۳۰ شهريور ۱۴۰۳
به روز شده در: ۳۰ شهريور ۱۴۰۳ - ۲۲:۳۹
فیلم بیشتر »»
کد خبر ۱۶۹۲۶۵
تاریخ انتشار: ۱۴:۳۵ - ۲۵-۰۳-۱۳۹۰
کد ۱۶۹۲۶۵
انتشار: ۱۴:۳۵ - ۲۵-۰۳-۱۳۹۰

سبحانی‌نیا: دولت به جای پاسخگویی، ماهیت تذکرها را زیر سئوال می‏برد

نماینده مردم نیشابور در مجلس، افزود: این برداشت دولت از تذکر نمایندگان نیز یکی از راه‏های قانون‏گریزی دولت است، من احساس می‏کنم تذکر و تحقیق و تفحص خوشایند دولت نیست و برهمین اساس دولت تلاش می‏کند که تذکرها و ابزار نظارتی مجلس را زیر سئوال ببرد.

عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی در رابطه با گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دولت مبنی بر مستند نبودن ۴۰۰ تذکر نمایندگان مجلس، گفت: دولت به جای توجه به تذکرها، فرافکنی می‏کند، در واقع این برداشت دولت از تذکر نمایندگان نیز یکی از راه‏های قانون‏گریزی دولت است.

"حسین سبحانی‏نیا" در گفت‎وگو با خانه ملت، در رابطه با گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دولت مبنی بر اینکه حدود ۴۰۰ نمونه از تذکرهای نمایندگان مجلس، نامربوط و دارای ماهیت تقاضا است، گفت: براساس ماده ۱۹۲ آیین‏نامه داخلی مجلس، نمایندگان اجازه بیان تذکرهایی نسبت به دولت را دارا هستند، این حق قانونی نماینده است تا بدین وسیله مسائل و مشکلات اجرایی کشور را تذکر و رفع و رجوع کند.

تذکر و تحقیق و تفحص خوشایند دولت نیست

نماینده مردم نیشابور در مجلس، افزود: این برداشت دولت از تذکر نمایندگان نیز یکی از راه‏های قانون‏گریزی دولت است، من احساس می‏کنم تذکر و تحقیق و تفحص خوشایند دولت نیست و برهمین اساس دولت تلاش می‏کند که تذکرها و ابزار نظارتی مجلس را زیر سئوال ببرد.

دولت به تشویش افکار عمومی می‎پردازد

عضو هیئت رئیسه مجلس با تأکید بر بعد نظارتی مجلس، اظهار کرد: نماینده مجلس از ابزار نظارتی استفاده می‏کند و مسئولان اجرایی نیز باید حق نمایندگان را قبول کنند، اما متأسفانه دولت به جای توجه به تذکرها و ارائه گزارش در این رابطه به طرح این قبیل مسائل و تشویش افکار عمومی می‏پردازد.

عضو فراکسیون روحانیون مجلس، تصریح کرد: دولت به جای توجه و پیگری تذکرها در حال فرافکنی است، در گذشته معمولا زمانی‎که تذکری به دولت داده می‎شد، پس از یک مدت وزیر یا مسئول دستگاه اجرایی گزارشی را در رابطه با تذکر ارائه می‎کرد تا مشکل حل شود، اما در حال حاضر هیچ گزارشی از دستگاه‏های اجرایی به دست مجلس نمی‏رسد، در واقع دولت به جای پاسخگویی، ماهیت تذکرها را زیرسئوال می‏برد.

تذکرهای غیر منطبق با ماده ۱۹۲آیین نامه، به هیچ‏وجه در مجلس قرائت نمی‏شوند

وی با رد این ادعا که تذکرها با ماده ۱۹۲ آیین نامه داخلی، تطابق ندارند، تأکید کرد: تذکری که مخالف با ماده ۱۹۲ آیین نامه داخلی باشد، به‎هیچ‎وجه از سوی فرد مسئول بررسی تذکرها خوانده نمی‎شود، اما زمانی که تذکری قرائت می‎شود به این معنی است که این تذکر مستند و مطابق با ماده ۱۹۲ آیین نامه داخلی مجلس بوده است.

درماده ۱۹۲آئین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی آمده است در کلیه مواردى که نماینده یا نمایندگان مطابق اصل هشتاد و هشتم (۸۸) قانون اساسى ، از رئیس جمهور یا وزیر درباره یکى از وظایف آنان حق سؤال دارند، مى‏توانند درخصوص موضوع موردنظر به رئیس جمهور و وزیر مسؤول کتباً تذکر دهند. هیأت رئیسه تذکر را به رئیس جمهور یا وزیر مربوط ابلاغ و خلاصه آن‌را در جلسه علنی مجلس عنوان مى‏نماید.

پایگاه اطلاع‌رسانی دولت امروز گزارشی مبنی بر مستند نبودن ۴۰۰ تذکر نمایندگان مجلس منتشر کرده است.
ارسال به دوستان