۳۱ شهريور ۱۴۰۳
به روز شده در: ۳۱ شهريور ۱۴۰۳ - ۰۰:۵۸
فیلم بیشتر »»
کد خبر ۱۷۱۰۹۷
تاریخ انتشار: ۱۳:۰۷ - ۱۱-۰۴-۱۳۹۰
کد ۱۷۱۰۹۷
انتشار: ۱۳:۰۷ - ۱۱-۰۴-۱۳۹۰

اگر کفاشیان مدیر عامل شرکت گاز بود...

اول:
ناکامی های فدراسیون فوتبال از زمانی که علی کفاشیان - به عنوان غیر فوتبالی ترین کاندیدای ریاست فدراسیون- تولیت آن رابرعهده گرفت خارج از شمارش است: عدم صعود به جام جهانی و آنهم با چند نتیجه غیر قابل قبول از جمله باخت تیم ملی فوتبال در برابر عربستان در ورزشگاه آزادی، تنش های مربوط به انتخاب سرمربی تیم ملی پس از برکناری علی دایی و مصاحبه های اعضای هیات رئیسه فدراسیون در زمینه مذاکره با مربیان مطرح جهان و مناظره های از راه دور رئیس و نائب رئیس فدراسیون برسر ابقاء یا تغییر افشین قطبی، ناکامی تیم ملی در مرحله حذفی جام ملت های آسیا، ناکامی تیم های ملی فوتبال نوجوانان و جوانان، عدم انجام هماهنگی های لازم با فیفا در زمینه حضور تیم ملی بانوان در مسابقات اردن و متاخرتر از همه غفلت اداری فاحش فدراسیون در زمینه بازی گرفتن از بازیکن سه اخطاره تیم ملی امید که علیرغم برد در خانه حریف سبب حذف فضاحت بار تیم ملی و چهل ساله شدن رویای حضور فوتبالی ها در المپیک گردید.

 در کنار موارد ذکر شده که البته گوشه ای از کارنامه تاریک   فدراسیون فوتبال بوده و با تاکید فراوان بر ادامه  فعالیتشان نیز احتمال بسیار قوی برای تکرار نظیر آنچه گفته شد وجود دارد. در اين ميان ،‌ آنچه قابل تقدیر است روحیه بشاش و پاسخگوی علی کفاشیان و عدم مصاحبه گریزی اوست که گاه چنان با روحیه و خندان با تمامی رسانه ها مصاحبه می کند که انگار یک سوهان روح به اندازه برج میلاد بر اعصاب مخاطبان مرهم می گذارد!

 علیرغم تمامی ناکامی ها و نقاط ضعف و خنده های اعصاب خردکن کفاشیان، یک ویژگی مثبت در مصاحبه های او وجود دارد و آن عدم فرافکنی، مقصر قلمداد نکردن دیگران به هنگام بروز فجایع فوتبالی، عدم ارائه آمارهای غیر شفاف و پذیرش همراه با شهامت شکست های چند سال اخیر با تاکید بر عدم استعفاء و احاله موضوع به آینده می باشد.

  دوم:

مدیریت بر صنعت گاز کشور که با مشکلات ناشی از افزایش مصرف بی رویه گاز در کشور (که گاه به اندازه اتحادیه اروپا در کشورمان گاز مصرف می شود) و نیز معضلات ناشی از تحریم های بین المللی و تاخیر در به مدار آوردن فازهای جدید پارس جنوبی که باعث عدم افزایش میزان تولید در چند سال اخیر شده است، امری دشوار و طاقت فرساست ، اما نکته مهم چگونگی مواجهه با مشکلات موجود در صنعت گاز است که انتظار می رود مدیرانی که در چنین سطحی مشغول خدمت هستند از تجربه و علم لازم برخوردار باشند.

