۳۰ شهريور ۱۴۰۳
به روز شده در: ۳۰ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۴:۰۰
فیلم بیشتر »»
کد خبر ۱۷۶۴۹۷
تاریخ انتشار: ۱۳:۲۹ - ۱۹-۰۵-۱۳۹۰
کد ۱۷۶۴۹۷
انتشار: ۱۳:۲۹ - ۱۹-۰۵-۱۳۹۰

بروجردی: باید بسیج شویم تا سوریه را استوار نگه داریم

در مورد سوريه ما در برابر دو انتخاب قرار داريم، اول اينكه سوريه را در دهان گرگي به نام آمريكا قرار دهيم و شرايط را به گونه‌اي رقم بزنيم كه ناتو به اين بهانه عليه سوريه حمله كند كه اين بدين معناست كه ما در جهان اسلام مصيبتي بر مصيبت‌هاي ديگرمان اضافه خواهيم كرد و اين بر خلاف مصالح جهان اسلام است.

رئيس كميسيون امنيت ملي مجلس با بيان اينكه نبايد بگذاريم سوريه طعمه آمريكا شود،‌ تصريح كرد: «بايد بسيج شويم تا سوريه را به عنوان مركزي از مقاومت فلسطين استوار نگهداريم.»

به گزارش فارس، علاءالدين بروجردي رئيس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس ديروز (سه‌شنبه) در نشستي خبري با اصحاب رسانه‌ در محل اقامت رئيس دفتر حفاظت منافع ايران در قاهره ضمن ابراز خرسندي از حضور در جمع رسانه‌ها، گفت: «علت اصلي سفر من دعوت رسمي مهمانان مصري به كنفرانس بين‌المللي فلسطين است كه در اكتبر آتي در سطح روساي مجالس اسلامي در ايران تشكيل مي‌شود و در همين راستا من با رئيس مجلس قطر ديدار داشتم و قرار است با روساي مجلس كويت و عمان نيز ديدار كنم. اميدوارم به زودي انتخابات مجلس در مصر هم برگزار شود و ما در اينگونه مراسم‌ها رئيس مجلس مصر را نيز دعوت كنيم.»

بروجردي با اشاره به ديدارش با نبيل العربي خاطرنشان كرد: «ايشان با دعوتنامه رسمي به كنفرانس بين‌المللي فلسطين در تهران دعوت شد.»

رئيس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس افزود: «مسئله فلسطين براي جمهوري اسلامي ايران و همه امت اسلامي مسئله مهمي تلقي مي‌شود و به همين دليل از 30 سال پيش حضرت امام خميني (ره) آخرين جمعه ماه رمضان را به عنوان روز قدس اعلام كردند.»

وي در مورد ديدارش با نبيل العربي گفت: «در اين ديدار فرصت خوبي بود كه تحولات جاري برخي كشورهاي عربي را مورد بررسي قرار دهيم و تحولات ليبي، يمن و سوريه در اين جلسه مورد بررسي قرار گرفت و ما اميدواريم كه هر چه سريع‌تر شاهد برقراري آرامش و امنيت در اين كشورها در جهت حفظ منافع اين كشورها و امت اسلامي باشيم.»

بروجردي افزود: «از ديد جمهوري اسلامي تحولات مصر ما در تحولات منطقه است و به همين دليل ملت بزرگ مصر سرنوشت مصر و خاورميانه را در دست گرفته‌اند و اميدواريم كه با توفيقات الهي انتخابات مجلس و رياست جمهوري مصر با موفقيت برگزار شود.»

نماينده بروجرد در مجلس شوراي اسلامي با بيان اينكه ما از سفر اقشار مختلف مصر به ايران استقبال مي‌كنيم، از آمادگي ايران براي تبادل تجربيات با مصر خبر داد.

بروجردي افزود: «براساس تجربه مي‌دانيم يكي از روش‌هاي موفقيت انقلاب‌ها، عدم تأثيرپذيري از فشار بيگانه به‌خصوص آمريكاست.»

وي خاطرنشان كرد: «ما در اين 30 سال در برابر اين فشارها ايستاديم و امروز هم نتيجه اين ايستادگي را مي‌بينيم و نتيجه اين ايستادگي اين بود كه ما امروز توانمندي‌هاي عظيمي را به دست آورده‌ايم.»

