۳۰ شهريور ۱۴۰۳
به روز شده در: ۳۰ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۴:۱۸
فیلم بیشتر »»
کد خبر ۱۷۵۰۶۵
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۱۲:۵۳ - ۰۹-۰۵-۱۳۹۰
کد ۱۷۵۰۶۵
انتشار: ۱۲:۵۳ - ۰۹-۰۵-۱۳۹۰

رئیس سازمان امور مالیاتی: میزان مالیات کارمندان بخش خصوصی بالاست

اگر واحد مسکونی در شهرهای بزرگ دارای متراژی بیش از 150 متر باشد و در سایر شهرها بالای 200 متر در بخش اجاره باشد باید مالیات خود را پرداخت کنند همچنین مالیات بر واحدهای تجاری نیز اعمال می‌شود.

رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور امروز نشست خبری داشت و به سوالات رسانه های پاسخ گفت. مهم ترین بخش های سخنان علی عسکری در زیر می آید:علی عسکری

*امسال 4.4 ميليون اظهارنامه ارائه شد كه از اين رقم يك ميليون و 916 هزار فقره بصورت الكترونيكي بود که معادل  44 درصد اظهارنامه هاست.

 * 41 درصد تولید ناخالص داخلی کشور از مالیات معاف است که شامل  فعالیت‌های کشاورزی، برخی فعالیت‌های صنعتی در مناطق محروم و برخی فعالیت‌های فرهنگی هستند.   همچنین برخی کالاها مانند نهاده‌های کشاورزی، دارو و ... معاف از مالیات بر ارزش افزوده هستند که در مجموع نسبت معافیت‌های مالیاتی به تولید ناخالص داخلی بالاست که مطلوب نیست و این طیف باید محدودتر شود.

* فرار مالیاتی در کشور 20 تا 25 درصد است که بیشترین فرار مالیاتی مربوط به مشاغل بند الف، ب ، اجاره واحدهای مسکونی و تجاری است.اما از سوی دیگر بسیاری از فعالیت‌های اقتصادی فرار مالیاتی ندارند و اطلاعات و اسنادی که ارایه می کنند با اظهارنامه‌های مالیاتی آنها مطابقت دارد در عین حال بسیاری از مودیان مالیاتی خوش حساب هستند.

*آخرين رقم در مورد معوقات مالياتي از سال 70 تاكنون حدود 5 هزار ميليارد تومان براي كساني است كه بيش از 100 ميليون تومان بدهي مالياتي دارند.

* رقم 4 دوازدهم مالیات پیش‌بینی شده در بودجه امسال 10 هزار و 90 میلیارد تومان است که از این رقم 9 هزار و 205 میلیارد تومان محقق شده است.

* در سه ماه اول امسال 158 هزار و 782 اظهارنامه مربوط به مالیات بر ارزش افزوده با رقمی بالغ بر هزار و 143 میلیارد تومان رسیده است.

مالیات

*207 هزار و 366 اظهارنامه در بخش اظهارنامه مستغلات اعم از تجاری و مسکونی، کاغذی بوده و 68 هزار و 116 اظهارنامه الکترونیکی بوده است که در مجموع حدود 275 هزار اظهارنامه در این بخش به سازمان تحویل شده که بیش از 60 درصد نسبت به پارسال رشد دارد.

* از 1.5 ميليون مودي مشاغل خودرو 50درصد به ادارات مراجعه نكردند و از 50درصد مابقي نيز 25درصد اظهار نامه هاي خود را به صورت الكترونيكي ارائه كردند و در مجموع 75درصد اظهار نامه هاي مشاغل خودرو در سال جاري بدون مراجعه به ادارات مالياتي دريافت شده است. 

 * اخذ مالیات از تمام بخش‌های اقتصادی باید یکسان باشد البته نرخ مالیات به صورت پله‌ای شده است. مالیات کارکنان دولت در کشور ما از بسیاری از کشورها کمتر است اما مالیات اشخاص حقیقی و حقوق بگیران بخش خصوصی بالاست.مالیات کارکنان دولت 10 درصد است ولی مالیات حقوق بگیران بخش خصوصی پلکانی است و هر چقدر میزان حقوق افزایش یابد نرخ مالیات آن نیز تا 35 درصد افزایش می‌یابد. در برخی کشورها تا 40 درصد حقوق به ویژه در رنج‌های بالای حقوقی را مالیات می‌گیرند.

* لایحه اخذ مالیات از خانه‌‌های خالی از سکنه در وزارت راه و شهرسازی در مرحله تدوین و تصویب است.

* اگر واحد مسکونی در شهرهای بزرگ دارای متراژی بیش از 150 متر باشد و در سایر شهرها بالای 200 متر در بخش اجاره باشد باید مالیات خود را پرداخت کنند همچنین مالیات بر واحدهای تجاری نیز اعمال می‌شود.

* در 4 ماه اول امسال ،رشد 22 درصدي ماليات بر درآمد اشخاص حقيقي داشته ایم و بر همين اساس 98 درصد ماليات پيش بيني شده اين بخش در بودجه سال جاري در مدت چهار ماه محقق شده است.
 در بخش ماليات بر ثروت نيز 28درصد رشد داشتيم كه 89درصد بودجه در اين بخش نيز تحقق يافته است. كل ماليات هاي مستقيم 31 درصد رشد داشته و 94 درصد بودجه محقق شده است.

ارسال به دوستان
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
محمد
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۴۷ - ۱۳۹۰/۰۵/۰۹
0
11
از یک طرف می گویند بخش خصوصی را حمایت و تقویت کنیم و از طرف دیگر ار کارمندان بخش خصوصی بیشتر از بخش دولتی مالیات می گیرند. تا کی یک بام و دو هوا
این زن پشت پرده انفجار پیجر در لبنان بوده است؟ عیادت سخنگوی دولت از سفیر ایران در بیروت ۷۴ هزار معلم جدید در راه مدارس آمادگی ایران برای ارسال دارو و تجهیزات پزشکی به لبنان احضار سرپرست سفارت افغانستان به وزارت خارجه مصدومیت ۳۵ نفر در همدان بر اثر سقوط از درخت گردو عذرخواهی طالبان درمورد بی احترامی به سرود ملی ایران: طبق سنت خودمان عمل کردیم / در کشور ما وقتی سرود وطن خوانده می‌شود، همه می‌نشینیم کانادا تمامی پروازها به اسرائیل را لغو کرد سانحه برای پرواز تهران- کرمان / مسافران سالم هستند 6 نکته درباره توهین نماینده طالبان به سرود ملی ایران : از پیجرهای لبنان تا مهاجران افغان وزیر اقتصاد تایوان : قطعات پیجرهای منفجر شده در لبنان ساخت تایوان نبودند محمود حکیمی ، نویسنده و پژوهشگر درگذشت روسیه : انفجار پیجرها نوع جدیدی از حمله تروریستی است پزشکیان به دنبال «پل» است؛ به «اون یکی» گفتن گیر ندهیم! سوال عضو دولت رئیسی درباره علت سقوط بالگرد: نارنجک سایبری نبود؟