۲۲ مهر ۱۴۰۳
به روز شده در: ۲۲ مهر ۱۴۰۳ - ۰۶:۳۰
فیلم بیشتر »»
کد خبر ۱۷۰۳۲۵
تاریخ انتشار: ۱۰:۲۱ - ۰۴-۰۴-۱۳۹۰
کد ۱۷۰۳۲۵
انتشار: ۱۰:۲۱ - ۰۴-۰۴-۱۳۹۰

تست بزاق دهان، تعیین کننده سن دقیق انسان

محققین دانشگاه لوس آنجلس کالیفرنیا، دریافتند که چگونه بدون داشتن هیچ اطلاعاتی از سوابق شخصی و تنها با یک تحلیل بر روی بزاق دهان، می توان به سن دقیق انسان پی برد.
 
به گزارش نارنجی، همانطور که می دانید، علاوه بر گذشت سال های عمر، عوامل محیطی نیز بر ساختار DNA انسان تاثیر گذار هستند. حال، محققین با تحلیل الگوی ویژه ای به نام Methylation از ساختار DNA انسان، می توانند سن دقیق فرد را بیان کنند. تنها کافی است که یک نمونه ی کوچک از بزاق دهان فرد تهیه شود و تحلیل های لازم بر روی الگوی نام برده صورت گیرد.
 
در واقع محققین با کمک گرفتن از ژن های الگوی نام برده، مدلی را پیشنهاد کردند که می تواند سن فرد را بيان کند. جالب آنجاست که گذشت سالیان از عمر فرد و همچنين تغییرات محيطی، بر روی دقت اندازه گيری این مدل تاثیر نمی گذارند و از زمان نمونه برداری از بزاق تا 5 سال ديگر می توان به صورت دقیق سن فرد را بیان کرد.
 
در کشور های مختلف که قوانین خاصی برای افراد، بر اساس محدودیت های سنی آن ها برقرار است؛ می توان از این طرح استفاده نمود. از طرفی شاید بتوان امیدوار بود که در آینده دانشمندان بتوانند، با مطالعات وسیع تر بر ساختار DNA انسان به بیماری هایی که ممکن است در سال های آتی عمر خود به آن دچار شویم؛ پی ببرند.

با آگاهی از این بیماری ها، می توان راهکار های مناسبی را برای مقاوم ساختن انسان نسبت به ابتلا به بیماری مربوطه ارائه داد. این همان آینده زیبا و سالمی است که می توان با پیشرفت مطالعات بر روی ساختار های DNA و سلول های بنیادی، چشم به راه آن بود.
ارسال به دوستان
«سینوهه مصری» کیست؟ آیا چنین شخصیتی واقعا وجود داشته است؟ ایده‌های ساده تجاری که میلیون‌ها دلار درآمد داشتند(+عکس) هزارپای 300 میلیون ساله‌ای که به اندازۀ یک «خودرو» بوده است (+عکس) متفاوت‌ترین خانۀ شهر «دزفول» که برندۀ جایزۀ معماری شد(+عکس) گنجی که 200 هزار نفر به مدت 30 سال در جستجویش بودند کشف شد(+عکس) چطور هوش هیجانی کودکان را پرورش دهیم؟ دراکن اینترنشنال؛ موثرترین پیمانکار دفاعی نیروی هوایی آمریکا که اسمش را هم نشنیده‌اید(+عکس) ۱۰ مورد از آلوده ‌ترین شهرهای جهان؛ از واراناسی تا دهلی ۵روش برای شجاع‌تر شدن این مواد غذایی هیچوقت فاسد نمی‌شوند ترسناک‌ترین دریاچه‌های جهان؛ از دریاچۀ مخفی تا دریاچۀ جسدهای غرق‌شده (+عکس) ماجرای یک ابر مرموز؛ بدترین سال در تاریخ بشر چه سالی بود؟ قیمت میلیون‌دلاری نقاشی دو هزارسالۀ یک «مُردۀ مصری» (+عکس) ۸ دلیلی که کودک شروع می‌کند به دروغ گفتن به شما این ویلا در شهر شاندیز «بهترین خانۀ ایران» در سال 1403 است (+عکس)