۳۰ شهريور ۱۴۰۳
به روز شده در: ۳۰ شهريور ۱۴۰۳ - ۰۵:۰۰
فیلم بیشتر »»
کد خبر ۱۶۳۲۷۴
تاریخ انتشار: ۱۹:۰۶ - ۰۲-۰۲-۱۳۹۰
کد ۱۶۳۲۷۴
انتشار: ۱۹:۰۶ - ۰۲-۰۲-۱۳۹۰

تهرانی ها هر روز 7 هزار تن زباله تولید می کنند

اینکه در بسیاری از شهرهای دنیا زباله هفته ای یک یا دوبار جمع آوری می شود، اما در تهران این مساله روزانه سه بار!! اتفاق می افتد، واقعیتی تلخ است که به دلیل فرهنگ نادرست مصرف است.
زباله های تهران، روزی 3 بار جمع می شوند، در دنیا، هفته ای 3 بار!

کارشناسان زیست محیطی معتقدند، زمین در معرض نابودی است و آلودگی های زیست محیطی تهدید جدی برای این کره به حساب می آید. چند سالی هست که دوم اردیبهشت برابر با 22 آوریل روز جهانی زمین پاک نام گرفته است و هر سلل شعاری دارد.

این بار شعار روز زمین پاک "حفظ منابع آب و خاک و مدیریت پسماند" است. چیزی که اتفاق در ایران توجه عمومی ندارد و پیش بینی های کارشناسان و حتی مدیران شهری، بوی بحران می دهد. در تهران، حتی حوالی کهریزک هم نمی شود رفت. 

در حالی که هر کدام از مسئولان از اجرای ضعیف قانون مدیریت پسماند در استان‌های مختلف گله‌مند هستند، این بار نگاه‌ها متوجه تهیه و تدوین 50 ضابطه درباره مدیریت پسماند و پساب از سوی سازمان محیط زیست است.

محمدعلی شاعری، قائم مقام سازمان حفاظت محیط زیست، یکی از مهم ترین چالش های پیش روی محیط زیست را بحث پسماندها و زباله های خانگی، کشاورزی، بیمارستانی، پسماندهای ویژه و صنعتی عنوان می کند. او دراین باره می گوید: سالانه حدود 16 میلیون تن پسماند در ایران تولید می شود. این مقدار قطعا باید مدیریت شده و به صورت بهداشتی دفع شود. چرا که در غیر اینصورت می تواند چهره زمین و سرزمین ما را آلوده نشان دهد.

وی یکی از مهم ترین بحث ها دررابطه با مدیریت پسماند را وجود آلاینده های صنعتی و آلاینده های با منشا سوخت خودروها می داند: این آلاینده ها باعث انتشار گازها می شود و در نهایت منجر به آلودگی های زیست محیطی در بخش هوا، آب و خاک می شود. سالانه در اثر فعالیت های صنعتی تولید خودرو و تولید سوخت و انرژی، بخش زیادی از آلاینده ها به صورت ذرات معلق در هوا متصاعد می شود و همچنین گاز پساب های صنعتی در محیط زیست رها می شود و محیط زیست را آلوده می کند.

مناطق 4 و 18 بیشترین تولید زباله را دارند

در تهران، روزانه 7 هزار و 500 تن زباله تولید می شود که همه آنها به کهریزک می روند. سید محمد فیاض، مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران دراین باره به خبرآنلاین می گوید: اینکه در بسیاری از شهرهای دنیا زباله هفته ای یک یا دوبار جمع آوری می شود، اما در تهران این مساله روزانه سه بار!! اتفاق می افتد، واقعیتی تلخ است که به دلیل فرهنگ نادرست مصرف است.

وی با تحلیلی از وضعیت تولید زباله مناطق تهران می گوید: مناطق 4 و 18 سالانه سالانه 28 میلیون و 724 هزار و 135 کیلوگرم زباله تولید می کنند. از این مقدار 19میلیون و 736 هزارو 345 کیلوگرم متعلق به منطقه 4 و 8 میلیون و 987 هزارو 790 کیلوگرم سهم منطقه 18 است، در مقابل منطقه 9 با داشتن مجموع 3 میلیون و476 هزارو 400 کیلوگرم زباله کمترین زباله تولیدی را داشته است.

به گفته فیاض نوع پسماندهای خانگی در هر فصل سال متغیر است: زباله تر در فصل گرم سال افزایش و در فصل سرد سال کاهش می یابد. از سوی دیگر بالاترین میزان زباله تولیدی خانگی نیز به مناطقی که به لحاظ جمعیت و وسعت بزرگتر هستند، تعلق دارد.

 جدول آمار تولید زباله در تهران

انواع زباله

میزان تولید در یک روز

میزان تولید در یک سال

زباله خانگی

هفت هزار و 500 تن

2 میلیون تن

نخاله ساختمانی

20هزارتن

هفت میلیون و 300 هزار تن

زباله های بیمارستانی  

بین 80 تا 90 تن

26 میلیون و 160 هزار و 250 کیلوگرم

 

ارسال به دوستان