۳۱ شهريور ۱۴۰۳
به روز شده در: ۳۱ شهريور ۱۴۰۳ - ۰۰:۵۸
فیلم بیشتر »»
کد خبر ۱۷۵۸۱۹
تاریخ انتشار: ۰۹:۳۹ - ۱۵-۰۵-۱۳۹۰
کد ۱۷۵۸۱۹
انتشار: ۰۹:۳۹ - ۱۵-۰۵-۱۳۹۰

لاریجانی: فضای کسب و کار دچار قفل و زنجیر است/ عدالت به معنای پول پاشیدن نیست

لاریجانی تصریح کرد: اینکه برخی از شرکت‌های دولتی را تحت عنوان سهام بفروشیم و به شرکت‌ها نیمچه دولتی تبدیل شوند، این مطابق با اصل ۴۴ قانون اساسی نیست؛ اصل ۴۴ می‌خواهد رقابت سالمی در بخش تولید ایجاد شود.

مهر: رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه فضای کسب و کار دچار قفل و زنجیرهایی است، بر لزوم رونق‌بخشی به فضای کسب و کار تاکید کرد.

دکتر علی لاریجانی شامگاه جمعه در نشست صمیمی با فعالان عرصه صنعت، معدن و تجارت استان قم با اشاره به بررسی طرح تسهیل فضای کسب و کار در کمیسیون جرایم اقتصادی مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: به نظر ما هنوز فضای کسب و کار دچار قفل و زنجیرهایی است که باید باز شود.

وی با بیان اینکه در قانون جدید زمینه‌‌ها و فرصت‌های خوبی ایجاد شده که مشکلات تولیدکنندگان برطرف شود، اضافه کرد: بخشی از بودجه به این سمت اختصاص پیدا کرد که به جای اینکه فردی کفش‌های آهنین بپوشد و به دنبال دستگاه‌های دولتی بدود، در یک جا مشکلاتش را انجام دهد.
 
شرایط گذشته تکرار نمی‌شود

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه گفت: تردید نداشته باشید که نظام تصمیم خودش را در مسائل اقتصادی گرفته و نمی‌خواهد شرایط گذشته را در لعاب دیگری تکرار کند.

لاریجانی ادامه داد: ممکن است برخی مسئولان در رده‌های پائین روش نیمچه سوسیالیستی در سرشان باشد ولی سخن نظام ما این نیست.

وی افزود: ممکن است شرایط زمانه اقتضا می‌کرد که در دهه اول انقلاب اسلامی وضعیت کشور از نظر اقتصادی تمرکزگرا باشد، ولی از نظر من روش‌های درستی نبود.

وی ادامه داد: در آن زمان مباحث مختلفی که از نظر تئوری مطرح بود سوء تفاهمی ایجاد کرد که انگار برای عدالت باید سیستم دولتی ایجاد شود که این مسئله تبعاتی در پی داشت و گاهی تلقی‌های سیاسی همچون راست و چپ وجود داشت که بر این مسئله سایه می‌افکند.
 
عدالت به معنای پول پاشیدن نیست

لاریجانی با بیان اینکه عدالت به معنای پول پاشیدن نیست، بیان داشت: یک بخش از عدالت را رقابت تشکیل می‌دهد و آبادانی کشور در این است که رقابت سالم در تولید ایجاد شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: همگان باید در مسابقه رقابت شرکت کنند و دولت‌ها نیز باید کمک کنند که رقابت عادلانه‌ای ایجاد شود و بسترهای مسابقه مهیا شود.
 
انتقاد از برخی دیدگاه‌های مغایر با اصل ۴۴ قانون اساسی

وی به برخی موانع اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی اشاره کرد و یادآور شد: برخی از سیستم‌های دولتی هنوز تصور می‌کنند که اگر دستگاه‌های تولیدی زیرنظر خودشان باشد موفق‌تر هستند.

لاریجانی تصریح کرد: اینکه برخی از شرکت‌های دولتی را تحت عنوان سهام بفروشیم و به شرکت‌ها نیمچه دولتی تبدیل شوند، این مطابق با اصل ۴۴ قانون اساسی نیست؛ اصل ۴۴ می‌خواهد رقابت سالمی در بخش تولید ایجاد شود.

وی با اشاره به دیگر مشکلات تولیدکنندگان و فعالان عرصه تولید، بیان داشت: عدم اختصاص یارانه‌ها در بخش تولید و کشاورزی، بالابودن تعرفه برق، امور گمرکی و... از جمله مشکلات فعالان این عرصه است که امیدواریم برطرف شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: واردکردن فشار زیاد به صنایع و بخش تولید موجب ایستایی آن‌ها می‌شود.

لاریجانی تاکید کرد: وزارت دارایی هم باید ملاحظه بخش صنعت را داشته باشد، چراکه شرایط این بخش بسیار حساس و کلیدی است.
ارسال به دوستان
انفجار پیجرها بخش کوچکی از یک ماجرای به هم پیچیده است- فریدمن مقام سازمان ملل: در این لحظه بسیار خطرناک برای کل منطقه، خواستار حداکثر خویشتنداری هستم تخت روانچی: رژیم صهیونیستی بازی خطرناکی را در لبنان انجام می‌دهد قطعنامه پارلمان اروپا در واکنش به اقدامات طالبان علیه زنان نشست شورای امنیت درباره انفجار های لبنان بایدن: آتش بس غزه واقعی است استفاده از تلگرام در دستگاه‌های نظامی و اداری اوکراین ممنوع شد همستر کامبت لیست شد/ به زودی تکلیف سکه‌ها مشخص می‌شود همستر کامبت لیست شد/ به زودی تکلیف سکه‌ها مشخص می‌شود به تعویق افتادن سفر عراقچی به لبنان به توصیه سید حسن نصرالله لاوروف: اتهامات آمریکا درباره ارسال موشک توسط ایران و کره شمالی به روسیه جعلی است پیام تسلیت پزشکیان در پی درگذشت استاد محمود حکیمی پرسپولیس با برد به استقبال دربی رفت احتمال ابتلا به آلزایمر با مصرف این ادویه در غذا جشن بزرگ میلاد پیامبر(ص) در تهران (عکس)