۳۰ شهريور ۱۴۰۳
به روز شده در: ۳۰ شهريور ۱۴۰۳ - ۰۴:۳۰
فیلم بیشتر »»
کد خبر ۱۷۷۰۷۵
تعداد نظرات: ۴۹ نظر
تاریخ انتشار: ۱۰:۲۸ - ۲۴-۰۵-۱۳۹۰
کد ۱۷۷۰۷۵
انتشار: ۱۰:۲۸ - ۲۴-۰۵-۱۳۹۰

سومالي ، فاجعه اي كه مي تواند ننگي بر پيشاني بشريت باشد

برآوردهای تکان دهنده موجود حاکی از آن است که تا دو و نیم ماه آینده ، 10 درصد کودکان این کشور خواهند مرد! ... و جهان همچنان دارد تماشا می کند و جنازه ها را می شمارد.اين در حالي است كه تنها حدود یک و نیم میلیارد دلار برای نجات این مردم بخت برگشته نیاز است.
عصر ايران - در شرايطي كه خبرها و گزارش هاي مختلفي از انقلاب و قيام در بسياري از كشورهاي خاورميانه ، بحران اقتصادي و آشوب در برخي كشورهاي اروپايي ، بحران اقتصادي و سقوط ارزش بازار سهام در آمريكا و اروپا و آسيا به تيتر نخست بسياري از رسانه هاي جهان تبديل شده است ، فاجعه اي انساني در شاخ آفريقا در حال وقوع است كه كمتر بدان پرداخته مي شود.

از كشور سومالي مي گوييم ، همانجايي كه در هفته هاي اخير با يكي از بزرگ ترين قحطي ها و خشكسالي هاي تاريخ خود روبروست . سومالي بدون قحطي و خشكسالي هم كشور فقير و شكست خورده اي است كه قريب به دو دهه است از فقدان يك دولت مركزي نيرومند و امنيت رنج مي برد ، اما بحران خشكسالي و قحطي موجود در اين كشور مزيد بر علت شده و روزانه صدها نفر از كودكان و بزرگسالان و سالخوردگان اين كشور را به كام مرگ مي فرستد.

طبق آمارهاي سازمان ملل اگر جامعه جهاني براي كمك فوري به مردم قحطي زده سومالي وارد عمل نشود ، بايد جهان شاهد مرگ تدريجي صدها هزار نفر در دوره اي چند ماهه باشد . برآوردهای تکان دهنده موجود حاکی از آن است که تا دو و نیم ماه آینده ، 10 درصد کودکان این کشور خواهند مرد! ... و جهان همچنان دارد تماشا می کند و جنازه ها را می شمارد.

قحطي موجود در مراكز جنوبي و مركزي سومالي سبب شده تا مادراني كه بر اثر سوء تغذيه غذاي كافي نمي خورند براي شير دادن به فرزندانشان شير نداشته باشند و همين امر سبب شده تا بسياري از كودكان شيرخوار در اين كشور فقير آفريقايي به دليل گرسنگي جان بسپارند.

طبق براورد سازمان ملل قريب به 450 هزار نفر از مردم سومالي به طور مستقيم نياز به امداد رساني دارند و اين فاجعه قحطي احتمالا تا پايان سال جاري ميلادي( اوايل دي ماه) دوام خواهد داشت.

اين فقرو فاقه و اين تابلوي وحشتناك از فاجعه انساني در حالي است كه  تنها حدود یک و نیم میلیارد دلار برای نجات این مردم بخت برگشته نیاز است  تا جان صدها هزار انسان از خطر مرگ رهايي يابد.
آیا جهان نمی تواند این مبلغ اندک را تأمین کند و مانع از بروز یک فاجعه انسانی تمام عیار باشد؟ قطعاً می تواند ولی عدم کنش جدی جهانیان در این باره ، شرمساری بزرگی برای نوع بشر است ؛ از مسلمان مدعی "انفاق" تا غربی های داعیه دار حقوق بشر و پزهای روشنفکرانه!
آیا واقعاً ننگ نیست در عصری که ثروت هست ، عذا هست ، ارتباطات است ، هواپیماهایی هست که بتوانند در کسری از روز ، کمک های مکفی غذایی و ودارویی را به همه جای دنیا برسانند ، عده ای از مردم همین دنیا ، به خاطر این که در سرزمین شان باران نباریده ، جلوی چشم بقیه انسان ها بمیرند؟
آیا این اسم فرهنگ و تمدن متعالی بشری؟

