۳۱ شهريور ۱۴۰۳
به روز شده در: ۳۱ شهريور ۱۴۰۳ - ۰۰:۵۸
فیلم بیشتر »»
کد خبر ۱۶۸۸۴۷
تعداد نظرات: ۸۳ نظر
تاریخ انتشار: ۱۲:۲۹ - ۲۲-۰۳-۱۳۹۰
کد ۱۶۸۸۴۷
انتشار: ۱۲:۲۹ - ۲۲-۰۳-۱۳۹۰

ادغام وزارتخانه ها؛ بلاي جان كشور و سپر بلاي بعضی ها !

ادغام وزارتخانه هاعصر ايران – موضوع ادغام وزارت خانه ها در هفته هاي گذشته تبديل به سوژه اي داغ بين دولت و مجلس و نهادهاي حاكميتي شده و جنجال ناشي از ان ، انرژي و توان زيادي از جامعه را به فرسايش برده است.

متاسفانه بايد اذعان داشت كه فضاي كنوني براي پيشبرد چنين طرحي اصلا مناسب نيست و اين طرح در يك بستر نا مناسب در حال اجرايي شدن است .

اين طرح مهم و حساس در حالي اجرايي مي شود كه حاشيه ها پيرامون دولت در حالت حداكثري است ؛‌ تعامل دولت و مجلس بر سر برخي اختلافات سياسي و حقوقي در شكننده ترين شرايط  خود قرار دارد و بلاتكليفي وزارت خانه ها در برخي موارد حتي رهبري را وادار مي سازد تا براي رفع برخي مشكلات راسا وارد شوند كه حكم حكومتي اخير ايشان درباره ابقاي نيكزاد در سرپرستي وزارت راه – با حفظ سمت وزارت مسكن - پس از به سر آمدن مهلت قانوني سرپرستي از آن جمله است.

علاوه بر شرايط موجود بسياري از ناظران پيشنهادهاي ارايه شده براي ادغام وزارت خانه ها را نيز كارشناسي نمي دانند  و بر اين باورند كه اين پيشنهادها پختگي لازم را ندارد و ممكن است مضرات آن بسيار بيشتر از محاسن آن باشد.

بيشتر نمايندگان مجلس و كارشناسان بر اين باورند ، لايحه اي كه دولت براي ادغام 8 وزارت خانه  و تبديل آن به 4 وزارت خانه به مجلس آورده است كارشناسي نيست و ادغام برخي وزارت خانه ها با هم عملا امكان ندارد يا تبعاتي بسيار منفي براي دولت و مردم خواهد داشت.

شوراي نگهبان هم اخيرا نظر خود را درباره طرح مصوب مجلس درباره ادغام 3 وزارت خانه راه ، مسكن و ارتباطات و تشكيل وزارت خانه " امور زيربنايي" اعلام كرد و اين طرح مصوب مجلس را رد كرد .

ظاهرا همه قضايا به هم پيچيده شده و موضوع ادغام وزارت خانه ها تبديل به كلافي سر درگم شده كه در شرايط كنوني راهي عقلايي براي باز كردن اين كلاف به هم پيچيده متصور نيست .

از سويي همان طور كه اشاره شد حاشيه ها در اطراف دولت به بالاترين حد خود رسيده و از سوي ديگر فضاي تعامل منطقي بين دولت و مجلس عملا از ميان رفته و اين فضا بيشتر به يك فضاي نزاع آلود و تقابل آميز كشيده شده است و هر كس ساز خود را مي نوازد.

به وي‍ژه دولت ثابت كرده است كه تمايلي به اجراي امور در روال منطقي و قانوني اش ندارد و دوست دارد كاري كه به صورت روتين قابل اجرا هست را آنقدر بپيچاند و برايش حاشيه درست كند كه از كاه ، ‌كوه درست شود و از يك مساله عادي ،‌يك مشكل ملي پديد آيد. نمونه اش همين وزارت وزرش و جوانان است كه برغم تصويب مجلس ،‌ تاييد شوراي نگهبان ،‌ پيگيري تمام عيار رسانه ها ،‌ پيگرد قانوني توسط قوه قضاييه و نهايتاً‌تأكيدات رهبر انقلاب ،‌ هنوز اجرايي نشده و تا اين لحظه نه وزير ورزش داريم و نه وزارتش را.
همچنين بركنار وزراي نفت و رفاه و صنايع ،‌قبل از ادغام و مشكلات بعدي از اين قيبل هستند.