بروجردي گفت: «براي مثال ما براي ساخت ماهواره تلاش كرديم كه از كمك‌هاي كشورهاي خارجي استفاده كنيم. اما هيچ كشوري حاضر به كمك نشد. در نتيجه اين درس بزرگ را كه حضرت امام خميني (ره) به ما داد و تأكيد كرده بودند كه بايد بر توانمندي‌هاي ملي تكيه كنيم مدنظر قرار داديم و اكنون موفق به ساخت و پرتاب دو ماهواره به فضا شديم و امسال هم ماهواره‌اي بزرگ‌تر از ماهواره قبلي به فضا پرتاب خواهيم كرد.»

رئيس كميسيون امنيت ملي مجلس ادامه داد: «بر خلاف خواست آمريكا كه نمي‌خواست ايران به فناوري هسته‌اي صلح‌آميز دست يابد، اكنون به اين فناوري دست يافته‌ايم و در زمينه نانوتكنولوژي در حالي كه رتبه ما 60 بود به رتبه 14 رسيده‌ايم.»

 علاقه‌مند رابطه با مصر هستيم ولي عجله‌اي هم نداريم

بروجردي در مورد رابطه با مصر و وضعيت كنوني آن نيز گفت: «هر چند علاقه‌مند رابطه با مصر هستيم، اما عجله‌اي در اين زمينه نداريم. اگر چه حتي قبل از تحولات اخير به شكل رسمي آمادگي خود را براي رابطه اعلام كرده بوديم، اما معتقديم در شرايط امروز اين تصميم بايد در قاهره گرفته شود و البته خوشحاليم كه الان فضاي آزاد و مناسبي در مصر براي برقراري رابطه مهياست.»

وي در ادامه افزود: «نكته‌اي هم كه در اين مدت در گزارش‌ها ديديم تبليغ كذبي بود مبني بر تلاش ايران براي گسترش تشيع در مصر در حالي كه ما معتقد به وحدت اسلامي هستيم و به همه مذاهب احترام مي‌گذاريم. ما بيش از يك نيم قرن است كه بنيانگذار دارالتقريب هستيم و امروز هم همان سياست با جديت دنبال مي‌شود و مقام معظم رهبري با جديت اين سياست را دنبال مي‌كنند.»

بروجردي گفت: «سالانه هزاران ايراني به كشورهاي مختلف منطقه مثل عربستان، امارات و تركيه سفر مي‌كنند و مقادير زيادي ارز وارد اين كشورها مي‌شود. اميدواريم بخشي از اين سرمايه نصيب مصر هم بشود.»

وي افزود: «ما آمادگي خود را اعلام كرده‌ايم و مسئولين مصري تصميم خودشان را خواهند گرفت و در مورد سوريه هم بايد بگويم كه آمريكا مصر را به عنوان مهمترين پايگاه خود در منطقه از دست داده و به همين دليل موازنه قوا در منطقه به ضرر آمريكا و رژيم صهيونيستي به هم خورده است و به همين دليل آمريكا تلاش مي‌كند تا محور مقاومت يعني سوريه را در هم بشكند.»

نماينده بروجرد در مجلس گفت: «در ديدار با نبيل العربي از ايشان شنيدم كه اخيراً به سوريه رفته و با آقاي اسد ديدار و گفتگو كرده است. ما معتقديم كه اين روشي حكيمانه است و بايد كمك كرد كه نقطه پاياني بر حوادث سوريه گذاشته شود.»

بروجردي اضافه كرد: «برخي اصلاحات چون اعلام پايان حالت فوق العاده و آزادي زندانيان سياسي و تثبيت قانون احزاب و آغاز گفتمان ملي گام‌هاي مهمي است كه مي‌تواند نقطه پاياني بر حوادث سوريه باشد و ما بايد با طرح‌هاي آمريكا و اسرائيل براي شكستن مقاومت فلسطين مقابله كنيم.»

بروجردي در ادامه به سؤالات خبرنگاران پاسخ داد و در پاسخ به سؤالي مبني بر اين كه آيا در اين سفر درباره رابطه مصر و ايران با مقامات مصري گفت‌وگو كرديد؟ گفت: «ما ترجيح مي‌دهيم كه دوستان مصري را براي تصميم گيري درباره رابطه آزاد بگذاريم؛ ضمن اينكه اگر امروز رابطه برقرار شود ما خرسند‌تريم تا فردا اين اتفاق بيفتد.»

وي در پاسخ به سؤال ديگري درباره تحولات بحرين نيز اظهار داشت: «معتقدم بحرين كشوري كوچك با جمعيت و وسعتي كم و مردمي بدون سلاح است و اين در حالي است كه پليس و سازمان امنيت بحرين و ارتش عربستان و نيروهاي سپر جزيره براي مقابله حضور دارند. برخورد با مردم نيازمند اين حجم از نيروها و پليس و ... نيست و فقط مانده است كه آمريكايي‌ها وارد شوند. اگرچه آنها مدتي است پايگاه نظامي در منطقه دارند و فكر مي‌كنم اگر ما قواعد دموكراسي را بپذيريم مشكل بحرين حل خواهد شد.»