 حدود ده روز پیش که خبر بروز مشکلات جدی در زمینه گازرسانی به نیروگاهها از سوی سایت خبری عصر ایران مطرح شد، انتظار این بود که مدیران صنعت گاز و وزارت نفت با درایت نسبت به پذیرش موضوع و قول رفع مشکل به مساله فیصله داده و به موضوعی که ادامه آن به ضررشان بود، دامن نزنند. اما آنچه در عمل اتفاق افتاد انجام مصاحبه های متناقضی بود که موید موضوع عدم گازرسانی مناسب به نیروگاههاست، به گونه ای که مصاحبه ابتدا و انتهای هفته مدیرعامل شرکت گاز که در دومی به صراحت وجود هرگونه مشکل را در زمینه سوخت رسانی (و نه گازرسانی) به نیروگاهها رد می کرد معیاری بود بر میزان صداقت مدیران صنعت نفت و گاز کشور.

مشکلی که از سوی رسانه ها مطرح شده بود بحث مشکلات موجود بر سر ارسال گاز به نیروگاهها بود که در مصاحبه های معاونین وزارت نفت بر عدم وجود هرگونه مشکل در سوخت رسانی تاکید می شد. حال این مطلب از ذهن مخاطب با هوش رسانه ها غافل نمانده است که سوخت گاز فقط یکی از سه سوخت (گاز ، گازوئیل ومازوت) مورد نیاز نیروگاهها و البته مهمترین و اقتصادی ترین سوخت به شمار میرود و همانگونه که معاون برق و انرژی وزارت نیرو از شرکت پخش و پالایش به دلیل ارسال سوخت مایع (گازوئیل و مازوت) تشکر کرده است، بر قطع گاز 15 نیروگاه کشور تاكيد كرده است.

از دیگر نکات جالب مصاحبه اخیر مهندس اوجی، تاکید ایشان بر فرسوده بودن شبکه برق کشور و راندمان  پایین نیروگاهها است. مواردی که شاید مصداق عنصر فرافکنی که از تکنیک های مدیران موفقی چون ایشان است، به شمار می رود که به جای شفاف سازی مشکلات حوزه مدیریت خود درصدد چاره جویی و ارائه طریق برای مشکلات دیگر وزارتخانه ها و دستگاههای اجرایی برآمده است.

  سوم:

حال تصور کنید اگر علی کفاشیان بر مسند مدیرعاملی شرکت ملی گاز تکیه زده بود، چه اتفاقی می افتاد؟ قطعاً به هنگام بروز چنین مشکلاتی، او با چهره ای خندان، ضمن اعتراف به وجود مشکلات و معضلاتی در مسیر گازرسانی به نیروگاهها و عدم فرافکنی و مقصر دانستن دیگران، بر رفع هرچه سریعتر مشکل با وعده تشکیل یک کمیته ویژه اقدام می نمود و البته تاکید می کرد اگر چه از حادثه پیش آمده ناراحت است اما استعفاء نمی دهد.

در نهایت؛اگرچه شاید علی کفاشیان یکی از نامناسب ترین مدیران کشور به شمار می رود اما واجد خصوصیات مثبتی است که بهتر است قاطبه مدیران کشور به وجوه مثبت رفتاری او توجه ویژه نمایند. صفاتی چون پذیرش مشکلات در حوزه تحت مسئولیت، عدم فرافکنی، مقصر قلمداد نکردن دیگران، آینده نگری، عدم ارائه آمارها و دلایل غیر منطقی و فضایی و البته ارتباط صادقانه با رسانه ها ( كه همه اين ها البته با چاشني عدم حل مشكل همراه است). البته لازم به تاکید بر این نکته نیست که  این صفات باید با موارد دیگری چون کارآمدی، شایسته سالاری، حصول به نتیجه مثبت، برنامه ریزی مدوّن و معطوف به هدف که کمتر در فدراسیون فوتبال به چشم می خورد همراه گردد.

البته شايد در اين ميان گفته شود كه مگر كفاشيان تجربه و تخصصي در گاز دارد كه بتواند مديرعامل شركت ملي گاز باشد؟

پاسخ مثبت است : ‌همان طور كه علي آبادي سابقه نفتي داشته و بر مسند وزارت نفت تكيه زده ،‌ لابد كفاشيان هم مي تواند مدير گاز باشد! نمي تواند؟!
ارسال به دوستان