با توجه به اين تجربه و سابقه نامطلوب ،‌ هيچ بعيد نيست كه دولت بار ديگر ادغام وزارتخانه ها را دستاويزي جديد براي تقابلات جديد قرار دهد ،‌با اقداماتي مانند: عدم ارائه يا ارئه ناقص لايحه وظايف و اختيارات وزارتخانه هاي جديد ، عدم معرفي وزير در مهلت مقرر ،‌معرفي سرپرست ،به جاي وزير ،‌ معرفي فردي مساله دار براي وزارت تا رأي نياورد و ماجرا ادامه يابد و ... !

البته اين نكته مهم را نبايد ناديده گرفت كه در دولت اراده اي وجود دارد براي پررنگ شدن مسائل حاشيه اي و چه دستاويزي بهتر از ادغام وزارتخانه ها. برخي جريان ها نيك مي دانند كه در يك فضاي آرام و متعارف ، نويت حسابكشي از آنها مي رسد و لذا مي كوشند براي جلوگيري از به جريان افتادن پرونده هاي سنگين مالي شان ،‌ آنقدر حاشيه سازي كنند و مسائل عادي را تبديل به بحران نمايند تا پرونده هاي خودشان به محاق بروند.
براي اين طيف ،‌ بحران سازي ،‌واقعاً ‌حياتي ، ‌از نان شب واجب تر و در حكم اكسيژن است.

البته همين الان هم  بسياري از وزارت خانه هاي كشور بلاتكليف مانده اند . اين اعتراف صريح رييس دولت در مصاحبه اخير تلويزيوني اش بود و ظاهرا و با توجه به اين قضيه حتي اگر فرض را بر اين بگذاريم كه طرح ادغام وزارت خانه ها با همدلي بي سابقه مجلس و دولت هم تصويب شود براي عملياتي شدن اين ادغام ماه ها زمان لازم است و اين يعني تداوم چند ماهه اين بلاتكليفي.

لذا به نظر مي رسد براي پايان دادن به اين بازي و ميدان دادن به طيف مذكور و نيز براي بررسي عقلايي تر موضوع ،‌ بهترين راهكار در شرايط فعلي " مسكوت " گذاشتن طرح ادغام وزارت خانه ها تا اطلاع ثانوي باشد .

 مسكوت گذاشتن اين موضوع هيچ منع قانوني هم ندارد و نمايندگان مجلس مي توانند با تصويب فوريتي يك طرح‌، آن را مسكوت بگذارند تا  شرايط براي عملياتي كردن اين مهم در فضايي مناسب فراهم شود.