بروجردي خاطرنشان كرد: «اگر مثل مصر و ايران، هر كس يك راي داشته باشد مشكلات در بحرين هم حل مي‌شود.»

 مخالفيم سوريه طعمه آمريكا شود

خبرنگار شرق الاوسط مصر درباره ديدارهاي بروجردي در قاهره و موضع وي در قبال حل مشكل در سوريه سؤال كرد و وي در پاسخ گفت: «در اين سفر با شخصيت‌هاي برجسته سياسي و اجتماعي متعددي ديدار كردم ولي چون سفر ما رسمي نبود و در مصر هم مجلسي وجود نداشت، به همين مقدار بسنده كرديم. در مورد سوريه ما در برابر دو انتخاب قرار داريم، اول اينكه سوريه را در دهان گرگي به نام آمريكا قرار دهيم و شرايط را به گونه‌اي رقم بزنيم كه ناتو به اين بهانه عليه سوريه حمله كند كه اين بدين معناست كه ما در جهان اسلام مصيبتي بر مصيبت‌هاي ديگرمان اضافه خواهيم كرد و اين بر خلاف مصالح جهان اسلام است.»

وي افزود: «انتخاب دوم اين است كه در سوريه به پايان درگيري‌ها كمك كنيم و نبايد از ياد ببريم كه اصلاحات پيشنهادي دولت سوريه آن هم در كشوري كه ده‌ها سال است نظام تك حزبي مي‌باشد پيشنهادات قابل توجهي است. بنابراين ايران با اينكه سوريه طعمه آمريكا شود مخالف است و معتقديم كه مصالح امت اسلام حكم مي‌كند كه بسيج شويم تا سوريه را به عنوان مركزي از مقاومت فلسطين استوار نگهداريم. ما نظريه آقاي نبيل العربي در مورد گفت‌وگو و اصلاحات را قبول داريم.»

خبرنگار بي‌بي‌سي عربي از بروجردي پرسيد آيا فكر مي‌كنيد كه مبارك براي عدم رابطه با ايران دنبال بهانه بوده و مسائلي چون نام خيابان و يا ديگر موضوعات را مطرح مي‌كرده يا آن‌ها را موضوعاتي واقعي مي‌دانيد و به دنبال حل آنها هستيد؟ كه وي گفت: «اين مربوط به گذشته است و امروز، امروز است و در مصر انقلابي رخ داده است. فكر مي‌كنم رابطه دو كشور به سمت مستحكم‌تر شدن است و ما جشن برقراري رابطه دو كشور را به زودي در مصر و قاهره برگزار مي‌كنيم.»

خبرنگار شبكه الجزيره سؤال كرد آيا شما برنامه مشخصي براي توريسم و گردشگري داريد كه رئيس كميسيون امنيت ملي مجلس اظهار داشت: «اين موضوع انشاءالله عملي خواهد شد و در اين راستا ابتكار عمل دفتر حفاظت از منافع مصر در ايران براي صدور ويزا مهم است.»

 هيچ شرطي براي رابطه نداريم

خبرنگار روزنامه الاهرام از بروجردي درباره شرايط لازم براي عادي سازي روابط سؤال كرد و بروجردي پاسخ داد: «معتقديم كه شرايط قبل و بعد از انقلاب در مصر يكسان نيست و رابطه هم نبايد اينطور باشد و بايد تغيير كند. براي ما هيچ شرطي براي رابطه وجود ندارد و من فكر نمي‌كنم مصر بعد از انقلاب هم شرطي داشته باشد. البته ما شرايط كنوني را درك مي‌كنيم كه تمام توجهات به انتخابات و شرايط خاص اين دوران دوخته شده و بايد به مصر فرصت داده شود. با اين حال ما آماده گفت‌وگو در مورد همه موضوعات هستيم.»

 تبليغات دروغين دشمنان مشترك

خبرنگار ديگري درباره اخباري مبني بر تلاش ايران براي گسترش تشيع سؤال كرد كه بروجردي در اين باره گفت: «فكر مي‌كنم كه اين تبليغات دروغين دشمنان مشترك شيعه و سني است. زيرا ما اگر سياست شيعي كردن سني‌ها را داشتيم در ايران اهل تسنن زيادي داريم كه هيچ تلاشي براي شيعه كردن آنها انجام نداديم و بر عكس به آنها كمك مي‌كنيم كه مدارس و مساجد خود را داشته باشند. اين مسئله اصلاً موضوعيت ندارد و براي ما وحدت اسلامي مهم است. اما دشمنان اسلام تلاش مي‌كنند كه با طرح اين مسائل ما را از مسير اصلي وحدت منحرف كنند.»