طبق آمار ها سالانه در جهان رقمي حدود 1 تريليون و پانصد ميليارد دلار صرف خريد ها و بودجه هاي نظامي كشورها مي شود و اين در حالي است كه تنها با بخش اندكي از اين رقم  مي شود براي صدها ميليون گرسنه  در جهان غذاي كافي تامين كرد تا لااقل به دليل گرسنگي و برخي بيماريهاي قابل جلوگيري و درمان نميرند.

وضعيتي كه امروز در سومالي شاهد آن هستيم يك فاجعه به تمام معناي انساني است و فاجعه مضاعف از آنجايي است كه اين كشتار دسته جمعي انسان ها بعضا با عدم عكس العمل مناسب كشورهاي ديگر به ويژه كشورهاي برخوردار و ثروتمند در حال وقوع است.

انسان قرن بيست و يكم اگر دير بجنبد و به داد قحطي زدگان سومالي نرسد بايد براي هميشه تاريخ داغ ننگ " بي تفاوتي در برابر مرگ ميليون ها انسان قحطي زده" را بر پيشاني خود حك شده ببيند.












































































ارسال به دوستان
انتشار یافته: ۴۹
در انتظار بررسی: ۲
غیر قابل انتشار: ۱
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۴۴ - ۱۳۹۰/۰۵/۲۴
5
200
به حق این ماه عزیز همه خوانندگانتونو قسم میدم هرچقدر در توان دارند به مردم قحطی زده کمک کنند.مطمئنا کارشون بدون اجر و پاداش نمی مونه.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۲ - ۱۳۹۰/۰۵/۲۴
عصرایران عزیز حرف شما درست. اما لطفا بیایید 100نمونه بدتر از اینها رو تو ایران خودمون نشونتون بدم.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۵۶ - ۱۳۹۰/۰۵/۲۴
218
244
حقوق بشر اینجا برای آمریکا صرف نداره
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۸ - ۱۳۹۰/۰۵/۲۴
چرا از آمریکا خرج می کنی برادر؟ اسلام میگه اول خودتو درست کن بعد از بقیه ایراد بگیر
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۱ - ۱۳۹۰/۰۵/۲۴
چرا آمريكا؟ آيا بقيه كشورها خصوصا كشور خودمان مسئوليتي ندارن؟
رویا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۱ - ۱۳۹۰/۰۵/۲۴
از کجا مقدار کمک های آمریکا رو میدونی؟ مسئولین ما باید به جای بذل و بخشش های بیخود به دوستانشان به همچین آدمهایی کمک کنند البته اگر گرسنه ای در کشور نمرده باشد
ناشناس
| United States of America |
۱۴:۵۸ - ۱۳۹۰/۰۵/۲۴
استاد حقوق بشر مثل اینکه یادت رفته یک مشت چریک اسلام گرای متحجر جلوی کمکهای بشردوستانه رو گرفتن وباعث این اوضاع شدن...یک مشت ژیگول که به اسم اسلام و دین دارن باعث مرگ هموطنانشون میشن...خوب حالا ربطشو به آمریکا توضیح بده
ناشناس
United States of America
۱۰:۵۶ - ۱۳۹۰/۰۵/۲۴
105
12
چی بگم
آناهيتا
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۱۶ - ۱۳۹۰/۰۵/۲۴
7
110
خيلي دردناكه بعضيا اينقدر دارن نميدونن چيكار كنن و واسه خودشون جزيره ميخرن يه عده آدماي بيگناه هم اينجوري!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۳ - ۱۳۹۰/۰۵/۲۴
هرکی به اندازه عرضه خودش! والسلام
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۱۹ - ۱۳۹۰/۰۵/۲۴
7
84
چون مغز بشر هنوز به رشد نهايي خود نرسيده و طبق معمول تصميماتش بر اساس احساس است اوضاع به همين منوال خواهد بود!
جلوگيري از زاد و ولد و در ازاي آن فراهم كردن شرايط زندگي راحت براي 10 ميليون مردم سومالي دائميترين راه حل ميباشد.
