۳۰ شهريور ۱۴۰۳
به روز شده در: ۳۰ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۳:۲۹
فیلم بیشتر »»
کد خبر ۱۷۴۰۲۶
تاریخ انتشار: ۱۶:۳۲ - ۰۱-۰۵-۱۳۹۰
کد ۱۷۴۰۲۶
انتشار: ۱۶:۳۲ - ۰۱-۰۵-۱۳۹۰

با صحن جدید مسجدالحرام این شكلی می‌شود (+عكس)

یوسف الوابل معاون خدماتی اداره امور مسجدالحرام به روزنامه عكاظ گفته است فضاهای ایجاد شده پس از تخریب املاك و مستغلات در شمال مسجدالحرام آماده خواهد شد تا برای نمازگزاران در خلال موسم عمره رمضان آماده شود و این محلها با بلندگو به یكدیگر مرتبط خواهد شد، وی پیش بینی كرد این گونه اقدامات، ظرفیت صحنهای شمالی مسجدالحرام را به حدود 100 هزار نمازگزار برساند.
در چارچوب طرح توسعه بخش شمالی مسجدالحرام،گنجایش صحنهای شمالی به 100 هزار نمازگزار افزایش می یابد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج "الغزه" منطقه شلوغ در شمال شرقی مسجدالحرام با بازارهای تاریخی و برجهای سر به فلك كشیده در طول سالیان طولانی خداحافظی كرد تا به جای آن، مكانهایی برای عبور افراد پیاده و احداث پاركینگهای خودروها ایجاد شود، و فضاهایی به  صحنهای شمالی مسجدالحرام در چارچوب طرح توسعه آن اضافه شود.

 منطقه الغزه یكی از قدیمی ترین مناطق مركزی مكه مكرمه از نظر تاریخ و ساخت به شمار می رود و از قدیم الایام بازارهای تاریخی را در خود جای داده بود و به یكی از مهمترین مناطق تجاری نیز تبدیل شده بود به طوری كه مشهورترین بازارهای تاریخی مكه از جمله بازار المدعی در غرب و بازار اللیل در جنوب، بازار الكبیر و الحلقه القدیمه در آنجا واقع هستند.



پیش از دوره جهش اقتصادی یعنی 40 سال پیش، خیابان "الغزه" تنها خیابان در مكه از نظر داشتن بزرگترین مراكز فروش دستگاههای الكترونیك و برقی و جدیدترین و پیشرفته ترین ماركهای ساعت و لوازم آرایشی و همچنین مطبهای پزشكی و رستوران و كافه به شمار می رفت در گوشه ای از این خیابان، بازار "الزل" واقع بوده است.

علت نامیده شدن این خیابان به الغزه به این دلیل است كه به محل اسكان حجاج فلسطینی اهل غزه از قدیم الایام تبدیل شده و در بیست سال اخیر به منطقه هتلها و مراكز اقامتی عمره گزاران تبدیل شده است.
 
زیبایی های گذشته خیابان الغزه با تخریب آخرین بخش از املاكی كه مشمول طرح بزرگ توسعه درتاریخ مسجدالحرام قرار گرفته است، از بین رفت به طوری كه منطقه الغزه از ابتدای عمره رمضان آتی، آرامشی را تجربه خواهد كرد كه در گذشته سابقه نداشت، چرا كه در گذشته سر و صدا و ترافیك ویژگی بارز این منطقه بود، اما رمضان آینده ایستگاه جدیدی در تاریخ منطقه الغزه خواهد بود به طوری كه به فضاهای خالی از ساخت و ساز در چارچوب طرح توسعه صحنهای شمالی و غربی مسجدالحرام تبدیل شده است كه به صحنهایی اضافه می شود كه مساحت آن 380 متر مربع است و تونلهایی برای افراد پیاده و ایستگاههای خدماتی دیگر به مساحت بیش از 300 هزار متر خواهد بود تا حرم شریف مكی وارد مرحله جدیدی از توسعه شود كه صحنهای پیرامونی آن را شامل می شود.
 
این پروژه، محلهای جدید و وسیعی برای نمازگزاران در بیت الله الحرام برای ادای نماز در آن فراهم خواهد كرد و به حل مشكل ازدحام در اوقات نماز به ویژه طی موسم حج و عمره و همچنین ماه رمضان(كه از موسمهای شلوغ عمره) كمك خواهد كرد.

یوسف الوابل معاون خدماتی اداره امور مسجدالحرام به روزنامه عكاظ گفته است فضاهای ایجاد شده پس از تخریب املاك و مستغلات در شمال مسجدالحرام آماده خواهد شد تا برای نمازگزاران در خلال موسم عمره رمضان آماده شود و این محلها با بلندگو به یكدیگر مرتبط خواهد شد، وی پیش بینی كرد این گونه اقدامات، ظرفیت صحنهای شمالی مسجدالحرام را به حدود 100 هزار نمازگزار برساند.
برچسب ها: مسجد الحرام ، صحن ، حج ، مکه ، کعبه
ارسال به دوستان
عذرخواهی طالبان درمورد بی احترامی به سرود ملی ایران: طبق سنت خودمان عمل کردیم / در کشور ما وقتی سرود وطن خوانده می‌شود، همه می‌نشینیم کانادا تمامی پروازها به اسرائیل را لغو کرد سانحه برای پرواز تهران- کرمان / مسافران سالم هستند 6 نکته درباره توهین نماینده طالبان به سرود ملی ایران : از پیجرهای لبنان تا مهاجران افغان وزیر اقتصاد تایوان : قطعات پیجرهای منفجر شده در لبنان ساخت تایوان نبودند محمود حکیمی ، نویسنده و پژوهشگر درگذشت روسیه : انفجار پیجرها نوع جدیدی از حمله تروریستی است پزشکیان به دنبال «پل» است؛ به «اون یکی» گفتن گیر ندهیم! سوال عضو دولت رئیسی درباره علت سقوط بالگرد: نارنجک سایبری نبود؟ هواشناسی : منتظر پاییز و زمستان غیرمنتظره باشید کرباسچی : وضعیت اینترنت برای مردم زجردهنده است/ ۲۰ سال پیش، بحران‌های زندگی مردم مثل امروز نبود مرعشی : فائزه هاشمی موضوع نامه را خاتمه یافته می‌داند درباره یکی از کثیف ترین دروغ های سیاسی معاصر ایران: آن 110 میلیون دوز کار چه کسی بود؟ پذیرایی هواپیمایی ترکیه از مسافران خود با «نخستین نان جهان» موافقت رهبر انقلاب با عفو یا تخفیف و تبدیل مجازات حدود سه هزار نفر از محکومان