۳۰ شهريور ۱۴۰۳
به روز شده در: ۳۰ شهريور ۱۴۰۳ - ۲۲:۳۹
فیلم بیشتر »»
کد خبر ۱۶۹۷۴۴
تاریخ انتشار: ۱۴:۱۳ - ۳۰-۰۳-۱۳۹۰
کد ۱۶۹۷۴۴
انتشار: ۱۴:۱۳ - ۳۰-۰۳-۱۳۹۰

جمع آوری 31 امضا برای استیضاح صالحی

این روند به این دلیل است که متن استیضاح چاپ شده و در اختیار نمایندگان قرار گیرد. روال نیز بر این است که اسامی نیز درج شود.

اقدام نمایندگان و درخواست استیضاح وزیر خارجه، اقدامی هشدار دهنده است و نتیجه کار بستگی به عکس العمل وزارت خارجه دارد.

دکتر امیدوار رضایی در گفت و گو با تابناک گفت:  طبق آیین نامه، هنوز درخواست استیضاحی تحویل هیئت رئیسه نشده است. نمایندگان باید درخواست خود را در جلسه علنی کتبا به رئیس مجلس ارائه کنند و موضوع آن باید صریح و با ذکر مورد باشد و پس از تایید هیئت رئیسه اقدامات لازم انجام می شود. تا کنون 31 امضا برای این درخواست جمع شده و امکان افزایش این تعداد وجود دارد، ولی تا تحویل رسمی، تعداد امضاها مشخص نیست.

نمایندگان طبق آیین نامه منعی برای پس گرفتن امضای خود ندارند و تا زمان رای‌گیری می توانند امضای خود را پس بگیرند و یا درخواست استیضاح را امضا کنند، اما در صورتیکه تعداد آن به کمتر از 10امضا برسد منتفی شده و از دستور کار خارج خواهد شد. به عنوان مثال در مورد استیضاح وزیر نیرو، نمایندگان تا شب قبل از استیضاح فرصت داشتند تا امضای خود را پس بگیرند. این روند به این دلیل است که متن استیضاح چاپ شده و در اختیار نمایندگان قرار گیرد. روال نیز بر این است که اسامی نیز درج شود.

این عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سوال که آیا استیضاح وزیر خارجه تاثیری بر روند جاری دولت خواهد داشت، گفت: برای بهبود رابطه دولت و مجلس این اقدامات اثرگذار است. هم مجلس باید ملاحظاتی داشته باشد و هم دولت باید حساسیت های مجلس را درک کند تا بتوانند با یکدیگر همکاری داشته باشند. در تعامل بین دولت و مجلس مصلحت به طرح استیضاح نیست. برخی مواقع باید مجلس کوتاه بیاید و برخی مواقع دولت و نمی توان این انتظار را داشت که همان چیزی که می خواهیم انجام شود. تعامل دولت و مجلس واجب عقلی، قانونی و شرعی است و حکم می کند که از برخی خواسته هایمان بگذریم.

وی درباره انتساب آقای ملک زاده به گروه انحرافی و  تاثیر آن بر روند تصمیم گیری نمایندگان، گفت: دوستانی در مجلس و در بین افراد حزب اللهی و ارزشی هستند که نسبت به یکسری از افراد درون دولت حساسیت پیدا کرده اند و باید در تصمیم گیری ها ملاحظه این موضوع را داشت و به آن توجه کرد.
ارسال به دوستان