 انتقال اسلحه از ايران به سوريه كذب محض است

رئيس كميسيون امنيت ملي مجلس شوراي اسلامي در پاسخ به خبرنگار الوفد در مورد موضع ايران در قبال مواضع اخير تركيه در مورد سوريه و اينكه اخيراً تركيه عليه بشار اسد مواضعي داشته كه متفاوت از گذشته است و حتي مدعي كمك ايران به سوريه شده، گفت: «اولاً موضوع انتقال اسلحه از ايران به سوريه كاملا كذب است و ما فكر مي‌كنيم كه تركيه بايد آرامش بيشتري در برابر حوادث مهم داشته باشد و زبان تهديد و هشدار كمكي به حل مشكل نمي‌كند. البته ما آماده‌ايم به برادران مسلمان و همسايه خود در تركيه در اين رابطه كمك كنيم. همچنانكه در مسائل مربوط به عراق همكاري‌هاي مثبتي با تركيه داشته‌ايم.»

بروجردي در پاسخ به پرسش خبرنگار روزنامه مصري اليوم كه مجدداً درباره تحولات سوريه و به تعبير وي كشتار مردم در اين كشور سؤال كرد، اظهار داشت: «به هيچ وجه نمي‌توان در دنياي ديپلماسي با چنين ادبياتي به هر كشوري دستور بدهيد كه شما كنار برويد، چون اگر بحث كشتار باشد آقاي اوباما به واسطه كشتارهايي كه در افغانستان و عراق شده صورت گرفته بيش از همه مستحق هشدار براي كنار رفتن است. بنابراين تنها راه اين است كه با گفت‌وگو مسائل را به پيش برد تا در اصلاحات تسريع شود و اين خواست بسياري از كشورهاست.»

 آمادگي تبادل استاد و دانشجو

خبرنگار الدستور از امكان تبادل دانشجو با الازهر پرسيد كه بروجردي در پاسخ خاطرنشان كرد: «ما آمادگي داريم در زمينه مبادله استاد و دانشجو با الازهر همكاري داشته باشيم و با شما هم عقيده هستيم كه دارالتقريب بايد فعاليت‌هاي خود را با جديت بيشتري دنبال كند و اين نيازمند همكاري بيشتري است چون بخش مهمي از توانايي ما بايد صرف خنثي كردن توطئه‌هايي شود كه عليه اتحاد سني و شيعه سازماندهي مي‌شود.»

كانال نيل فرهنگي در مورد فعاليت فرهنگي سينمايي ايران و تعمير و بازسازي زيارتگاه‌ها در مصر پرسيد كه رئيس كميسيون امنيت ملي در اين باره گفت: «اخيراً مجموعه‌اي از فيلم‌هاي ساخت ايران توسط شركت آي فيلم در قاهره عرضه شده بود و چون هم مصر و هم ايران داراي تاريخچه قوي در ساخت فيلم هستند كما اينكه قبلا سريال‌هايي چون حضرت مريم و حضرت يوسف در مصر با استقبال مواجه شده، الان زمان آن فرا رسيده كه به فكر مبادلات فرهنگي جدي‌تر بين دو كشور باشيم.»

وي افزود: «سازمان اوقاف و ميراث فرهنگي ما همچنانكه در عراق با صرف هزينه‌هاي مردمي، بسياري از اين اماكن ديني را ترميم كردند، مي‌توان از اين تجربه در مصر نيز استفاده كرد.»

دولت مصر مشكل ويزا را حل كند، شركت‌هاي ايراني آماده‌اند
خبرنگار ديگري بار ديگر درباره آمادگي ايران براي اعزام توريست به مصر سؤال كرد كه بروجردي ضمن اعلام آمادگي در اين باره گفت: «من باز تأكيد مي‌كنم كه اگر‌ مشكل ويزا را دولت مصر حل كند، شركت‌هاي ايراني حاضرند هر چه زودتر امكان سفر گردشگران ايراني به مصر را فراهم كنند و ما هيچ محدوديتي نداريم.»