ارسال به دوستان
انتشار یافته: ۸۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۲۶
ناشناس
Australia
۱۲:۴۹ - ۱۳۹۰/۰۳/۲۲
16
103
شاید فردا عمری نباشه ! باید همین امروز کار رو یک سره کرد و ...
غ س
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۱۳ - ۱۳۹۰/۰۳/۲۲
0
2
بهترین پیشنهاد وراهکار همین است
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۲۲ - ۱۳۹۰/۰۳/۲۲
1
58
كاملا درست فرموديد آقاي احمدي نژاد و اطرافيانش با بحران سازي سعي در فرار از پاسخگوئي به مردم را دارند.
ولي فرار تا كي و تا كجا؟؟
آيا از خدا هم ميشود فرار كرد؟؟
ایرانی
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۳۹ - ۱۳۹۰/۰۳/۲۲
0
38
دمت گرم عصر ایران الحق که راست گفتی
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۰۹ - ۱۳۹۰/۰۳/۲۲
0
98
از مجلس هم کاری بر نمیاد
موسوی
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۳۸ - ۱۳۹۰/۰۳/۲۲
0
1
دولت طرح ادغام دو وزارتخانه راه و مسکن را با عنوان وزارت زیر بنای به مجلس پیشنهاد داد.
سایت محترم عصر ایران با عنوانی گلایه آمیز از این طرح دولت مقاله نوشت.
اکنون سایت عصر ایران عزیز
ببینید چگونه مجلس با همین سادگی نتنها دو وزارتخانه پیشنهادی دولت را بلکه یک وزارتخانه دیگر را هم در این دو وزارت خانه ادغام می کند!
بگذریم از اینکه شورای نگهبان این ناهنجاری ادغام سه وزارتخانه را نمی پذیرد.
مدل مجلسیان جهت شیرینکاری بیشتر هنجار شکنی و غیر طبیعی است؟
یا اینکه دولت به ظاهر می خواهد دستور مجلس در مورد کاهش وزارتخانه ها را به 17 وزارتخانه عملی کند؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۴۸ - ۱۳۹۰/۰۳/۲۲
43
160
سلام خسته نباشید .
چی فکر میکردیم چی شد!آقای احمدی نژادوقتی رییس جمهورشدند گفتیم فردی مردمی ولایت پذیر وعدالت محور واز متن مردم انتخاب شدندفردی که هیچ گونه وابستگی حزبی جناحی ندارد.ولی ایام گذشت وحالا می بینیم فردی لجباز وازقانون گریزکه متاسفانه مملکت ماراهرروز با یک بحران جدیدی، در منگنه قرار می دهد.نرخ بالای تورم ،افزایش بیکاری ،افزایش بی اخلاقی وفساد اداری و....پیامد کارهای ایشان بود وبدتر از همه که دل تمام محرومین وخانواده های شهدا را خون کرد ایستادن ایشان در مقابل ولایت فقیه.واقعا داریم کجا می ریم ....آیندگان در رابطه با ما چی فکر میکنند.
پاسخ ها
آیناز
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۵۹ - ۱۳۹۰/۰۳/۲۳
ما وضعیت امروز رو همون 6 سال پیش می دیدیم. چقدر هم بهتون گفتیم. ولی ... به هر حال از قشری که احمدی نژاد رو حمایت کرد بیشتر از این انتظار نمی رفت. پیش بینی این روزها اصلا و ابدا سخت نبود. هر بچه ی عاقلی می تونست این رو بفهمه.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۵۱ - ۱۳۹۰/۰۳/۲۲
0
26
وزير نفت كه خوب در رفت و پاسخگوي كسري چند ميليارد دلاري نشد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۲۱ - ۱۳۹۰/۰۳/۲۲
0
5
اینها همه از عدم تمرین صحیح آزادی بیان است
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۳۳ - ۱۳۹۰/۰۳/۲۲
0
28
آفرین به این دولت باهوش! خوب بلده ذهن همه رو درگیر مسأله ادغام کنه و کارای خودش رو جلو ببره و باعث بشه که به از کارهای دیگر دولت غافل بشن.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۱۹ - ۱۳۹۰/۰۳/۲۲
0
2
حالا نقدا این وزیر " بنایی " رو معلوم کنن تا بقیه اش!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۲۹ - ۱۳۹۰/۰۳/۲۲
0
1
تا تنور داغه باید نون رو چسپوند.
مهدی
Belarus
۱۷:۵۲ - ۱۳۹۰/۰۳/۲۲
0
31