اگر از اين پيشنهاد ناراحت شديد منتظر مرگ ومير مردم سومالي و لذت بردن از مرثيه سرايي در سالهاي آتي باشيد.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۲۷ - ۱۳۹۰/۰۵/۲۴
1
61
چرا یه جشن برای کمک به این عزیزان برگزار نمیکنین؟
البته متاسفانه اونجا مشکل امنیت هم هست که کمک های کشورها در معرض سرقت مسلحانه باشه.
اما نباید دست رو دست گذاشت این امتحان ما ملت ها هست که ادعا میکنیم مسلمانیم و انسانیم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۳۲ - ۱۳۹۰/۰۵/۲۴
0
73
دقت کنیم که این ننگ بر پیشانی گروهی تندرومذهبی که مورد تایید تندروان مذهبی دربرخی کشورهای اسلامی است می خورد که از سیل کمک های کشورها به این مردم بدبخت جلوگیری می کند وحتی با اتحادیه آفریقا جنگ داردودرآنجا با انواع واقسام اسلحه ها با کمک کنندگان می چنگد.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۰۲ - ۱۳۹۰/۰۵/۲۴
1
29
چند نکته لازمه گفته شه که اولا غیر از سومالی چند کشور دیگه هم درگیر خشکسالی هستند دوم اینکه سومالی درگیر جنگ داخلی با نیروهای القاعده است. سوم اینکه مثل اینکه باید از آمریکا درخواست کنیم که به داد کشور مسلمان سومالی برسه وگرنه از دست کشورهای دوست و برادر مسلمان کاری بر نمی یاد تا شر القاعده کم شه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۲۲ - ۱۳۹۰/۰۵/۲۴
2
7
ای خدا دلم کباب شد حاضرم برای نمردن یکی ازین بچه ها 1/4 میلیارد از پول نفت رو بدیم. شماره حساب هم اگه عصر ایران بده برا کمک من پول واریز می کنم.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۲۲ - ۱۳۹۰/۰۵/۲۴
4
70
ننگهاي پيشاني بشريت زيادند.آنقدر که شايد اين يکي کوچکترينش باشد.
مي دانيد آمار ايرانياني که در جنگهاي جهاني بر اثر قحطي ايجاد شده توسط کشورهاي غربي کشته شده اند از تعداد کل جمعيت قحطي زده سومالي بيشتر است؟؟؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۳۲ - ۱۳۹۰/۰۵/۲۴
2
5
لطفا يه شماره حساب كه بشود از طريق كارتهاي شتاب به آن واريز كرد اعلام شود
lمحسن
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۱۰ - ۱۳۹۰/۰۵/۲۴
0
6
چه خوب گفتین. مسلمانان با ادعای انفاق و غرب و اروپا با دایعه حقوق بشر. کاری جز تماشا نمیکنن و انسان شرمسار میشه از زنده بودنش...
راهی را هم برای کمک هرچند ناچیز ما اعلام فرمایید
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۱۶ - ۱۳۹۰/۰۵/۲۴
1
6
آيا شماره حساب يا راه ديگري براي كمك به اين مردم مظلوم هست؟اگر هست لطفا اعلام كنيد. با تشكر!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۲۸ - ۱۳۹۰/۰۵/۲۴
1
4
ارسال کمکهای نقدی مشترکان ایرانسل به مسلمانان سومالی ممکن شد
ارسال کمک‌های نقدی مشترکان ایرانسل به مسلمانان قحطی زده سومالی با مشارکت سازمان هلال احمر و ایرانسل، در قالب طرح "روزه های بی افطار " ممکن شد.

به گزارش خبرنگار مهر، مشترکان سیم کارت های دائمی و اعتباری ایرانسل برای پرداخت کمکهای نقدی و رفع نیازهای ضروری مسلمانان قحطی زده سومالی از طریق جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران می توانند مبالغ اهدایی خود را از موجودی سیم کارت خویش و بوسیله پیام کوتاه ارسال کنند.