نبايد اجازه دهيم ليبي تجزيه شود

بروجردي درباره وضعيت ليبي نيز تأكيد كرد: «در ديدار با نبيل العربي نگراني ايران در مورد اوضاع ليبي و هراس از تكرار تجربه سودان به ايشان گفته شد. ما نبايد بگذاريم كشوري اسلامي تجزيه شود، به‌خصوص اينكه براي ناتو و آمريكا مهم نيست چه اتفاقي براي اين كشور اسلامي مي‌افتد.»

وي در پاسخ به سؤال ديگري درباره زمان برقراري رابطه بين تهران و قاهره گفت: «جواب اين پرسش در قاهره است، نه ايران. زيرا از ديد ما رابطه نيازي به تصميم مجلس ندارد با اين وجود ما به تصميمي كه قاهره اتخاذ مي‌كند، احترام مي‌گذاريم.»

در پايان اين كنفرانس مطبوعاتي "احمد غمراوي " رئيس گروه دوستي ايران و مصر كه براي ديدار با بروجردي در اين مراسم حضور داشت، گفت: «حقيقت اين است كه دو ملت مصر و ايران دو ملت تاريخي در جهان هستند و توانايي اين را دارند كه جريان تغييرات را در منطقه هدايت كنند. مصر و ايران دو كشور با ويژگي‌هاي مشترك هستند كه مي‌توانند در برابر توطئه‌هاي خارجي چون اسرائيل بايستند. بسياري از روزنامه‌ها از من به گونه‌اي در مورد رابطه با ايران سؤال مي‌كنند كه گويي ايران يك مسئله خاص و پر خطر است و اين تحت تأثير همان گفتمان است كه رسانه‌هاي غربي تحت سيطره صهيونيسم عنوان مي‌كنند. همان جرياني كه سردمدارنش همچون مردوخ آوازه رسوايي شان در عالم پر شده است.»

وي بر نزديكي شيعه و سني و همچنين مصر و ايران تأكيد كرد و افزود: «من خود از جمله اعضاي اولين گروهي بودم كه بعد از انقلاب مصر به ايران رفتم و به چشم ديدم كه ايراني‌ها چقدر با آغوش باز خواهان رابطه ايران و مصر و نزديكي الازهر و قم هستند. من از مجتبي اماني رئيس دفتر حفاظت منافع ايران در مصر تشكر مي‌كنم كه با پيگيري‌هاي خود زمينه را براي نزديكي و همكاري هر چه بيشتر بين دو كشور فراهم مي‌كند و به اميد روزي هستيم كه دو ملت و دو كشور براي اعتلاي اسلام و مسلمين در كنار هم قرار گيرند.»

مجتبي اماني رئيس دفتر حفاظت منافع جمهوري اسلامي ايران در قاهره نيز در پايان اين كنفرانس خبري طي سخنان كوتاهي با اشاره به روز خبرنگار در ايران اين روز را به خبرنگاران مصري نيز تبريك گفت و از حاضران قدرداني كرد.

اين كنفرانس خبري كه با استقبال گسترده اصحاب رسانه در مصر مواجه شد در ساعات پاياني حضور هيئت مجلس شوراي اسلامي به رياست بروجردي برگزار شد.
ارسال به دوستان
۷۴ هزار معلم جدید در راه مدارس آمادگی ایران برای ارسال دارو و تجهیزات پزشکی به لبنان احضار سرپرست سفارت افغانستان به وزارت خارجه مصدومیت ۳۵ نفر در همدان بر اثر سقوط از درخت گردو عذرخواهی طالبان درمورد بی احترامی به سرود ملی ایران: طبق سنت خودمان عمل کردیم / در کشور ما وقتی سرود وطن خوانده می‌شود، همه می‌نشینیم کانادا تمامی پروازها به اسرائیل را لغو کرد سانحه برای پرواز تهران- کرمان / مسافران سالم هستند 6 نکته درباره توهین نماینده طالبان به سرود ملی ایران : از پیجرهای لبنان تا مهاجران افغان وزیر اقتصاد تایوان : قطعات پیجرهای منفجر شده در لبنان ساخت تایوان نبودند محمود حکیمی ، نویسنده و پژوهشگر درگذشت روسیه : انفجار پیجرها نوع جدیدی از حمله تروریستی است پزشکیان به دنبال «پل» است؛ به «اون یکی» گفتن گیر ندهیم! سوال عضو دولت رئیسی درباره علت سقوط بالگرد: نارنجک سایبری نبود؟ هواشناسی : منتظر پاییز و زمستان غیرمنتظره باشید کرباسچی : وضعیت اینترنت برای مردم زجردهنده است/ ۲۰ سال پیش، بحران‌های زندگی مردم مثل امروز نبود