به خدا هیج جای دنیا اینقدر بچه بازی نیست که دولت و مجلس ما دارند از خودشون بروز میدن . اون تمدن و مدنیت تاریخی که توی تاریخ ما به کرات وجود داره کجاس ، این لوس بازی های بچه گانه که به هم لج میکنن چه معنایی داره ، شان مردم عزیز ایران این مسخره بازی هاس؟ که هرروز یه خبر راجع به لج بازی مسولینشون بشوند؟ ترا بخدا بس کنید اینقدر به شعور مردم توهین نکنید ، در حال که این کشور این همه دشمن قسم خورده داره که آرزشون نابودی ماست چرا به جون هم افتادین یه نیگاه به همسایه هامون بندازین ما چه جیزمون کمتر از اینهاست ، هوش ، شعور ، پول ، ثروت ، منابع ، سواد ،،،،، ؟ ترا بخدا قسمتون میدم دست از این لج بازیها بردارین ، یک کم فقط یک کم به فکر ساختن کشورمون ، و غرور از دست رفتمون باشین.
محسن
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۰۰ - ۱۳۹۰/۰۳/۲۲
0
24
من فقط میدانم که کارهای حاشیه ای دولت برای به فراموشی سپردن مشکلاتی است که ایجاد کرده, می کند و خواهد کرد.
محسن رحیمی
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۰۵ - ۱۳۹۰/۰۳/۲۲
8
4
واقعا بعد از 30 سال زمانش نرسیده که با مشارکت هرسه قوه و مجمع تشخیص معماری جدیدی از وزارتخانه ها بازتعریف بشه تا دولت بعدی با خاطر آسوده به مردم خدمت بکنه.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۰۶ - ۱۳۹۰/۰۳/۲۲
0
57
عصر ایران خواهشا اینو به گوش سر دبیرتون برسون بر حسب وظیفه ملی اینو برات می نویسم
بحث فناوری اطلاعات چه از نظر پیشرفت کشور چه از منظر پدافند غیر عامل(امنیت شبکه ای که باید از طریق این وزارت خانه پیگیری بشه)
خیلی مهمه
با این ادغام مسخره و مضحک که معلوم نیست بر چه مبنایی هست احتمالا ما یه ده سال دیگه هم تو بحث ای تی عقب می افتیم
تو رو خدا تا دیر نشده این موضوع رو دائم با مقالات پیاپی پیگیری کنید شاید نماینده ها از انجام این اشتباه بزرگ پشیمان شدند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۱۴ - ۱۳۹۰/۰۳/۲۲
0
57
زندگی بعضی افراد به موج و طوفان وابسته است که پنهان بمانند و اگر روزی دریا آرام شود همانند خاشاکی بر روی آب خواهند بود.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۳۶ - ۱۳۹۰/۰۳/۲۲
24
27
بیچاره مردم . می گویند سه میلیون کارمند برای کشور زیاد ومانع فعالیت اند وتا می آیند کوچکش کنند صدا بلندمی شود که کارشناسی نشده !!.
abit
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۰۱ - ۱۳۹۰/۰۳/۲۲
0
20
حالا کاری نداریم اما ادغام وزارت راه و مسکن با مخابرات کجاش کارشناسی شده است ؟البته ازدرایت بالای کارشناسان مجلس هم نباید چشمپوشی کرد!
سارا
United States of America
۰۰:۲۳ - ۱۳۹۰/۰۳/۲۳
0
103
ممنون از عصر ایران با این مقاله مناسب
واقعا عجیبه ها که در کشوری اینطوری ادغام بشه وزارت خونه ها
اونهم وزارت خونه هایی که سالها از قدمت وخدمت اونها میگذره
آخه هرکاری حساب وکتابی داره
نه همینطور فله ای
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۷:۴۳ - ۱۳۹۰/۰۳/۲۳
0
36
جالبه که مجلس هم در این گیر و دار به کمک دولت آمده و پیشنهاد ادغام سازمان میراث فرهنگی را با وزارت ارشاد داده است
اول باید کارنامه سازمان میراث فرهنگی در این چند سال مورد بررسی قرار گیرد بعدا سر فرصت ادغام صورت پذیرد
زهرا
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۰۳ - ۱۳۹۰/۰۳/۲۳
1
51
آخه این همه مشکل توی جامعه هست چرا چسبیدن به ادغام که واقعا بی فایده و حاشیه ای هست به قول دوستان
شهروند دردمند
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۱۱ - ۱۳۹۰/۰۳/۲۳
0
52
به شتر گفتند گردنت كجه ، گفت كجام راسته كه گردنم كج باشه،همه مشكلات از قبيل تورم ،بيكاري، بدحجابي و فساد، تبعيض و... حل شده است و همه فكر و ذكر دولت و مجلس به ادغام مشغوله مگر اين دو حوزه منتخب مردم براي انجام امور مردم نيستند پس چرا فضاي كشور را تبديل به صحنه رو كم كني كردند؟؟؟چه كسي بايد پاسخگوي سوالات مردم باشد؟؟؟
ناشناس
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
۰۹:۲۰ - ۱۳۹۰/۰۳/۲۳
11
51
مجلسي ها چون در برابر دولت کم آوردند به لحاظ قانوني و کارشناسي، درصدد پاک کردن صورت مسئله هستند
دولت که سرخود تصميم به ادغام وزارتخانه نکرده بود اين مصوبه مجلس بود که دولت را به چنين اقدامي ناگزير کرد و اگر دولت هم انجام نمي داد به قانون گريزي متهم مي شد

