وي با بيان اين‌كه در فصل كشت پاييزه امسال، اراضي استان با 95 درصد كاهش بارندگي مواجه بود ادامه داد: اين رقم كاهش بارندگي به طور حتم موجب كاهش محصولات ديم استان خواهد شد.

محمديان در ادامه اين گفتگو، در پاسخ به سوالي در خصوص دليل واردات تخم مرغ از كشور تركيه با وجود مراكز توليد اين محصول در استان افزود: آذربايجان شرقي با توليد سالانه 72 هزار تن تخم مرغ 9 درصد توليد كشور را در اختيار داشته و از اين نظر در رتبه سوم قرار گرفته است.

وي ادامه داد: بيشتر از نصف اين ميزان توليد مازاد بر نياز استان بوده و بقيه به استانهاي ديگر و نيز كشورهاي همجوار صادر مي‌شود.

رئيس سازمان جهاد كشاورزي آذربايجان شرقي در خصوص وادرات تخم مرغ با وجود اين آمار گفت: دليل واردات اين محصول تنظيم بازار ناشي از كمبود تخم مرغ در ساير استانهاي كشور و نيز افزايش شديد قيمت آن بوده و موجب تحت تاثير قرار گرفتن توليد داخل نشده است.

رئيس سازمان جهاد كشاورزي آذربايجان شرقي در بخش ديگري از آخرين مصاحبه خود در سال 89 با بيان اين‌كه بحث ايجاد اشتغال براي فارغ التحصيلان كشاورزي در اولويت برنامه‌هاي سال 90 قرار گرفته است افزود: در اين خصوص ايجاد مجتمع‌هاي گلخانه‌اي در پنج شهر تبريز، جلفا، كليبر، عجبشير و ملكان در دستور كار قرار گرفته كه 382 هكتار را بالغ خواهد شد.

به گفته محمدي، با اجراي اين مجتمعهاي گلخانه اي، براي هزار و 740 نفر از فارغ التحصيلان كشاورزي در استان ايجاد اشتغال پايدار مي‌شود.

وي همچنين از اجراي پروژه بزرگ كشت و صنعت دشت تبريز خبر داد و افزود: با اجراي شبكه آبياري به اين دشت، 17 هزار هكتار از اراضي منطقه زير كشت آبي رفته و صنايع ديگري مانند دام و طيور و نيز صنايع تبديلي در منطقه رونق خواهد گرفت.

رئيس سازمان جهاد كشاورزي آذربايجان شرقي با اشاره به وضعيت صادرات محصولات كشاورزي از استان افزود: در سال 89 ميزان صادرات انواع محصولات زراعي و باغي از استان نسبت به سال قبل 11 درصد افزايش يافته است.

وي گفت: آذربايجان شرقي در توليد محصولاتي مانند عسل، پوست، لبنيات و خشكبار از قطبهاي كشور بوده و محصولات خود را به كشورهاي عراق، ارمنستان، آذربايجان و نخجوان صادر مي‌كند.


ارسال به دوستان
انفجار پیجرها بخش کوچکی از یک ماجرای به هم پیچیده است- فریدمن مقام سازمان ملل: در این لحظه بسیار خطرناک برای کل منطقه، خواستار حداکثر خویشتنداری هستم تخت روانچی: رژیم صهیونیستی بازی خطرناکی را در لبنان انجام می‌دهد قطعنامه پارلمان اروپا در واکنش به اقدامات طالبان علیه زنان نشست شورای امنیت درباره انفجار های لبنان بایدن: آتش بس غزه واقعی است استفاده از تلگرام در دستگاه‌های نظامی و اداری اوکراین ممنوع شد همستر کامبت لیست شد/ به زودی تکلیف سکه‌ها مشخص می‌شود همستر کامبت لیست شد/ به زودی تکلیف سکه‌ها مشخص می‌شود به تعویق افتادن سفر عراقچی به لبنان به توصیه سید حسن نصرالله لاوروف: اتهامات آمریکا درباره ارسال موشک توسط ایران و کره شمالی به روسیه جعلی است پیام تسلیت پزشکیان در پی درگذشت استاد محمود حکیمی پرسپولیس با برد به استقبال دربی رفت احتمال ابتلا به آلزایمر با مصرف این ادویه در غذا جشن بزرگ میلاد پیامبر(ص) در تهران (عکس)