براین اساس مشترکان ایرانسل برای کمک به مبلغ 500 تومان به مسلمانان قحطی زده سومالی از طریق خطوط تلفن همراه خود باید یک پیام کوتاه بدون متن به شماره 81151 ارسال کنند. همچنین برای کمک نقدی به مبلغ یکهزار تومان باید یک پیام کوتاه به شماره 81152 ، برای ارسال 2هزار تومان یک پیام کوتاه به شماره 81153 و برای ارسال کمک 5به میزان هزار تومان یک پیام کوتاه به شماره 81154 ارسال کنند.

سازمان هلال احمر جمهوری اسلامی ایران، با مشارکت ایرانسل و در طرح "روزه های بی افطار"، در راستای انجام مسئولیت های اجتماعی خود، بستر لازم را برای این حرکت خیرخواهانه فراهم ساخته تا مشترکان به آسانی، در هر لحظه و هر کجا کمک های نقدی خود را از طریق گوشی موبایل به نیازمندان و قحطی زدگان مسلمان سومالی اهدا کنند.

در این طرح هزینه ارسال پیام کوتاه رایگان بوده و مبالغ اهدایی مشترکان به حساب جمعیت هلال احمر واریز می شود.
http://www.mehrnews.com/fa/NewsDetail.aspx?NewsID=1377636
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۲۹ - ۱۳۹۰/۰۵/۲۴
118
36
بسم الله الرحمن الرحيم


بر عموم مسلمانان لازم است به قدر امكان به مسلمانان سومالي و ساير مناطقي كه مبتلا به قحطي شده اند كمك نمايند و از ثلث سهم امام عليه السلام نيز مجازند در صورتي كه اطمينان دارند كه به محتاجين ميرسد خودشان صرف نمايند.

حساب سيبا به شماره ٠١٠٧٨٥٩٦٠٦٠٠٦ و با شماره کارت ٢٠٠٤-٩٧٩٠-٩٩١١-٦٠٣٧ به نام آيت الله العظمي وحيد خراساني مساعدات مردمي جهت موارد ضروري، به اين امر اختصاص داده شده كه با اشراف دفتر معظم له در آن مناطق صرف ميشود.

http://www.vahid-khorasani.ir/web/index.php?lang=fa
سعيد
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۳۹ - ۱۳۹۰/۰۵/۲۴
5
21
بيش و پيش از همه، اين ننگي بر پيشاني كشورهاي اسلامي است كه با وجود درآمدهاي چند ميليارد دلاري نفتي، هم كيشان خود را در گرسنه رها كرده اند.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۴۲ - ۱۳۹۰/۰۵/۲۴
3
13
بعضی به اصطلاح مسلمون پول می دن اسمشون را روی زمین بزرگ بنویسند که از فضا دیده بشود بعضیا هم این طوری از گشنگی میمیرن و جالب که هر دو مسلمون هستند و هر دو سنی مذهب غفلت از یاد خدا تا کجا
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۰۴ - ۱۳۹۰/۰۵/۲۴
1
21
اسلام روزه رو برای این گذاشته که با گرسنگی کشیدن حال و روز فقرا رو درک کنیم، اما خیلی عجیبیه که 1 میلیارد مسلمان روزه میگیرن ولی 10 میلیون گرسنه تو سومالی در حال مرگ هستن!!
جالب تر وقتی میشه که سومالیایی ها هم مسلمان هستن!
بيدار شو
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۱۹ - ۱۳۹۰/۰۵/۲۴
0
10
اين اتفاق ميتواند براي همه افراد بشر بيافتد تا موقعي كه انسان ها بصورت انفرادي به مسائل نگاه ميكنند و تصور ميكنند مشكل هر كس مربوط به خودش است شاهد اين چيزها هستيم فراموش نكنيم تك تك افراد روي كره زمين در بوجود آمدن همه اتفاقات و حوادث سهيم هستند ربطي به اينكه كجاي دنيا با چه دولت و حكومت و پادشاه و فرمانروا و رهبري زندگي ميكني ندارد.
طلب خير براي همه