عصر ايراني‌ها/ اصولگرايان به اصطلاح ميانه رو/ با اين خصومت ها و دشمني ها به هيچ چيزي دست نمي يابيد
تمام توانتون روي هم بگذاريد در انتخابات آينده به ويژه مجلس بيشتر از يک ميليون راي نداريد!!
مهسا
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۱۹ - ۱۳۹۰/۰۳/۲۳
1
50
تا حالا که همه ی ضررها رو مردم کردن ودولتمردان دارن سود میکنن،خدا به فریادمون برسه:((((((((((((
محمد
Iran (Islamic Republic of)
۰۶:۵۴ - ۱۳۹۰/۰۳/۲۴
0
43
چه خوب می شد شما تعریفی از کار کارشناسی ارائه می دادید؟ به نظر شما اضافه کردن وزارت فناوری اطلاعات در عرض یک ساعت به ادغام وزارتهای راه و مسکن کار کارشناسی است؟ توضیح دهید؟
حسین
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۴۷ - ۱۳۹۰/۰۳/۲۴
0
30
نه کار مجلس کارشناسی بود ونه کار دولت .هر دو به دنبال کارهای سیاسی خودشان هستند .کوجک کردن دولت در مقابل بزرگ کردن سایر مراکز!؟ بنام خصوصی سازی وبکام سازمان سازی! بیچاره ملت وکشور ایران که بازیچه دست شده .
سعید
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۲۳ - ۱۳۹۰/۰۳/۲۴
0
33
کار به این که درست هست یا نه ندارم
میتونه باشه میتونه نباشه
اما
بعضی ها این جریانات رو با چه اش وتابی دارن هم میزنند که
بوی گند کاری های خودشون دیگه کسی متوجه نشه
میگی نه نگاه کن
ما مرده و تاریخ زنده
انفجار پیجرها بخش کوچکی از یک ماجرای به هم پیچیده است- فریدمن مقام سازمان ملل: در این لحظه بسیار خطرناک برای کل منطقه، خواستار حداکثر خویشتنداری هستم تخت روانچی: رژیم صهیونیستی بازی خطرناکی را در لبنان انجام می‌دهد قطعنامه پارلمان اروپا در واکنش به اقدامات طالبان علیه زنان نشست شورای امنیت درباره انفجار های لبنان بایدن: آتش بس غزه واقعی است استفاده از تلگرام در دستگاه‌های نظامی و اداری اوکراین ممنوع شد همستر کامبت لیست شد/ به زودی تکلیف سکه‌ها مشخص می‌شود همستر کامبت لیست شد/ به زودی تکلیف سکه‌ها مشخص می‌شود به تعویق افتادن سفر عراقچی به لبنان به توصیه سید حسن نصرالله لاوروف: اتهامات آمریکا درباره ارسال موشک توسط ایران و کره شمالی به روسیه جعلی است پیام تسلیت پزشکیان در پی درگذشت استاد محمود حکیمی پرسپولیس با برد به استقبال دربی رفت احتمال ابتلا به آلزایمر با مصرف این ادویه در غذا جشن بزرگ میلاد پیامبر(ص) در تهران (عکس)